iPhone 3G, jailbreaking & Backgrounder
Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-10 07:45

Nu har jeg i nogen tid kørt med min iPhone 3G jailbroken, med
Backgrounder installeret. Også med MyWi, der dog ikke er blevet
aktiveret, da jeg endnu ikke har noget at bruge den til før jeg har fået
min iPad.

Med Backgrounder kan man udvælge applikationer til at køre i baggrunden.
Resultatet af det har dog været noget nedslående. Det viser sig nemlig
at iPhone 3G kommer til at køre markant langsommere når Backgrounder er
installeret, og således bliver smartphonen markant mindre responsiv når
man trykker på en knap.

Backgrounder er nu med Cydia fjernet igen, og ved den snarlige
opgradering til iOS 4.1 ryger så også jailbreaket.

Når iPad så kommer til Danmark kan jeg jo så forsøge mig med MyWi - og
altså et nyt jailbreak.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-10 08:08

Hej,

> Med Backgrounder kan man udvælge applikationer til at køre i baggrunden.
> Resultatet af det har dog været noget nedslående. Det viser sig nemlig
> at iPhone 3G kommer til at køre markant langsommere når Backgrounder er

Det er ikke min erfaring.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-10 09:02

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Det er ikke min erfaring.

Er det ikke den hurtigere 3GS du bruger? Medmindre du nu er skiftet til
iPhone 4 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-10 09:54

Hej,

> Er det ikke den hurtigere 3GS du bruger? Medmindre du nu er skiftet til
> iPhone 4 ...

Jeg har mere end en iPhone...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-08-10 08:18

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Resultatet af det har dog været noget nedslående. Det viser sig nemlig
> at iPhone 3G kommer til at køre markant langsommere når Backgrounder er
> installeret, og således bliver smartphonen markant mindre responsiv når

Det er jo en gammel, langsom model du har.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-10 09:02

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100807 <nospam0002+20100807@gmail.com> wrote:

> Det er jo en gammel, langsom model du har.

Og med kun 128 MB bruger-RAM, hvor 3GS har 256 og iPhone 4 512MB ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels

Dato : 08-08-10 06:07

On Aug 8, 1:10 pm, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Sikkert; jeg har den også på min iPhone men har aldrig prøvet den ....

"Eller streamet fra en EyeTV maskine til EyeTV's egen App ..."
Det kræver - som jeg kan hitte ud af - at den ene optager programmet,
og det er jo lidt bøvlet.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-10 13:48

Hej,

> "Eller streamet fra en EyeTV maskine til EyeTV's egen App ..."
> Det kræver - som jeg kan hitte ud af - at den ene optager programmet,
> og det er jo lidt bøvlet.

Det kræver ikke at du sætter en optagelse af programmet igang.

(Rent teknisk set laver EyeTV dog altid en optagelse af programmet som
du ser - og denne optagelse overskrives løbende. Det gælder både om du
ser TV på computeren eller en iPhone/iPad)

Fra : N/A

Dato : 08-08-10 17:03

Fra : N/A

Dato : 08-08-10 13:48

Fra : Niels

Dato : 08-08-10 08:56

On Aug 8, 2:47 pm, Jens Kristian Søgaard <j...@mermaidconsulting.dk>
wrote:
> [...]
> du ser - og denne optagelse overskrives løbende. Det gælder både om du
> ser TV på computeren eller en iPhone/iPad)

http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/support/documentation.en.html
På side 36 i den nyeste manual skriver Elgato:

Can I watch Live TV via sharing?
At this time, you cannot watch Live TV from another
Mac via the Sharing feature. However, you can
view a shared recoding already in progress - just
select it to start viewing.

Og et Share på den Mac, som antennen er forbundet til, skal der vel
til. Mac nr. 2 er vel næppe den, der så sletter?

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-10 17:03

Hej,

> http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/support/documentation.en.html
> På side 36 i den nyeste manual skriver Elgato:

Du har fat i det forkerte - det handler om _to_ macs. Vi snakker 1 mac
og en mobil enhed.

Jeg har prøvet det her i praksis på min egen iPad, så det virker altså
fint...

Fra : Niels

Dato : 08-08-10 11:55

On Aug 8, 6:03 pm, Jens Kristian Søgaard <j...@mermaidconsulting.dk>
wrote:
> [...]
> og en mobil enhed.
>
> Jeg har prøvet det her i praksis på min egen iPad, så det virker altså

Ærgeligt, at Elgato ikke lader dette gælde for Mac/Mac. Jeg har en
iMac med antenne tilsluttet, og jeg ville gerne se nyhedsprogrammer
mens jeg vasker op i køkkennet, hvor antenneforholdene er elendige.

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-08-10 20:10

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Ærgeligt, at Elgato ikke lader dette gælde for Mac/Mac. Jeg har en
> iMac med antenne tilsluttet, og jeg ville gerne se nyhedsprogrammer
> mens jeg vasker op i køkkennet, hvor antenneforholdene er elendige.

du kan tilgå

http://x.x.x.x:2170/eyetv/#home

fra Safari på en anden maskine og se live tv den vej igennem

/thomas

Fra : Martin Bech

Dato : 08-08-10 20:25

In article
<ac49cd67-75da-409a-bd77-c252530fcb95@x25g2000yqj.googlegroups.com>,
> [...]

> iMac med antenne tilsluttet, og jeg ville gerne se nyhedsprogrammer
> mens jeg vasker op i køkkennet, hvor antenneforholdene er elendige.

Hej Niels,

Det virker da også med Mac/Mac. Det skal blot foregå gennem en
Safaribrowser. Gå ind på http://live3g.eyetv.com og se løjer. Det samme
kan man gøre på iphone/iPad, så man behøver ikke at købe app'en for at
bruge eyetv på en anden maskine. Dog er der flere funktioner til
rådighed, når man bruger app'en, bl.a. guiden.

--
Venlig hilsen / Best regards

Martin Bech
Mail: post@FornavnEfternavn.dk / post@FirstnameLastname.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-10 08:34

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> at iPhone 3G kommer til at køre markant langsommere når Backgrounder er
> installeret, og således bliver smartphonen markant mindre responsiv når

Jeg glemte at nævne at det også ser ud til at Backgrounder også har
konsekvenser for batteriet; det løber hurtigere tomt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-10 09:54

Hej,

> Jeg glemte at nævne at det også ser ud til at Backgrounder også har
> konsekvenser for batteriet; det løber hurtigere tomt.

Jeg tror du har gjort noget galt.

Fra : Morten Lind

Dato : 07-08-10 09:31

> [...]

> opgradering til iOS 4.1 ryger så også jailbreaket.
>
> Når iPad så kommer til Danmark kan jeg jo så forsøge mig med MyWi - og

Alt på iPhone 3G med iOS 4 kører langsomt, også uden jailbreak.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-10 11:18

> Alt på iPhone 3G med iOS 4 kører langsomt, også uden jailbreak.

Uden Backgrounder er det til at leve med ... og iOS 4 er så meget bedre
at den skal med ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 07-08-10 13:45

> Uden Backgrounder er det til at leve med ... og iOS 4 er så meget bedre
> at den skal med ...

Smag og behag

M., der finder oplevelsen ulidelig langsom...

Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-10 14:19

> Smag og behag

Bl.a. undgår jeg at skulle synkronisere kalenderen over Google og kan
direkte bruge iCals indbyggede kalender også i Pocket Informant.

Når PI 1.6 om et par uger sendes til AppStore og en uge senere kan
installeres.

Derudover giver det mulighed for lokale alarmer fra PI.

Det er i og for sig de ting jeg har mest brug for.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-08-10 23:57

> Smag og behag
>
> M., der finder oplevelsen ulidelig langsom...

Det kan hjælpe at gendanne iPhone. Jeg opgraderede min kones forleden,
og den blev virkeligt ulideligt langsom. Så gendannede jeg den, og det
hjalp betydeligt. Nu er den ligesom min, hvor den ofte tøver, når man
lige åbner et program osv. Jeg kan godt leve med det, men jeg vil godt
medgive, at det er et spørgsmål om smag og behag. Det er lige på grænsen
til at være uacceptabelt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-08-10 09:52

> Og med kun 128 MB bruger-RAM, hvor 3GS har 256 og iPhone 4 512MB ...

Ja. Køb en ny.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-10 11:18

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100807 <nospam0002+20100807@gmail.com> wrote:

> Ja. Køb en ny.

Ja, foreløbig regner jeg med at købe en iPad (muligvis venter jeg til 2.
generation) og så må jeg se om en iPhone 5 eller 6 kommer til at friste
mig for meget ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A

Dato : 08-08-10 13:48

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-08-10 10:03

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Hej,

> Jeg tror du har gjort noget galt.

Han kører da bare et program i baggrunden der ikke er beregnet til det.

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-10 10:24

Hej,

> Han kører da bare et program i baggrunden der ikke er beregnet til det.

Det er jo ikke det, han skriver. Jeg regnede med at Per ville være mere
præcis i sin ordlyd i det tilfælde.

Jeg forstår Pers klager som værende klager over Backgrounder - og ikke
bare, at han ikke har forstået at det koster CPU-tid (og dermed strøm)
at køre et program.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-08-10 10:41

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Hej,

> Det er jo ikke det, han skriver. Jeg regnede med at Per ville være
> mere præcis i sin ordlyd i det tilfælde.

Man kan jo overse ting. Det tror jeg er det der er sket.

> Jeg forstår Pers klager som værende klager over Backgrounder - og ikke
> bare, at han ikke har forstået at det koster CPU-tid (og dermed strøm)
> at køre et program.

Arh, det tror jeg nu ikke på. Man kan ikke have været datalog i årtier
og ikke have opdaget den slags.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-10 11:18

> [...]

> Man kan jo overse ting. Det tror jeg er det der er sket.

> Arh, det tror jeg nu ikke på. Man kan ikke have været datalog i årtier

Naturligvis koster det strøm at køre ekstra processer i baggrunden, og
det er jo netop det Backgrounder gør muligt.

Det er tydeligt at selv når man /ikke/ med Backgrounder kører enkelte
applikationer i baggrunden, så fortsætter Backgrounder med at køre - i
baggrunden. Så i sig selv æder Backgrounder strøm.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-10 12:05

Hej,

> Det er tydeligt at selv når man /ikke/ med Backgrounder kører enkelte
> applikationer i baggrunden, så fortsætter Backgrounder med at køre - i
> baggrunden. Så i sig selv æder Backgrounder strøm.

Jeg tror du har misforstået, hvordan Backgrounder virker (medmindre der
virkeligt er tale om flueknepning).

Backgrounder er ikke et ekstra program på din iPhone som kører og æder
dit batteri og din CPU-tid, selvom du ikke bruger det.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-10 14:19

> [...]
>
> Backgrounder er ikke et ekstra program på din iPhone som kører og æder
> dit batteri og din CPU-tid, selvom du ikke bruger det.

Jeg kan kun konstatere at selv uden at jeg havde sat noget program i
baggrunden på iPhone kørte iPhone 3G bemærkelsesværdigt langsommere [og
u-responsivt ved tryk på knapper] med Backgrounder installeret. Så snart
installationen var fjernet kørte det igen acceptabelt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-10 15:31

Hej,

> [...]
> u-responsivt ved tryk på knapper] med Backgrounder installeret. Så snart
> installationen var fjernet kørte det igen acceptabelt.

Ja, men derfor skal man jo ikke hoppe alle leddene over og vælge en
vilkårlig konklusion som passer ind.

Som jeg skrev før, så lyder det til at du har har gjort forkert, eller
at der er noget galt med din installation. Det er ikke min erfaring med
Backgrounder og ikke meningen at det er sådan det skal være.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-08-10 11:34

> Ja, foreløbig regner jeg med at købe en iPad (muligvis venter jeg til 2.
> generation) og så må jeg se om en iPhone 5 eller 6 kommer til at friste
> mig for meget ...

Med den nuværende udvikling ser det ud til iPhone 5 kommer først på det
danske marked. Du må age en tur til Hamborg.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-10 14:19

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100807 <nospam0002+20100807@gmail.com> wrote:

> Med den nuværende udvikling ser det ud til iPhone 5 kommer først på det
> danske marked. Du må age en tur til Hamborg.

iPad kommer nok til det danske marked før julen i år, men hvis den
kommer sent venter jeg til 2. generation.

Det sidste tal om produktionen jeg har set var 1,5 millioner om måneden.
Mens iPhone 4 er på 3 millioner. Ingen af enhederne synes at have
problemer med at sælge ... og foreløbig findes intet alternativ til
iPad.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 07-08-10 14:35

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> og foreløbig findes intet alternativ til
> iPad.

Nemlig - og jeg gør ligesom du

M.

Fra : N/A

Dato : 08-08-10 13:48

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-08-10 17:27

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Nu er en ordbog som DDO, ODS og såmænd også OED ikke blot »en ordbog« -
> men den bedste på sit område.

Det er generelt høfligst lige at dele sine tanker om det link man vælger
at dele. Tænk nu hvis folk ikke lige er interesserede i at læse
websider for at kunne samtale med dig?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-08-10 16:30

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Smag og behag
>
> M., der finder oplevelsen ulidelig langsom...

Der er et eller andet der trækker tænder mere ud end i iOS 3.

Men hva, sådan var det jo også med OS X. Prøv du at køre 10.4 med hele
balladen på en iMac G3...

Fra : Morten Lind

Dato : 07-08-10 17:05

> [...]

> Der er et eller andet der trækker tænder mere ud end i iOS 3.
>
> Men hva, sådan var det jo også med OS X. Prøv du at køre 10.4 med hele

Har prøvet - er gammel nok til at have god tid til /det/, men en
lommecomputer på arbejde - /den/ skal virke - instantly...!

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-08-10 16:32

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> iPad kommer nok til det danske marked før julen i år, men hvis den
> kommer sent venter jeg til 2. generation.

Næppe. Ikke sådan som det går nu.

> [...]
> Mens iPhone 4 er på 3 millioner. Ingen af enhederne synes at have
> problemer med at sælge ... og foreløbig findes intet alternativ til

I betragtning af hvor krævende du var med din iPhone før det kunne komme
på tale (ordbøger og sårn) er det nok også meget rimeligt at forvente
at der går lidt tid inden iPad'en er god nok.

Er der iøvrigt nogen der kan melde tilbage om man kan se tv på en iPad?

Fra : Morten Lind

Dato : 07-08-10 17:03

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100807 <nospam0002+20100807@gmail.com> wrote:

> Er der iøvrigt nogen der kan melde tilbage om man kan se tv på en iPad?

Sæføli kan du se TV på en iPad - det er jo en PC, ikke sandt - på en
fængselsknækket iPhone 3GS kan du se fjernsyn, så mon ikke

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-08-10 06:44

> [...]

> på tale (ordbøger og sårn) er det nok også meget rimeligt at forvente
> at der går lidt tid inden iPad'en er god nok.

De applikationer af den art, jeg har til iPhone, kan nu også køre på
iPad. I øvrigt vil jeg altid have min iPhone på mig, men ikke altid min
iPad ... når jeg får den.

De regnemaskiner jeg bruger på iPhone findes også til iPad, typisk som
universelle apps.

Pocket Informant [kalender + tasks] og OmniFocus [tasks] findes også til
iPad, i specielle versioner.

Og DevonThink Pro [Office] som jeg bruger på Mac, er under udvikling til
iOS - med synkronisering over MobileMe ...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-08-10 08:02

Fra : Per Rønne

Dato : 08-08-10 12:11

Fra : N/A

Dato : 08-08-10 13:48

Fra : N/A

Dato : 08-08-10 13:48

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-08-10 18:28

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Jaeh.....dér er måske problemet?

Det er jo ikke et problem. Det er kun dig der synes det

> Nå, pyt da - så lægger jeg hovedet på blokken - er du så tilfreds? )

Snyd - du har ringet til en ven!

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-08-10 16:37

> Det virker fint her.

Hvordan? Eyetv applikationen mod et moderskip? Streaming fra DR?
Streaming fra Yousee? En USB-dongle?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-08-10 22:52

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Sæføli kan du se TV på en iPad - det er jo en PC, ikke sandt - på en
> fængselsknækket iPhone 3GS kan du se fjernsyn, så mon ikke

Nej, det er ikke en pc. Det finder du ud af når du bliver ældre ;)

Jeg er lidt spændt på at høre faktiske erfaringer.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-08-10 09:41

> Nej, det er ikke en pc. Det finder du ud af når du bliver ældre ;)

Er det ikke en computer? Tænk, det troede jeg?

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-08-10 10:00

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Er det ikke en computer? Tænk, det troede jeg?

Der er forskel på en computer og en pc

Men for at undgå at du bliver helt forvirret, så vil jeg da gerne vide
hvad der virker hvad jeg med rimelighed kunne forvente at min mor kunne
håndtere. Jailbreak er derfor ikke relevant.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-08-10 11:06

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100808 <nospam0002+20100808@gmail.com> wrote:

> Der er forskel på en computer og en pc

Hvilken?

