Acess,Publiser og Infopad til MAC
Fra : Lars Arup

Dato : 06-08-10 11:42

Min datter skal starte på handelsgymnasium her efter sommerferien og der er
de blevet bedt om at have Windovs Office pakken på deres computer incl
Acess, publisher og Infopad.

Hun har i forvejen en officepakke for MAC men mener ikke at de omtalte 3
programmer kan fåes til Mac.

Er det korrekt og hvad gør man i givet fald?

Jeg har hørt om noget med at partitonere harddisken og lægge en Windovs(f ex
XP) ind og så køre MAC'en som en Windovs maskine, men det lyder ikke spec
tillokkende.

På forhånd tak for brugbare og hurtige svar!

MVH Lars Arup

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-10 11:46

Lars Arup <lha@sletdettetdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Acess, publisher og Infopad.
>
> Hun har i forvejen en officepakke for MAC men mener ikke at de omtalte 3

ja

> og hvad gør man i givet fald?

Lidt afhængigt hvor meget undervisningen er gearet specifikt til de
nævnte programmer eller om det bare er løse anbefalinger så er der jo
masser af alternative programmer til erstatning for ovenstående ...

> [...]
> tillokkende.
>
> På forhånd tak for brugbare og hurtige svar!

Køb en windows licens og enten VMware eller Paralles Desktop (eller
Virtual Box som er gratis.) og kør windows installationen virtuelt.

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-08-10 09:50

> Lidt afhængigt hvor meget undervisningen er gearet specifikt til de
> nævnte programmer eller om det bare er løse anbefalinger så er der jo
> masser af alternative programmer til erstatning for ovenstående ...

Mac'en er trendy, hvilket betyder at flere studerende nok møder op med
en Mac - også på handelsskolen. Det kan måske tvinge
uddannelsesinstitutionen til at forholde sig til, hvordan man som
Mac-bruger undervises. Det kan også være at de på handelsskolen er
"hardliners" og kun vil forholde sig til Windows. I så fald ville jeg
gøre som Thomas nedenstående skitserer.

Jeg har for få uger siden installeret Virtual Box, og det fungerer okay.
Det kræver dog lige, at man skærper opmærksomheden på hvornår/hvordan
tastatur, mus og skærm skifter mellem de to OS'er. Alternativet er at
boote op i Windows eller Mac via Bootcamp afhængigt af, hvilken opagave
Mac'en skal løse. Det er let at styre, men begrænser jo en til et OS ad
gangen. Det er den løsning min søn anvender på sin Mac, da han spiller
en del win-computerspil. I starten betød det at han næsten kun brugte
Windows på sin Mac, men OS X er efterhånden blevet hans fortrukne til
skolearbejde.

--
Mvh Martin

Fra : Kurt Brixen

Dato : 06-08-10 13:45

On 2010-08-06 12:42:18 +0200, Lars Arup said:

> Er det korrekt og hvad gør man i givet fald?

Som Thomas skriver + Officepakken må være denne her til 499 kr.:
http://www.microsoft.com/student/office/da-dk/default.aspx

Men der står ikke noget om Infopad - det hedder måske noget andet i
Office 2010.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-10 13:48

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> [...]
> http://www.microsoft.com/student/office/da-dk/default.aspx
>
> Men der står ikke noget om Infopad - det hedder måske noget andet i

mon ikke der menes InfoPath ?

<http://office.microsoft.com/da-dk/infopath/microsoft-infopath-2010-FX01
0048766.aspx>

Fra : Lars Arup

Dato : 06-08-10 16:54

Tak for inspiration, jeg vil kæmpe videre.

MVH Lars Arup

Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-10 09:02

Lars Arup <lha@sletdettetdcadsl.dk> wrote:

> Tak for inspiration, jeg vil kæmpe videre.

Med såvel Parallels som VM Fusion kan du også køre Windows fra en
Windows partition.

På den måde kan man få adgang til samme Windows-installation såvel mens
man kører MacOS X som ved direkte boot [hvorved Windows kører
hurtigere].

På Mac plejer man at bruge FileMaker Pro i stedet for Access. Til øvrige
småopgaver [InfoPath] kan du se på:

<http://www.omnigroup.com>

Til Publisher - kan jeg ikke komme på billige Mac-alternativer.

Jeg vil i øvrigt tro at hun ville kunne få gavn af eksempelvis OmniFocus
til at holde styr på lektier; på OmniGroup er det halv pris for lærere,
elever og studenter. Findes også til iPhone og iPad, med sync over
MobileMe.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 07-08-10 09:36

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> småopgaver [InfoPath] kan du se på:
>
> <http://www.omnigroup.com>
>
> Til Publisher - kan jeg ikke komme på billige Mac-alternativer.

Apple har ikke noget DtP-program, medmindre man synes, Pages kan klare
opgaven, hvilket det ikke kan,

Omnitingene er fine...

> [...]
> til at holde styr på lektier; på OmniGroup er det halv pris for lærere,
> elever og studenter. Findes også til iPhone og iPad, med sync over

MobileMe er en god udgift, når man er Macbruger

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-10 11:18

> Apple har ikke noget DtP-program, medmindre man synes, Pages kan klare
> opgaven, hvilket det ikke kan,

Der her helt fra begyndelsen fundtes gode dtp-programmer til Mac, hele
to. Pagemaker og QuarkXpress

<http://www.adobe.com/products/pagemaker/>
<http://www.quark.com/>

En debat om andre dtp-programmer, herunder gratis, kan ses her:

<http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=727516>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 07-08-10 13:39

> [...]

> <http://www.adobe.com/products/pagemaker/>
> <http://www.quark.com/>
>
> En debat om andre dtp-programmer, herunder gratis, kan ses her:

Briller, Per - briller skal du have. Så kan du bedre se, at jeg har
skrevet, at /APPLE HAR IKKE NOGET DTP-PROGRAM/, altså APPLE - APPLE -
APPLE.

Jeg er klar over, at det er svært at skelne mellem Apple og Adobe, da de
begge begynder med et stort "a", og så har du iøvrigt glemt InDesign,
som stort set har afløst QuarkExpress de seneste ti år.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-10 14:19

> Briller, Per - briller skal du have. Så kan du bedre se, at jeg har
> skrevet, at /APPLE HAR IKKE NOGET DTP-PROGRAM/, altså APPLE - APPLE -
> APPLE.

Ja, jeg lagde mærke til at du skrev Apple. Så burde du måske have lagt
mærke til at jeg skrev Mac; jeg var og er udmærket klar over forskellen.
Men nu var det jo Lars Arup som havde brug for lidt information.

> Jeg er klar over, at det er svært at skelne mellem Apple og Adobe, da de
> begge begynder med et stort "a", og så har du iøvrigt glemt InDesign,
> som stort set har afløst QuarkExpress de seneste ti år.

Åh, ja, InDesign. Men nu er jeg ikke selv inden for dtp ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 07-08-10 14:28

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Åh, ja, InDesign. Men nu er jeg ikke selv inden for dtp ...

Okay, misforståelse - sådan kan det gå i en snæver vending

M.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-08-10 12:06

On 2010-08-06 17:54:15 +0200, Lars Arup said:

> Tak for inspiration, jeg vil kæmpe videre.

Mon ikke Infopath kan fås gennem skolen? Ellers ser det ud til at det
er dyrere end hele resten af Office pakken.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen