Hjemmestrikket PC - konfigurationstjek
Fra : Jan Roed

Dato : 09-08-10 02:55

Kære eksperter,

Et forsøg på at sammensætte en spillePC til en "næsten" teenager er
faldet således ud som vist nedenfor. Den er blevet godt 20% dyrere end
jeg havde håbet på. Jeg sigtede på den pæne side af 5.000, men landede
på 6.300. Man kan selvfølgelig sige at man bare kan hive skærm, tastatur
og mus ud af regnskabet - så passer pengene, men de skal jo alligevel
tjenes og betales. I forvejen kommer der jo let yderligere udgifter for
2.000 hvis man vil ha Windows 7 og MS office 2010. Kan i komme med et
bud på om i tror at den vil virke? Eller kommentere, hvis noget ser
skævt ud, samt gerne gi' bud på steder hvor der kan spares.

"Dyret" ser således ud på papiret:

Beskrivelse:   Produkt:               Pris:   hjemmeside:

Grafikkort   HIS Radeon HD 5670 (Detailsalg) (1 GB)      892,00
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=718527

Bundkort   ASUS P7H55-M               663,00
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=800489

Processor   Core i3 I3-530 4 MB (Intel Boxed)      820,00
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=713925

RAM      Corsair XMS3 2 x 2 GB            705,00
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=639917

Harddisk   Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 1 TB   473,00
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=641124

Kabinet   Cooler Master Mystique 632S            881,00
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=393253

CD/DVD RW   ASUS DRW 24B1ST (Sort) (Detailsalg)      158,00
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=655577

Strømforsyning   LC Power Super Silent LC6550         250,00
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=140893

Skærm      BenQ G2220HD (Blank sort)         950,00
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=511922

Tastatur   Logitech Deluxe 250 (Dansk) (USB)      110,00
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=234270

Mus      Logitech Gaming Mouse G500         387,00
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=654961

                      6.289,00

På forhånd tak for hjælpen

Jan

Fra : Henning

Dato : 09-08-10 09:28

On Mon, 09 Aug 2010 03:55:25 +0200, Jan Roed <jan_roed@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>jeg havde håbet på. Jeg sigtede på den pæne side af 5.000, men landede
>på 6.300. Man kan selvfølgelig sige at man bare kan hive skærm, tastatur

Husk lige at lægge et større beløb oveni til porto og ekspedition,
samt uvisheden om at det overhovedet kommer til at spille sammen.
Køb i stedet en færdigbygget og testet PC, for 6.500,- kommer du
langt!

Fra : emjeppesen

Dato : 09-08-10 10:27

Henning skrev:

>Køb i stedet en færdigbygget og testet PC, for 6.500,- kommer du
>langt!

Jeg kan ikke være mere enig. det er direkte fjollet at bruge 6500 kr
på selv at bygge en maskine.
Desuden er en 3i jo ikke det vildeste, til spil.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Jan Roed

Dato : 09-08-10 12:57

Den 09-08-2010 11:27, emjeppesen skrev:

> [...]
> på selv at bygge en maskine.
> Desuden er en 3i jo ikke det vildeste, til spil.

Kære begge,

Tak for kommentaren. Det der triggede mit forsøg var at maskiner i
5-6.000 kr. området normalt kar et ret usselt grafikkort og jeg har
erfaringer for at der ofte er sparet meget på blæsere, strømforsyning mv.

Med 5 PC-brugere i huset har jeg tidligere købt færdige tilbuds spille
PC'er i Aldi (Medion), hos Zepto, i Elgiganten mv. - med meget blandet
resultat. Den første Medionnmaskine (multimedie) var super designet og
via "brødrearvefølgen" holdt den i små 7 år hvor den stadig kunne følge
nogenlunde med. De næste 2 fra medion var noget ynkeligt skod - især
mht. evnen til at slipe bort med varmen - de døde reelt indenfor 2 år.
Den nyeste ALDI-Medion maskine ser ud til at køre en hel del bedre - der
har ikke været skyggen af et problem i 8 mdr.

De 3 andre mellemklasse maskiner fra hhv. Zepto og Elgiganten har været
ret middelmådige og funktions- samt ydelsesmæssigt er de døde efter ca.
3 år.

De 2 store drenge ville herefter gerne prøve at bygge deres egen
maskiner. Det resulterede i et par hjemmebyggede PC'er i 7-9.000
klassen. De nye motherboards med alle deres hjælpeværktøjer, samt den
udprægede standardisering og plug&play teknologi for resten af hardwaren
gjorde at det faktisk var utrolig nemt at samle dem - begge virkede i
første hug!

Her kunne jeg virkelig kunne se forskel på hvor meget man kan få for
pengene, så inspireret af det ville jeg se om det ikke var muligt at
strikke en PC sammen i den lavere ende, hvor grafikkortet fyldte lidt mere..

Venlig hilsen
Jan

Fra : Jan Roed

Dato : 09-08-10 22:15

Foranlediget af de gode råd om at finde en færdig pc, så er jeg faldet
over 2 forskellige. Den ene er på tilbud hos elgiganten. Det er HP
Pavilion p6560sc - se http://ipaper.ipapercms.dk/Elgiganten/
tilbudsavisens side 4. De mere rå data for maskinen er her:
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF06b/12454-12454-3329740-64546-64546-4162263-4228369.html
Elgiganten sælger den for 4.999 - HP annoncerer med den til 6.499.

Den anden er på tilbud hos expert. Det er en ACER ASPIRE X3910, som de
sælger via deres katalog på side 9:
http://www.e-pages.dk/expert/1287465825/
Data ses her: http://www.expert.dk/products/details/4717276145552.aspx
Expert sælger den for 4799.

Er der nogen der har erfaringer med disse??

mvh
Jan

Fra : Mogens

Dato : 10-08-10 10:20

Den 09-08-2010 23:15, Jan Roed skrev:
> [...]
> Expert sælger den for 4799.
>
> Er der nogen der har erfaringer med disse??

Næh, men de når ikke dit eget forslag til sokkeholderne!
HP har et dårligt grafikkort i forhold til Acer og Acer har langsommere
CPU, og de er begge langsommere end dit eget forslag med Core 3. Både
grafik og CPU.
Og så er den lidt fremtidssikret.

Jeg vil bygge den selv med den strømforsyning som jk forslog (Crosair).
Et par hunderede give ud her er guld værd med hensyn til stabilitet.

Mogens

Fra : jk

Dato : 09-08-10 13:11

wrote:

> [...]
>http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=234270
>
>Mus      Logitech Gaming Mouse G500         387,00

Tja, jeg er enig i valg af CPU og prisklasse for bundkort.
Men jeg ville vælge et Antec kabinet (med 2 store 120 mm blæsere) og
en corsair strømforsyning. Så ville jeg også vælge en 24" skærm, gerne
BenQ.
Dine ram er et fund. Hvis ikke det lykkes, så tror jeg, at 1333 MHz
ram Kingston Value er lige gode i praksis:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=447681

mvh

John

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 10-08-10 05:18

On 9 Aug., 11:27, emjeppesen <emj@> wrote:

> Desuden er en 3i jo ikke det vildeste, til spil.

Det kunne være at http://www.sharkgaming.dk/index.php/shop/shark-gs/brutalityi5.html
med lidt let konfigurering ville give en god gamer-pc

Fra : Jan Roed

Dato : 10-08-10 22:51

mange tak for link - meget interessant!

Fra : N/A

Dato : 10-08-10 22:51

Fra : Leif Neland

Dato : 11-09-10 17:52

Den 09-08-2010 03:55, Jan Roed skrev:
> [...]
> bud på om i tror at den vil virke? Eller kommentere, hvis noget ser
> skævt ud, samt gerne gi' bud på steder hvor der kan spares.

Du kan i det mindste spare MS office væk, og bruge OpenOffice i stedet.

Leif