MS Windows
briani 27239
hvor er pladsen på mit C drev blevet af?
Fra : Torben

Dato : 08-08-10 12:22

Hej
Jeg har i lang tid ikke fået noget gjort ved advarsler om at jeg var
ved at løbe tør for diskplads på mit C-drev. Nu siger den pludselig at
den er helt fuld og jeg kan hvergen gører det ene eller andet. Jeg har
rydet op, og når jeg forsøger at fjerne programmer for jeg at vide at
jeg skal frigører mere plads først....
Jeg har opdelt min harddisk og C-drevet bruges kun som
indstalationsdrev. Når jeg kikke på C-drevet via stifinder ser jeg at
der er ca 50 Gb og alt er opbrugt, når jeg kikker efter er der kun to
undermapper af betydelig størrelse, Windows på 22,3 Gb og programmer
på 4,3 Gb.
Hvor er resten af min Gb?
Jeg har prøvet at flytte nogle mapper til et andet drev, ca. 300 Mb,
det gjorde ingen forskel???

Pleas hjælp ASAP, jeg skal hjemmefra i morgen tidlig og konen bliver
ikke glad hvis hun for at vide at hun ingen PC har i næste uge...
Mv. Torben

Fra : co@ch [4130]

Dato : 08-08-10 19:53

"Torben" <torben.frederiksen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Pleas hjælp ASAP, jeg skal hjemmefra i morgen tidlig og konen bliver
> ikke glad hvis hun for at vide at hun ingen PC har i næste uge...

Hvad er det for en windows version?

Vista...så har du måske en skjult windows.old liggende på c:\?
Ses hvis du viser skjulte filer.
især hvis du har reinstalleret på et tidspunkt.

Defragmentering?........hvornår har du foretaget denne sidst?

Mvh
Bri@n

Fra : Jens Jensen

Dato : 08-08-10 20:09

Torben skrev den 08-08-2010 20:22:
> Hvor er resten af min Gb?

Husk at tømme papirkurven.

Fra : Torben

Dato : 08-08-10 13:28

Hej igen
Tak for hurtige svar.
Det er Vista jeg har.
Papirkurven er tømt. Det er en ren Vista indstalation.
Nu har jeg fået vist skjulte filer og mapper, det viste en ny mappe :
Program data på 4,1 Gb.... Dvs nu mangler jeg kun ca. 20 Gb.... Andre
forslag???
Jeg er igang med at defragmanterer, men det giver vel ikke 20 Gb?
Inden jeg gik igang med det fortalte den at det ikke var nødvendigt..
Vh Torben

Fra : co@ch [4130]

Dato : 08-08-10 20:48

> [...]
> Jeg er igang med at defragmanterer, men det giver vel ikke 20 Gb?
> Inden jeg gik igang med det fortalte den at det ikke var nødvendigt..

Har du kigget efter en windows.old i roden af din c:\ ?
Og tømt skraldebøtten?
Har du pillet ved størrelsen af den virtuelle hukommelse (swapfil)?

Sæt den også til at vise:
Beskyttede operativfiler
Filtypenavne for kendte filtyper

Og kig igen efter windows.old eller andet.

Mvh
Bri@n

Fra : Kurd

Dato : 08-08-10 23:09

"Torben" <torben.frederiksen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Nej. At defragmentere, som det hedder, giver 0.

Fra : Mogens

Dato : 08-08-10 20:53

Den 08-08-2010 20:22, Torben skrev:
> [...]
> den er helt fuld og jeg kan hvergen gører det ene eller andet. Jeg har
> rydet op, og når jeg forsøger at fjerne programmer for jeg at vide at

Det er nok din system gendannelse der tager pladsen.

Slå det fra og til, og du har masser af plads.

Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-10 13:47

"Mogens" <willemoesgadefjernes@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Den 08-08-2010 20:22, Torben skrev:
>
> Det er nok din system gendannelse der tager pladsen.
>
> Slå det fra og til, og du har masser af plads.
>
> Mogens

Jeg lytter interesseret med på tråden; vil du forklare nærmere, hvad jeg
skal gøre med systemgendannelsen:
slå den fra = sætte flueben i 'Deaktiver systemgendannelse på alle drev'
og derpå fjerne samme flueben??
Giver det en oprydning og plads på HD?

