Særbehandling til Humac fra DR-side?
Fra : Per Rønne

Dato : 04-08-10 11:42

Ja, Humac har været udsat for indbrudstyveri, og nu offentliggør DR
kosterne med serienumre på:

<http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2010/08/03/092947.htm?rss
=true>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 11:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, Humac har været udsat for indbrudstyveri, og nu offentliggør DR
> kosterne med serienumre på:
>
> <http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2010/08/03/092947.htm?rss
> =true>

jeg er sikker på hvis en anden "high profile" butik offentligjorde en
liste over serienumre fra stjålne produkter, så ville de nok også poste
dem.

<http://www.humac.dk/nyheder/tjek-om-din-mac-eller-ipod-er-en-stjaalen-v
are/>

DR advarer jo også imod f.eks. hvis der er et apotek som har fået
stjållet farlg medicin ..
/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-10 11:53

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Ja, Humac har været udsat for indbrudstyveri, og nu offentliggør DR
> kosterne med serienumre på:
>
> <http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2010/08/03/092947.htm?rss
> =true>

Skal vi skyde på at de varer der aldrig, aldrig, aldrig skal snuse til
Internettet førend Apple tipper det danske politi om hvilket IP-nummer
den stjålne genstand sidder på?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 12:21

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804 <nospam0002+20100804@gmail.com> wrote:

> Skal vi skyde på at de varer der aldrig, aldrig, aldrig skal snuse til
> Internettet førend Apple tipper det danske politi om hvilket IP-nummer
> den stjålne genstand sidder på?

det ville kræve at de "ringer hjem" med MAC adresse eller serienummer

Jeg tror ikke engang når du laver en registrering at den sender disse
oplysninger med men jeg kan jo tage fejl ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 04-08-10 17:17

> [...]

> Skal vi skyde på at de varer der aldrig, aldrig, aldrig skal snuse til
> Internettet førend Apple tipper det danske politi om hvilket IP-nummer

Jep; mon ikke de også har registreret kosternes MAC adresser?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 18:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jep; mon ikke de også har registreret kosternes MAC adresser?

De kan nok findes via Apple, men MAC adresser og serienumre er lidt
ubrugelige med mindre maskinen kaster dem ud til omverdenen.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-10 12:32

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> det ville kræve at de "ringer hjem" med MAC adresse eller serienummer

iTunes... Software Update...

> Jeg tror ikke engang når du laver en registrering at den sender disse
> oplysninger med men jeg kan jo tage fejl ...

Det tror jeg du gør.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 12:54

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804 <nospam0002+20100804@gmail.com> wrote:

> iTunes... Software Update...

> Det tror jeg du gør.

Det er jo en af de ting hvor vi ikke kan blive hhv. enige eller finde et
definitivt svar enten den eller den anden vej.

Det er helt sikkert at der bliver sendt ting til apple, om ikke andet
for at finde ud af hvilke updates der skal hentes osv.

Når de så f.eks. i deres EULA skriver at der ikke bliver "transmittet
personal information" så har de _store_ problemer hvis de så alligevel
gør det...

se:

<http://images.apple.com/legal/sla/docs/macosx106.pdf>

afsnit 4

og

<http://www.apple.com/legal/privacy/>

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 12:58

> [...]
>
> Når de så f.eks. i deres EULA skriver at der ikke bliver "transmittet
> personal information" så har de _store_ problemer hvis de så alligevel gør

damnit, du vinder:

"We may collect information such as occupation, language, zip code, area
code, unique device identifier, location, and the time zone where an
Apple product is used so that we can better understand customer behavior
and improve our products, services, and advertising."

"unique device identifier"

Om de så krydsrefferer de oplysninger med stjålne serienumre er så en
anden sag ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 04-08-10 17:27

> Når de så f.eks. i deres EULA skriver at der ikke bliver "transmittet
> personal information" så har de _store_ problemer hvis de så alligevel
> gør det...

Jeg var ikke klar over at serienumre og MAC adresser kunne rubriceres
som »personal information« ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 18:09

> Jeg var ikke klar over at serienumre og MAC adresser kunne rubriceres
> som »personal information« ...

De er unikke parametre som med mere eller mindre besværlige metoder kan
spores tilbage til den pågældende maskine/person

I modsætning til f.eks. skærmopløsning, cpu, OS version som ikke er
unikke parametre ...

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 04-08-10 12:40

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, Humac har været udsat for indbrudstyveri, og nu offentliggør DR
> [...]

Nu er problemet at ved indbrud i f.eks. en møbelbutik er der ingen
serienumre at offentliggøre.
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-08-10 17:27

> Nu er problemet at ved indbrud i f.eks. en møbelbutik er der ingen
> serienumre at offentliggøre.

Jeg mindes heller ikke at have set tilsvarende ved indbrud i eksempelvis
Fona. Også tv og radio er forsynet med serienumre ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-10 17:36

Hej,

> Jeg mindes heller ikke at have set tilsvarende ved indbrud i eksempelvis
> Fona. Også tv og radio er forsynet med serienumre ...

Har du nogensinde set Fona offentliggøre lister med serienumre?

Mon ikke det har en del at gøre med at Humac har udsendt en
pressemeddelelse, og det pt. er svært for journalisterne at finde noget
at skrive om...

Man kan da bare håbe for Humac, at de har husket forsikringen...

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 05-08-10 16:42

Jesper skrev:

> Nu er problemet at ved indbrud i f.eks. en møbelbutik er der ingen
> serienumre at offentliggøre.

Det er ikke helt korrekt. Mange designermøbler har serienumre. Allerede
for flere år siden startede nummereringen se f.eks. her

http://www.wood-supply.dk/article/view.html?id=20017

Hilsen Jesper

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-10 13:39

> [...]

> Når de så f.eks. i deres EULA skriver at der ikke bliver "transmittet
> personal information" så har de _store_ problemer hvis de så alligevel

_Dine_ personlige oplysninger. Maskinens serienummer er ikke en
personlig oplysning.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-10 13:40

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> damnit, du vinder:

Naturligvis

> [...]
> Apple product is used so that we can better understand customer behavior
> and improve our products, services, and advertising."

Jovist. De kører den så langt de kan. Det er det samme med Windows Update.

> Om de så krydsrefferer de oplysninger med stjålne serienumre er så en
> anden sag ...

Hvad tror du helt ærligt selv?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 13:42

> [...]

> Naturligvis

> Jovist. De kører den så langt de kan. Det er det samme med Windows Update.

umiddelbart ville jeg synes der burde være historier så fra tid til
anden om tyve knægte som er blevet "hapset" på den konto ... så mit
forsigtige gæt er .. nej.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-10 13:47

> umiddelbart ville jeg synes der burde være historier så fra tid til
> anden om tyve knægte som er blevet "hapset" på den konto ... så mit
> forsigtige gæt er .. nej.

Forskellen her er at det er en forhandler og ikke en slutbruger. Det
tror jeg faktisk gør en forskel.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 13:56

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804 <nospam0002+20100804@gmail.com> wrote:

> Forskellen her er at det er en forhandler og ikke en slutbruger. Det
> tror jeg faktisk gør en forskel.

Du har sikkert ret .. fordi forhandleren rapporterer direkte tilbage til
"moderskibet" med de numre der skal blacklistes ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-10 17:29

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Jep; mon ikke de også har registreret kosternes MAC adresser?

MAC-adresser kan ændres og vandrer iøvrigt sjældent udenfor et lokalnet.

Herudover er de garanteret registereret sammen med serienummeret.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-10 17:29

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Jeg mindes heller ikke at have set tilsvarende ved indbrud i eksempelvis
> Fona. Også tv og radio er forsynet med serienumre ...

Det er nok bare ikke sket i agurketiden...

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 04-08-10 21:28

nospam0002+20100804@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804)
writes:

> _Dine_ personlige oplysninger. Maskinens serienummer er ikke en
> personlig oplysning.

Joh, det tror jeg nu nok, at den er. Datatilsynet har tidligere taget
stilling til, at en IP adresse og en bils nummerplade begge er
personhenførbare.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 04-08-10 21:31

writes:

> MAC-adresser kan ændres og vandrer iøvrigt sjældent udenfor et lokalnet.

Den gennemsnitlige indbrudstyv sletter ikke engang harddisken, inden
tyvekosterne sælges videre. At han skulle bruge tid på at rode med Open
Firmware (eller hedder det EFI i disse dage?) tvivler jeg stærkt på. Så
skal det godt nok være organiseret tyveri. Hvis man er uintelligent nok
til at købe stjålne varer, hvad er så sandsynligheden for, at man kan
finde ud af at ændre MAC adressen?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-08-10 07:09

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> writes:

> Joh, det tror jeg nu nok, at den er. Datatilsynet har tidligere taget
> stilling til, at en IP adresse og en bils nummerplade begge er
> personhenførbare.

Det tror jeg ikke Apple og Microsoft har opdaget.