> Men for at undgå at du bliver helt forvirret, så vil jeg da gerne vide
> hvad der virker hvad jeg med rimelighed kunne forvente at min mor kunne
> håndtere. Jailbreak er derfor ikke relevant.

Det ka´ jeg da ikke vide, eftersom jeg ikke har den endnu.

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-08-10 10:29

> Du gider ikke bruge de 8 sekunder på at jailbreake enheden for din mor?

Jeg gider ikke have bøvlet med at der er nogen ting der ikke virker
ordentligt fordi man piller ud over det Apple vil have.

_Hvem_ og _hvorfor_ det ikke virker ordentligt, er sagen mindre vigtig.
Jeg gider ikke have bøvlet. Hvis du vil være telefonsupporter er sagen
naturligvis en anden.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-08-10 11:08

> Hvilken?

Lidt lige som der er forskel på et køretøj og en bil.

> Det ka´ jeg da ikke vide, eftersom jeg ikke har den endnu.

Jamen, jamen, så lad dog dem der har været udenlands efter en komme til

Fra : Morten Lind

Dato : 08-08-10 11:55

> Lidt lige som der er forskel på et køretøj og en bil.

Ih, du milde - det bliver vist en lang tråd, denne her

Jeg er opmærksom på, at et køretøj er mange ting, og at en bil er
benævnelsen for et specifikt stykke køretøj, og hvis en pc er en
personlig computer og en iPad er min computer, er en iPad så ikke min
pc?

> Jamen, jamen, så lad dog dem der har været udenlands efter en komme til

Jeg forhindrer da ingen i at deltage, vel?

M.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-10 12:06

Hej,

> [...]
> benævnelsen for et specifikt stykke køretøj, og hvis en pc er en
> personlig computer og en iPad er min computer, er en iPad så ikke min

Du kan lige så godt give op på forhånd. Thorbjørn tilhører nok den
gruppe, som mener at "pc" er det samme som "IBM-kompatibel pc".

Fra : Per Rønne

Dato : 10-08-10 09:21

> Du kan lige så godt give op på forhånd. Thorbjørn tilhører nok den
> gruppe, som mener at "pc" er det samme som "IBM-kompatibel pc".

Mon dog?

En pc er det der på dansk hedder en persondatamat, mens en computer er
det der på dansk hedder en datamat. Og der findes rigtigt mange
datamater, der ikke er persondatamater - dog ikke i private hjem.

En mini-datamati fylder traditionelt det samme som et skab, mens en
mainframe [dansk navn?] det samme som et hus ... GIERS der netop fyldte
et hus kan en del mindre end min iPhone 3G.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-10 12:19

> [...]

> mainframe [dansk navn?] det samme som et hus ... GIERS der netop fyldte
> et hus kan en del mindre end min iPhone 3G.

Per, altså - pc betyder PersonalComputer, og der er /ikke/ noget dansk
navn mere.

Ordet Datamat findes ikke mere. Det hedder Computer.

Kunne du prøve at rykke ud af tredserne? Blot for gruppens skyld, eller
i det mindste for min skyld.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-08-10 12:25

> [...]
>
> Ordet Datamat findes ikke mere. Det hedder Computer.
>
> Kunne du prøve at rykke ud af tredserne? Blot for gruppens skyld, eller

heh, ja, prøv at gå ned i Fona og sig du gerne vil købe en
"Persondatamat" ... de vil sikkert kigge på dig som om du er faldet ned
fra månen :)

Jeg kan godt forstå ønsket om at bevare det danske sprog .. men der må
være en grænse for galskaben ...

Jeg kan til nød forstå "e-post" ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-10 12:49

> Jeg kan godt forstå ønsket om at bevare det danske sprog .. men der må
> være en grænse for galskaben ...

Lige præcis min pointe Jeg taler dansk, men dansk er infiltreret af
alle mulige påvirkninger udefra, og det er ikke skidt.

Se til håndværkene.....næsten alle fagudtryk i tømrer/snedker-/smede-/og
bådebyggerfaget kommer fra Tyskland.

Kære Per - hvorfor tror du, det hedder et "Stern"bræt, f.eks.? Og at
lægge i "Verbant"?

Desuden er det da en god ting, at man ikke isolerer sig, men tværtimod
tager indtryk til sig på den gode kosmopolitiske måde.

> Jeg kan til nød forstå "e-post" ...
>
> /thomas

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-08-10 12:56

> [...]
>
> Desuden er det da en god ting, at man ikke isolerer sig, men tværtimod
> tager indtryk til sig på den gode kosmopolitiske måde.

Vi skal helst ikke have franske tilstande :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-10 13:53

> Vi skal helst ikke have franske tilstande :)
>
> /thomas

Enig - det ville være skidt

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-08-10 16:25

> Kære Per - hvorfor tror du, det hedder et "Stern"bræt, f.eks.? Og at
> lægge i "Verbant"?

To 'danske' ord jeg ikke tror at har mødt før ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-08-10 17:38

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> To 'danske' ord jeg ikke tror at har mødt før ...

nu er jeg hverken håndværker eller (særlig bevendt) gør-det-selv .. men
selv jeg har hørt de ord ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-10 17:58

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> To 'danske' ord jeg ikke tror at har mødt før ...

Du behøver ikke sætte forovenkommaer om ordet danske.

Tro mig blot på mit ord, at ordene har været danske, længe inden du blev
født.

Jeg forlanger ingen almen viden af en akademiker - hvorfor forlanger du
så akademisk viden af almene mennesker?

Jeg har tidligere i et hidsigt øjeblik kaldt dig arrogant, men måske er
du blot ignorant?

Jeg holder af dig som menneske, men jeg synes, dit udsyn er snævert.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-08-10 02:20

> [...]
> du blot ignorant?
>
> Jeg holder af dig som menneske, men jeg synes, dit udsyn er snævert.

Det nærmeste jeg har været håndværk har været at jeg har undervist
murerlærlinge på en teknisk skole. Fire hold, 100 drenge, 1 pige.

PC kørekort ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 11-08-10 09:18

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det nærmeste jeg har været håndværk har været at jeg har undervist
> murerlærlinge på en teknisk skole. Fire hold, 100 drenge, 1 pige.

> PC kørekort ...

Godt Så har du hjulpet de unge mennesker godt i vej - murere lægger
også i Verbant, he, he...

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-08-10 16:25

<http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=datamat>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-08-10 17:40

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> <http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=datamat>

bliver ikke -brugt- mere ....

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-10 18:02

> bliver ikke -brugt- mere ....
>
> /thomas

Ja, undskyld - jeg skulle have skrevet "bruges".

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-08-10 02:20

> bliver ikke -brugt- mere ....

Du har da ellers lige set det brugt i denne tråd!

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-08-10 06:50

> Du har da ellers lige set det brugt i denne tråd!

ja, fordi vi diskuterer at ordet ikke bliver brugt mere ... ikke ude i
den "virkelige" verden ihvertfald ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 12-08-10 09:58

> ja, fordi vi diskuterer at ordet ikke bliver brugt mere ... ikke ude i
> den "virkelige" verden ihvertfald ..

Da jeg brugte det første gang her i tråden var det jo ikke for at
diskutere om det stadig bliver brugt.

Naturligvis bliver det da brugt, også i »den virkelige verden«. Dog nok
ikke så hyppigt som tilforn.

Men jeg har da lagt mærke til at nogle af mine gamle klassekammerater
fra gymnasiet er begyndt at rette sig selv hvis de kommer til at sige
former i flæng.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-10 10:05

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> tilforn

?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-10 10:30

Hej,

> ?

Ja, Per er åbenbart ikke blot Naur-ificeret med hang til gamle
DIKU-udtryk... han kan også godt lide gamle ord generelt.

Du kan bare læse ordet "tidligere" istedet for "tilforn"... oh ja, man
brugte tilforn mere tilforn. Ligesom datamat også hører fordums tid til.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-08-10 15:38

<http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=tilforn>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-10 15:48

Hej,

<http://www.google.com/>

Fra : Per Rønne

Dato : 12-08-10 18:07

> <http://www.google.com/>

DDO, Den Danske Ordbog, er en forholdsvis ny dansk-dansk ordbog der er
udkommet i seks bind baseret på en nyere korpus af dansksprogede
tekster, herunder aviser og bøger. Mon ikke den overtrumfer google? Som
dog alligevel finder knap 60.000 hits på 'tilforn' ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-10 15:44

Hej,

> [...]
> tekster, herunder aviser og bøger. Mon ikke den overtrumfer google? Som
> dog alligevel finder knap 60.000 hits på 'tilforn' ...

Jeg tror du misforstod mit indlæg. Jeg kommenterede ikke på ordbogen som
sådan.

Jeg kommenterede blot på det lidt underlige i at kommentere på et indlæg
udelukkende med et link til en ordbog, som giver samme forklaring. Hvis
vi havde brug for en ordbogsforklaring, kunne vi vel selv google os frem
til en ordbog.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-08-10 17:25

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-10 18:10

Hej,

> Nu er en ordbog som DDO, ODS og såmænd også OED ikke blot »en ordbog« -
> men den bedste på sit område.

"Og hvad så"... det tilføjede jo ikke noget nyt.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-08-10 16:30

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

Sjovt, for det er også et tysk ord, ligesom mine tidligere eksempler,
men sådan er der så meget

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-10 16:35

> Sjovt, for det er også et tysk ord, ligesom mine tidligere eksempler,
> men sådan er der så meget

alt godt kommer som bekendt syd for grænsen :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-10 12:12

> [...]

> Du kan lige så godt give op på forhånd. Thorbjørn tilhører nok den
> gruppe, som mener at "pc" er det samme som "IBM-kompatibel pc".

Mjaeh - jeg tror nu, Thorbjørn blot driller - det plejer han, særligt
han og jeg indbyrdes

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-08-10 16:30

Niels <nboegh@gmail.com> writes:

> [...]
>
> Og et Share på den Mac, som antennen er forbundet til, skal der vel
> til. Mac nr. 2 er vel næppe den, der så sletter?

Den omtalte delingsmekanisme er indbygget i EyeTV som skal være
installeret på begge maskiner.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-08-10 15:47

> [...]

> Du kan lige så godt give op på forhånd. Thorbjørn tilhører nok den
> gruppe, som mener at "pc" er det samme som "IBM-kompatibel pc".

En "pc" kan køre en moderne Windows. Hvad det betød i tidernes morgen
er i den sammenhæng mindre vigtigt.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-08-10 15:48

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Mjaeh - jeg tror nu, Thorbjørn blot driller - det plejer han, særligt
> han og jeg indbyrdes

Jeg driller men bare med venstre hånd, og du prøver bare ihærdigt

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-10 15:58

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100810 <nospam0002+20100810@gmail.com> wrote:

> Jeg driller men bare med venstre hånd, og du prøver bare ihærdigt

Oh, føler vi os overlegne?

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-08-10 16:15

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Oh, føler vi os overlegne?

Det ved vi da sandelig ikke om vi gør. Gør vi?

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-10 18:03

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100810 <nospam0002+20100810@gmail.com> wrote:

> Det ved vi da sandelig ikke om vi gør. Gør vi?

He, nu bli´r´ det s´gu´ for plat, okay?

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-08-10 16:51

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> To 'danske' ord jeg ikke tror at har mødt før ...

Det er fagjargon. Alt andet lige tror jeg ikke du har stået i tømrelære :)

Fra : Per Rønne

Dato : 11-08-10 02:20

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100810 <nospam0002+20100810@gmail.com> wrote:

> Det er fagjargon. Alt andet lige tror jeg ikke du har stået i tømrelære :)

Jeg har aldrig stået i lære - men taget den slagne vej. Grundskole
(Bagsværd), gymnasieskole, Københavns Universitet ... men dog også den
nu afskaffede 1-årige HH for studenter og HD i Regnskabsvæsen ... efter
først at have været startet på polit-studiet og derefter gennemført
datalogi med bifag i engelsk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-08-10 06:49

> [...]
> ... efter først at have været startet på polit-studiet og derefter
> gennemført datalogi med bifag i engelsk.

Der kan du selv se

Man kan godt klare sig godt uden at kende tømrerjargon!

Fra : Morten Lind

Dato : 11-08-10 09:16

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-08-10 15:42

> [...]

elfenbenstårn er der ikke den store forskel.

> Jeg vil mene, at det er valide fagbetegnelser, men tør ikke lægge

Tøsedreng :p

Fra : Morten Lind

Dato : 11-08-10 16:03

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-08-10 22:14

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Ih, du milde - det bliver vist en lang tråd, denne her

Pjat, du plejer godt at kunne overbevist om at du tager fejl.

> [...]
> benævnelsen for et specifikt stykke køretøj, og hvis en pc er en
> personlig computer og en iPad er min computer, er en iPad så ikke min

Det du nok ikke ved er at alle moderne Windows-maskiners stamfader hed
IBM-PC (hvor PC stod for Personal Computer), og at begrebet
pc-kompatibel var en meget vigtig ting i årene omkring 1990. Indenfor
computerverdenen vil jeg derfor mene at man med mindst lige så stor ret
kunne hævde at PC indebærer nedstamning fra den oprindelige IBM-PC.
Derfor er en iPad ikke en PC, selvom det er din "personlige computer".

> Jeg forhindrer da ingen i at deltage, vel?

Nogen kunne jo formode at eftersom du udtaler dig at du så faktisk
vidste hvad du talte om...

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-08-10 22:55

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100830 <nospam0002+20100830@gmail.com> wrote:

> [...]
> kunne hævde at PC indebærer nedstamning fra den oprindelige IBM-PC.
> Derfor er en iPad ikke en PC, selvom det er din "personlige computer".

Jeg er ikke enig. En iPad er en, på dansk, personlig computer med
trykfølsom skærm. På amerikansk en taplet personal computer = personal
computer med trykfølsom skærm.
Jævnfør laptop personal computer, handheld PC, etc.

Det er min opfattelse i øvrigt, at der er den forskel at Apple
tilstræber at kalde tingene ved blok, bog, altså karakteriseret ved
anvendelsen, medens andre kalder det ved anvendt input-teknologi.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-10 06:24

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> tilstræber at kalde tingene ved blok, bog, altså karakteriseret ved
> anvendelsen, medens andre kalder det ved anvendt input-teknologi.

Men det er jo _ikke_ en PC. PC betegnelsen antyder at du har mere
kontrol over oplevelsen end du har med en iPad ..

Med en "PC" (og her tænker jeg både Mac og WIndows maskiner) kan du
indenfor vide rammer selv bestemme hvad styresystem du vil køre, hvilke
programmer etc. etc.

en iPad er hvad jeg vil kalde "A computing device" .. dvs. en dims du
kan bruge til mange af de ting du normalt ville bruge en PC til uden at
dimsen rent faktisk er en "PC"

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 31-08-10 12:48

> [...]
>
> en iPad er hvad jeg vil kalde "A computing device" .. dvs. en dims du
> kan bruge til mange af de ting du normalt ville bruge en PC til uden at

Med fare for at gentage mig selv: En iPad er en computer - en computer,
jeg har købt til mig selv er min personlige computer, og derfor en PC,
sorry boys - opfind ikke den dybe tallerken igen

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-10 13:05

> Med fare for at gentage mig selv: En iPad er en computer - en computer,
> jeg har købt til mig selv er min personlige computer, og derfor en PC,
> sorry boys - opfind ikke den dybe tallerken igen

du har ret i at det er et definitions spørgsmål ... men en gang imellem
så hjælper det hvis man skiller tingene ad ... der sidder også en
computer i mit fjernsyn og min opvaske maskine, men det vil du vel ikke
kalde en PC ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 31-08-10 13:14

> [...]
> så hjælper det hvis man skiller tingene ad ... der sidder også en
> computer i mit fjernsyn og min opvaske maskine, men det vil du vel ikke

Nej da - i godt humør kunne jeg finde på at kalde den for fjernsynets og
opvaskemaskinens PC, men ikke din

Du véd, ordet "personlig"...

M., der lige har ophøjet maskiner til /personer/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-10 13:17

> [...]
> opvaskemaskinens PC, men ikke din
>
> Du véd, ordet "personlig"...
>
> M., der lige har ophøjet maskiner til /personer/

Jojo .. men hvis du kalder en iPad for en "PC" så kommer det uværeligt
på et tidspunkt spørgsmålet fra folk: "hvorfor kan jeg ikke dit eller
dat som jeg kan på mine andre PC'er" ... så er det nemmere bare ikke at
kalde det en PC til at starte med.

Jeg kan som sagt godt lide ordet: "computing device" :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 31-08-10 13:30

> [...]
> kalde det en PC til at starte med.

> Jeg kan som sagt godt lide ordet: "computing device" :)

Jo, det har du ret i, men det siger vel mere om folk, oder was?

Men "computing device" er jo udenlandsk....hmm...PC-dims duer
ikke....(PC referencer).....computerdims, næ....ordet "computer" er for
langt......styringsenhed?.....for
teknisk.......Vaskehjerne!!!!!........Fjernsynshjerne!!!!!!!......./det/
kan en dansker forstå

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-10 13:35

> Jo, det har du ret i, men det siger vel mere om folk, oder was?

jo, men folk generelt er jo dumme som snot ... desværre ..

> [...]
> langt......styringsenhed?.....for
> teknisk.......Vaskehjerne!!!!!........Fjernsynshjerne!!!!!!!......./det/

iPad ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 31-08-10 14:35

> jo, men folk generelt er jo dumme som snot ... desværre ..

> iPad ?
>
> /thomas

Hæ, hæ...../den/ køber jeg - jeg kan godt li´ din humor

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 31-08-10 12:44

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100830 <nospam0002+20100830@gmail.com> wrote:

> Pjat, du plejer godt at kunne overbevist om at du tager fejl.

Ja da /hvis/ jeg tager fejl

> [...]
> kunne hævde at PC indebærer nedstamning fra den oprindelige IBM-PC.
> Derfor er en iPad ikke en PC, selvom det er din "personlige computer".

Hvilket jeg jo godt ved, og netop /derfor/ bruger jeg termen PC om en
/personlig/ computer. At den ikke er IBM-kompatibel ændrer jo ikke på
bogstaverne PC, vel?

> Nogen kunne jo formode at eftersom du udtaler dig at du så faktisk
> vidste hvad du talte om...

Hvilket jeg jo så også gør, ikke sandt?

Har du iøvrigt ikke noget fornuftigt og produktivt at tage dig til,
siden du åbenlyst er over mig idag(igår)?

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-08-10 06:46

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Jeg er ikke enig. En iPad er en, på dansk, personlig computer med
> trykfølsom skærm. På amerikansk en taplet personal computer = personal
> computer med trykfølsom skærm.

Det kan vi få hele vinteren til at gå med at diskutere hvis det er (det
er jo også fint). Jeg har gjort rede for hvorfor jeg ikke er enig i at
en iPad er en pc.

> Det er min opfattelse i øvrigt, at der er den forskel at Apple
> tilstræber at kalde tingene ved blok, bog, altså karakteriseret ved
> anvendelsen, medens andre kalder det ved anvendt input-teknologi.

Apple er et af de få steder hvor design har veto overfor teknologi. Det
er interessant at se hvad kompromisløshed medfører.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-10 07:52

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100830 <nospam0002+20100830@gmail.com> wrote:

> Apple er et af de få steder hvor design har veto overfor teknologi. Det
> er interessant at se hvad kompromisløshed medfører.

Hov-hov, her må jeg fare i blækhuset. Design er ikke bare udseende. Det
er også funktion. Hvis det er ordentligt lavet er det faktisk mest
funktion. Apple har ikke først tegnet en iPhone/iPad og derefter sagt:
"Hovsa, nu kan den jo ikke have et tastatur, for så bliver den grim".
Apple har derimod af funktionsmæssige årsager besluttet sig for at lave
apparater uden tastatur, og derefter har de tegnet iPhone/iPad. Design
og teknologi hænger altså uløseligt sammen, hvis det er lavet
ordentligt.
Det, Apple gør, karakteres vældig godt af noget, Steve Jobs
engang sagde: "Hvis man virkelig interesserer sig for at lave software,
må man lave sin egen hardware". Her er jeg helt enig. Hardware
interesserer mig ikke en dyt. Det skal bare virke. Det er software, der
er essentiel for funktionen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 31-08-10 12:51

> [...]
> må man lave sin egen hardware". Her er jeg helt enig. Hardware
> interesserer mig ikke en dyt. Det skal bare virke. Det er software, der

Hear, hear Jeg er enig

M., der inderst inde er ligeglad med, hvad man kalder mine personlige
computere

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-09-10 08:40

> [...]

> Det kan vi få hele vinteren til at gå med at diskutere hvis det er (det
> er jo også fint). Jeg har gjort rede for hvorfor jeg ikke er enig i at

Okay det har jeg ikke bemærket.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig en tråd om styresystemet i Apples
produkter, for jeg tænker at under-the-hood er der tale om et og samme i
forskellige dialekter. Men det er rent gætværk fra min side. Det troede
jeg gjaldt iPad'en for eksempel.

Det er nemlig en væsentlig ting for mig at styresystemet er et
almindeligt tilgængeligt, og at det kan skiftes, før jeg vil kalde det
en personlig computer. Jeg troede fx at iPad'en var en Mac.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-10 08:47

Hej,

> [...]
> produkter, for jeg tænker at under-the-hood er der tale om et og samme i
> forskellige dialekter. Men det er rent gætværk fra min side. Det troede

Det er da ikke nogen hemmelighed, at det er sådan det forholder sig -
også for iPad.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-09-10 09:48

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Det er da ikke nogen hemmelighed, at det er sådan det forholder sig -
> også for iPad.

Argh, tak, men det er da nærmest hæmmeligt, når man ikke lige ved hvor
man skal kigge

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-10 10:03

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Argh, tak, men det er da nærmest hæmmeligt, når man ikke lige ved hvor
> man skal kigge

det står sort på hvidt over det hele ? ... så jeg kanikke se hvordan det
er hemmeligt ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-09-10 10:12

> det står sort på hvidt over det hele ? ... så jeg kanikke se hvordan det
> er hemmeligt ?
>
> /thomas

Jeg skal forresten afhente en på unibib i dag ))))
Jeg er nu inde på Apples hjemmeside, og bemærker den bruger en
"Specialdesignet 1 GHz Apple A4-processor med stor ydeevne og lavt
strømforbrug". Kan den køre et almindeligt MAcOS X?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-10 10:48

> Jeg skal forresten afhente en på unibib i dag )))) Jeg er nu inde på
> Apples hjemmeside, og bemærker den bruger en "Specialdesignet 1 GHz Apple
> A4-processor med stor ydeevne og lavt strømforbrug".

ok, ikke på produkter siderne .. men hvis du graver lidt i udvikler
docs. så er det ikke nogen hemmelighed. Men det er samme princip som
f.eks. din PS3 .. reeelt kan du jo være ligeglad hvilket system der får
lortet til at virke ?

