Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Automatisk værktøj til e-bøger ud fra foto~
Fra : N Dude

Dato : 15-08-10 10:13

Hej

Kender du et stykke værktøj, som automatisk kan lave e-bøger ud fra foto?

Jeg skal have mange af mine koge- og kokkebøger tilgængelige som pdf-filer
eller e-books på min laptop eller min server, sådan at jeg altid har bøgerne
med mig eller adgang via nettet, uanset hvor jeg er. Det er et megastort
arbejde, så mon der findes et program, som kan gøre det hele mere eller
mindre automatisk ud fra billedefiler?

Jeg regner med, at både det bedste og hurtigste er at fotografere siderne
med flash/studielamper i 3-5 MP opløsning i et fast setup, og så finde et
program, som kan lave resten af sig selv. Jeg ved ikke helt, hvad det
bedste slutformat er, men jeg ville foretrække pdf-filer af hensyn til
udskriften samt generel læsning. Det giver bare en del udfordringer, da
flere af bøgerne har op til 12-1400 sider, hvilket giver mindst 600
fotos/filer. Desværre har jeg bøger i mange forskellige størrelser. Der må
naturligvis heller ikke være brug for nogen efterbehandling eller
komprimering af billederne, når først en bog er gået i gang med
fotograferingen. Med hensyn til opløsningen og kvalitet er jeg lidt i tvivl,
fordi der er jo et spørgsmål om lager kapacitet - i hvert fald på min
laptop. Der er ikke behov for at zoome ret meget. Det er hovedsagligt
beregnet til skærmen, men den er jo også rimelig højopløselig på en laptop,
og der må ikke opskaleres. Så hvad er mon bedste opløsning og kvalitet? Lige
nu har jeg en laptop med 1440x900, men filerne skal også kunne ses ordentlig
på en nyere HD skærm, når jeg engang køber ny laptop, ligesom man skal kunne
skrive ud i en kvalitet, der er anvendelig. Jeg overvejer at anskaffe et nyt
kamera til opgaven, sådan at jeg under fotograferingen kan indstille og
gemme det hele på computeren. Det kunne jeg godt bruge gode råd om, hvis du
har praktiske erfaringer med et kamera til max kr. 5000,-

Jeg regner med, at det samlede sideantal er omkring 40-50.000, så normal
skanning er helt udelukket. Det er alt for besværligt og tidskrævende med
bøger. Til gengæld ligger det helt fast, at både højre og venstre siden
fotograferes samtidigt. Det giver den hurtigste arbejdsgang. Udskriften er
kun enkelte sider ad gangen (en enkelt opskrift) og altså ikke hele filen.

Det nemmeste ville jo være at få filerne fra forlaget, men det ene forlag,
jeg har haft kontakt til, er simpelthen for dyrt.

Også postet i grafikgruppen, men ej krydspostet.

Fra : N Dude

Dato : 15-08-10 11:01

N Dude wrote.:

> [...]
> Det nemmeste ville jo være at få filerne fra forlaget, men det ene
> forlag, jeg har haft kontakt til, er simpelthen for dyrt.

Hovsa, jeg glemte at rette emnelinjen, så det er ovenstående afsnit - altså
selve affotograferingen og eksponering og komprimering, man skal forholde
sig til her.

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 15-08-10 11:23

On Sun, 15 Aug 2010 12:00:58 +0200, "N Dude" <invalid@invalid.invalid>
wrote:

>Hovsa, jeg glemte at rette emnelinjen, så det er ovenstående afsnit - altså
>selve affotograferingen og eksponering og komprimering, man skal forholde
>sig til her.
Jeg har selv gået i de tanker mht. at affotograferer isteder for at
scanne bøger, det er jo noget hurtigere.
Eksponering og komprimering og lagering af filerne kan kameraet klare,
enten via det memorykort der er i eller via en USB forbindelse til en
PC.
Eventuel efterbearbejdning af filerne til PDF/OCR må også være noget
der kan kører pr. automatik med passende SW/batchprogrammering.

Det der her drillet mig mest er selve den fysiske opstilling og
belysning af bogsiderne.
Jeg har forsøgt med at flå bunden ud af en gammel scanner og bruge den
som plan hvor bogen skulle ligge og så fotograferer nedefra, det gik
fint nok men jeg var ikke tilfreds med belysningen.

Så jeg lytter gerne med på andres erfaringer desangående.

/Hans

Fra : N Dude

Dato : 15-08-10 19:04

Hans Kjærgaard wrote.:

> [...]
> som plan hvor bogen skulle ligge og så fotograferer nedefra, det gik
> fint nok men jeg var ikke tilfreds med belysningen.

Det har jeg god erfaring med, da jeg i mine ungdomsår i flere år har drevet
(kontor)offsettrykkeri med repro. Jeg bruger i dag et fotostativ som har
skrue til kameraet i bunden af "tårnet", "elevatoren" whatever (jeg kan ikke
huske det rigtige navn lige nu), og så nogle lamper hjemmelavede af lavvolt
hallogenlamper. Jeg har også noget gammelt flash af diverse modeller, som så
kører som slaveflash. Brug så vidt muligt inddirekte lys***. Det giver
næsten ingen eller kun meget bløde skygger. Hvidt pap eller sølv/metalfolie
på pap er fremragende til reflektor. Man kan købe nogle 230v flash rimeligt
billigt, som passer direkte i en E27 fatning *. Dem kan jeg absolut
anbefale, bare man husker, at det jo er en "sliddel" **. Det er altså bedre
end fotolamper, da man slipper for varmen og det store strømforbrug.
Samtidig giver de et stabilt og ensartet lys hver eneste skud. De er faktisk
standardbelysning i flere færdige systemer til repro og affotografering.

Alternativt find et gammelt forstørrelsesapparat i DBA eller loppemarked og
monter kameraet i stedet for farvehovedet. Det er faktisk alle tiders
billige reprokamera. Når man først har skudt sig ind på lyset een gang, så
er der jo ikke de store ændringer i eksponeringen. På tykke bøger er der
ikke mulighed for en glasplade, så der må man anvende en blænde eller
afstand som sikrer tilpas dybdeskarphed i den niveauforskel, som der kan
være, når bogen er åbnet. Der er heller ingen tvivl om, at det er hårdt for
bøgernes ryg (indbinding). Men det er en hvilken som helst skanning også.

Fremgangsmåden er, at det er vigtigt, at man KUN ændrer på een eneste
parameter ad gangen, ellers bliver resultatet for uoverskueligt. På denne
måde får man hurtigt skudt sig ind i en fast rytme.

Sluttelig, det du skriver om kamera og USB; Det er vist nok langt fra alle
kams, som kan fjernstyres via USB i dag. Jeg har ganske vist ikke købt nyt
kam siden Canon Powershot S3 kom, så jeg ved ikke om det automatisk er
standard i dag på alle nye "tele-kams". Osse her kan jeg ikke huske den
rigtige betegnelse

Mit S3 kan til nogen grad fjernstyres, men det er langt fra alle
indstillinger, der er tilgængelige. Jeg savner bl.a. komprimeringsgraden. Jo
mere der kan vælges korrekt i realtid, jo mindre efterbehandling er der
behov for, og det er meget vigtigt når vi taler om op mod 50.000 sider, der
skal affotograferes...

* http://www.studioflash.be/product_info.php/products_id/1574

Bare i en normal fatning med sjoveren. De har indbygget slavedims, så du
skal bare bruge dit kameras indbyggede flash, når du skyder. Fire styk og
noget soft-box eller reflektor, og du har fremragende lys på dine bøger. To
kan måske også gøre det. Prisen er ca. 300,- stykket og op. Jeg fandt engang
et dansk firma som havde dem billigt, men jeg mistede desværre linket.

** De holder simpelthen ikke "evigt" ligesom en almindelig flash i et kam
eller en ektern flash. De slides simpelthen ned over tid. Jeg aner ikke
hvorfor, men det har vel noget med den høje arbejdsspænding at gøre?
Levetiden opgives i hvert fald til et konkret timeantal...

*** Jeg fandt nogle små, hvide polyester/nylon paraplyer hos isenkræmmeren
for nogle år siden til kun kr. 10,- med svanehals og skrutvingebeslag! De
er simpelthen geniale til mine gamle flash samt mine slaveflash som
inddirekte belysning. Jeg har billeder af dem et eller andet sted. Jeg
fyrer bare flashen af direkte ind i paraplyen, som så reflekterer det meste
af lyset. Andre situationer fyrer jeg flashen igennem paraplyen. Hele
humlen her er naturligvis, at de stumper jeg bruger ikke koster en daddel,
mens det resultat jeg som regel opnår er aldeles fremragende. Det er jo
ingen kunst at købe et flashanlæg til kr. 10.000 - det kan enhver idiot jo
finde ud af.