Kan Itunes forvalte grupper af samme numre~
Fra : Claus Henrik Seifert

Dato : 11-08-10 19:30

Jeg står og skal rippe alle mine 1.200 cd'er over til lossless formatet,
som jeg agter at bruge til afspilning af musik fra min stationære pc og
på mit Sonos, der er tilsluttet mit anlæg.

Da jeg snart køber en Iphone 4, tænkte jeg, at jeg ligeså godt kunne
rippe mine cd'er tl Apple Lossless, da jeg er tvunget til at benytte
Itunes med min kommende Iphone 4 (å godt som tvunget til)

Samtidig med at jeg ripper mine 1.200 cd'er til Apple Lossles vil jeg
også rippe dem til 256 kbs Mp3, til brug på min Iphone 4 musik afspiller.

Derfor vil jeg høre om Itunes kan skelne imellem de 2 formeter inde i
itunes, så jeg tydeligt kan se hvad der er Apple lossless og hvad der er
Mp3 ?

Jeg har nemlig også en del Mp3 musik liggende, som jeg ikke har fået
købt på cd, og jeg vil derfor gerne have 2 separate musik biblioteker,
et med al min Apple Lossless musik (kommer til at fylde 500 GB) og et
andet med al mine Mp3 musik (fylder 1 TB)

Håber I forstår mit spørgsmål ?

Vh Claus, Kbh Ø

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-08-10 19:39

Claus Henrik Seifert <claus.henrik.seifertNO@SPAMgmail.com> wrote:

> [...]
>
> Samtidig med at jeg ripper mine 1.200 cd'er til Apple Lossles vil jeg
> også rippe dem til 256 kbs Mp3, til brug på min Iphone 4 musik afspiller.

iPhone kan sagens afspille Apple Lossless ... hvis det er pga. plads så
kan iTunes lave en 128kbit/sec AAC kopi "on the fly" når man syncer..

> Derfor vil jeg høre om Itunes kan skelne imellem de 2 formeter inde i
> itunes, så jeg tydeligt kan se hvad der er Apple lossless og hvad der er
> Mp3 ?

Ikke nemt ... det er en kollonne som angiver bitrate og format ... men
det kommer hurtigt til være noget rod. Jeg vil ikke blande den samme
musik i forskellige formater.

> [...]
> et med al min Apple Lossless musik (kommer til at fylde 500 GB) og et
> andet med al mine Mp3 musik (fylder 1 TB)

Hvorfor ikke i ét bibliotek, hvis der ikke er "overlap" ?

/thomas

Fra : Claus Henrik Seifert

Dato : 12-08-10 07:44

Den 11-08-2010 20:39, Thomas von Hassel skrev:

> [...]
>>

> Ikke nemt ... det er en kollonne som angiver bitrate og format ... men
> det kommer hurtigt til være noget rod. Jeg vil ikke blande den samme

Ok, jeg har ikke formået at gøre det klart, hvad jeg vil.

Jeg har IKKE plads problemer. Har 2 2TB diske, 2 1TB diske og en NAS
server på 2TB - alle disse diske er KUN til Musik og film.
Mit OS system og programmer ligger på 2 hurtige iIntel SSD diske og 2
hurtige Velociraptor HDD's.

Jeg ønsker at rippe mine 1.200 cd'er til lossless format, som skal ligge
på en NAS server, som jeg vil kunne afspile på mit Sonos, der er
tilsluttet mit HIFI anlæg, men jeg vil også kunne afspille disse
lossless musik filer fra min stationære computer i værelset.

Fordi jeg også har en Iphone 4 32GB, så vil jeg af pladshensyn også
rippe de selv samme 1.200 cd'er over til 256 kbs Mp3, da én enkelt
lossless musik fil ca. fylder 40MB, det samme som ca. 10 alm. 256 kbs
Mp3 musik filer gør.

Disse lossless musik filer skal IKKE blandes sammen med mine Mp3 filer,
da jeg så vil have dem dobbelt og jeg vil adskille mine lossless filer
fra mine lav kvalitets 256 kbs Mp3 musik filer af åbentlyde grunde.....

Jeg har udover mine 1.200 cd'er også 750 GB Mp3 filer, som jeg har
samlet igennem årene, jeg vil KUN have blendet mine 1.200 cd'er rippet i
256 kbs Mp3 ind i denne mappe med de 750 GB andre Mp3 filer, så alle
mine lav kvalitets musik filer er samlet ét sted.

Jeg ønsker IKKE at blande mine høj kvalitets lossless filer sammen med
mine lavkvalitets Mp3 filer - som sagt før af helt åbentlyse grunde!

Kan Itunes forvalte dette, eller skal søge andre veje, måske lade Itunes
klare mine Mp3 lavkvalietes filer til min Iphone 4 32GB og så lade et
andet musik afspilningsprogram om mine lossless højkvalitets filer ??
Hvis jeg ripper til FLAC lossless, så vil itunes ikke kunne genkende
filernme, da itunes ikke understøtter FLAC, så den mulighed overvejer
jeg, hvis ikke Itunes er avanceret nok til at forvalte både højkvalitets
musik filer og lavkvalitets musikfiler uden at sammenblande dem.
Naturligvis vil der opstå dobbelt poster, da jeg både ønsker at lytte
til min musik hjemme i lossless højkvalitet og på farten på min Iphone 4
32Gb i lavkvalitete 256 kbs Mp3.

PS jeg går aldrig under 256 kbs, 128 kbs er ikke lavkvalitet, men totalt
bund lavkvalitet :)

> Hvorfor ikke i ét bibliotek, hvis der ikke er "overlap" ?
>
> /thomas

Der er overlap, de skal ikke i samme bibliotek, da jeg lytter til
lossless derhjemme i høj kvalitet og ude på min Iphone 4 32 GB lytter
til lavkvalitet af plads hensyn.
1 lossless musik fil fylder 40-50 mb, mens 10 256 kbs Mp3 filer det
samme....
Så først når Iphone kommer med 250 GB lagerplads vil jeg bruge lossless
musik på farten og og der går nok et par år eller 5 før det sker :)

Vh Claus

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-10 08:10

> [...]

> Så først når Iphone kommer med 250 GB lagerplads vil jeg bruge lossless
> musik på farten og og der går nok et par år eller 5 før det sker :)

Du kan jo lave flere iTunes bibliotekter og skifte imellem dem afhængig
af hvad du har brug for at arbejde med. (på mac holder "Alt" nede under
start af iTunes for at vælge et andet biblioetk, eller oprette et nyt)

/thomas

Fra : Claus Henrik Seifert

Dato : 12-08-10 09:21

Den 12-08-2010 09:09, Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> af hvad du har brug for at arbejde med. (på mac holder "Alt" nede under
> start af iTunes for at vælge et andet biblioetk, eller oprette et nyt)

Jeg har en Macbook Pro 15", som jeg bruger på farten, men er selv
bygger, så min stationære er en PC med Windåse 7 (iøvrigt fint OS efter
min mening ;) )

Min PC er tilsluttet et par gode højttalere og jeg vil derfor mest lytte
til lossless filer der fra, men af og til også lytte til lidt elektro
musik, som jeg mest kun har i 256 kbs mp3......

Hvordan er det lige tilgangen til flere biblioteker foregår i Itunes i
Win 7 - man kan jo ikke åbne biblioteker/mapper inde fra Itunes, så vidt
jeg ved - den skal finde det hele for en (så vidt jeg ved)

Vh Claus

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-10 09:39

> [...]

> Jeg har en Macbook Pro 15", som jeg bruger på farten, men er selv
> bygger, så min stationære er en PC med Windåse 7 (iøvrigt fint OS efter

Enig ... det er den bedste windows de har lavet længe ....

> [...]
> Win 7 - man kan jo ikke åbne biblioteker/mapper inde fra Itunes, så vidt
> jeg ved - den skal finde det hele for en (så vidt jeg ved)

<http://support.apple.com/kb/HT1589>

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-08-10 19:50

Claus Henrik Seifert <claus.henrik.seifertNO@SPAMgmail.com> writes:

> Da jeg snart køber en Iphone 4, tænkte jeg, at jeg ligeså godt kunne
> rippe mine cd'er tl Apple Lossless, da jeg er tvunget til at benytte
> Itunes med min kommende Iphone 4 (Ã¥ godt som tvunget til)

Rip til AAC. Det er der en masse der undstøtter, inklusiv iPhone.

Fra : Claus Henrik Seifert

Dato : 12-08-10 07:45

Den 11-08-2010 20:49, Thorbjørn Ravn Andersen, 20100811 skrev:

> Rip til AAC. Det er der en masse der undstøtter, inklusiv iPhone.

Hvad er fordelen ved AAC over Apple Lossless og FLAC f.eks ?

VH Claus

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-10 08:10

Claus Henrik Seifert <claus.henrik.seifertNO@SPAMgmail.com> wrote:

> Hvad er fordelen ved AAC over Apple Lossless og FLAC f.eks ?

AAC er et lossy format som jeg vil bruge istedet for mp3 ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-08-10 16:17

Claus Henrik Seifert <claus.henrik.seifertNO@SPAMgmail.com> writes:

> lossless derhjemme i høj kvalitet og ude på min Iphone 4 32 GB lytter
> til lavkvalitet af plads hensyn.

Man kan bruge spillelister til at snuppe udvalgte dele af ens
musikatalog. Jeg mener at have hørt om en der bad om de 25 plader i sin
samling det var længst tid siden han havde hørt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-10 16:24

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100812 <nospam0002+20100812@gmail.com> wrote:

> Man kan bruge spillelister til at snuppe udvalgte dele af ens
> musikatalog. Jeg mener at have hørt om en der bad om de 25 plader i sin
> samling det var længst tid siden han havde hørt.

Det er det jeg gør f.eks. .. har en playliste med ca. 4 GB som
indeholder de numre jeg ikke har hørt indenfor den sidste mdr.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-08-10 16:17

> Hvad er fordelen ved AAC over Apple Lossless og FLAC f.eks ?

At det er der en masse der understøtter, inklusiv iPhone?

Fra : Christian Lynbech

Dato : 15-08-10 21:13

Thomas> Det er det jeg gør f.eks. .. har en playliste med ca. 4 GB som
Thomas> indeholder de numre jeg ikke har hørt indenfor den sidste mdr.

Samme her. Det er en rigtig smart måde at komme rundt i sin musiksamling på.

Christian Lynbech | christian #\@ defun #\. dk
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)