køb af smartphone og sikkerhed på offentli~
Fra : printer newbie!

Dato : 06-08-10 10:47

Hej

Jeg ønsker at købe en smartphone med GPS, f.eks. HTC Touch:

- Diamond 2
- TYTN II (Kaiser)
- Tatoo
- Touch Pro (diamond)
- eller evt. nokia n97 mini...

Ifb. med mail er jeg ret nervøs for hackere der opsnapper login /
password... Hvad med når man bruger det på internet-cafeer eller
"public places" ? Har jeg noget at have min frygt i?

Eller kan man bruge noget kryptering? Til min private pc har jeg en
konto på acevpn.com, så jeg er ikke nervøs for at tage min bærbare pc
rundt omkring til andre netværk end mit eget...

Ellers må i iøvrigt også evt. meget gerne kommentere på de nævnte
mobiler - jeg syntes det er lidt svært at vælge...

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-08-10 19:01

Den 06-08-2010 18:47, printer newbie! skrev:
> Eller kan man bruge noget kryptering? Til min private pc har jeg en
> konto på acevpn.com, så jeg er ikke nervøs for at tage min bærbare pc
> rundt omkring til andre netværk end mit eget...

Hvis det er en almindelig VPN løsning, er der en hel del smartphones der
understøtter VPN forbindelser, og de vil sikkert også supportere den
løsning du bruger. (I hvert fald hvis du blot benytter den indbyggede
VPN klient i windows)

Jeg har selv en Desire, som uden problemer hopper på firmaets VPN,
(Baseret på de indbyggede VPN funktioner i Windows server) hvorefter al
trafik er krypteret.

Når det er sagt, er der også mulighed for at bruge SSL eller TLS til at
hente og sende mails, det kræver dog at din mail udbyder understøtter
dette. Det er f.eks. tilfældet med G-Mail, og de fleste webhoteller.

- Chano Andersen

Fra : printer newbie!

Dato : 06-08-10 12:44

On 6 Aug., 20:00, Chano Andersen <sunsite092...@chanoandersen.dk>
wrote:

> [...]
> hente og sende mails, det kræver dog at din mail udbyder understøtter
> dette. Det er f.eks. tilfældet med G-Mail, og de fleste webhoteller.

- hvis man hopper på nettet med grps, skal man så være nervøs for
sikkerheden og passwords der opsnappes osv?
- hvis man hopper på nettet med wifi på offentlige steder, så skal man
vel være ligeså nervøs som ifb. med en bærbar pc?

Ellers nogen forskel på de telefoner jeg overvejer ifb. med sikkerhed
eller andet?

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-08-10 22:23

Den 06-08-2010 20:44, printer newbie! skrev:
> - hvis man hopper på nettet med grps, skal man så være nervøs for
> sikkerheden og passwords der opsnappes osv?

Det er i teorien muligt at udgive sig for at være en basestation, og få
din mobil til at slå krypteringen fra, så data kan opsnappes, men det er
næppe noget du skal være bange for i praksis.

> - hvis man hopper på nettet med wifi på offentlige steder, så skal man
> vel være ligeså nervøs som ifb. med en bærbar pc?

Præcis, de modeller du nævnte, har mig bekendt alle Windows Mobile, så
hvis Windows kan tilgå din VPN løsning uden at du skal installere ekstra
software, så kan mobilerne benytte samme VPN løsning, og dermed udnytte
den krypterede forbindelse.

Jeg har det som fast praksis, at hvis jeg kobler mig på et hotspot, så
aktivere jeg VPN forbindelsen til firmaet, og kører data den vej, så er
de sikret mod at "Eve" lytter med.

> Ellers nogen forskel på de telefoner jeg overvejer ifb. med sikkerhed
> eller andet?

Jeg kender dem ikke, men hvis de kører Windows Mobile, så læs på hvor
sikkert folk mener det er, umiddelbart ved jeg dog at Windows Mobile
benyttes af f.eks. det offentlige, så helt usikkert kan det nu heller
ikke være.

- Chano Andersen

Fra : N/A

Dato : 07-08-10 10:10

Fra : N/A

Dato : 06-08-10 22:23

Fra : printer newbie!

Dato : 06-08-10 16:52

On 6 Aug., 23:22, Chano Andersen <sunsite092...@chanoandersen.dk>
wrote:
> [...]

> sikkert folk mener det er, umiddelbart ved jeg dog at Windows Mobile
> benyttes af f.eks. det offentlige, så helt usikkert kan det nu heller

Men googles android tiltaler mig nu også... Andre der har noget
viden / kommentarer?

Fra : Chano Andersen

Dato : 07-08-10 10:10

Den 07-08-2010 00:51, printer newbie! skrev:
> Men googles android tiltaler mig nu også... Andre der har noget
> viden / kommentarer?

Som jeg vist skrev tidligere, har jeg selv en HTC desire, og den kører
nu android 2.2, og har mulighed for at oprette VPN forbindelser, og det
vil jeg generelt anbefale, hvis du er på netværk du ikke stoler på,
eller ukrypterede trådløse netværk.

- Chano Andersen