DVD lyd?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-08-10 17:53

Jeg har fået tilsendt nogle klip fra U2's '360 World Tour 2010', og da
jeg er en særdeles stor fan af denne gruppe, ringede jeg til Århus
Stereostudie for at finde ud af, om der er kommet en 'dobbelt' udgivelse
med både CD og DVD, - men det er der desværre ikke, - og oveni er den
pt. udsolgt.

Når jeg får den, er det meningen, jeg vil prøve at trække selve
lydsporet ud, så jeg kan afspille den på mit normale stereoanlæg. - Jeg
har ikke sorround, så den skal rippes i alm. stereoformat.

Jeg har kun en enkelt koncertvideo. - Umiddelbart er det umuligt at
finde ud af, hvilket lydformat, der er anvendt, - så nogen, der véd,
hvilket format, der er det mest brugte, og hvor i alverden ligger den
begravet på en musik DVD?

Vil lydsporene evt. dukke op, hvis jeg fx. prøver at åbne DVD'en i
ProTools 7,4.x eller Logic Pro 8.x? (Jeg har en demo af LP 8.x, som jeg
aldrig har fået prøvet, så den skulle kunne virke i 14 dage). - Jeg
troede ellers, jeg kunne finde ud af stort set alt omkring lyd, men her
må selv jeg give op, - mit kendskab til video og video+lyd er stort set
lig nul.!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-10 18:09

> [...]
> troede ellers, jeg kunne finde ud af stort set alt omkring lyd, men her
> må selv jeg give op, - mit kendskab til video og video+lyd er stort set

Her er hvad jeg har gjort:

Rip DVD'en i Handbrake hvis du vælger Stereo sporet, og sætter format
til AAC ..... og lader video være ... eller ret det til det mindst
mulige størrelse så det går hurtigere.

Evt. rip hvert kapitel for sig hvis du vil have en fil pr. nummer.
(normalt følger kapitlerne numrene men jeg har set et par musik dvd hvor
de har fucket op i det)

Derefter kan du åbne filerne i MPEG Stream clip og vælge "Export Audio"
... vupti har du de rene lydfiler .

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-08-10 18:33

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> de har fucket op i det)
>
> Derefter kan du åbne filerne i MPEG Stream clip og vælge "Export Audio"

OK, det lyder jo rimelig let... Hm, - hvis lydsporet bliver arkiveret i
MPEG/MPEG4 (.m4a) format behøver jeg ikke eksportere, men kan åbne og
redigere direkte i Amadeus Pro, - og så er jeg på hjemmebane igen.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-08-10 19:27

> Rip DVD'en i Handbrake hvis du vælger Stereo sporet, og sætter format
> til AAC ..... og lader video være ... eller ret det til det mindst
> mulige størrelse så det går hurtigere.

Man kan åbne dvd'en direkte i Streamclip og hente lyden ud eks. som
aiff.

Men, men, men afhængigt af hvordan dvd'en er skruet sammen, så er lyden
vel mere eller mindre komprimeret - altså ikke cd-kvalitet... eller
hva'?

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-08-10 20:06

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
>
> Men, men, men afhængigt af hvordan dvd'en er skruet sammen, så er lyden
> vel mere eller mindre komprimeret - altså ikke cd-kvalitet... eller

Iflg. Stereostudiet er DVD'en i HD video og jvf. omtale, så er lyd i 5.1
DTS Sorround, men ingen opgivelse af format. Mht. om det evt. kunne være
den komprimerede AIFC format fremfor normal AIFF, så vil det ikke blive
et problem, da Amadeus Pro - som et af de få programmer til Mac - kan
håndtere AIFC. - bare jeg har et tilgængeligt lydformat.

Jeg kan se, koncerten her varer ca. 140min., så det kan ikke være på en
enkelt CD, men skal deles på to. - Jeg regner så med at slette alt, hvad
der hedder 'kapitler' og 'index', dele den lange lydfil i to, og istedet
selv indsætte indexering via Amadeus, men undlade 'splitting' og bare
brænde CD'erne med 2 lange filer. - Min CD afspiller kan håndtere
'second indexing', så skift mellem numre bliver ikke et problem.

- I øvrigt er de klip, jeg har fået, med en fantastisk god lyd - og
lyder som en forrygende koncertoplevelse. - Selv 'Tante Berlings'
musikanmelder var vildt begejstret i et interview med TV2Østjylland. -
Han er ellers berygtet for at hagle jyske koncertarrangementer ned til
under sokkeholderne. - Jeg ville godt have været der, men ville ikke
kunne holde til at sidde/stå i næsten 2 1/2 time uden at kunne gå hen og
strække ryggen, - og så må man jo nøjes med det næstbedste...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-10 20:26

> Iflg. Stereostudiet er DVD'en i HD video og jvf. omtale, så er lyd i 5.1
> DTS Sorround,

Der er som regel et stereo "mix down" som du nok skal bruge istedet ...
og "HD" betyder vel bare at den er optaget i HD ... DVD er stadig kun
576linier ...

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-08-10 11:58

> Der er som regel et stereo "mix down" som du nok skal bruge istedet ...
> og "HD" betyder vel bare at den er optaget i HD ... DVD er stadig kun
> 576linier ...

Audio kan være i et af disse formater:

PCM: 48 kHz or 96 kHz sampling rate, 16 bit or 24 bit Linear PCM, 2 to 6
channels, up to 6144 kbit/s. N.B. 16-bit 48 kHz 8 channel PCM is allowed
by the DVD-Video specification but is not well-supported by authoring
applications or players.
AC-3: 48 kHz sampling rate, 1 to 5.1 (6) channels, up to 448 kbit/s
DTS: 48 kHz or 96 kHz sampling rate, 2 to 6.1 channels, Half Rate (768
kbit/s) or Full Rate (1536 kbit/s)
MP2: 48 kHz sampling rate, 1 to 7.1 channels, up to 912 kbit/s

http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video#Audio_data

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-08-10 00:45

Franz Berliner wrote:

> [...]
> kbit/s) or Full Rate (1536 kbit/s)
> MP2: 48 kHz sampling rate, 1 to 7.1 channels, up to 912 kbit/s

Hvis ellers wiki-mig-her-og-der-og-alle-vegne er til at stole på, vil
det så ikke blive et problem - især ikke, hvis den nye U2 DVD er i ren
PCM AC-3, DTS eller MP2 (som reelt hedder MPEG2), da Amadeus Pro kan
åbne og behandle disse formater uden videre.

Faktisk vil jeg foretrække PCM i 96khz eller 192khz 5.1, da det så ved
en arkivering og downsampling til 16bits/44,1khz stereo vil give en
fremragende lydkvalitet. - Jeg har et par testfiler i hhv. 2.0 (stereo)
og 5.1 (DTS Sorround) af de samme numre, som jeg har eksperimenteret
med. Der er klart bedre både dynamik og klangbillede ved arkivering af
5.1 filerne direkte ned i 2-kanals stereo.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-10 06:53

> Hvis ellers wiki-mig-her-og-der-og-alle-vegne er til at stole på, vil
> det så ikke blive et problem

Nu ved jeg godt du har et kortstog mod wikipedia .. og nej, jeg tager
heller ikke Wikipedia som den endegyldige sandhed, men især når det
handler om teknik og fakta så er wikipedia som regel ikke ret meget ved
siden af.

Det er først når det handler om historie politik, biografiske artikler
om folk det begynder at blive mere speget

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-08-10 09:46

> [...]
> PCM AC-3, DTS eller MP2 (som reelt hedder MPEG2), da Amadeus Pro kan
> åbne og behandle disse formater uden videre.

Synes nedestående hjælper lidt til praktisk forståelse af de forskellige
lydformater.

Bemærk bl.a:

"AC3, DTS, and MP2 are lossy codecs. Converting them to MP3 is
transcoding [...] Unless your DVD contains an LPCM track, you should not
convert to any other format. Just because the audio track is in stereo
does not mean it is PCM Stereo."

Man kan jo godt få en ok-lyd på en transcoding, men hi-fi optimalt er
det ikke. For et lille års tid siden biksede jeg selv med at få
lydsporet hentet ud af DVD'en "David Gilmour In Concert". På dvd'en står
der at lydsporet er 24-bit LPCM stereo - Se det er jo en start der vil
noget. Synes dog ikke resultatet blev så godt og inspireret af denne
tråd og læsning på nettet vil jeg prøve en gang til, da jeg tror at mit
første forsøg er blevet transcoded.

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-08-10 09:50

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Synes nedestående hjælper lidt til praktisk forståelse af de forskellige
> lydformater.

Hov, glemte lige et linket:

http://forums.linn.co.uk/bb/archive/index.php/thread-473.html

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-08-10 21:50

Så lykkedes det. Bevis

http://cl.ly/355b0172ebdafc2818c6

Det var godt nok en lidt kringlet vej:

1. DVD'en rippes

2. PCM lydsporet hentes ud med "YadeX"

http://www.macetvideo.com/yadex10/yadex.html

- Halløjsa: Programmet er på fransk!
- Find filen der indeholder det rigtige lydspor.
- Tast cmd+R. Der kommer flere forskellige "gem" dialogbokse. Een for
hvert lydformat som det pågældende lydklip findes i på DVD'en.

3. PCM konverteres til AIFF med "AIFF from PCM"

http://www.verek.com/products/aiff_from_pcm/beta/

Dette program bærer præg af sin Beta-status.

Tip:
- Undgå at bruge musen i programmet. Det er som om det går i stå når man
gør det.
- I programmets Preferences... kan man indstille hvor den skal gemme
konverterede filer og hvor mange sek. den skal afspille, som
"prøveklip".

- Brug cmd+O for at læse PCM filerne ind. (Man kan godt tage flere på en
gang).
- Brug mellemrumstasten for at få den til at afspille et "prøveklip" af
lyden. Det er vigtigt at tjekke lyden da PCM filen er rå lyddata, så man
skal selv indstille konverteringsprogrammet mht. Channels, Sample size
og Sample rate.
- Og når det som i mit tilfælde er tale om 24 bit lyd så skal man typisk
sætte flueben i "Swap bytes"
- Tast "enter" for at konvertere

Det var det. Endelig kan jeg nyde den fulde 24 bit lyd fra denne
fantastiske koncert DVD uden at skulle ha' den via dvd-aspilleren i
stuen. Forskellen mellem disse filer og så AC3 lyden som jeg havde
hentet med MPEG Streamclip er altså stor.

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-08-10 02:46

Martin Bredthauer wrote:
> [...]
> stuen. Forskellen mellem disse filer og så AC3 lyden som jeg havde
> hentet med MPEG Streamclip er altså stor.

Suk og støn.... - Hvorfor skal det være så besværlig..-)? - Nu vil jeg
lige prøve at rippe U2 koncerten, når jeg får den hjem og så se, om ikke
Amadeus holder det, den lover, - det vil godt nok være ulig lettere -
bare at trække filen til programikonet og så arkivere i ønsket format.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-10 06:37

> Suk og støn.... - Hvorfor skal det være så besværlig..-)?

Fordi du skal købe DVD udgaven _og_ CD udgaven ... ;)

Der er Metallica lidt nemmere .. der kan du købe FLAC udgaver, online,
af _alle_ deres koncerter ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-08-10 12:59

Thomas von Hassel wrote:

> Fordi du skal købe DVD udgaven _og_ CD udgaven ... ;)

U2 360 Degree 2010 Tour findes IKKE på CD - kun DVD, - ellers havde jeg
købt den, - så det er ren og skær nød...

> Der er Metallica lidt nemmere .. der kan du købe FLAC udgaver, online,
> af _alle_ deres koncerter ...

Meta-hva'-for-noget.?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-10 13:20

> U2 360 Degree 2010 Tour findes IKKE på CD - kun DVD, - ellers havde jeg
> købt den, - så det er ren og skær nød...

ok, _normalt_ er det sådan :)

> Meta-hva'-for-noget.?

kom nu ind i kampen. Du kan jo starte med at høre "Sort Søndag" hver
søndag kl 21 på DR Rock (DAB eller Netradio)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-08-10 14:10

Thomas von Hassel wrote:

> ok, _normalt_ er det sådan :)

Det véd jeg... - Da jeg ringede og bestilte den, bestilte jeg netop
'dual' udgaven med CD+DVD, men fik så at vide, at der kun er en enkelt
DVD, et sæt med 2x DVD - koncert + backstage m.m. og så en BluRay version...

> kom nu ind i kampen. Du kan jo starte med at høre "Sort Søndag" hver
> søndag kl 21 på DR Rock (DAB eller Netradio)

Jeg /har/ hørt Ulrik & Co., men som i næsten alt andet hevy metal, er
der stort set ingen melodi, - og teksten er jo nærmest umulig at høre
pga. larmen... - Jeg har en del Petra, som jeg vist tidl. har nævnt, -
og det er det samme... I starten var de blot en alm. heavy rock gruppe,
men jo nyere jo mere metal bliver de, - og så står jeg af... Næ, må jeg
så be' om noget Focus og Exception - eller en omgang Sssh! fra Ten Years
After, - det er heavy, når det er bedst...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-08-10 14:31

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> noget. Synes dog ikke resultatet blev så godt og inspireret af denne
> tråd og læsning på nettet vil jeg prøve en gang til, da jeg tror at mit

Prøv at hente demoen af Amadeus Pro. - Det skulle kunne klare det
problem. - Jeg har før arbejdet med lydspor fra DVD, men har så fået
dem, hvor de allerede var extraheret, så jeg har ikke haft problemer med
at arbejde med selve lyden, men som skrevet, har jeg aldrig selv før
extraheret lyd fra DVD.

Det /kan/ være nødvendigt at bruge de indb. equalisere i Amadeus til at
korrigere især basområdet med, før man arkiverer i det format, man vil
brænde fra. Vælg AIFF som arkivformat, - det er det bedste.

Nogle sorround filer er jo nærmest 'over-basset', så selve lyden
'drukner' i alt for meget bas, - i det tilfælde bør man korrigere ved at
bruge den indb. 31-bånds oktav EQ og ikke nøjes med den noget mindre
10-bånds. De frekvenskurver, man især skal være opmærksom på, er 16hz,
32hz, 50hz, 63hz, 100hz og 125hz. - Prøv at nedjustere med 2-3db i bånd
under 100hz og 1-2db på 100hz og 125hz.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-10 20:25

> Man kan åbne dvd'en direkte i Streamclip og hente lyden ud eks. som
> aiff.

Hvis DVD'en er kopibeskyttet så er det nemmere at gå over Handbrake
først ..

> Men, men, men afhængigt af hvordan dvd'en er skruet sammen, så er lyden
> vel mere eller mindre komprimeret - altså ikke cd-kvalitet... eller
> hva'?

måske .. jeg synes ikke lyden fejler noget på dem jeg har gjort det ved

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-08-10 20:51

> Hvis DVD'en er kopibeskyttet så er det nemmere at gå over Handbrake
> først ..

Det er måske rigtigt. Jeg tog bare en tilfældig dvd ned fra hylden og
prøvede med Streamclip. Det var ungernes "Bennys badekar" som måske ikke
er beskyttet!?

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-08-10 18:57

> [...]
> finde ud af, hvilket lydformat, der er anvendt, - så nogen, der véd,
> hvilket format, der er det mest brugte, og hvor i alverden ligger den

Streamclip kan det

http://www.squared5.com/svideo/mpeg-streamclip-mac.html

Der tales om at Streamclip/quicktime har brug for mpeg2 udvidelsen, som
koster $, men lyden kan Streamclip godt hente ud uden udvidelsen.

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-08-10 19:44

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
>
> Der tales om at Streamclip/quicktime har brug for mpeg2 udvidelsen, som
> koster $, men lyden kan Streamclip godt hente ud uden udvidelsen.

Ser ud til at være lidt nemmere at gå til - udfra beskrivelse på
hjemmesiden... Mht. MPEG2, - så har jeg allerede både MPEG2, MPEG4 og
x264 plug-ins til QuickTime. - Jeg fik at vide hos Stereostudiet, at
DVD'en er i HD video, men om det er 720p eller 1080p, véd jeg ikke endnu...

mvh. Erik Richard