Time Capsule - vil pludselig starte helt f~
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-08-10 15:10

Hej

Jeg har kørt med Time Capsule siden årsskiftet. Det har fungeret fint,
men for nylig fik jeg pludselig denne besked:

Time Machine er færdig med at bekræfte dine sikkerhedskopier. For at
forbedre drifstsikkerheden, skal Time Machine oprette en ny
sikkerhedskopi.

Jeg søgte længe, og fandt denne side: http://support.apple.com/kb/HT4076?viewlocale=da_DK

Bøvlet nok, så er teksten på siden lidt anderledes end på min Mac
(derfor var det ikke til at finde siden ved at søge). Oven i hatten,
så er billedet på siden en trejde udgave af teksten - flot Apple!

Nå, er der nogen der ved hvad det handler om? Jeg er ikke fan af, at
jeg tilsyneladende mister alle mine gamle sikkerhedskopier. En
sikkerhedskopi er jo netop... ja, en sikkerhedskopi - en kopi, som jeg
gerne vil (og bør) gemme. Det er ligesom en del af tanken bag
sikkerhedskopier.

Hvad i alverden er meningen?

/Lasse

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-08-10 22:20

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> [...]
> er jo netop... ja, en sikkerhedskopi - en kopi, som jeg gerne vil (og bør)
> gemme. Det er ligesom en del af tanken bag sikkerhedskopier.

Det står jo i teksten .. Du har installeret en update til din
TimeCapsule ? for at sikre at du rent faktisk har en backup du kan bruge
til noget hvis uheldet er ude er løsningen at den laver en frisk backup.

Og det er jo en "backup" og ikke et "arkiv" ... at du kan flere mdr
tilbage er bare en bonus i mine øjne.

/thomas

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-08-10 15:42

On 8 Aug., 23:20, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Det står jo i teksten .. Du har installeret en update til din
> TimeCapsule ?

Ikke bevidst, men den er åbenbart sneget sig med ind med en eller
anden opdatering til systemet.

> for at sikre at du rent faktisk har en backup du kan bruge
> til noget hvis uheldet er ude er løsningen at den laver en frisk backup..

Jeg forstår ikke, hvorfor mine gamle backups ikke kan blive liggende.
De må da kunne kontrolleres (og det er klart, at virker de ikke, så
skal de ud - men så har Apple da et problem). Det lyder som om
(skrevet sådan lidt henslængt), at alle gamle backups forsvinder. Jeg
forstår faktisk ikke, at de ikke skriver det tydligere end de gør. Det
er da vigtige sager!

> Og det er jo en "backup" og ikke et "arkiv" ... at du kan flere mdr
> tilbage er bare en bonus i mine øjne.

Spørg et hvilket som helst (fornuftigt) firma. De vil ikke kun have én
backup (den seneste). Det samme gælder mig. I det øjeblik jeg klikker
ja, der har jeg ikke længere adgang til en fil jeg slettede for et par
måneder siden. Jeg regner selvfølgelig ikke med at skulle få brug for
den (så havde jeg naturligvis ikke slettet den).

Jeg har dog købt Time Capsule bl.a. for at have et produkt der giver
mig mere end den nyeste backup. Med et fingerknips, så forsvinder
denne mulighed. Jeg har udgave med 1 GB, og der er endnu rigelig plads
på - jeg har stadig min ældste backup liggende - men det er åbenbart
slut nu.

/Lasse

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-08-10 23:17

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> Ikke bevidst, men den er åbenbart sneget sig med ind med en eller
> anden opdatering til systemet.

Jeg har heldigvis ikke selv fået den nævnte meddelelse, men jeg undrer
mig også over, at der skulle være kommet en update til TimeCapsule.

> [...]
> (skrevet sådan lidt henslængt), at alle gamle backups forsvinder. Jeg
> forstår faktisk ikke, at de ikke skriver det tydligere end de gør. Det

Apple forsøger jo også netop at rette deres problem. Der er sikkert en
grund til, at det er nødvendigt at starte forfra. Apple er vel ikke
dummere, end at de også gerne vil bevare folks backup, hvis det er
muligt.
Apple skriver det sådan set tydeligt nok. Man skal bare kende
deres begreber. "Sikkerhedskopihistorik" henviser netop til de gamle
sikkerhedskopier. Ser man på andre sprog, står der også "historie" eller
"historik". Det er selvfølgelig lidt dumt, at de er kommet til at skrive
"oversigt over sikkerhedskopier" i den forklarende tekst. De har begået
samme fejl på tysk, hvis det kan trøste dig. På de andre sprog er
teksten identisk. Og her holder jeg mig til sprog med normale bogstaver.

> [...]
> denne mulighed. Jeg har udgave med 1 GB, og der er endnu rigelig plads
> på - jeg har stadig min ældste backup liggende - men det er åbenbart

Det er da ærgerligt, men vel ikke en katastrofe. Personligt er det højst
sket et par gange, at jeg har manglet et gammelt dokument, men det kan
selvfølgelig være noget andet for dig. Nu bliver fejlen jo rettet, og
fremover skulle det gerne virke. Time Machine er trods alt nok ikke
"industry grade", men mere ment til privatpersoner. Har man meget
vigtige data, skal man nok vælge et mere sofistikeret system til backup.
Det eneste, der kunne gøre mig lidt utryg, er, hvis det er den
eneste sikkerhedskopi. Det ville give en ekstra tryghed lige at lave en
kopi af harddisken på en ekstern harddisk, før man lod sin Time Machine
backup slette. Alternativt kunne man lade Time Machine starte den nye
backup på en anden harddisk, men det er jo lidt svært med en Time
Capsule. Dem har man jo normalt ikke et lager af.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-08-10 07:00

> [...]