> Kan den køre et almindeligt MAcOS X?

nej

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-09-10 10:51

> [...]
> docs. så er det ikke nogen hemmelighed. Men det er samme princip som
> f.eks. din PS3 .. reeelt kan du jo være ligeglad hvilket system der får

Min interesse gik på at bruge det som belæg for PC-betegnelsen eller ej.
MacOS havde været et ønskeligt belæg fra min side

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-10 11:05

> Min interesse gik på at bruge det som belæg for PC-betegnelsen eller ej.
> MacOS havde været et ønskeligt belæg fra min side

Det er jo, igen, et spørgsmål om definitioner .. ja, den kører OS X, men
du kan ikke selv bestemme ret meget over det.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-10 11:11

Hej,

> Jeg er nu inde på Apples hjemmeside, og bemærker den bruger en
> "Specialdesignet 1 GHz Apple A4-processor med stor ydeevne og lavt
> strømforbrug". Kan den køre et almindeligt MAcOS X?

Det kommer især an på, hvad mener du med "køre" og "almindeligt".

Hvis spørgsmålet er sådan rent teknisk, teoretisk - så er svaret ja.

Hvis spørgsmålet er om du kan gå ned i en butik og købe en alm. Mac OS X
DVD til Intel-maskiner og så forsøge at kvase den ind i en iPad med en
ARM-CPU - så er svaret nej.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-08-10 16:30

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Hov-hov, her må jeg fare i blækhuset. Design er ikke bare

Jeg vil allerede nu gøre opmærksom på at du benytter dig af forældede
metaforer I bilanalogiernes verden ville du age med oksekærre :)

> [...]
> derefter sagt: "Hovsa, nu kan den jo ikke have et tastatur, for så
> bliver den grim". Apple har derimod af funktionsmæssige årsager

Det skulle såmænd ikke undre mig det meste om det er det der er sket for
X år siden, men at teknologien først er klar nu.

> for at lave software, må man lave sin egen hardware". Her er jeg helt
> enig. Hardware interesserer mig ikke en dyt. Det skal bare virke. Det
> er software, der er essentiel for funktionen.

Det holder nu ikke helt. Var hardwaren ikke i orden havde du en
batterilevetid på 10 minutter...

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-10 20:43

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100831 <nospam0002+20100831@gmail.com> wrote:

> Det holder nu ikke helt. Var hardwaren ikke i orden havde du en
> batterilevetid på 10 minutter...

Men så virker den jo heller ikke, og det skal det jo. En bærbar computer
kan ikke bruges på farten, hvis batteriet ikke kan holde nogle timer.
Man kan selvfølgelig ikke være blind for hardware. Det er bedst med lang
batteritid. Harddisken skal være stor nok. Skærmen skal være rar at se
på og være stor nok. Endelig skal det hele ske hurtigt uden pauser. På
den måde er jeg naturligvis ikke ligeglad med hardware. Jeg fandt da
hurtigt ud af, at skærmen var meget bedre på PowerBook og MacBook Pro
end på iBook og MacBook. Den billige skærm kunne jeg ikke holde ud at se
på. Måske er det blevet bedre på de nye MacBook.
Der kan også komme nye funktioner som f.eks. slot til SD-kort,
som nye MacBook og iMac har. Det er jo smart, hvis man har et kamera med
SD-kort. Da Apples 24" LED Cinema Display kom med indbygget oplader til
den bærbare, så jeg straks det smarte i det. Det var jo næsten en
docking-station. Det var en meget væsentlig grund til, at jeg købte en
ny MacBook Pro med mini-DisplayPort.
Derimod interesserer det mig ikke som sådan, hvad grafikkortet
hedder, hvor mange RAM og GHz der er og den slags. Jeg ved selvfølgelig
omtrent, hvad der skal til, men mere går jeg altså ikke op i det. Jeg er
faktisk ikke vildt begejstret for at få ny computer. Når der derimod
kommer ny software som f.eks. nye Mac OS X eller ny iLife, så er jeg
enormt spændt og glæder mig meget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-08-10 16:34

> [...]
> langt......styringsenhed?.....for
> teknisk.......Vaskehjerne!!!!!........Fjernsynshjerne!!!!!!!......./det/

SÃ¥rn lidt i stil med Malerhjerne?

Fra : Morten Lind

Dato : 31-08-10 18:25

> Sårn lidt i stil med Malerhjerne?

Yep

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-09-10 17:50

> [...]

> produkter, for jeg tænker at under-the-hood er der tale om et og samme i
> forskellige dialekter. Men det er rent gætværk fra min side. Det troede

Apple har OS X som jo er en Unix-variant, og som hvis man fjerner Aqua
og diverse andre ting, har en helt basal kerne med tekstinterface
ligesom med diverse Linux-routere. De har så bare deres eget og kan
skrive deres egne drivere med videre. Jeg bad engang nmap gætte på
hvilket OS som min Airport Express (ikke Extreme) kørte, og den gættede
søreme på OS X - det er baseret på opførslen af netværkslaget mv.

Så de har hele stakken og snupper så bare det de skal bruge. Det er jo
dejligt nemt og så er man fri for hele GPL problematikken alle de andre
har med Linux.

> Det er nemlig en væsentlig ting for mig at styresystemet er et
> almindeligt tilgængeligt, og at det kan skiftes, før jeg vil kalde det
> en personlig computer. Jeg troede fx at iPad'en var en Mac.

En Mac er en OS X maskine, men en OS X maskine behøver ikke være en Mac.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-09-10 07:27

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100901 <nospam0002+20100901@gmail.com> wrote:

> [...]
> har med Linux.

> En Mac er en OS X maskine, men en OS X maskine behøver ikke være en Mac.

Point taken.
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini