NAS
Fra : Morten Lind

Dato : 11-08-10 11:37

<http://www.dustinhome.dk/productdetails.aspx?prodid=5010374884&csref=Ut
skick_dustin_100811_Netgear_readynas_router&ssel=false&intcmp=con_sel>

Er det noget?

På forhånd tak

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-08-10 11:43

> <http://www.dustinhome.dk/productdetails.aspx?prodid=5010374884&csref=Ut
> skick_dustin_100811_Netgear_readynas_router&ssel=false&intcmp=con_sel>
>
> Er det noget?
>
> På forhånd tak

Hvis du giver dem væk så siger jeg ikke nej tak ;)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 11-08-10 11:57

> Hvis du giver dem væk så siger jeg ikke nej tak ;)
>
> /thomas

Hæ, hæ......det er altså en god vare, kan jeg forstå, men ikke en god
pris?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-08-10 12:19

> Hæ, hæ......det er altså en god vare, kan jeg forstå, men ikke en god
> pris?

Inkl. 2 x 1 TB diske ? ... det er faktisk ikke så skidt ... diskene
alene koster min. 600-700 kr. stykket.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 11-08-10 12:52

> Inkl. 2 x 1 TB diske ? ... det er faktisk ikke så skidt ... diskene
> alene koster min. 600-700 kr. stykket.
>
> /thomas

citat:

Lagring
Understøtter RAID
RAID 0, RAID 1
Antal harddiske (inkl./max)
2 stk / 2 stk
Interface
SATA-II
Processor / Hukommelse
Hukommelsesstørrelse (inkl./max)
256 MB / 1024 MB
Netværksprotokol
Kabelbundet LAN
Gigabit Ethernet 10/100/1000 Mbit/s
Understøttet netværksprotokol
, , , HTTP, FTP, Printserver, Torrent, iTunes
Forbindelser
USB-tilslutning
3 stk
RJ-45 tilslutning
1 stk
Generel information
Dimensioner (B x H x D)
101 mm x 142 mm x 222 mm
Garantiservice
3 år
Vægt
2070 g

citat slut.

Pris: 2500,-.

Er det fint, eller skal jeg smide mere efter en Time Capsule?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-08-10 12:57

> [...]
>
> citat slut.
>
> Pris: 2500,-.
>
> Er det fint, eller skal jeg smide mere efter en Time Capsule?

Det kommer lidt an på hvor nørdet du er .. sådan en NAS kræver lidt at
man sætter sig ind i hvordan lortet virker .. men så kan du også næsten
få den til at punkt svejse under vand.

En TC er plug-n-play ... men også mere begrænset.

Prisen på NAS'en er der ihvertfald ikke noget i vejen med ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 11-08-10 16:05

> [...]

> En TC er plug-n-play ... men også mere begrænset.

> Prisen på NAS'en er der ihvertfald ikke noget i vejen med ...

OK, tak

Jeg kan godt det dér med netværk, men en TC er jo også pænere...

M.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-08-10 15:33

> Er det noget?

Har også lige haft kig på en ReadyNas Duo da jeg så at Elgiganten havde
den mindste med 1 x 500 Gb disk til kr. 995,- (Jeg har en 500 gb disk
liggende og så var der jo åbnet op for raid sikkerhed.)

Jeg vil gerne bruge en NAS til to ting: TimeMachine backup og iTunes
server. Det sidste går vist fint med en ReadyNas, men jeg synes ikke jeg
kunne finde pålidelig info. om brug sammen med TimeMachine!?

Og så skete der det klassiske - efterhånden som jeg fulgte links rundt
på nettet kom der alternative produkter på banen. Pt. ser det ud til at
Synology 209 er et bedre bud. Koster godt nok kr. 1700,- uden disk, men
jf. <www.smallnetbuilder.com> har den en langt bedre ydelse end ReadyNas
Duo. Synology er også selv fremme med en beskrivelse af brugen af deres
NAS sammen med TimeMachine og så har de et par iPhone apps med hvilke
man kan tilgå musik/video med iPhone/iPod Touch direkte fra Nas'en. Det
ku' jeg godt bruge da jeg har alt rippet som ALAC og det derfor fylder
for meget til at ha' på telefonen.

--
Mvh Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 11-08-10 16:10

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> man kan tilgå musik/video med iPhone/iPod Touch direkte fra Nas'en. Det
> ku' jeg godt bruge da jeg har alt rippet som ALAC og det derfor fylder

Jeg vil blot have backup og netværk i en og samme arbejdsgang, og jeg er
vant til Netgear, som er et glimrende foretagende, men designmæssigt vil
jeg hellere have en TimeCapsule.

Jeg har tid nok, så ydelse er ikke så vigtigt, men nu får vi se...

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-08-10 15:45

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> <http://www.dustinhome.dk/productdetails.aspx?prodid=5010374884&csref=Ut
> skick_dustin_100811_Netgear_readynas_router&ssel=false&intcmp=con_sel>
>
> Er det noget?

Hvad skal du bruge den til?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-08-10 15:46

> Hæ, hæ......det er altså en god vare, kan jeg forstå, men ikke en god
> pris?

Hov, der er en opensource router med.

Generelt skal du altså op i pris for der er ngoet ved dimserne. Jeg ved
ikke om denne dims er "stor nok" til den er sjov.

Fra : Morten Lind

Dato : 11-08-10 17:03

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100810 <nospam0002+20100810@gmail.com> wrote:

> Hov, der er en opensource router med.

> Generelt skal du altså op i pris for der er ngoet ved dimserne. Jeg ved
> ikke om denne dims er "stor nok" til den er sjov.

Njaeh - ved heller ikke, men til backup og netværk...?

M.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 12-08-10 08:34

""Thorbjørn" Ravn Andersen, 20100810" <nospam0002+20100810@gmail.com> skrev
i en meddelelse news:m2pqxpcin1.fsf@gmail.com...

> Hov, der er en opensource router med.

Oven i købet en god en af slagsen :)

Mvh
Hans

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-08-10 08:41

Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk> wrote:

> ""Thorbjørn" Ravn Andersen, 20100810" <nospam0002+20100810@gmail.com> skrev
> i en meddelelse news:m2pqxpcin1.fsf@gmail.com...

> Oven i købet en god en af slagsen :)

Er de ikke såen lige gode alle sammen? Er det ikke mere hastigheden som
er interessant. Jeg blev lidt træt af flaskefalsen på min NAS, så
personligt ville jeg ikke spare dér en anden gang.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-08-10 16:19

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> writes:

> Oven i købet en god en af slagsen :)

Jeg synes Morten skal købe nassen og donere mig routeren

Fra : Morten Lind

Dato : 12-08-10 16:32

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100812 <nospam0002+20100812@gmail.com> wrote:

> Jeg synes Morten skal købe nassen og donere mig routeren

Hmm...nu nasser du vist

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-08-10 01:31

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100812 <nospam0002+20100812@gmail.com> wrote:

> Jeg synes Morten skal købe nassen og donere mig routeren

For kr.: 700,- oveni kan jeg købe en TimeCapsule 2TB.....hmm....svært
valg.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-10 07:08

> For kr.: 700,- oveni kan jeg købe en TimeCapsule 2TB.....hmm....svært
> valg.

For 700,- får du et produkt som er pænere og nemmere, men som kan 20% af
hvad den anden box kan. Jeg kan ikke se det er et svært valg, hvis man
altså ved hvad man vil ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 13-08-10 16:28

> For 700,- får du et produkt som er pænere og nemmere, men som kan 20% af
> hvad den anden box kan. Jeg kan ikke se det er et svært valg, hvis man
> altså ved hvad man vil ...
>
> /thomas

Yep, I know....når vi taler om pænere _og_ nemmere, har jeg det ligesom
dr. Münster

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-08-10 02:15

> For kr.: 700,- oveni kan jeg købe en TimeCapsule 2TB.....hmm....svært
> valg.

Så køb begge dele og brug den du bedst kan lide

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-10 07:08

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100813 <nospam0002+20100813@gmail.com> wrote:

> Så køb begge dele og brug den du bedst kan lide

uh de rige har mange glæder.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 13-08-10 16:24

> uh de rige har mange glæder.
>
> /thomas

Ikke rig, Thomas, men næsten ingen udgifter - det er et godt
udgangspunkt i dette land

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-08-10 16:23

> Så køb begge dele og brug den du bedst kan lide

Det kunne jeg selvfølgelig, for så kunne du få routeren, og jeg ville få
et ocean af plads.....hmm....??

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-08-10 07:13

> For 700,- får du et produkt som er pænere og nemmere, men som kan 20% af
> hvad den anden box kan. Jeg kan ikke se det er et svært valg, hvis man
> altså ved hvad man vil ...

Det lille ord "supported" i forbindelse med sikkerhedskopiering kan være
_rigtigt_ mange penge værd.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-10 07:31

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100813 <nospam0002+20100813@gmail.com> wrote:

> Det lille ord "supported" i forbindelse med sikkerhedskopiering kan være
> _rigtigt_ mange penge værd.

og af hvem ... dvs. hvis Apple gør noget med en update som får til at
holde op med at virke vil Netgear så gøre noget aktivt/hurtigt for at få
det til at virke igen ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-08-10 09:41

> og af hvem ... dvs. hvis Apple gør noget med en update som får til at
> holde op med at virke vil Netgear så gøre noget aktivt/hurtigt for at få
> det til at virke igen ?

Må jeg dreje diskussionen lidt?
Hvordan løser man bedst følgende scenarie?
A) Behov for en billeddatabase
B) Behov for en musikdatabase
C) Behov for løbende backup
D) Behov for en sikkerhedsbackup

Mange med en TimeCapsule løser deres behov ved at bruge TC'en til det
hele. Og har så ikke altid en heldig løsning med backup af lyd og
billede.

Jeg bruger selv kun min TC til Time Machine, TM.

Hvad ville I gøre, hvis man forudsætter, at man bruger TC til det hele
mht. backup af billede og lyd?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-10 10:40

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg bruger selv kun min TC til Time Machine, TM.
>
> Hvad ville I gøre, hvis man forudsætter, at man bruger TC til det hele

Her er mit setup:

"Server" maskine med tilsluttede RAID, kører iTunes til musik og film og
Aperture til foto. Fildeling til andre maskiner, iTunes Sharing ti
landre maskiner, AppleTV synces fra iTunes.

TimeMachine kører backup til intern disk. Sync til en extern disk med
Carbon Copy Cloner som tages ud af huset i et interval. Dropbox syncer
de vigtigste arbejdsfiler mellem maskinerne + skyen.

De bærbare tager TimeMachine backup til en anden tilsluttet disk.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-08-10 12:01

> [...]
> de vigtigste arbejdsfiler mellem maskinerne + skyen.
>
> De bærbare tager TimeMachine backup til en anden tilsluttet disk.

Tak. Dér er lidt at tygge på.

Afklarende spørgsmål:
Du skriver: "TimeMachine kører backup til intern disk."
Er det den 'interne' server-disk?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-10 12:25

> Tak. Dér er lidt at tygge på.
>
> Afklarende spørgsmål:
> Du skriver: "TimeMachine kører backup til intern disk."
> Er det den 'interne' server-disk?

Det er en SATA disk intent i maskinen (og ikke bootdisken siger sig
selv) (pga. hastighed .. hvis jeg sidder og roder med f.eks. billeder,
og genererer mange nye data, så er det en del hurtigere at den tager
timemachine backup direkte til en anden SATA disk end f.eks. USB eller
Firewire ..)

/thomas

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-08-10 15:02

> [...]
> og genererer mange nye data, så er det en del hurtigere at den tager
> timemachine backup direkte til en anden SATA disk end f.eks. USB eller

Argh, så faldt ti-øren. Smart.

Tak for hjælpen.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : René

Dato : 13-08-10 10:50

"Flemming Rubini" <012008fr@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg bruger selv kun min TC til Time Machine, TM.
>
> Hvad ville I gøre, hvis man forudsætter, at man bruger TC til det hele

Jeg syntes selv at Synology´s servere pt er et rigtigt godt bud.

A) deres Photostation 4 er ganske suveræn måde at dele/få adgang og
administrere sine fotoalbums nydeligt præsenteret via webacces (klart på
lokalnetværket bruges afp.. men du kopiere dine højopløste billeder over på
dens photodrev herefter går serveren selv igang med at lave flere størrelser
webopløsningsfotos som bruges sådan at det kan køres via en alm net
forbindelse.. denne har iøvrigt også en mobileadgang som efter min mening er
perfekt til iPhone og iPad.
B) musikdatabasen kan loades ind og udsendes via DLNA men understøtter også
iTunes, der findes iøvrigt mobil iPhone app som muligør adgang til alt musik
on-the-run.
C) Der er fuld Timemachine understøttelse i Synology´s servere.. og da de er
friske med firmwareopdateringer og TimeMachine er et salgsparameter for
Synology´s servere, så føler jeg mig tryg ved at en ændring fra apple ret
hurtigt medfører en update fra Synology... jeg har før læst i deres forum
med brugere som har haft problemer hvor synology har været klar med løsning
indenfor få dage.
D) sikkerhedsbackup understøttes helt automatisk enten til rsyncserver..
eller en anden synology server på enten lokalnetværk men også via
internettet, dernæst understøtter Synology amazon S3 internetbackup.. som
godtnok koster penge.. og alle disse kan naturligvist laves krypteret eller
ukrypteret efter eget valg.. det er noget man klarer internet i guiden på
serveren.. hvor man også kan lave sin helt egen tidsplan for hvornår den
skal køre backup.

Jeg selv har 2 Synology NAS (DS1010+ & DS409+ og en Qnap Ts409 turbo nas som
er sekundær) og jeg bruger dem til alm data billeder film og hjemmevideo
hvor store mængder avchd film optages og lagres og deles via netværket til
Popcornhour C-200 og A-200(på børnenes værelse) alle film blu ray cder
familiefotos ferievideo.. alt.. det er kun få klik væk.. også bliver det
brugt.. nem adgang = herlighedsværdi.

Så jeg ville klart pege på en Synology server til ovenstående opgave.. på
godt og ondt..
Der er en testdrive her http://www.synology.com/dan/products/demo/index.php
og læg især mærke til Photostation 4

Hilsen
René

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-08-10 12:04

"René" <rh(fjern)sin(fjern)@post4.(og her)tele.dk> wrote:

> Jeg syntes selv at Synology´s servere pt er et rigtigt godt bud.

Tak for den fine gennemgang. Hvordan synes du hastigheden er på opstart
og når du flytter mange filer?

Noget helt andet: hvad med larm fra Synologyens blæser?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : René

Dato : 13-08-10 12:15

> [...]
> og når du flytter mange filer?
>
> Noget helt andet: hvad med larm fra Synologyens blæser?

Uha.. mht opstart.. pt har jeg længe kørt en tidsplan så den starter kl 8 om
morgenen og går i seng kl 01 om natten, derimellem er det kun når diskene
skal vækkes fra sleep hvilket typisk blot tager et par sekunder.

Min ds1010+ som jeg har sat wd entreprisediske i både læser og skriver ved
stortset samme hastighed.. og ligger vel på hastigheder på omkring 80/90
mb/sek når det går bedst på en trådet gigalan.

Jeg syntes ikke blæseren er et problem.. faktisk syntes jeg at man hører
mere til harddiskene når der virkeligt flyttes store datamængder... ved alm
stream og lave hastigheder syntes jeg ikke det er så galt.. nogle mere alm.
diske ville nok støje mindre.. men jeg har den stående for sig selv så det
generer ikke.. og vil hellere have den er hurtig når feks min Canon HF S 11
skal have tømt ud på sit lager.. det er nogle gange op til 30-40 gb der skal
kopieres over.. så er det altså rart med en ordentlig skrivehastighed.

Hilsen
René

Fra : Morten Lind

Dato : 13-08-10 16:28

> Det lille ord "supported" i forbindelse med sikkerhedskopiering kan være
> _rigtigt_ mange penge værd.

Hvor er vi henne nu? Hos Netgear eller Apple?

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-08-10 15:30

> og af hvem ... dvs. hvis Apple gør noget med en update som får til at
> holde op med at virke vil Netgear så gøre noget aktivt/hurtigt for at få
> det til at virke igen ?

Du skal lige huske at skrive at du er enig med mig

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-10 15:44

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100813 <nospam0002+20100813@gmail.com> wrote:

> Du skal lige huske at skrive at du er enig med mig

doh! .. sorry ;)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-08-10 15:31

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Hvad ville I gøre, hvis man forudsætter, at man bruger TC til det hele
> mht. backup af billede og lyd?

Tage løbende sikkerhedskopier (som jeg har forstået at Time Capsule
giver mulighed for) til eksterne harddisk med jævne mellemrum - fx hver
den første - og lægge dem i bankboks.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-08-10 18:02

> [...]

> Tage løbende sikkerhedskopier (som jeg har forstået at Time Capsule
> giver mulighed for) til eksterne harddisk med jævne mellemrum - fx hver

Jeg tror nu kun det er selve backupfilen der behandles til den eksterne
disk. Alt andet der er smidt ind på disken bliver ikke behandlet, mener
jeg.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-08-10 15:32

> [...]
> og genererer mange nye data, så er det en del hurtigere at den tager
> timemachine backup direkte til en anden SATA disk end f.eks. USB eller

Hvor lang tid tilbage i tid har du så? Eller er det bare vigtigt at
arbejdet fra i går skal kunne fiskes frem igen, hvis du laver en fejl?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-10 15:44

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100813 <nospam0002+20100813@gmail.com> wrote:

> Hvor lang tid tilbage i tid har du så? Eller er det bare vigtigt at
> arbejdet fra i går skal kunne fiskes frem igen, hvis du laver en fejl?

nemlig ... den "rigtige" backup er den der bliver syncet og en extern
disk og taget med ud af huset.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-08-10 15:33

"René" <rh(fjern)sin(fjern)@post4.(og her)tele.dk> writes:

> Min ds1010+ som jeg har sat wd entreprisediske i både læser og skriver ved
> stortset samme hastighed.. og ligger vel på hastigheder på omkring 80/90
> mb/sek når det går bedst på en trådet gigalan.

Jeg kan kun få 30 Mb/s med direkte overførsel mellem to mac'er. Er det
for billigt et CAT6 kabel jeg har købt?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-08-10 16:32

> Det kunne jeg selvfølgelig, for så kunne du få routeren, og jeg ville få
> et ocean af plads.....hmm....??

Jeg kan høre at konceptet er solgt :)

Bemærk iøvrigt hvordan man kan ombygge en dinomaskine til køleskab -
http://home.planet.nl/~mourits/koelkast/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-08-10 16:32

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Hvor er vi henne nu? Hos Netgear eller Apple?

Helst Apple. Det er dem der har kildeteksten til Time Machine.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-10 16:39

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100813 <nospam0002+20100813@gmail.com> wrote:

> Helst Apple. Det er dem der har kildeteksten til Time Machine.

men de vil jo ikke supporte andet end lokale diske, TimeCapsules og
diske delt via AFP på en OS X eller OS X Server maskine ..

Så et det er Netgear der sidder med aben hvis de skriver "supported"

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-08-10 16:42

> men de vil jo ikke supporte andet end lokale diske, TimeCapsules og
> diske delt via AFP på en OS X eller OS X Server maskine ..

Tjah.

> SÃ¥ et det er Netgear der sidder med aben hvis de skriver "supported"

Jeg har ihvertfald lært lektien gennem tiden. Brug det leverandøren
anbefaler.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-10 16:46

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100813 <nospam0002+20100813@gmail.com> wrote:

> Tjah.

> Jeg har ihvertfald lært lektien gennem tiden. Brug det leverandøren
> anbefaler.

Det hjælper ihvertald hvis det "bare skal virke" ... at fifle med det er
måske meget sjovt, men "time is money" som de siger ...

/thomas

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 13-08-10 17:07

> Det hjælper ihvertald hvis det "bare skal virke" ... at fifle med det er
> måske meget sjovt, men "time is money" som de siger ...
>
> /thomas
>

> /thomas

OK - tak, så egentlig anbefaler I begge TimeCapsule(bortset fra, at
Thomas ville købe Netgear-dimsen).

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-10 17:11

> OK - tak, så egentlig anbefaler I begge TimeCapsule(bortset fra, at
> Thomas ville købe Netgear-dimsen).

hvis det bare var til mig og jeg bare skulle bruge det hjemme, og jeg
vil kunne udnytte de fleste features så ja ....

Hvis det primært er til TimeMachine så nej ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 13-08-10 17:23

> hvis det bare var til mig og jeg bare skulle bruge det hjemme, og jeg
> vil kunne udnytte de fleste features så ja ....
>
> Hvis det primært er til TimeMachine så nej ..
>
> /thomas

Njaeh....ikke primært til TM, men for at lege med mulighederne i de
lange kolde vinteraftener.......måske er Thorbjørns idé den bedste -
begge dele

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-08-10 17:13

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> OK - tak, så egentlig anbefaler I begge TimeCapsule(bortset fra, at
> Thomas ville købe Netgear-dimsen).

Næh. Det kommer an på hvad der er vigtigst for _dig_.

Jeg overvejer en Time Capsule fordi Time Machine er vigtigst for mig.
Det er ikke det samme som det også er _dit_ behov.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-08-10 17:24

> [...]

> Jeg overvejer en Time Capsule fordi Time Machine er vigtigst for mig.
> Det er ikke det samme som det også er _dit_ behov.

Ups....fik svaret Thomas først - se

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-08-10 17:27

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Njaeh....ikke primært til TM, men for at lege med mulighederne i de
> lange kolde vinteraftener.......måske er Thorbjørns idé den bedste -
> begge dele

Jo flere elektriske dimser du har, jo varmere er det lille hus på
prærien

Fra : Morten Lind

Dato : 13-08-10 17:42

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100813 <nospam0002+20100813@gmail.com> wrote:

> Jo flere elektriske dimser du har, jo varmere er det lille hus på
> prærien

Nå ja...

M.