Knastaksler til Escort Mk6
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-08-10 14:59

Hej

Skal bruge en knastaksel*1 (udstødningsiden) til en Escort 1.6i Mk6
('96) med Zetec 16V maskine.

Er det samme knastaksler i Zetec 1.6/1.8 og evt. 2.0? Og kan man i givet
fald købe en valgfri fra de tre motorstørrelser?

(*1 = ja, jeg var en klovn).

Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Lars Arup

Dato : 08-08-10 19:55

> (*1 = ja, jeg var en klovn).
>
> Mvh, Kim Voss Schrader

Du mener mht at overlade din bil til en nær slægtning?

MVH Lars Arup

(som indimellem spekulerer over hvordan det går med at rep faldskærme i den
nyrenoverede lejlighed på Sabroesvej)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-08-10 20:49

Hej!

Lars Arup wrote:

> Du mener mht at overlade din bil til en nær slægtning?

Meget nær, faktisk mig selv.

> (som indimellem spekulerer over hvordan det går med at rep faldskærme i den
> nyrenoverede lejlighed på Sabroesvej)

Er flyttet :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-08-10 13:57

Hej!

En ny knastaksel (fra samme type/størrelse motor) er blevet monteret med
omhu. Og så har jeg fået færdigsamlet motor incl. tandrem, kilerem und
alles. Den virker igen fortrinligt :) Toppakningen var gået pga.
alderdom og den er blevet skiftet + toppen er blevet planet en _anelse_.

Når man skal have tandremmen korrekt justeret op er det iøvrigt en kæmpe
fordel at have knasthjulene løsnet en anelse (og knasterne låst fast med
dertilhørende værktøj). Så kan man i ro og mag justere remmen så
tilspændingen passer og derefter lave motortimingen. Timingen er ret
simpel på en Zetec maskine. Cylinder 1 sættes til TDC og så skal
skruerne på knasternes tandhjul spændes fast (selvfølgelig mens
knasterne er fastlåste, så det passer sammen).

Men 2500,- samlet for skift af en toppakning på en gammel Escort - pyha...

--
Mvh, Kim Voss Schrader