Eksterne diske er skrivebeskyttede.
Fra : Ukendt

Dato : 09-08-10 19:00

Hej i gruppen.

Har i tid til at hjælpe en forholdsvis Mac-newbie?

Når jeg sætter en ekstern harddisk til min Macbook, OS X ver. 10.6.4, så dukker den fint nok op på skærmen, og jeg kan læse indholdet - men jeg får ikke lov at skrive til disken.

Er der nogen der kan fortælle hvordan jeg fjerner skrivebeskyttelsen.

På forhånd tak.
Mvh. John

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-08-10 19:14

John writes:

> [...]
>
> Er der nogen der kan fortælle hvordan jeg fjerner skrivebeskyttelsen.

OS X understøtter ikke skrivning til NTFS-diske direkte. Der skal du
have fat i et trediepartsprodukt for at kunne.

Paragon har en til $40. http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-08-10 21:28

nospam0002+20100808@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20100808)
writes:

> OS X understøtter ikke skrivning til NTFS-diske direkte. Der skal du
> have fat i et trediepartsprodukt for at kunne.

Eller denne vejledning til at slå den skjulte funktionalitet i Snow
Leopard til:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=785376

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-08-10 21:34

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Eller denne vejledning til at slå den skjulte funktionalitet i Snow
> Leopard til:
>
> http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=785376

Sjovt nok vil jeg stole mere på en 3.parts løsning end noget som Apple
har valgt at disable ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-08-10 21:39

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> writes:

> Eller denne vejledning til at slå den skjulte funktionalitet i Snow
> Leopard til:
>
> http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=785376

Lige filsystemer har jeg ikke specielt lyst til at slå uunderstøttede
faciliteter til. Kender du grunden til det blev slået fra?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-08-10 22:12

nospam0002+20100809@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20100809)
writes:

> Lige filsystemer har jeg ikke specielt lyst til at slå uunderstøttede
> faciliteter til. Kender du grunden til det blev slået fra?

Jeg ved det ikke. Mit gæt er, at Apple ikke ønskede et filsystem, der
kunne skabe forvirring omkring valget af HFS+ som det Rigtige Mac OS X
filsystem. Det kan selvfølgelig også være, at Apple ikke ønskede at
bakse med support på NTFS, eller noget mystisk licensrettighed i forhold
til Microsoft.

Der skulle jo også have været ZFS i Snow Leopard, men det blev også
droppet af tekniske såvel som licensmæssige årsager, ifølge rygterne...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-08-10 22:17

> [...]

> filsystem. Det kan selvfølgelig også være, at Apple ikke ønskede at
> bakse med support på NTFS, eller noget mystisk licensrettighed i forhold

Eller ... "all of the above" .. + evt. et teknisk problem ..

> Der skulle jo også have været ZFS i Snow Leopard, men det blev også
> droppet af tekniske såvel som licensmæssige årsager, ifølge rygterne...

ZFS er smart til servere, men den alm. bruger med en bærbar og et par
diske er nok ikke liige målgruppen ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-08-10 15:50

> [...]

> filsystem. Det kan selvfølgelig også være, at Apple ikke ønskede at
> bakse med support på NTFS, eller noget mystisk licensrettighed i forhold

Der er masser af muligheder. Personligt tror jeg bare de opdagede at
det ikke kørte optimalt, og for at undgå brugerbøvl undlod de at slå det
til.

Det kommer nok engang. Det ville være rart med et journaliseret
filsystem der var lige så udbredt som FAT32.

> Der skulle jo også have været ZFS i Snow Leopard, men det blev også
> droppet af tekniske såvel som licensmæssige årsager, ifølge rygterne...

Eller også kan Steve Jobs ikke lide tanken om at være i lommen på Larry
Ellison. Det kan let bare være det.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-08-10 18:39

nospam0002+20100810@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20100810)
writes:

> Der er masser af muligheder. Personligt tror jeg bare de opdagede at
> det ikke kørte optimalt, og for at undgå brugerbøvl undlod de at slå det
> til.

Det viser sig dog, at der åbenbart er en datatabsgivende fejl i de
tidlige Snow Leopard versioner. Jeg ved ikke, om de(n) er rettet i
seneste version.

> Det kommer nok engang. Det ville være rart med et journaliseret
> filsystem der var lige så udbredt som FAT32.

FAT er absolut mindste fællesnævner, men desværre urimeligt meget
udbredt. Det kritiske spørgsmål er vel, om Microsoft kan finde på at
understøtte et filsystem, de ikke ejer patenterne på?

> Eller også kan Steve Jobs ikke lide tanken om at være i lommen på Larry
> Ellison. Det kan let bare være det.

Ellison sad ellers i den Apple bestyrelse, der gen-ansatte Steve
Jobs. De to skulle i øvrigt være personlige venner, ifølge
rygtesiderne. Hop ind på YouTube og se, eller gense, MacWorld keynote'n
fra 1997, hvor Ellison skamroser Apple og Jobs.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-08-10 18:57

> [...]

> Det viser sig dog, at der åbenbart er en datatabsgivende fejl i de
> tidlige Snow Leopard versioner. Jeg ved ikke, om de(n) er rettet i

Det lyder som en rigtigt god grund til at slå det fraa.

> FAT er absolut mindste fællesnævner, men desværre urimeligt meget
> udbredt. Det kritiske spørgsmål er vel, om Microsoft kan finde på at
> understøtte et filsystem, de ikke ejer patenterne på?

Næppe. Nu får vi se.

> rygtesiderne. Hop ind på YouTube og se, eller gense, MacWorld keynote'n
> fra 1997, hvor Ellison skamroser Apple og Jobs.

Der kan ske meget på 13 år. Bare se NeXT reklamerne hvor Jobs ikke har
meget til overs for Mac-maskiner.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-08-10 19:16

<John> wrote:

> [...]
> ikke lov at skrive til disken.
>
> Er der nogen der kan fortælle hvordan jeg fjerner skrivebeskyttelsen.

Hvordan er de diske formateret ? FAT ? NTFS ? HFS+ ?

Hvis det er NTFS formateret så er de skrivebeskyttede medmindre du
installere en NTFS driver ...

<http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/>

<http://www.tuxera.com/products/ntfs-open-source/>

<http://www.tuxera.com/products/tuxera-ntfs-for-mac/>

/thomas

Fra : -=JF=-

Dato : 09-08-10 21:27

Stor tak til Thorbjørn og Thomas... Nu spiller det som en drøm!

Mvh John

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-08-10 21:38

-=JF=- <null@null.null> writes:

> Stor tak til Thorbjørn og Thomas... Nu spiller det som en drøm!
>
> Mvh John

Hvad endte du med at gøre?

Fra : -=JF=-

Dato : 09-08-10 22:05

On 08/09/2010 22:37:35:592 nospam0002+20100809@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20100809) wrote:

> Hvad endte du med at gøre?

Jeg endte med en 15-dages prøveperiode af Tuxera.
Jeg kan godt nok ikke se nogen steder at programmet er installeret, men jeg kan lægge filer på et ntfs-formatteret drev, så jeg skal ikke klage

Mvh John