Inger

Fra : emjeppesen

Dato : 09-08-10 15:08

"Inger Buchard" <i.buchard[uden spam og punktum] mail.dk> skrev:

> [...]
>skal gøre med systemgendannelsen:
>slå den fra = sætte flueben i 'Deaktiver systemgendannelse på alle drev'

Ja, det giver let et par GB

Du kan derefter aktivere den til igen.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Mogens

Dato : 09-08-10 15:32

Den 09-08-2010 14:47, Inger Buchard skrev:
> [...]
> skal gøre med systemgendannelsen:
> slå den fra = sætte flueben i 'Deaktiver systemgendannelse på alle drev'

Det er korrekt, men gør det kun når du er sikker på at maskinen kører fint.
Du kan jo ikke gå tilbage efter at du har gjort det.

Mogens

Fra : Jet

Dato : 09-08-10 06:04

On 9 Aug., 01:09, "Kurd" <k...@kurd.xy> wrote:
> [...]
> Vh Torben
>
> Nej. At defragmentere, som det hedder, giver 0.

Hvor stor er dit C:\ drev ?
Hvis du kører CCleaner (er på dansk) hentes her http://www.piriform.com/ccleaner
Programmet rydder op og fejl der findes rettes med garanti !

Fra : Jet

Dato : 09-08-10 07:17

On 9 Aug., 15:47, "Inger Buchard" <i.buchard[uden spam og punktum]
mail.dk> wrote:

> [...]
> skal gøre med systemgendannelsen:
> slå den fra = sætte flueben i 'Deaktiver systemgendannelse på alle drev'

Jeg vil stærkt fraråde det råd om at "Deaktiver systemgendannelse" ,
netop Systemgendannelse giver dig mulighed for at vende tilbage, hvis
og såfremt du
får "snavs" ind eller noget andet nedbrud eks. kommer til at slukke
for strømmen m.v.
Jeg kører også med "Brugerkontokontrol" som en ekstra sikkerhed

Fra : emjeppesen

Dato : 09-08-10 15:11

Jet skrev:

>Jeg vil stærkt fraråde det råd om at "Deaktiver systemgendannelse" ,

Det er der ingen problemer i.
det er endda en god ide, at gøre det, når man har pladsmangel og han
kan jo bare aktivere den igen efterfølgende.
Er der snavs på maskinen skal det jo bare fjernes.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-10 12:21

"emjeppesen" <emj@> skrev i meddelelsen

> [...]
> kan jo bare aktivere den igen efterfølgende.
> Er der snavs på maskinen skal det jo bare fjernes.

Eller man bruger Ccleaner, hvor du kan vælge hvor mange gendannelsespunkter
du vil fjerne ... Og det er hurtigt, gratis og nemt

Fra : emjeppesen

Dato : 10-08-10 13:58

Bo skrev:

>Eller man bruger Ccleaner, hvor du kan vælge hvor mange gendannelsespunkter
>du vil fjerne ... Og det er hurtigt, gratis og nemt

Jeg lader ikke CCleaner lave gendannelsespunkter
Jeg bruger kun windows indbyggede
systemgendannelse.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : K.A.Hansen

Dato : 10-08-10 15:12

> Jeg lader ikke CCleaner lave gendannelsespunkter
> Jeg bruger kun windows indbyggede
> systemgendannelse.
>
> Hilsen emj
CCleaner laver ikke gendannelsespunkter, men giver mulighed for
at administrere dem.

mvh
kaj

Fra : emjeppesen

Dato : 10-08-10 16:43

K.A.Hansen skrev:

>CCleaner laver ikke gendannelsespunkter, men giver mulighed for
>at administrere dem.

OK, det kan jeg da godt se, når jeg kikker efter

Hilsen emj

--

lamaguf.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-10 17:49

emjeppesen wrote:

> Jeg lader ikke CCleaner lave gendannelsespunkter
> Jeg bruger kun windows indbyggede
> systemgendannelse.

og de rigtige proffer bruger acronis

Fra : Jack

Dato : 10-08-10 19:14

<Just> skrev i meddelelsen

> og de rigtige proffer bruger acronis

Næee

Fra : Jack

Dato : 10-08-10 19:13

"emjeppesen" <emj@> skrev i meddelelsen

> Jeg lader ikke CCleaner lave gendannelsespunkter
> Jeg bruger kun windows indbyggede
> systemgendannelse.
>
> Hilsen emj

Du kan bruge Cleaner til at fjerne de gendannelsespunkter du vil ha´på nær
det sidste

Fra : Mogens

Dato : 09-08-10 15:26

Den 09-08-2010 15:16, Jet skrev:

> [...]
> for strømmen m.v.
> Jeg kører også med "Brugerkontokontrol" som en ekstra sikkerhed

Læs dog det jeg skrev!
Det skal ikke slåes fra men kun startes forfra ved at stoppe og starte det.

Mogens

Fra : Jet

Dato : 09-08-10 07:21

On 9 Aug., 16:16, Jet <jetro...@gmail.com> wrote:

> [...]
> for strømmen m.v.
> Jeg kører også med "Brugerkontokontrol" som en ekstra sikkerhed

Prøv læse med her: http://www.alt-til-windows.dk/?Tips/SystemgendannelseIWindowsVista/899
Glemte at kører du FAT32 virker Systemgendannelse ikke, du skal køre
NTFS som harddisk formattering.

Fra : Ole C

Dato : 09-08-10 15:12

Torben skrev blandt andet:

> [...]
>
> Pleas hjælp ASAP, jeg skal hjemmefra i morgen tidlig og konen bliver
> ikke glad hvis hun for at vide at hun ingen PC har i næste uge...

Prøv at hente TreeSize Free her: http://www.jam-software.com/treesize/
Så burde du kunne se hvordan pladsen er brugt.

--
vh
Ole C

Fra : Capt'n Tailstriker

Dato : 09-08-10 20:35

Start=>Kør=>%temp% - og slet så alt, hvad der ligger der - det kan
ofte dreje sig om adskillige GB. Nogle filer kan muligvis ikke
slettes, da de er i brug.

Fra : Ole C

Dato : 09-08-10 21:33

Capt'n Tailstriker skrev blandt andet:

> Start=>Kør=>%temp% - og slet så alt, hvad der ligger der - det kan
> ofte dreje sig om adskillige GB. Nogle filer kan muligvis ikke
> slettes, da de er i brug.

Hvorfor skal jeg det?

--
vh
Ole C

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-08-10 22:47

Ole C skrev:

> Hvorfor skal jeg det?

For at slette dine temp-filer, naturligvis

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Ole C

Dato : 10-08-10 23:17

Allan Vebel skrev blandt andet:

> For at slette dine temp-filer, naturligvis

Det må jeg sør'me' prøve at huske, hvis jeg skulle få brug for det...

--
vh
Ole C

Fra : Edmund

Dato : 16-08-10 12:15

Den 09-08-2010 21:35, Capt'n Tailstriker skrev:

> Start=>Kør=>%temp% - og slet så alt, hvad der ligger der - det kan
> ofte dreje sig om adskillige GB. Nogle filer kan muligvis ikke
> slettes, da de er i brug.

Mappen Low må ikke slettes, går ud over f.eks print preview i IE.
kan dog gendannes ved at køre IE en enkelt gang som administrator.

--
Mvh Edmund

Fra : N/A

Dato : 09-08-10 15:26

Fra : Paul Larsen

Dato : 11-08-10 14:35

On Sun, 8 Aug 2010 11:22:05 -0700 (PDT), Torben wrote:

> Pleas hjælp ASAP, jeg skal hjemmefra i morgen tidlig og konen bliver
> ikke glad hvis hun for at vide at hun ingen PC har i næste uge...

Så lad være med at surfe porno når konen ikke er hjemme
Pornosites vil ofte skade din PC hvis du ikke ved hvordan det forhindres.

Pladsen på systemdrevet er ædt op af temp og logfiler. Især visse firewalls
som bl.a. Kaspersky version 7 og 8 vil akkumulere gigastore logfiler indtil
systemdrevet er fyldt.

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-10 14:43

"Paul Larsen" <paullarsen@nohotmail.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> firewalls
> som bl.a. Kaspersky version 7 og 8 vil akkumulere gigastore logfiler

Det er da noget nær det mest overflødige intetsigende svar jeg har læst
herinde i år. Hvad lægger du til grund for, at det er porno site der skulle
fylde/ødelægge hans disk, eller at han overhovedet kigger de sider ?

Derudover, er det ikke særlig længe siden, at en undesøgelse viste, at disse
sider efterhånden var sikre end mange andre. Da de ellers ikke kan leve af
det, og har sikret sig væsentligt bedre gennem de sidste mange år. Så kig
bare vidre )

De fleste log og temp filer, slettes af Ccleaner, så det er sikkert heller
ikke dem. Systemgendannelse er et godt bud, og nemt at løse. Ellers har en
formatering aldrig skadet nogen ... -tværtimod.

Fra : Paul Larsen

Dato : 11-08-10 15:05

On Wed, 11 Aug 2010 15:43:06 +0200, Bo wrote:

> Det er da noget nær det mest overflødige intetsigende svar jeg har læst
> herinde i år.

Så er det meget begrænset hvad du har læst

> Derudover, er det ikke særlig længe siden, at en undesøgelse viste, at disse
> sider efterhånden var sikre end mange andre. Da de ellers ikke kan leve af
> det, og har sikret sig væsentligt bedre gennem de sidste mange år.

Ja du er en rigtig pornosurfer er du

> De fleste log og temp filer, slettes af Ccleaner

Ja de fleste, men ikke programspecifikke logfiler som vokser på grund af
programmørfejl.

> Ellers har en
> formatering aldrig skadet nogen

Jo, PC ejerens tid

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-10 19:12

> Så er det meget begrænset hvad du har læst

Næee ....

> Ja du er en rigtig pornosurfer er du

næee

> Ja de fleste, men ikke programspecifikke logfiler som vokser på grund af
> programmørfejl.

Hvis man kigger lidt på indstillinger ....

> Jo, PC ejerens tid

Nej, det er en sløv pc og dårlige råd, der skader hans tid

Fra : Paul Larsen

Dato : 11-08-10 19:31

On Wed, 11 Aug 2010 20:11:44 +0200, Bo wrote:

> Hvis man kigger lidt på indstillinger ....

Det hjælper ikke at kikke. Man skal kende de filer som skal slettes.
Du er spild af tid
EOD

Fra : Jack

Dato : 11-08-10 21:47

> Det hjælper ikke at kikke. Man skal kende de filer som skal slettes.
> Du er spild af tid
> EOD

Kende dem lige så godt som du "kender" alle folks netvaner ??
Du er ikke bare spild af tid, du har heller ikke en skid konstruktivt at
komme med.

Fra : Jack

Dato : 11-08-10 21:51

"Paul Larsen" <paullarsen@nohotmail.invalid> skrev i meddelelsen

> Så er det meget begrænset hvad du har læst

Mener du at der er andre der har lige så lidt at byde på ?

> Ja du er en rigtig pornosurfer er du

Er du meget fikseret på porno siden du ved alt om det ?

Fra : Paul Larsen

Dato : 11-08-10 23:29

On Wed, 11 Aug 2010 22:51:03 +0200, Jack wrote:

> Mener du at der er andre der har lige så lidt at byde på ?

Ja dig

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-08-10 21:57

Torben skrev:

> Jeg har i lang tid ikke fået noget gjort ved
> advarsler om at jeg var ved at løbe tør for
> diskplads på mit C-drev. Nu siger den
> pludselig at den er helt fuld og jeg kan hverken
> gøre det ene eller andet.

Jeg fik en pc ind på værkstedet i formiddag, den
havde samme problem.

Den er fra 2003, har 80GB harddisk - og den var
fyldt til bristepunktet. Det var ikke programmer og
data der fyldte så meget, men der har aldrig været
ryttet op på maskinen - så mange års surfing lå
fortsat i temp og Temporary Internet Files - det
fyldte 60 af de 80GB på disken.

Efter en oprydning kørte den faktisk fint. Det endte
dog med en helt ny maskine, for bundkortet havde
bulede lytter, der var mange dårlige sektorer på
harddisken, grafikkortets blæser larmede, og en
memtest afslørede også fejl på ram.

Det lykkedes dog at redde al data ud, Dokumenter,
Skrivebord, Outlook Express (dbx, wab og konti),
Foretrukne og andre småting - der var ikke backup
af noget som helst - og efter få måneder ville alle
feriebilleder været gået tabt.

Nu skal kunden lige vænne sig til sin nye Win 7, Live
Mail og en ny netværksbackupdims.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk