Kan jeg ikke læse underskilte
Fra : Gunnar007

Dato : 08-08-10 19:17

Flere steder på motorvejene er der skiltet med overhaling forbudt for
lastbiler-busser-biler med trailer.
De fleste steder er der skiltet nedenunder med et stort klokkeslæt, typisk
6-18 med sorte bogstaver.
Dette skilt tolker jeg til at der på hverdage mellem 6-18 ikke må foretages
overhalinger af før nævnte køretøjer.
Jeg mener jo at skulle klokkeslættet gælde lørdage skulle dette tidspunkt
skrives i parantes, og søndage med rød ??

Nu er sagen sådan at jeg tilfælgivis bevægede mig på en strækning med
føromtalte skiltning, og med en større trailer på slæb.
Jeg overhalede en campingvogn der kørte knap 70 km/t, jeg kørte 95 km/t (der
var på denne strækning skiltet med 90 km/t),
spar mig for harmen over jeg overskred fartgrænsen
Til relativ stor irritation for flere bilister, der vinkede med en "vis"
finger for at udvise deres glæde over min overhaling.

Læser jeg skiltene forkert, eller læser de op til adskillige "hjemme politi
betjente-jeg ved bedst" typer skiltene korrekt.

Hilsen G

Fra : Kim Olsen

Dato : 08-08-10 20:12

Min opfattelse stemmer helt overens med din. Lørdag i parentes og søndag med
rød

Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-08-10 20:18

Gunnar007 skriver:

> Læser jeg skiltene forkert, eller læser de op til adskillige "hjemme politi
> betjente-jeg ved bedst" typer skiltene korrekt.

Det er jo ret simpelt:
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=87271

Klaus

Fra : Jens Hansen

Dato : 08-08-10 20:19

"Gunnar007"
> [...]
>
> Læser jeg skiltene forkert, eller læser de op til adskillige "hjemme
> politi betjente-jeg ved bedst" typer skiltene korrekt.

Ja, for er der en generel hastighedsgrænse på 90Km/t så er det sikkert et af
de tilfælde hvor det gælder alle dage. (en bro?)

Hvor er det?
Så vi kan se om det kun er en overtrædelse af hastighedsgrænsen der er
overtrådt.
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=87551

Hilsen
Jens
(det stadig tror at en lastbil med sættevogn kun kører med 80Km/t på
motorvej og 70Km/t på landevej)

Fra : Gunnar007

Dato : 08-08-10 20:44

"Jens Hansen" <jensbh@BADgmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvor er det?
> Så vi kan se om det kun er en overtrædelse af hastighedsgrænsen der er

Vejlefjordbroen, så vidt jeg mindes

Hilsen G

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-08-10 21:54

Gunnar007 skriver:

> Vejlefjordbroen, så vidt jeg mindes

= 90 km/t for "normalt" kørende og 80 for dem med hænger....

Klaus

Fra : Hekatombe

Dato : 08-08-10 20:19

On 8-08-2010 20:16, Gunnar007 wrote:
> Jeg mener jo at skulle klokkeslættet gælde lørdage skulle dette
> tidspunkt skrives i parantes, og søndage med rød ??

[http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=87271]
Læs afsnittet "Hvornår gælder forbuddet?"
Hvilket er hverdage (man-fre) for de fleste strækninger, det står ikke
direkte at lørdag skal være i parentens og søndag rød, men sådan er det
alle andre steder i trafikken.

> [...]
> (der var på denne strækning skiltet med 90 km/t),
> spar mig for harmen over jeg overskred fartgrænsen

Du ved vel godt at du kørte 15 km/t for stærkt :)

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 08-08-10 21:50

"Hekatombe" <hecknospam@gmail.com> wrote in message

> [...]
> alle andre steder i trafikken.

> Du ved vel godt at du kørte 15 km/t for stærkt :)

15 km for stærkt ?!?
Er det overhovedet en motorvejsstrækning, når hastigheden er begrænset til
90 ?
Hvilken hastighed må du køre med på landevej ?
Vi andre må køre 70

Vi kom godt nok selv over den bro for et par uger siden - men jeg kan
faktisk ikke huske om det er motorvej....
Men på hjemturen over Storebælt var der da en, der slet ikke ku læse skilte;
ud i yderbanen med campingvognen.
Og da der blev kø - jamen så bliver man der da bare - også længe efter
trafikken er begyndt at køre rigtigt igen.
Somme tider er det ikke så underligt at vi campister bliver anklaget - men
lastvogne og busser er altså i overtal.
Også når det drejer sig om tossede overhalinger !

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-08-10 21:56

Jesper Hedegaard skriver:

> Er det overhovedet en motorvejsstrækning, når hastigheden er begrænset til
> 90 ?

Ja, det er det også når der er 50 km/t begrænsning ved vejarbejde.

Og ja, Vejle fjord er motorvej, onstant begrænset til 90.

Klaus

Fra : \"@

Dato : 08-08-10 20:26

Den 08-08-2010 20:16, Gunnar007 skrev:
> [...]
>
> Læser jeg skiltene forkert, eller læser de op til adskillige "hjemme
> politi betjente-jeg ved bedst" typer skiltene korrekt.

Du har tolket reglerne korrekt. Til gengæld tror jeg ikke du kender
hastighedsgrænserne når du har trailer på (er der mange der ikke gør).
Jeg kan tage fejl, så lad være med at skælde ud. Det kan være der er
andre der kan have glæde af en genopfriskning

Med trailer på, bliver man et vogntog, hvorom det gælder, at hastigheden
aldrig må overstige 80 km/t. Denne regel gælder også biler over 3500 kg

I byzone må hastigheden aldrig overstige 50 km/t uanset at den lokale
skiltning måtte angive en højere maximal hastighed. Denne regel gælder
også biler over 3500 kg, dog ikke busser.

Mikael

Fra : Hekatombe

Dato : 08-08-10 20:33

On 8-08-2010 21:25, "@ wrote:
> Med trailer på, bliver man et vogntog, hvorom det gælder, at hastigheden
> aldrig må overstige 80 km/t. Denne regel gælder også biler over 3500 kg

Grænsen er 80 km/t på motorvejen og 70 km/t andre steder.

> I byzone må hastigheden aldrig overstige 50 km/t uanset at den lokale
> skiltning måtte angive en højere maximal hastighed. Denne regel gælder
> også biler over 3500 kg, dog ikke busser.

Jeg er sikker på at det er forkert. 50 km/t grænsen gælder ikke for
biler med anhænger, jeg tror du blander reglerne for bil med anhænger
sammen med reglerne for lastbiler m. (/uden?) anhænger.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-08-10 20:40

Hekatombe skriver:

> Grænsen er 80 km/t på motorvejen og 70 km/t andre steder.

Maks 50 km/t andre steder.

> Jeg er sikker på at det er forkert. 50 km/t grænsen gælder ikke for
> biler med anhænger, jeg tror du blander reglerne for bil med anhænger
> sammen med reglerne for lastbiler m. (/uden?) anhænger.

Korrekt.
http://www.fdm.dk/love-og-faerdselsregler/hastigheder

Med anhænger
Motorvej          80 km/t
Motortrafikvej og landevej    70 km/t
By             50 km/t

Hvis der i byerne lokalt er skiltet med højere hastighedsgrænser, må
man følge dem. Dog må man køre max. 70 km/t i en byzone med anhænger.

Klaus

Fra : Hekatombe

Dato : 08-08-10 20:45

On 8-08-2010 21:39, Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Hekatombe skriver:

> Maks 50 km/t andre steder.

Du mener vel 70 km/t?

> [...]
> Hvis der i byerne lokalt er skiltet med højere hastighedsgrænser, må
> man følge dem. Dog må man køre max. 70 km/t i en byzone med anhænger.

Tak for henvisningen.

Fra : \"@

Dato : 08-08-10 20:57

Den 08-08-2010 21:44, Hekatombe skrev:

> Du mener vel 70 km/t?

> Tak for henvisningen.

Beklager hvis jeg har blandet nogle ting sammen. Mente at man talte om
biler over og under 3500 kg, og vogntog, men jeg kan også tage fejl. Tak
for korrektionen.

Mikael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-08-10 21:57

Hekatombe skriver:

> Du mener vel 70 km/t?

Selvfølgelig, forstå det jeg mener, ikke det jeg skriver

Klaus

Fra : Gunnar007

Dato : 08-08-10 20:42

Reglerne om 50 km/t gælder kun for biler over 3500 kg.
Biler med trailer skal følge skiltningen, dog maks 70 km/t

Sagde kørelæreren sidste år til trailerkortet

Og husk, kørekortet ryger når man passerer en overskridelse af farten med
mere end 30 %

Hilsen G

Fra : N/A

Dato : 08-08-10 20:52

Fra : Gunnar007

Dato : 08-08-10 20:52

> øhh... "biler over 3500 kg" er da lastbiler?

Jeg kunne så have skrevet køretøjer, istedet for biler, men hvem hænger sig
i sådanne småting

Hilsen G

Fra : Hekatombe

Dato : 08-08-10 20:54

On 8-08-2010 21:52, Gunnar007 wrote:
> "Hekatombe" <hecknospam@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg kunne så have skrevet køretøjer, istedet for biler, men hvem hænger
> sig i sådanne småting

En der er lidt træt og ikke læste indlægget ordenligt

Fra : \"@

Dato : 08-08-10 20:55

Den 08-08-2010 21:52, Gunnar007 skrev:
> "Hekatombe" <hecknospam@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg kunne så have skrevet køretøjer, istedet for biler, men hvem
> hænger sig i sådanne småting
>
> Hilsen G

Undtagelse:

En bus er en personbil

Mikael

Fra : Kent Friis

Dato : 08-08-10 21:31

Den Sun, 8 Aug 2010 20:16:36 +0200 skrev Gunnar007:
> [...]
> Til relativ stor irritation for flere bilister, der vinkede med en "vis"
> finger for at udvise deres glæde over min overhaling.

Hvem? Dem du overhalede, eller dem der måtte vente på din
"elefant-overhaling"?

Jeg gætter på det sidste.

At de kører over de 90 km/t ændrer ikke på at du ikke må overhale før
du har sikret dig at der er plads til det. (Iøvrigt har vi lige præcis
den diskussion ovre i en anden tråd, så hvis du gerne vil se hvor
meget diskussion der kan komme ud af det, skal du bare kigge derover).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Gunnar007

Dato : 09-08-10 19:16

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> den diskussion ovre i en anden tråd, så hvis du gerne vil se hvor
> meget diskussion der kan komme ud af det, skal du bare kigge derover).

Elefant og elefant, jeg overhaler nogen som kører 70, jeg kører måske 95.
Det er der ikke meget elefant over.
Dernæst var der massere af plads at overhale på, jeg trak ikke ud i hovedet
på ham..
Men det er jo min vurdering i præcis det tidspunkt jeg slår blinklyset til,
kigger mig over venstre skulder, tjekker spejle, vurderer og trækker ud.

Hilsen G

Fra : Ivan Madsen

Dato : 09-08-10 19:24

On Mon, 9 Aug 2010 20:15:44 +0200, "Gunnar007" <007g@teamsos.dk>
wrote:

> [...]
>kigger mig over venstre skulder, tjekker spejle, vurderer og trækker ud.

Der kom nok en "der kører lidt hurtigere end gennemsnittet" - og de
EJER altså yderbanen. Der skal indsendes ansøgning i tre eksemplarer
med duplikat til højeste myndighed 14 dage før man ønsker at benytte
venstre vognbane med sådan et vogntog som du bestyrer. Hvis du er
heldig kan du få en tid fra 03:30 til halv fire om morgenen )

Helt generelt har "de hastige" en meget negativ attitude overfor at
slippe on/off knappen! Når jeg tillader mig at bemægtige mig venstre
spor med maks hastighed eller endog +10 for at tilpasse mig hoben er
der ofte stadig en, der er ved at skulle ind og klappe hundene! Dette
især på vestfyn!

Fra : Kent Friis

Dato : 09-08-10 19:34

Den Mon, 9 Aug 2010 20:15:44 +0200 skrev Gunnar007:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Elefant og elefant, jeg overhaler nogen som kører 70, jeg kører måske 95.
> Det er der ikke meget elefant over.

Elefanterne plejer at køre 91 km/t.

> Dernæst var der massere af plads at overhale på, jeg trak ikke ud i hovedet
> på ham..

Men dog ud foran ham?

Ja jeg læser det altså som om du med "masser af plads" mener "plads
nok til at han kan nå at tage farten af", og ikke "plads nok til at du
selv kunne nå at overhale".

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Volger Garfield

Dato : 09-08-10 21:58

On 09 Aug 2010 18:34:01 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Elefanterne plejer at køre 91 km/t.

>Men dog ud foran ham?

Ja sgu da! Det er da åndsvagt at vente bare for at banke ud i siden på
ham, ik'!

>Ja jeg læser det altså som om du med "masser af plads" mener "plads
>nok til at han kan nå at tage farten af", og ikke "plads nok til at du
>selv kunne nå at overhale".

Med den attitude er der sgu ikke noget at sige til, at roadrage er på
fremmarch. Utroligt at du er i live endnu...

Volger

Fra : Kent Friis

Dato : 10-08-10 19:19

Den Mon, 09 Aug 2010 22:57:42 +0200 skrev Volger Garfield :

> Ja sgu da! Det er da åndsvagt at vente bare for at banke ud i siden på
> ham, ik'!

Det korrekte havde været at trække ud *bagved* ham.

> Med den attitude er der sgu ikke noget at sige til, at roadrage er på
> fremmarch. Utroligt at du er i live endnu...

Fordi jeg rent faktisk forsøger at overholde hvad jeg selv skriver -
Så som at vente med at overhale til der rent faktisk er plads til at
jeg kan nå det?

Jeg synes ellers det går meget nemmere på den måde, man er ikke til
ulempe for nogen, og man bliver ikke stresset af at have en liggende
helt oppe ved bagkofangeren.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Volger Garfield

Dato : 09-08-10 21:58

On 08 Aug 2010 20:31:23 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>den diskussion ovre i en anden tråd, så hvis du gerne vil se hvor
>meget diskussion der kan komme ud af det, skal du bare kigge derover).

Så det du siger er egentlig (/i praksis), at hvis man kører med
trailer, må man ikke overhale, for man risikerer at sinke en uden
trailer?

Volger

Fra : Anders Majland

Dato : 10-08-10 16:21

> Så det du siger er egentlig (/i praksis), at hvis man kører med
> trailer, må man ikke overhale, for man risikerer at sinke en uden
> trailer?

Det er vel blot at sikre at der er plads bagud til horisonten eller så langt
vejens forløb nu tillader...

I praksis er det imho ikke noget problem. I rulleskøjten kører jeg ikke
mere end 110km/t - støjen stiger exponentielt og det samme gør
brændstofforbruget. Det er sjældent at jeg når at være til gene for nogen
når jeg overhaler - men helt undgåes kan det da ikke hvis jeg overhaler et
par lastbiler og der så kommer en bagfra med 159,9km/t.

HVIS der er trafikanter i synes bagfra - ja så må man jo vurdere deres
hastighed og kun trække ud hvis man kan nå at færddiggøre overhalingen inden
de indhenter en...

HVIS der ikke er trafikanter i syne og der er udsyn til at man kan nå at
færdiggøre sin overhaling hvis der skulle dukke nogen op med lovlig
hastighed - ja så er det da bare afsed.

HVIS der så dukker en op med lydens hastighed og han derfor bliver nødt til
at linde på gassen. Ja så har man været til gene hvilket jo reelt er en
overtrædelse af færdselsloven ... Men tror ikke det er til at finde
domspraksis for det ...

Som i morges omkring randers n nord for gudenå'en hvor jeg lå sydgående med
110km/t og var i andet spor for at overhale en lastbil og samtidig kommer
der en del trafik fra tilkørslen. En af de bagerste fra tilkørslen
forsætter direkte fra tilkørsel til andet spor ud bag mig og starter sit
blinkeri bag mig længe inden jeg er færdig med overhalingen af lastbilen ...
(Hvor er det lige han mener jeg skal forsvinde hen ...)

PS de 110 er ifølge GPS, svarende til næsten 120 på spedoometeret

/A

Fra : Ivan Madsen

Dato : 10-08-10 16:29

On Tue, 10 Aug 2010 17:21:05 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

<...>

> [...]
>(Hvor er det lige han mener jeg skal forsvinde hen ...)
>
>PS de 110 er ifølge GPS, svarende til næsten 120 på spedoometeret

Du er en af, som "de der kører lidt mere end gennemsnittet" vil have
fjernet fra vejene - du burde jo have forudset der kom sådan et fjols
ned ad rampen. Og hvad fanden ligner det at køre 110 hvor man må køre
130? (håber du kan høre ironien)

Fra : Anders Majland

Dato : 06-09-10 13:28

> [...]
> fjernet fra vejene - du burde jo have forudset der kom sådan et fjols
> ned ad rampen. Og hvad fanden ligner det at køre 110 hvor man må køre

Nu er hastighedsgrænsen på stedet 110km/t - men ændrer såmend ikke noget for
de hurtige. Straffen for 159,9km/t er jo stort set den samme på 110/130
strækninger .... Det er jo først over 160 det for alvor bliver
dyrt/besværligt ....

Men jeg tilbringer en del tid i færgetræk - og kan jo så ikke lade være med
at opservere hvad det er for typer (og biler) der ikke nøjes mer at følge
trækker men istedet foretager mere eller hasardede overhalinger for at komme
frem i køen ...

En af sikre iagtagelser er at de typer mest er til sorte biler - om det så
er en vw passat/touran, seat, audi a6 eller andet. Andelen af papegøjeplader
biler er også stigende. Specielt Seat og BMW har åbenbart modeller på
programmet med relativt meget motor til relativt små penge ...

Fra : Anders Majland

Dato : 07-09-10 10:33

> [...]
> papegøjeplader biler er også stigende. Specielt Seat og BMW har åbenbart
> modeller på programmet med relativt meget motor til relativt små penge

Morgenen bidrag ikke med det store til statistikken - lå i de bagerste 20%
af færgetrækket og så er de fleste jo foran. Så er der jo ikke så meget at
lave udover at høre radio og drikke kaffe

Men der var asfaltarbejde på vejen mod Vig og kun en vognbane til rådighed.
Jeg blev så sluppet afsted i en gruppe med 2 asfalt lastbiler forrest. Trods
hastighedsgrænsen på 50 valgte de at køre godt 70 - så de gjorde vi andre
bagved også.

Efter at der igen var 2 spor var det stadig på frisk asfalt med 50km/t
begrænsning og overhalingsforbud. Lastbilerne fortsatte med 70 - så de
gjorde vi andre også. Lige på nær en sort touran der kom meget hurtigt fra
langt tilbage i rækken og blev kastet ind en bil foran mig (hvor der ikke
var plads - det var jo stangtrafik bag lastbilerne)

Så gik der et par km med trafik inden han igen tog en overhaling - denne
gang af 3 biler over spærrelinier ...

På samme vis kæmpede han sig længere frem i køen hvor jeg kunne se ham og
til.

Men blot på første stykke havde gjort sig fortjent til at aflevere pappet:
100% hastighedsoverskridelse, overhaling trods overhalingsforbud, påbegynde
en overhaling uden at kunne se hvor han kunne afslutte den og slutteligt
endnu en overhaling over spærrelinierne (hvor hastigheden helt sikkert også
var for høj - men hvor høj kan jeg ikke vurdere)

Så var der ikke mere at observere til jeg nåede kbh og drejede ind på ring
3. Dvs efter mig kom der så lige en sort passat over for klart rødt. Han
fortsætte så ad ring 3 med slalomkørsel hvor han overhalede 2 biler højre om
(med en venstreoverhaling imellem), for dernæst at kaste bilen af en
tilkørsel til motorringvejen.

Så en sort passet og en sort touran på papegøjeplader til statistikken ...

Men en der ikke passede statistikken idag var en blå audi q7. Den havde jeg
bag mig hele vejen til motorvejen - og der trak han kun langsomt fra...

Fra : Kent Friis

Dato : 10-08-10 19:14

Den Tue, 10 Aug 2010 17:21:05 +0200 skrev Anders Majland:

> [...]
> blinkeri bag mig længe inden jeg er færdig med overhalingen af lastbilen ...
> (Hvor er det lige han mener jeg skal forsvinde hen ...)

Underlig opførsel. Du var der først, ja man kan vel egentlig sige at
han ikke har checket at der var plads inden han trak ud for at
overhale...

110 km/t er 20 km/t hurtigere end en lastbil, det er før blevet
foreslået som minimum hastighedsforskel ved overhalinger, for at
undgå elefantoverhalinger. Så man kan jo ikke ligefrem beskylde dig
for at bruge tid og evighed på det.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Leo Jensen

Dato : 07-09-10 03:59

> Men en der ikke passede statistikken idag var en blå audi q7. Den havde jeg
> bag mig hele vejen til motorvejen - og der trak han kun langsomt fra...

Han har helt sikkert selv skulle betale brændstoffet

Leo

Fra : -

Dato : 08-08-10 23:04

> [...]
>
> Læser jeg skiltene forkert, eller læser de op til adskillige "hjemme
> politi betjente-jeg ved bedst" typer skiltene korrekt.

Du læser skiltene korrekt. Det er i DK samme anvisningsform som på
Parkeringstavlerne. Men dem kan folk heller ikke finde ud af.

/Claus