Thunderbird skriver spørgsmålstegn i sted
Fra : Martin Ploug

Dato : 15-08-10 08:39

Hej

Ja, jeg har godt nok også postet et tilsvarende indlæg i forummet
hos www.mozilladanmark.dk
http://forum.mozilladanmark.dk/viewtopic.php?f=2&t=7740 ,
men nu prøver jeg også lige her.

Jeg bruger Thunderbird 3.1.2 på Windows Vista.

I nogle indlæg i nyhedsgrupper kan jeg se, at der hos mig vises et
spørgsmålstegn i stedet for æ, ø og å - se nedenstående billede.
http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-08/a4ca4163.png

Når jeg går i Vis > Tegnkodning er Unicode (UTF-8) valgt. Når jeg
i stedet vælger Vestligt (ISO 8859-1) ser det ud som på nedenstående
billede - hvilket jo ikke helt løser problemet.
http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-08/a4ca4163.png

Jeg jeg gøre noget for at løse problemet?

Venlig hilsen
Martin

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 15-08-10 08:42

Martin Ploug skrev:

>i stedet vælger Vestligt (ISO 8859-1) ser det ud som på nedenstående
>billede - hvilket jo ikke helt løser problemet.

næ, for det er samme billede

Fra : Martin Ploug

Dato : 15-08-10 08:42

Den 15-08-2010 09:38, Martin Ploug skrev:
> [...]
> http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-08/a4ca4163.png
>
> Jeg jeg gøre noget for at løse problemet?

Billede nummer to skal i stedet være:
http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-08/1fe1aafc.png

Fra : Martin Ploug

Dato : 15-08-10 10:57

Den 15-08-2010 09:41, Martin Ploug skrev:

> Billede nummer to skal i stedet være:
> http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-08/1fe1aafc.png

Jeg har lige prøvet at tjekke i Windows Live Mail, og her er problemet
faktisk det samme. Derfor gætter jeg på, at det måske er noget i min
Windows Vista, der skal ændres - eller hvad?

Fra : Ole C

Dato : 15-08-10 12:08

Martin Ploug skrev blandt andet:

> Jeg har lige prøvet at tjekke i Windows Live Mail, og her er problemet
> faktisk det samme. Derfor gætter jeg på, at det måske er noget i min
> Windows Vista, der skal ændres - eller hvad?

Måske.
Prøv at kontrollere under Kontrolpanel>Internationale og sproglige
indstillinger, at alt står til dansk/Danmark.

--
vh
Ole C

Fra : Martin Ploug

Dato : 15-08-10 12:36

Den 15-08-2010 13:07, Ole C skrev:

> Måske.
> Prøv at kontrollere under Kontrolpanel>Internationale og sproglige
> indstillinger, at alt står til dansk/Danmark.

Har lige tjekket - alt står til Dansk (Danmark).

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 15-08-10 12:32

Martin Ploug <mploug@pc.dk> skrev :

>I nogle indlæg i nyhedsgrupper kan jeg se, at der hos mig vises et
>spørgsmålstegn i stedet for æ, ø og å - se nedenstående billede.
>http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-08/a4ca4163.png

..Jeg kan ikke hjælpe, men det er vel indlæg postet via Google
Groups, der fejler?

Mange oplever denne fejl, men det er jo ingen trøst, også når de
læser via browser.

>Når jeg går i Vis > Tegnkodning er Unicode (UTF-8) valgt

Google Groups-indlæg er postet i utf-8.
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Fra : Martin Ploug

Dato : 15-08-10 12:39

Den 15-08-2010 13:31, Kerim Ellentoft skrev:

> [...]
> Groups, der fejler?
>
> Mange oplever denne fejl, men det er jo ingen trøst, også når de

Jeg har ikke tjekket, om alle de indlæg jeg har set det i er
postet via Google Grupper.
Det mærkelige er jo så bare, at ikke alle oplever problemet.
Kim Ludvigsen skriver jo i tråden i forummet hos mozilladanmark,
at han ikke har problemet.

Fra : Martin Ploug

Dato : 15-08-10 12:59

> [...]
> Groups, der fejler?
>
> Mange oplever denne fejl, men det er jo ingen trøst, også når de

Det ser ud til, at Google Grupper og nogle newsreadere (i nogle
tilfælde) har et problem mht. visning af æ, ø og å:
http://groups.google.com/group/dk.edb.internet/browse_thread/thread/471ba58b80b3924c

Rune Jensen skriver i et af sine indlæg i virus-gruppen:

PS: Google groups forstår ikke æøå i citater, ved ikke hvorfor, synes
det er lang tid siden, jeg har set det problem sidst, men nu har jeg
altså selv prøvet at rette.

Men det er vist også det du er inde på Kerim

Fra : Carl Drud

Dato : 15-08-10 13:10

Kerim Ellentoft <kerim@mail.tele.invalid> writes:

> Google Groups-indlæg er postet i utf-8.

Ikke altid.

http://groups.google.dk/group/dk.edb.system.unix/msg/74b081adab92c943?hl=da&dmode=source

--
Carl

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 15-08-10 15:07

Carl Drud <carl.drud@gmx.com> skrev :

>Ikke altid.
>
>http://groups.google.dk/group/dk.edb.system.unix/msg/74b081adab92c943?hl=da&dmode=source

Men så opstår problemet, for dem der læser det via en browser.

Indlægget er postet i iso 8859-1, men websiden er sendt i utf-8,
så de danske tegn vises forkert.

Fra : Carl Drud

Dato : 15-08-10 13:31

Martin Ploug <mploug@pc.dk> writes:

> [...]
> Det mærkelige er jo så bare, at ikke alle oplever problemet.
> Kim Ludvigsen skriver jo i tråden i forummet hos mozilladanmark,

Er der ikke et sted i TB hvor man kan sætte hak om man vil bruge
standardtegnsættet på indkommende meddelelser (der var i ver. 2.0.0.23).

Jeg mener den ny ver. 3 er det gemt under egenskaber for hver enkelt
mappe/gruppe (marker mappe og højreklik)

Hvis der er og der er sat hak, så fjern det.

--
Carl

Fra : Carl Drud

Dato : 15-08-10 14:10

Martin Ploug <mploug@pc.dk> writes:

> Jo, det er der, og jeg har ikke flueben i den:
> http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-08/ab1aa7bf.png

Har du en message ID på den formastelige meddelelse?

> Er der mon ikke et sted, hvor jeg kan rapportere om fejl i Google
> grupper - hvis det er det der er tilfældet. Jeg har surfet en del
> efter det nu her, men kan ikke lige se, hvor jeg kan indrapportere
> fejl herom.

Mon ikke der er en Google Groups intern gruppe til den slags.

--
Carl

Fra : Vidal

Dato : 16-08-10 15:26

> [...]
> http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-08/a4ca4163.png
>
> Jeg jeg gøre noget for at løse problemet?

Jeg har oplevet det, også. Hvis man går tilbage til indlægget
igen er det ofte de rigtige tegn. Hvorfor og om problemet kan
løses, ved jeg ikke.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard