Ny hybriddisk, vil i have målinger ??
Fra : jagge

Dato : 12-08-10 13:22

Hey

Da jeg har investeret i en ny 2,5 tomme hybriddisk Seagate Momentum XT
der er en standard 7200 disk med en 4 GB SSD monteret vil jeg gerne
tilbyde at lave nogle målinger på forbedringerne hvis nogen har ønske
derom.

Den skal smides i min aldrende intel macbook til erstatning for den
fabriksmonterede.

MVH

Jakob

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-08-10 15:38

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> der er en standard 7200 disk med en 4 GB SSD monteret vil jeg gerne
> tilbyde at lave nogle målinger på forbedringerne hvis nogen har ønske

Fortæl, fortæl, gerne både målinger og mere subjektive oplevelser

--
Mvh Martin

Fra : jagge

Dato : 12-08-10 18:04

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Fortæl, fortæl, gerne både målinger og mere subjektive oplevelser

Ok den kommer først i starten af næste uge, men jeg laver lidt blandede
målinger af programopstart, systemopstart etc.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-10 18:08

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Ok den kommer først i starten af næste uge, men jeg laver lidt blandede
> målinger af programopstart, systemopstart etc.

uh, du har set at den er 9.7 mm høj og ikke 9.5 som std. 2.5" diske ik'
?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 17-08-10 19:11

> uh, du har set at den er 9.7 mm høj og ikke 9.5 som std. 2.5" diske ik'

arrgggggggggggggg nej det har jeg ikke set... damn jeg prøver om den
passer her til aften.

MVH

Jakob

Fra : jagge

Dato : 17-08-10 20:00

> uh, du har set at den er 9.7 mm høj og ikke 9.5 som std. 2.5" diske ik'
> ?

Hey

Jeg er stærkt desilusioneret... kan det med sikkerhed siges at den IKKE
kan være der, så gider jeg slet ikke prøve.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-10 20:25

> Hey
>
> Jeg er stærkt desilusioneret... kan det med sikkerhed siges at den IKKE
> kan være der, så gider jeg slet ikke prøve.

jeg ved 10.5 mm _ikke_ kan være der, men jeg har aldrig haft en 9.7 i
hånden ..

/thomas

Fra : jagge

Dato : 17-08-10 22:30

> jeg ved 10.5 mm _ikke_ kan være der, men jeg har aldrig haft en 9.7 i
> hånden ..

Ahh så prøver jeg sgu imorgen :0)

MVH

Jakob

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-08-10 16:25

jagge@noname.invalid (jagge) writes:

> der er en standard 7200 disk med en 4 GB SSD monteret vil jeg gerne
> tilbyde at lave nogle målinger på forbedringerne hvis nogen har ønske
> derom.

Kør XBench før og efter, og publicer resultatet.

Fra : jagge

Dato : 12-08-10 18:04

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100812 <nospam0002+20100812@gmail.com> wrote:

> Kør XBench før og efter, og publicer resultatet.

Will do

Jakob

Fra : Esben

Dato : 13-08-10 11:38

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Will do

Venter spændt!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Claus Henrik Seifert

Dato : 14-08-10 16:55

Den 13-08-2010 12:38, Esben skrev:
> jagge<jagge@noname.invalid> wrote:
> Venter spændt!
>
> vh esben
>
> dbareudeladmig@get2net.dk
> udelad udelad

Tag et kig på www.storagereview.com og se deres anmeldelse af den :)

Kan fortælle konklusionen kort her.

Den er på visse punkter hurtigere end Velociraptor diskene, og den
larmer mindre.
Den er klart langsommmere end ægte SSD diske af nyere generation (fra
2010 og fremad)

Ideen med en hybrid disk er fin, de skulle bare smide 16Gb SSD i næste
udgave.

Skal man ikke bruge meget lagerplads, så er en Intel X-25 M 80 GB kun
500 kj. dyrere for 80 GB, og Intels er LANGT hurtigere end Momentus XT

Skal man bruge mere end 200 Gb lager plads i sin notebook, så er
Momentus XT intet mindre end genial - særligt til den rimelige pris !

Fra : jagge

Dato : 14-08-10 20:05

Claus Henrik Seifert <claus.henrik.seifertNO@SPAMgmail.com> wrote:

> Skal man bruge mere end 200 Gb lager plads i sin notebook, så er
> Momentus XT intet mindre end genial - særligt til den rimelige pris !

Og jeg SKAL absolut bruge pladsen så jeg glæder mig sgu til at se om det
føles som en ny maskine :0)

MVH

Jakob

Fra : Claus Henrik Seifert

Dato : 14-08-10 21:39

Den 14-08-2010 21:04, jagge skrev:

> Og jeg SKAL absolut bruge pladsen så jeg glæder mig sgu til at se om det
> føles som en ny maskine :0)
>
> MVH
>
> Jakob

Jeg har købt 500 GB XT'en til min stationære, hvor jeg bruger den som
min foto disk, da SSD diske over 160 GB ikke er til at betale.
Den erstatter 2 af mine Velociraptor diske, og den er efter min mening
IKKE helt så hurtig som disse, men det er bygget på fornemmelse og ikke
rå data.

Jeg kører med en Intel X-25 M 2 generation i min Macbook Pro og det
kører virkelig godt. De SSD diske Apple sælger tom GROTESK VANVITTIG
dyre tilvalg til MacBook Pro, Air og Mac Pro er nogle elendig langsommme
Samsung SSD diske, som mine Intel X-25 M 2 generation giver baghjul som
en Ferrari vil kunne køre fra en Skoda.

Kører også med 2 af disse Intel X-25 M 2. generation i min stationære
selvbygger pc, hvor den en anvendes til Win 7 og den anden til
programmer og spil - og lad mig fortælle dig, at dette setup er
uhyggeligt hurtigt !!

Hybrid diske er vejen frem, uden tvivl, indtil SSD over 500 GB str.
kommer ned i en pris, hvilket nok tager 3-4 år endnu......
Så Momentus XT er afgjort en fed diske til en rimelig pris, men du skal
nok have kørt med en meget sløv disk 5.400 rpm før du vil finde at XT'en
virkelig gør dit system markant hurtigere.

Men kan fortælle dig, at overgangen til Intel X-25 M 2. gen for mig
VIRKELIG var en seriøs forbedring af hele mit system.
Meget mere end nogen ram, cpu eller andet nogensinde har gjort for mig.

Min Win 7 starter op fra scratch på under 12 sekunder, hvor det med en
sløv disk tager 40-50 sekunder og Photoshop starter MEGET hurtigt op.
Min MacBook Pro starter OSx 25 sekunder hurtigere op end med den gamle
SSD skod disk, der er det rene skæreste crap.
Ufatteligvt, at Apple forlanger flere tusinde kroner for det rene og
skære LO_RT. Den SSD Apple sælger er faktisk sløvere end XT hybrid
disken, så langsom er den.

Apple burde alliere sig med Intel og sælge Intels SSD diske, så ville
det ikke være en ren joke, at de tog de høje priser for deres SSD
diske......just saying.....

Vh Claus

Fra : Claus Henrik Seifert

Dato : 14-08-10 21:51

> Og jeg SKAL absolut bruge pladsen så jeg glæder mig sgu til at se om det
> føles som en ny maskine :0)
>
> MVH
>
> Jakob

Ok, ser n u, at du kommer fra en fabriksmonteret HDD i en Macbook. Den
er normalt 5.400 rpm, så ror du vil opleve OSx starter op hurtigere,
måske 10-15 sekunder hurtigere. Photoshop burde også starte op
hurtigere, 15-20 sekunder hurtigere i forhold til en gammel disk.

Men prøv en dag med en ægte SSD disk, Intel lancerer deres 3. generation
inden jul, og den bliver GROTESK hurtig - vi taler 350 Mb/sec læsning og
300 Mb/sec skrivning.

Og prisen bliver relativt god siger rygterne - 160 Gb for 1.600 - 1.800
kr når markedet har lagt sig.
Tro mig med en SSD, så vil dit system seriøst flyve, særligt 3.
generation Intel. Spil og tunge applikationer vil åbne 150%-250%
hurtigere op.
Kopiering af data filer vil gå op til 200% hurtigere......

Jeg har 3 SSD diske og ryger på 2 af de nye Intel inden jul - jeg er
selvbygger og SSD er det største skridt fremad i laaaaang tid......

Men undgå 1. generation SSD'er, bla. dem apple stadig sælger til
vanvittige priser. Det er tyveri ved kasse 1 fordi Apple folk stoler på
mærket og tror de får ydelse for deres penge. Lige her gør de det bare
ikke :(

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-08-10 19:13

Claus Henrik Seifert <claus.henrik.seifertNO@SPAMgmail.com> writes:

> Tag et kig på www.storagereview.com og se deres anmeldelse af den :)

http://www.storagereview.com/seagate_momentus_xt_review

Der er en beskrivelse af hvordan flashen bruges, og jeg kan se det er
smartere end jeg tidligere har givet udtryk for, nemlig at det bare var
en "dum" cache.

Der køres statistik over hvad disken laver og ud fra dette
langtidsaspekt vurderes det hvad der skal kopieres til flash for at give
bedst ydelse. Det er faktisk ret fikst.

Iøvrigt, hvis Jacob kan nå det, vil en vurdering af batterilevetid før
og efter også være interessant.

Fra : jagge

Dato : 14-08-10 20:06

> Iøvrigt, hvis Jacob kan nå det, vil en vurdering af batterilevetid før
> og efter også være interessant.

Ok er ikke lige klar over hvordan man gør det standardiseret ?? Nogen
forslag ?

MVH

Jakob

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-08-10 20:14

> Ok er ikke lige klar over hvordan man gør det standardiseret ?? Nogen
> forslag ?

Nøh, men du kan sætte den til at spille en tungtkomprimeret video i
løkke indtil den slukker :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-08-10 23:27

Claus Henrik Seifert <claus.henrik.seifertNO@SPAMgmail.com> writes:

> Jeg har købt 500 GB XT'en til min stationære, hvor jeg bruger den som
> min foto disk, da SSD diske over 160 GB ikke er til at betale.

Er RAID ikke en mulighed for dig?

Ellers dejligt at høre praktiske erfaringer - det værdsætter jeg, og det
er spændende at følge med i :)