> er da vigtige sager!

> Spørg et hvilket som helst (fornuftigt) firma. De vil ikke kun have én

Korrekt, de har som regel flere set, spredt over forskellige fysiske
medier, hhv. offsite og onsite osv osv. En timecapsule er kun _et_ set
backup ... også i virksomheder bliver man engang imellem nødt til at
"genstarte" et backup set. F.eks. hvis man kører bånd og ét bånd set
begyder at fylde mere end 7-10 bånd så er det måske en idé at lave en
"recycle" på det set ... det er der intet odiøst i ...

> [...]
> denne mulighed. Jeg har udgave med 1 GB, og der er endnu rigelig plads
> på - jeg har stadig min ældste backup liggende - men det er åbenbart

Måske, men ligenu får du jo _ingen_ backup taget sålænge Apple's eget
check af dit backup set siger at der er fejl på det ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-08-10 22:51

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> writes:

> [...]
> (skrevet sådan lidt henslængt), at alle gamle backups forsvinder. Jeg
> forstår faktisk ikke, at de ikke skriver det tydligere end de gør. Det

Det lyder lidt sært.

Der er noget med at man kan tage en kopi af det Time Capsule har på
disken. Det var måske et godt tidspunkt?

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-08-10 16:13

On 8 Aug., 23:50, nospam0002+20100...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20100808) wrote:

> Det lyder lidt sært.

Meget!

> Der er noget med at man kan tage en kopi af det Time Capsule har på
> disken.  Det var måske et godt tidspunkt?

Reelt set, kan disken i Time Capsule bruges som en netværksdisk (jeg
har fx gemt diverse ting derpå). Jeg har ikke andre diske til
backupbrug (jeg har da også bl.a. købt TC for at have det samlet). Jeg
kan selvfølgelig godt gemme en kopi af mine backups på selve disken.
Hvis Apple vurderer, at mine backups ikke kan bruges, så er der dog
ikke megen mening med det - så kan jeg i hvert fald føle mig sikker på
dem. Jeg håber da ikke, at Apple bare lige vil rydde lidt (meget!) op
- jeg forstår ikke, at de ikke giver en mulighed for at kontrollere de
gamle sikkerhedskopier - i stedet for blot at slette dem og starte på
en frisk (uden at gøre tydeligt opmærksom på det - og dermed
problemet).

Jeg har ikke købt et backupsystem for at tage yderligere backups
(selvom det måske kan være fornuftigt, så har jeg vurderet, at det er
over mit behov (og pengepung)). Jeg er klar over, at alt kan fejle -
men det er da dybt kritisabelt, at Apple sådan lidt henslængt giver
besked om, at hele dynen slettes. De sender ikke noget som helst
signal om, at de tager det her særlig alvorligt, eller at der er et
problem.

Jeg er meget overrasket over måden dette håndteres på.

/Lasse

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-08-10 00:22

On 9 Aug., 08:00, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
> Måske, men ligenu får du jo _ingen_ backup taget sålænge Apple's eget
> check af dit backup set siger at der er fejl på det ...

Det er korrekt, at jeg har ikke har fået taget backups de sidste dage.
Det er også irriterende (da jeg har købt et system jeg troede jeg
kunne regne med).

Pudsigt nok, så kan jeg se alle mine tidligere backups i TC-
interfacet. Jeg kan også gendanne filer derfra (jeg har naturligvis
ikke testet med alle). Jeg er på intet tidspunkt blevet gjort
opmærksom på, at nu blev der kørt en test (validering, som de kalder
det) af mine backups. Pludselig fik jeg blot den pågældende besked -
som jeg mener er formuleret helt i skoven. Der er tale om vigtige
sager, og Apple bør i den grad skrive tydligere, at ved et klik på en
knap, så forsvinder alle ens backups. De bør da tage det her
alvorligt.

SKAL jeg tage det alvorligt, eller gætter Apple bare på, at mine
backups ikke virker? De par tests jeg har lavet, der virker det fint -
hvorfor skal ALLE mine gamle backups så slettes?

Jeg får ikke mulighed for at køre en test selv, og evt. den ved få at
vide, hvad der er galt. Informationen er alt for sparsom (den er jo
nærmest ikke til stede) til noget så kritisk som backup.

/Lasse

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-08-10 07:28

> [...]

> vide, hvad der er galt. Informationen er alt for sparsom (den er jo
> nærmest ikke til stede) til noget så kritisk som backup.

Helt rigtigt, backup er kritisk, men hvis du vil have mere "hands on"
kontrol over din backup er er Time Machine / Time Capsule _ikke_ det
rigtige produkt. Hele fidusen i TM/TC er at du sætter det til og så
virker det. Du skal ikke tænke over det. Derfor er Apple's løsning
hvis/når der bliver fundet fejl i din backup set at lave et nyt, clean,
set at køre videre med, så du igen _har_ en backup.

Som andre har sagt, tag en kopi af den gamle backup så du har den
liggende ...

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-08-10 09:27

On 2010-08-09 08:22:11 +0200, Lasse Hedegaard said:

> SKAL jeg tage det alvorligt, eller gætter Apple bare på, at mine
> backups ikke virker? De par tests jeg har lavet, der virker det fint -
> hvorfor skal ALLE mine gamle backups så slettes?

Som jeg forstår Apples forklaring, så betyder opdateringen at man skal
starte forfra med en ny backup.
Den gamle kan stadig læses, hvis der IKKE bliver skrevet mere til den,
derfor stopper Timemachine med at lave yderligere backup.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen