/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
afkalkning af opvaskemaskine ifb. med dårl~
Fra : printer newbie!


Dato : 06-08-10 11:02

Hej,

Jeg læste for noget tid siden om nogen der havde det problem med deres
opvaskemaskiner, at vandtilførslen blev dårligere og dårligere med
tiden. Og netop det problem har jeg også fået! Og der hvor jeg læste
om det, stod der at folk selv havde renset/løst problemet... Men nu
kan jeg selvfølgeligt ikke finde det vha. google...

Jeg tror at det er pga. kalk, når vandtilførslen bliver dårligere og
dårligere... Nogen der har prøvet selv at løse problemet og kan hjælpe
med at sige hvad der kan være galt, før jeg selv prøver at fikse
problemet?


 
 
Henning Lund (06-08-2010)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 06-08-10 19:32

printer newbie! wrote:
> Hej,
>
> Jeg læste for noget tid siden om nogen der havde det problem
> med deres
> opvaskemaskiner, at vandtilførslen blev dårligere og dårligere
> med
> tiden. Og netop det problem har jeg også fået! Og der hvor jeg
> læste
> om det, stod der at folk selv havde renset/løst problemet...
> Men nu
> kan jeg selvfølgeligt ikke finde det vha. google...
>
> Jeg tror at det er pga. kalk, når vandtilførslen bliver
> dårligere og
> dårligere... Nogen der har prøvet selv at løse problemet og kan
> hjælpe
> med at sige hvad der kan være galt, før jeg selv prøver at
> fikse
> problemet?

Der sidder ikke en si i tilgangen der er ved at være stoppet?

--
mvh
Henning Lund
www.tjae.dk


Fister (06-08-2010)
Kommentar
Fra : Fister


Dato : 06-08-10 19:34

printer newbie! submitted this idea :
> Hej,
>
> Jeg læste for noget tid siden om nogen der havde det problem med deres
> opvaskemaskiner, at vandtilførslen blev dårligere og dårligere med
> tiden. Og netop det problem har jeg også fået! Og der hvor jeg læste
> om det, stod der at folk selv havde renset/løst problemet... Men nu
> kan jeg selvfølgeligt ikke finde det vha. google...
>
> Jeg tror at det er pga. kalk, når vandtilførslen bliver dårligere og
> dårligere... Nogen der har prøvet selv at løse problemet og kan hjælpe
> med at sige hvad der kan være galt, før jeg selv prøver at fikse
> problemet?

Der sidder noget elektronik på tilførselen af vand (aquastop) som
"kræver" en filterpakning mod vandhanen, prøv at rense den, og se om
det løser problemet.
Kalk I maskinen skal den selv kunne klare.
Kai



printer newbie! (06-08-2010)
Kommentar
Fra : printer newbie!


Dato : 06-08-10 12:46

On 6 Aug., 20:32, "Henning Lund" <hlFJERNDE...@vestvejr.dk> wrote:
> printer newbie! wrote:

> > Jeg tror at det er pga. kalk, når vandtilførslen bliver
> > dårligere og
> > dårligere... Nogen der har prøvet selv at løse problemet og kan
> > hjælpe
> > med at sige hvad der kan være galt, før jeg selv prøver at
> > fikse
> > problemet?
>
> Der sidder ikke en si i tilgangen der er ved at være stoppet?

jeg har ikke åbnet endnu, ville lige spørge her før jeg gik igang...

Men så beskidt er vandet vel heller ikke??? Det må jo svare til det
vand der kommer ud af vandhanen og det er jo rimeligt rent...

???

Henning Lund (06-08-2010)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 06-08-10 19:50

printer newbie! wrote:

> Men så beskidt er vandet vel heller ikke??? Det må jo svare til
> det
> vand der kommer ud af vandhanen og det er jo rimeligt rent...
>
> ???

Det skal du sandelig ikke regne med, slet ikke endda. Når de
udskifter dele i forsyningsstrengen bliver der revet aflejringer
løs, og de havner i filtre rundt omkring.

--
mvh
Henning Lund
www.tjae.dk


printer newbie! (06-08-2010)
Kommentar
Fra : printer newbie!


Dato : 06-08-10 12:48

On 6 Aug., 20:33, Fister <i...@interessant.nej> wrote:
> printer newbie! submitted this idea :
> > Jeg tror at det er pga. kalk, når vandtilførslen bliver dårligere og
> > dårligere... Nogen der har prøvet selv at løse problemet og kan hjælpe
> > med at sige hvad der kan være galt, før jeg selv prøver at fikse
> > problemet?
>
> Der sidder noget elektronik på tilførselen af vand (aquastop) som
> "kræver" en filterpakning mod vandhanen, prøv at rense den, og se om
> det løser problemet.

filterpakning?

Jeg er ikke i tvivl om hvad det er, når jeg har åbnet eller?

> Kalk I maskinen skal den selv kunne klare.

men hvad skulle det ellers være, end kalk?

vand fra vandhanen er jo rimeligt rent...

cykelsmeden (06-08-2010)
Kommentar
Fra : cykelsmeden


Dato : 06-08-10 20:24

Den 06-08-2010 20:47, printer newbie! skrev:
> filterpakning?

Ja, ofte er pakringen også filter. - let at skifte

> Jeg er ikke i tvivl om hvad det er, når jeg har åbnet eller?
>
>> > Kalk I maskinen skal den selv kunne klare.
> men hvad skulle det ellers være, end kalk?
>
> vand fra vandhanen er jo rimeligt rent...

Du ville overraskes hvis du boede her. - løsrevne kalkrester er
almindelige, men også fint og grov sand.

renser filtrene i alle haner 4-5 gange årligt - og altså også
pakningsfiltrene i vaske/opvaskemaskinerne.

finn



Fister (06-08-2010)
Kommentar
Fra : Fister


Dato : 06-08-10 20:43

cykelsmeden used his keyboard to write :
> Den 06-08-2010 20:47, printer newbie! skrev:
>> filterpakning?
>
> Ja, ofte er pakringen også filter. - let at skifte
>
>> Jeg er ikke i tvivl om hvad det er, når jeg har åbnet eller?
>>
>>> > Kalk I maskinen skal den selv kunne klare.
>> men hvad skulle det ellers være, end kalk?
>>
>> vand fra vandhanen er jo rimeligt rent...
>
> Du ville overraskes hvis du boede her. - løsrevne kalkrester er almindelige,
> men også fint og grov sand.
>
> renser filtrene i alle haner 4-5 gange årligt - og altså også
> pakningsfiltrene i vaske/opvaskemaskinerne.
>
> finn

Jeg har lige fået skiftet mine vandrør i kælderen, og nyt fyr.
Der kommer ting og sager frem i de rør, kan jeg garantere
Kai



Fister (06-08-2010)
Kommentar
Fra : Fister


Dato : 06-08-10 20:43

printer newbie! presented the following explanation :
> On 6 Aug., 20:33, Fister <i...@interessant.nej> wrote:
>> printer newbie! submitted this idea :
>>> Jeg tror at det er pga. kalk, når vandtilførslen bliver dårligere og
>>> dårligere... Nogen der har prøvet selv at løse problemet og kan hjælpe
>>> med at sige hvad der kan være galt, før jeg selv prøver at fikse
>>> problemet?
>>
>> Der sidder noget elektronik på tilførselen af vand (aquastop) som
>> "kræver" en filterpakning mod vandhanen, prøv at rense den, og se om
>> det løser problemet.
>
> filterpakning?
>
> Jeg er ikke i tvivl om hvad det er, når jeg har åbnet eller?
>

Du vil ikke være i tvivl!

>> Kalk I maskinen skal den selv kunne klare.
>
> men hvad skulle det ellers være, end kalk?
>
> vand fra vandhanen er jo rimeligt rent...

Niks!

Kai



N/A (06-08-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 06-08-10 20:24



printer newbie! (06-08-2010)
Kommentar
Fra : printer newbie!


Dato : 06-08-10 13:43

On 6 Aug., 21:23, cykelsmeden <n...@not2old.dk> wrote:
> Den 06-08-2010 20:47, printer newbie! skrev:
>
> > filterpakning?
>
>   Ja, ofte er pakringen også filter. - let at skifte

Uh? Skal jeg købe en pakning på forhånd, før jeg åbner maskinen?

> > Jeg er ikke i tvivl om hvad det er, når jeg har åbnet eller?
>
> >> >  Kalk I maskinen skal den selv kunne klare.
> > men hvad skulle det ellers være, end kalk?
>
> > vand fra vandhanen er jo rimeligt rent...
>
> Du ville overraskes hvis du boede her. - løsrevne kalkrester er
> almindelige, men også fint og grov sand.

Nåhja, nu du siger du så har jeg da også set en lille sten engang i
mellem i filteret på en af mine vandhaner... Men det er småting. Men
det kan være at det er det der giver mit problem...

> renser filtrene i alle haner 4-5 gange årligt - og altså også
> pakningsfiltrene i vaske/opvaskemaskinerne.

Ok... Det er altså let nok at gøre selv: Piece of cake, uden
problemer?

Så må jeg hellere prøve at begynde på det i weekenden og håber at det
forløber let og smidigt...


Fister (06-08-2010)
Kommentar
Fra : Fister


Dato : 06-08-10 20:49

printer newbie! brought next idea :
> On 6 Aug., 21:23, cykelsmeden <n...@not2old.dk> wrote:
>> Den 06-08-2010 20:47, printer newbie! skrev:
>>
>>> filterpakning?
>>
>>   Ja, ofte er pakringen også filter. - let at skifte
>
> Uh? Skal jeg købe en pakning på forhånd, før jeg åbner maskinen?
>
Klart at anbefale, men det kan sagtens klares uden nye dele.

>>> Jeg er ikke i tvivl om hvad det er, når jeg har åbnet eller?
>>>>>  Kalk I maskinen skal den selv kunne klare.
>>> men hvad skulle det ellers være, end kalk?
>>> vand fra vandhanen er jo rimeligt rent...
>>
>> Du ville overraskes hvis du boede her. - løsrevne kalkrester er
>> almindelige, men også fint og grov sand.
>
> Nåhja, nu du siger du så har jeg da også set en lille sten engang i
> mellem i filteret på en af mine vandhaner... Men det er småting. Men
> det kan være at det er det der giver mit problem...
>
>> renser filtrene i alle haner 4-5 gange årligt - og altså også
>> pakningsfiltrene i vaske/opvaskemaskinerne.
>
> Ok... Det er altså let nok at gøre selv: Piece of cake, uden
> problemer?
>
Ja, en gøjetang, og en liile skruetrækker til at vippe pakningen ud
med. Lad være at overspænde når du monterer, bare spænd til, og måske
en kvart omgang mere, hvis den ikke er tæt.

> Så må jeg hellere prøve at begynde på det i weekenden og håber at det
> forløber let og smidigt...

Husk at få et kys af konen, og en kold øl, for at fejre "a job well
done" (og en øl at hygge med mens det står på. Husk at ting tager tid,
så hav helst en ekstra øl klar).
Kai



printer newbie! (06-08-2010)
Kommentar
Fra : printer newbie!


Dato : 06-08-10 14:39

On 6 Aug., 21:49, Fister <i...@interessant.nej> wrote:
> printer newbie! brought next idea :> On 6 Aug., 21:23, cykelsmeden <n...@not2old.dk> wrote:

> > Nåhja, nu du siger du så har jeg da også set en lille sten engang i
> > mellem i filteret på en af mine vandhaner... Men det er småting. Men
> > det kan være at det er det der giver mit problem...
>
> >> renser filtrene i alle haner 4-5 gange årligt - og altså også
> >> pakningsfiltrene i vaske/opvaskemaskinerne.
>
> > Ok... Det er altså let nok at gøre selv: Piece of cake, uden
> > problemer?
>
> Ja, en gøjetang, og en liile skruetrækker til at vippe pakningen ud
> med. Lad være at overspænde når du monterer, bare spænd til, og måske
> en kvart omgang mere, hvis den ikke er tæt.

Ok, mange tak til alle. Så er der vel ikke mere at sige...

> > Så må jeg hellere prøve at begynde på det i weekenden og håber at det
> > forløber let og smidigt...
>
> Husk at få et kys af konen, og en kold øl, for at fejre "a job well
> done" (og en øl at hygge med mens det står på. Husk at ting tager tid,
> så hav helst en ekstra øl klar).

Jamen jeg regnede også med at afsætte et par timer hvor jeg ikke vil
forstyrres i andet, fordi jobbet skal gøres ordentligt og især når det
er første gang, så tager det nok lidt længere tid end ellers

Takker.

JE (08-08-2010)
Kommentar
Fra : JE


Dato : 08-08-10 22:34

On 06-08-2010 19:02, printer newbie! wrote:
> Hej,
>
> Jeg læste for noget tid siden om nogen der havde det problem med deres
> opvaskemaskiner, at vandtilførslen blev dårligere og dårligere med
> tiden. Og netop det problem har jeg også fået! Og der hvor jeg læste
> om det, stod der at folk selv havde renset/løst problemet... Men nu
> kan jeg selvfølgeligt ikke finde det vha. google...
>
> Jeg tror at det er pga. kalk, når vandtilførslen bliver dårligere og
> dårligere... Nogen der har prøvet selv at løse problemet og kan hjælpe
> med at sige hvad der kan være galt, før jeg selv prøver at fikse
> problemet?
>

Jeg har for en uge siden skiftet en vaskemaskine hos en bekendt og monteret
et længere kobberrør fra forsyningen under håndvasken til maskinen.
Da jeg får samlingen mellem to kobberrør som bestod af nogle fittings
til kobber
og en galv. stykke reduktion, opdager jeg, at omkring dette
"arrangement" er der
faktisk ingen passage, da alt passage er blokeret af en hård brun "masse".

Det var et gammelt hus, som jeg også selv bor i og min erfaring siger,
at gamle
rør giver en del "slam" forskellige steder og har man oven i købet kobberrør
mixet ind i det samme med jernrør, som man i øvrigt ikke må, så bliver det
kun værrer.
Min gamle Tarm kedel havde en kobberspiral indbygget til varm vand og det
gav masser af problemer i det efterfølgende system af jernrør med tæringer
og aflejringer.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste