Kølekompressor problem - løst
Fra : HKN

Dato : 05-08-10 14:22

Nu tror jeg at jeg fandt fejlen...

Det lader til at min lader sprænger sikringen (15A) når jeg kører på
landstrøm - dvs at sikringen var brændt da jeg stillede spørgsmålet
her i gruppen - derfor var jeg ikke på landstrøm (som jeg troede), men
på batterierne, som formentlig ikke var ladede, eftersom at jeg kun
har brugt motoren ganske lidt (ind/ud af havn).

Men hvorfor brænder denne sikring? Den brændte også sidste år. Når jeg
skriver brændte, så er det fordi at den ikke bare er sprunget, men er
brændt og smeltet. Der har faktisk været så varmt at selve ledningen
fra laderen bærer tegn på at have været meget varm.

Jeg har ikke noget der trækker 15A - ikke engang hvis jeg tænder for
alt elektrisk i båden tror jeg at jeg trækker 15A...
Kan jeg blot sætte en større sikring i?

Mvh
Henrik

Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 05-08-10 15:01

On 5 Aug., 22:22, HKN <henrik...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Jeg har ikke noget der trækker 15A - ikke engang hvis jeg tænder for
> alt elektrisk i båden tror jeg at jeg trækker 15A...

Hej Henfik

Den lednong du har til land, er den på nigen måde rullet op, altså du
har fx 20 meter på en rulle, men har kun rullet 5 ud, det kan muligvis
cære en årsag.

M.v.g.
Torben
Pd 57 Sirius

Fra : Klaus H

Dato : 05-08-10 23:15

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:b24b1b78-c346-4bae-a00c-0a15a4601c15@k19g2000yqc.googlegroups.com...
[...]

Om du skal sætte større sikring i, vil jeg ikke tilråde.
Problemet ligger formentlig i en dårlig forbindelse. Evt. for tynd ledning.
Dårlig forbindelse giver varme, der giver dårligere forbindelse der giver....

Klaus H

Fra : HKN

Dato : 05-08-10 23:54

> Om du skal sætte større sikring i, vil jeg ikke tilråde.
> Problemet ligger formentlig i en dårlig forbindelse. Evt. for tynd ledning.
> Dårlig forbindelse giver varme, der giver dårligere forbindelse der giver....

Er det en dårlig forbindelse imellem laderen og batteriet du mener?
Fra laderen går der ca 40 cm ledning til + på det ene batteri i
batteribanken. Det er på denne ledning at der sidder en 15A sikring.
Jeg kan ikke se at der skulle være en dårlig forbindelse her - alt er
rent og uden ir, og batteripolerne er smurt i noget fedtagtigt stads,
som skal forhindre dårlig forbindelse.

-Henrik

Fra : Heikki

Dato : 06-08-10 09:24

HKN wrote:

> [...]
>
> Jeg har ikke noget der trækker 15A - ikke engang hvis jeg tænder for
> alt elektrisk i båden tror jeg at jeg trækker 15A...

To me it sounds like something is eating those 15A, or even more. The wire
and the fuse got pretty warm before the fuse stopped. If you put in a bigger
fuse, things get even warmer, possibly enough to start a fire. I would most
certainly not recommend that.

Instead, try to find out if you have a short circuit somewhere. Put in a new
fuse, and try it out. Notice what gets hot and what stays cool. If
everything works fine, you may have a temporary problem, maybe some wire is
loose somewhere, some water gets in, or something occasionally falls over
the wires... Do your best to find it, for it can be a dangerous thing...
Maybe your batter charger itself is broken?

Good luck!

- Heikki

Fra : HKN

Dato : 06-08-10 10:55

> [...]
> bigger
> fuse, things get even warmer, possibly enough to start a fire. I would

I guess you're right regarding this....

> [...]
> the wires... Do your best to find it, for it can be a dangerous thing...
> Maybe your batter charger itself is broken?

I experienced the same problem last summer, and concluded that it was a 1
time incident. This is also why I did not take this into consideration, when
I posted the thread last week regarding my cooler problem.
Since it's on the chargers wire, the problem must be between the charger and
the battery according to my logic, or?

-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-10 11:09

Hej Henrik.

Hvor tykke ledninger har du brugt til at forbinde lader og batterier?
Er de for tynde, for lille kvadrat, kan de blive endog meget varme, når
laderen kører.

Endvidere:
Forbindelsen til kompressoren: Går den direkte fra batteriet til komp, eller
skyder du genvej fra laderen?
Forbindelsen skal gå direkte fra batteri plus og batteri minus til
kompressoren.
Ellers bliver laderen "forvirret".

MVH
Egon

Fra : HKN

Dato : 06-08-10 12:03

Hej Egon,

Det sidste først - forbindelsen til kompressoren går via batterierne - intet
er forbundet direkte fra lader.

Jeg ved ikke om ledningerne er tykke nok - de sidder jo fast i laderen, og
kan ikke skiftes? Min batteribank er forholdsvis beskeden, 3x 55Ah
batterier, så det er formentlig ikke de helt store krav der stilles til en
lader i det set up?

Det er en Mastervolt lader - det skulle efter sigende være et ok produkt.

Mvh
Henrik

Fra : HKN

Dato : 06-08-10 13:39

Der er formentlig 2 muligheder; ledningerne fra laderen er for tynde - de er
kun 2 - 2½ kvadrat (og det er formentlig derfor at der sidder en sikring på
denne ledning), eller at laderen kører i for lang tid sidst på ferien fordi
at batterierne aldrig når at blive ladet helt op, og dermed bliver ledningen
og sikringen alt for varm. Der ville jo ikke ske noget hvis sikringen blot
gik - det ville den jo ikke efterfølgende smelte/brænde af?

-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-10 15:28

Da jeg i sin tid købte min nuværende båd, oplevede jeg det samme, som du
beskriver.
At sikringen "smeltede".
Kompressoren kørte heller ikke ordentligt.

Efter at komp.ledningerne blev flyttet direkte på batteriet, har der ingen
vrøvl været.

Kan det tænkes, at der er en dårlig forbindelse på dine ledninger fra
laderen?
Prøv at rense klemmerne.

Smelter sikringen, må det nødvendigvis være, fordi der løber en for stor
belastning igennem samme i forhold til kvadratet.

Jeg kan ikke komme på andre muligheder

Udover: Jeg har en lumsk anelse om, at manglende spænding på landstrømmen,
for mange både med for stort forbrug, kan spolerer hele regnestykket, der er
lagt til grund for laderens funktioner.
Men har ikke regnet nærmere på det, så det er alene en anelse.

Måske andre kan belyse dette?

Fra : Per Kaaber Jørgensen

Dato : 06-08-10 23:49

HKN kom med følgende:
> [...]
>
> Mvh
> Henrik
>
> "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message

Et sæt batterier på ca 165A kan sansynligvis godt gi' en ladestrøm på
noget mere end 15A.
Ladestrømmen afhænger af batteriernes indre modstand og ladespændingen.
Er batterierne godt afladet. og ladespændinge høj, vil der gå en høj
ladestrøm i ledningerne mellem laderen og batterierne.
1,5mm2 ledere kan vedvarende klare ca 13-15A inden isoleringen smelter
og kobberet udgløder.
2,5mm2 ledere kan vdvarende klare ca 20-23A.
Der findes taabeller for hvad ledere og isolering kan klare. søg evt
lidt på google efter tabellerne, de findes.

Den 15A sikring sidder der for at beskytte laderen og ledningerne for
overbelastning, og den må du ikke skifte til en større, for så ryger
din lader og sansynligvis også ledningerne på laderen.

Der er som regl 2 årsager til en sikring brænder over: Enten en
(længerevarende) overbelastning eller en kortslutning (kortvarig stor
overbelastning).
Så der er også den mulighed, at du har en kortslutning i dit system.

--
Venlig hilsen

Per
A Lot
Helmsman 35

Fra : HKN

Dato : 07-08-10 05:43

> [...]
> overbelastning).
> Så der er også den mulighed, at du har en kortslutning i dit system.

Jeg hælder den 1. konklusion. Hvis jeg havde en kortslutning ville det
formentlig ske inden for kort tid at sikringen brændte - og det gør det
ikke.

Mvh
Henrik

Fra : -

Dato : 06-08-10 18:07

Den 05-08-2010 22:22, HKN skrev:
> [...]
>
> Jeg har ikke noget der trækker 15A - ikke engang hvis jeg tænder for
> alt elektrisk i båden tror jeg at jeg trækker 15A...

Jeg tror ikke på alle de dommedagsprofeter der antyder at det skulle
have noget med ledningstykkelsen at gøre, 2,5 kvadrat ledning kan
sagtens bære 15A, en tyndere ledning kan blive varm, men faktum er, at
noget har trukket mere end 15A !!!
Enhver elmotor kan bringes til at trække en voldsomt stor strøm, hvis
den bliver udsat for en stor belastning. Kølekompressoren sidder måske
fast en gang imellem?
Eller mere sandsynligt: Har du forsøgt at starte motoren mens laderen
var tændt? Startermotoren trækker nemt 50A, og hvis batteriet er lidt
fladt, så vil den forsøge at hive strømmen fra hvor den kan...

Mvh. Claus

Fra : HKN

Dato : 06-08-10 20:29

Jeg talte med en elektriker i dag, som fortalte at man som en
"tommelfingeregel" kunne regne med 3 - 4 ampere pr. kvadrat, og hvis det er
tilfældet så er ledningerne på laderen underdimensioneret - deraf min
konklusion om hvorfor der sidder en sikring på selve ledningen.

Desuden er sikringen pakket ind i en gummiagtig boks, hvilket gør at den
slet ikke kan slippe af med varmen. Jeg har ladet laderen køre idag uden at
lukke gummiboksen rundt om sikringen. Køleskabet kører igen som det skal.

Jeg har aldrig startet motoren med landstrøm på.

Jeg tror bare at jeg skal have en ekstra/ny lader - hvilket iøvrigt ville
være tilfældet når jeg udskifter batterierne i banken til større effekt i
den kommende vinter.

Mvh
Henrik

Fra : -

Dato : 07-08-10 12:18

Den 06-08-2010 21:28, HKN skrev:
> [...]
>
> Jeg tror bare at jeg skal have en ekstra/ny lader - hvilket iøvrigt
> ville være tilfældet når jeg udskifter batterierne i banken til større

//
Der er mig bekendt aldrig nogen der har sikret en for tynd ledning med
en sikring, det er trods alt ganske billigt at trække en tilstrækkelig
tyk ledning. Derimod sikrer man man for at beskytte dyre komponenter som
fx. ladeapparatet mod overbelastning. Om du har brug for en anden lader
har ikke (kun) noget med batteriernes størrelse at gøre, hvis du kan
leve med den ladetid der er nødvendig.
At beregne 1 kvadrat pr. 3-4 A er i hvert fald _ikke_
underdimensioneret, i 230 Volt installationer benytter man 2,5 kvadrat
til 16A. Men ok, - "better safe than sorry".
Jeg ville nok overveje, hvis jeg var dig, at udskifte sikringen med en
automatsikring. Så kan du også nemt følge med i hvornår du pludselig får
et udfald, og dermed nemmere finde ud af hvad der forårsagede det.

Mvh. Claus

Fra : jetp

Dato : 06-08-10 22:16

klip
[...]

Har du tjekket dine batterier med en syremåler?
Du kan have en kortsluttet celle, som formodentlig kan lave den slags numre.

Mvh Jens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-08-10 02:47

Der kan være mange årsager hidrørende fra en defekt installation til
at en sikring sprænger. Brandfaren fra en 12 v installation skal man
ikke afvise, En 12 voltsinstallation em meget mere brandfarlig end
f.eks. en 230 volts husholdningsinstallation. Der forekommer store
spændingstab i enhver samling og spændingstabet stiger med dårlige
forbindelser og korrosion.
Havde du mulighed for at anvende et infrarødt kamera på installationen
vil du nok blive overrasket over hvor varme samlinger kan være.
Du kan læse en god beskrivelse på dette link:
http://www.elfrasolen.dk/Support/Kabel/SikringTilLedere.htm
Der er noget i din installation der trække så stor strøm at sikringen
bliver så varm at den smelter.
Den fejl må du finde måske ved hjælp af en fagmand og hans måleudstyr.
M.h.t. forekomsten af varme på ledningerne fra laderen, er det tæt på
stikket? for så kan der her være en fejl; men ofte er mange billige
kineserkonstruktioner underdimmensioneret således at selv ved
normalbelastning vil f.eks. et cigarstik med en indbygget sikring være
så varm at man ikke kan sætte en finger på inderlederens kontaktdel
uden at fingeren får en forbrænding. Det er ikke tilrådeligt at have
en sådan underdimmensioneret konstruktion i en båd.
Du skal også undersøge tilstanden på dine batterier om de er sådan at
laderen hele tiden lader med max strøm, strømmen skal ret hurtigt gå
nedad normalt, gør den ikke det vil laderens kabler køre med fuld
strømgennemgang over en meget lang tid, sikkert ud over de krav
fabrikanten har stillet til almindelig brug plus et rimeligt
sikkerhedstillæg.

Mvh/Harding