Brugte sejl - hvad kan de bruges til? Fors~
Fra : HKN

Dato : 13-08-10 18:10

Jeg har en række brugte sejl, som jeg helt sikkert ikke kommer til at
bruge - men jeg kvier mig alligevel ved at smide dem ud (jeg har normalt
ikke et gemme-gen!)

Hvad har I andre brugt dem til? Udover solsejl, hvad kan de så bruges til?
Alternativ til fibertex dug (mod ukrudt)? Sækkestole?

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-08-10 13:51

Du kan måske glæde andre sejlere ved at bortgive sejlene, prøv at
indlægge en annonce på www.udkik.dk.
Se hvordan andre gør: http://www.udkik.dk/app/adsaillist.jsp?t=1

Jeg har gennem årene bortgivet flere sejl som andre sejlere har fået
glæde af. De er bl.a. blevet brugt som eksperimenter for anden
sejlførings erfaring, eller på som en billig løsning hvor budgettet
ikke lige har været til anskaffelse af en ny garderobe.

De kan af en sejlmager syes til for den nye ejers regning, således at
de igen har et par år i sig.

Mvh/Harding

Fra : Lars Hansen

Dato : 14-08-10 06:07

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad har I andre brugt dem til? Udover solsejl, hvad kan de så bruges til?
> Alternativ til fibertex dug (mod ukrudt)? Sækkestole?

Hej Henrik

Nu ved jeg ikke hvor i landet du er fra, men ét af dem kunne byttes til et
par flasker god rødvin hos mig......

Lars Hansen
(Omegnen af Roskilde)

Fra : Bessefar

Dato : 14-08-10 15:12

On 14 Aug., 07:07, "Lars Hansen" <L...@oland.danmark> wrote:

> Hej Henrik
>
> Nu ved jeg ikke hvor i landet du er fra, men ét af dem kunne byttes til et
> [...]

Uanset hvor du i landet du bor, så vil jeg også godt bytte dem for en
god flaske whiskey....
Bjarne Kjærsgaard
Nordjylland

Fra : steffen skov

Dato : 16-08-10 16:56

Hvis du ikke lige er til rødvin og whisky, kan der syes mange dejlige poser
af dette materiale.
Hilsen
Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : Per Nordahl

Dato : 17-08-10 13:09

"steffen skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du ikke lige er til rødvin og whisky, kan der syes mange dejlige
> poser af dette materiale.

Måske endda hængekøje (slingrekøje, el. lign) ? Vasketøjsposer - og hvad vi
har
Mvh. "Thulfen"

Fra : Heikki

Dato : 17-08-10 22:06

HKN wrote:

> [...]
>
> Hvad har I andre brugt dem til? Udover solsejl, hvad kan de så bruges til?
> Alternativ til fibertex dug (mod ukrudt)? Sækkestole?

One of the classical things would be a ditty bag for the rigger - you know,
a little bag to keep the necessary tools and things when climbing up in the
mast. Maybe a backpack, or a sack to carry your oilskins in. Since it is
waterproof material, you can also make buckets out of it. Or a sea anchor
(how many here have ever used one??). Since it is fairly sturdy material,
you can use it for garden chairs, or other furniture jobs where people sit
on the fabric. In the olden days, sailors made everyday clothing of old
sails, but modern synthetic materials may be too stiff for that... Maybe a
belt? Or other straps for tying up sails, luggage, or unruly passengers?
Covers for various things, from seat cushions to the windlass on the
foredeck?

Basically, it is good sturdy material that can be cut into any shape, and
seamed with a (strong) sewing machine, modern glues, rivets, or even an
office stapler. If you are the kind of person who makes his own things,
you'll come across good ideas when you have a need, and this kind of
material in stock. If you prefer to buy everything in a fancy yachting shop,
or need to ask for ideas, you probably won't have much use for the stuff...

Good luck with it. Remember to have fun while making things. And let us know
if you produced something useful, neat, or clever!

- Heikki

Fra : Klaus H

Dato : 17-08-10 22:43

Cut
Jeg har aldrig rigtig forstået, hvorfor enkelte individer besvarer et dansksproget indlæg i en dansk nyhedsgruppe, på engelsk.
Gud ved hvorfor?

Klaus H

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 17-08-10 22:58

Måske fordi det engelske ligger mere for end det danske - og det er så en
ærlig sag. Heikki synes at kunne forstå og læse dansk, men foretrækker
tilsyneladende at skrive på engelsk i forskellige sammenhænge. Måske Heikki
selv vil afsløre.
For mit vedkommende betyder det ikke noget, at der skrives på engelsk,
selvom det er en dansk nyhedsgruppe - alle burde være velkomne med bidrag ?

Måske opfatter jeg dit indlæg - Klaus H - helt forkert.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Klaus H

Dato : 18-08-10 09:56

"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse news:85d18$4c6b05d4$55dad06d$16635@news.galnet.dk...
> [...]
> selvom det er en dansk nyhedsgruppe - alle burde være velkomne med bidrag ?
>
> Måske opfatter jeg dit indlæg - Klaus H - helt forkert.

Cut
Jeg har fået en forklaring og er godt tilfreds. Jeg havde ikke tanke for den omtalte problemstilling.
Klaus H

Fra : Heikki

Dato : 17-08-10 23:48

Klaus H wrote:
> Jeg har aldrig rigtig forstået, hvorfor enkelte individer besvarer et
> dansksproget indlæg i en dansk nyhedsgruppe, på engelsk. Gud ved hvorfor?

Although I live in Denmark and read Danish all right, I find it much easier
to write in English. Most of the people I meet understand it all right -
probably more than if I tried to express myself in my bad Danish. If I tried
to write in my native language Finnish, almost(?) nobody here would
understand a word.

I sail older Danish vessels, mostly in Danish waters. I like to follow what
the Danish sailors discuss here. Occasionally - not very often - I get
inspired to comment something. I want to believe that a good part of my
comments contribute something to the group. If you find the language
offensive, feel free to ignore my postings. If there exists a rule that only
Danish language is to be used here, I apologize for not knowing it, and
welcome a pointer to the rules.

But all of this is getting off topic for this group - I think we should
return to discussing matters somehow related to sailing.

- Heikki

Fra : HKN

Dato : 18-08-10 09:23

> [...]
>
> But all of this is getting off topic for this group - I think we should
> return to discussing matters somehow related to sailing.

Heikki, for my part you are more than welcome to post in english, rather
than finnish

Thanks for the inspiration - I'm making a "Fat boy", well actually 3 - 2 for
the family and 1 for the dog

-Henrik

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 20-08-10 19:16