Ugyldig Sibling-forbindelse??
Fra : Henrik Palshøj

Dato : 15-08-10 16:31

Hej alle.

Min trofaste Mac Mini er gået ned :(

Når jeg køre hardwaretesten så siger den ingen problemer selv på den store.

Når jeg indsætter Leopard disken og køre disk værktøj, så siger den:

Ugyldig Sibling-Forbindelse :( det er ikke god vel???

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-10 17:05

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Hej alle.
>
> Min trofaste Mac Mini er gået ned :(
>
> Når jeg køre hardwaretesten så siger den ingen problemer selv på den store.

det er der sjældent ..

> Når jeg indsætter Leopard disken og køre disk værktøj, så siger den:
>
> Ugyldig Sibling-Forbindelse :( det er ikke god vel???

nej, den er grim. Jeg gætter på at den ikke har held til at reparere
disken ?

Det _kan_ være tegn på at disken fysisk er ved at stå af ..

/thomas

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 15-08-10 17:12

On 2010-08-15 18:05:02 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> disken ?
>
> Det _kan_ være tegn på at disken fysisk er ved at stå af ..

Nej men prøvet at installere den originale OSX 10,4 og det gik ok, men
nu skal jeg så indsætte CD2 og den vil ikke spytte 1 ud!!! Hvad er det
man skal taste for at få den til at spytte CD/DVD ud???

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-10 17:14

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Nej men prøvet at installere den originale OSX 10,4 og det gik ok,

eh ... hvis disken ikke kan repareres med Disk Utility så er det løb
kørt .. så hjælper det ikke at smide et nyt system på ..

>men
> nu skal jeg så indsætte CD2 og den vil ikke spytte 1 ud!!! Hvad er det
> man skal taste for at få den til at spytte CD/DVD ud???

eject, F12 eller museknappen under boot.

/thomas

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 15-08-10 17:21

On 2010-08-15 18:14:17 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> eh ... hvis disken ikke kan repareres med Disk Utility så er det løb
> kørt .. så hjælper det ikke at smide et nyt system på ..

> eject, F12 eller museknappen under boot.
>
> /thomas

De 2 virker så ikke denne X :(

Ja man må vel bestille en ny :(((

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 15-08-10 18:39

On 2010-08-15 18:05:02 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> disken ?
>
> Det _kan_ være tegn på at disken fysisk er ved at stå af ..

Nå men efter at have kørt 10.4 ind formatering og en masse genstarter,
så ser den pludselig ud til at virke igen? har kørt disk værktøj og
fejlen er væk! Spørgsmålet er så om det er en stakket frist eller om
jeg lige så godt kan købe en ny???

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-10 18:43

> [...]

> så ser den pludselig ud til at virke igen? har kørt disk værktøj og
> fejlen er væk! Spørgsmålet er så om det er en stakket frist eller om

jeg vil nok ikke stole på den disk ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-08-10 21:06

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> writes:

> Når jeg indsætter Leopard disken og køre disk værktøj, så siger den:
>
> Ugyldig Sibling-Forbindelse :( det er ikke god vel???

Så reparer den, kære Jokum, kære Jokum, så reparer den kære Jokum,
reparer den :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-08-10 21:08

> De 2 virker så ikke denne X :(
>
> Ja man må vel bestille en ny :(((

Genstart og hold museknappen nede mens den trutter fanfaren.

Hvis du alligevel geninstallerer så husk at slette disken fuldstændigt,
så der bygges nyt filsystem og det hele.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-08-10 21:09

> [...]

> så ser den pludselig ud til at virke igen? har kørt disk værktøj og
> fejlen er væk! Spørgsmålet er så om det er en stakket frist eller om

Mit bud er at dit filsystem var gået i skoven, og jeg har set fejl som
diskværktøj ikke kunne reparere. Så er der kun geinstallation tilbage.
Dette indikerer ikke at disken var syg, men bare a der var syge data på.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-10 23:47

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100815 <nospam0002+20100815@gmail.com> wrote:

> Mit bud er at dit filsystem var gået i skoven, og jeg har set fejl som
> diskværktøj ikke kunne reparere. Så er der kun geinstallation tilbage.
> Dette indikerer ikke at disken var syg, men bare a der var syge data på.

Når først disken laver fejl som ikke kan fixes i Disk Util. så er
chancen for at disken snart står helt af større.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-08-10 00:09

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Når først disken laver fejl som ikke kan fixes i Disk Util. så er
> chancen for at disken snart står helt af større.

Men ikke 100%.

Jeg tiltror ikke Apple at lave fejlfri kode. Hvis disken ikke melder
fejl, kan det sagtens være en softwarefejl.

Bemærk her også at det er meget vigtigt at have slået Journalen til.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-08-10 07:04

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100815 <nospam0002+20100815@gmail.com> wrote:

> Men ikke 100%.

selvfølgelig ikke ..

> Jeg tiltror ikke Apple at lave fejlfri kode. Hvis disken ikke melder
> fejl, kan det sagtens være en softwarefejl.

mener du diskens SMART system ? .. heh, ja den kan du så _heller_ ikke
regne med ...

> Bemærk her også at det er meget vigtigt at have slået Journalen til.

jep .. men det skal du jo meget aktivt ind og gøre ... vil den
overhovedet installere på en non-journaled disk (systemdisk)

/thomas

Fra : Henrik

Dato : 16-08-10 07:45

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> wrote in message

> [...]
>
> jep .. men det skal du jo meget aktivt ind og gøre ... vil den
> overhovedet installere på en non-journaled disk (systemdisk)

Nå men den spiller igen, så købet af ny MacMini er udsat... Nice ;)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-08-10 08:16

Henrik <fjern@mig.dk> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> wrote in message

> Nå men den spiller igen, så købet af ny MacMini er udsat... Nice ;)

husk backup så ...

/thomas

Fra : Henrik

Dato : 16-08-10 08:30

> husk backup så ...
>
> /thomas

Gør jeg altid, det var derfor at jeg ikke var bekymret over indholdet,
nærmere at jeg stod uden min musik og billed server :( men nu er jeg glad
igen..... :)

Fra : Per Jensen

Dato : 16-08-10 12:53

On 16/08/10 08.44, Henrik wrote:

> Nå men den spiller igen, så købet af ny MacMini er udsat... Nice ;)

Det er vel også lidt overkill at udskifte hele maskinen pga. en defekt
disk. Det tager ikke meget mere end en lille halv time at skifte disken
i sådan en maskine, hvis man lige har håndelaget til at åbne den, og en
disk koster jo peanuts.

// Per.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-08-10 16:13

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> selvfølgelig ikke ..

Så ikke så kategorisk, vel

> mener du diskens SMART system ? .. heh, ja den kan du så _heller_ ikke
> regne med ...

Nej. I/O-fejl i loggen.

> jep .. men det skal du jo meget aktivt ind og gøre ... vil den
> overhovedet installere på en non-journaled disk (systemdisk)

Godt spørgsmål. Man ved aldrig hvad folk har pillet ved.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 16-08-10 20:27

On 2010-08-16 17:12:42 +0200, nospam0002+20100816@gmail.com (Thorbjørn
Ravn Andersen, 20100816) said:

> Godt spørgsmål. Man ved aldrig hvad folk har pillet ved.

Ja det er sandt, men det var faktisk original installationen fra 06 der
lå på den, selvfølgelig opdateret etc. til 10.6.4 men aldrig
reformateret før nu... ;)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-08-10 16:13

Per Jensen <news@fjerneszapro.dk> writes:

> [...]
> disk. Det tager ikke meget mere end en lille halv time at skifte
> disken i sådan en maskine, hvis man lige har håndelaget til at åbne

Jeg har forståelsen for at for ældre MacMinier er det ikke helt så nemt
som det siden er blevet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-08-10 16:58

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100816 <nospam0002+20100816@gmail.com> wrote:

> Jeg har forståelsen for at for ældre MacMinier er det ikke helt så nemt
> som det siden er blevet.

det kræver stærke nerver og en modficeret maler spartel .. men jeg har
været nede på at kunne gøre på det på ca. 10 minutter

/thomas

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 17-08-10 17:34

> Når jeg indsætter Leopard disken og køre disk værktøj, så siger den:
>
> Ugyldig Sibling-Forbindelse :( det er ikke god vel???

Hej
Har just haft samme fejl på en macbook pro den klarede diskwarrior...
http://www.alsoft.com/diskwarrior/

fredsommeligst..