Bedste måde at skifte til ny disk
Fra : jagge

Dato : 03-08-10 22:52

Hey

Skal have ny disk i min macbook, og derfor skal jeg jo også have flyttet
data.

Derfor vil jeg godt have lidt tips til hvordan den bedste måde er.

Jeg skal også have opgraderet til nyeste styresystem og overvejer om jeg
ikke også skal køre windows syv i fusion istedet for xp som nu.

Derfor kommer jeg nok ikke uden om en helf frisk installation og noget
manuelt fifleri. Kan man i den forbindelse bruge time machine til noget
fil flytteri ??

Alternativt har jeg tænkt at købe et eksternt kabinet til den lille disk
i macbooken der skal skiftes. Så kan jeg vel bare mounte den
efterfølgende og slæbe filer over, eller ???

Adressebog, mail, kalender etc alt dette kan vel bare eksporteres som en
fil og genimporteres ?? Men hvad med Itunes og alle de filer der ligger
der ??

Hvad med et program som Evernote ? Altså det skulle jo connecte til en
sky så kan jeg bare installere det på det nye system og så skulle alt
synces tilbage ??

Iphone er det bare et spørgsmål at synce den en gang med den nye
installation ?

Puh der er jo meget at tænke på. Håber nogen har et bud på best practice
??

Hygge

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-10 23:03

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg skal også have opgraderet til nyeste styresystem og overvejer om jeg
> ikke også skal køre windows syv i fusion istedet for xp som nu.

har du bootcamp nu ?

Her er hvad jeg vil gøre:

Få fat i et SATA kabinet (usb eller fw, hvad der nu passer)

Skift disken ... sæt den gamle disk i kabinettet og boot fra denne.

klon systemet til den nye interne disk (disk util eller carbon copy
cloner)

alternativ:

Installer er rent system på den nye interne disk og overfør med
Migration Assistant data fra den gamle disk.

Med mindre man har store problemer med den gamle installation er det
ikke tiden værd at flytte ting over manuelt.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 04-08-10 09:58

> [...]
>
> Med mindre man har store problemer med den gamle installation er det
> ikke tiden værd at flytte ting over manuelt.

Ok det vil jeg prøve. Jeg overvejer det med det "rene" system da jeg jo
har brug for at opgradere system anyway.

MVH

Jakob

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-08-10 23:15

jagge@noname.invalid (jagge) writes:

> Derfor kommer jeg nok ikke uden om en helf frisk installation og noget
> manuelt fifleri. Kan man i den forbindelse bruge time machine til noget
> fil flytteri ??

Når du får den nye disk, så booter du på din installations-dvd,
partitionerer som ønsket, og fortæller den du har en Time Machine der
skal reetableres. Så går den igang og efter et par timer har du din
gamle maskine på den nye disk. Slut finale.

Fra : jagge

Dato : 04-08-10 09:57

> [...]
> skal reetableres. Så går den igang og efter et par timer har du din
> gamle maskine på den nye disk. Slut finale.

Ok, MEN jeg vil også gerne gå fra 10.5.8 til en ny 10.6 ? Det er måske
overtro men mit system er rigtigt langsomt. Jeg aner ikke om det gælder
for macos at et system kan blive fedtet til med alle mulige filer, jeg
tænker bare lidt på om det der med et "rent" system ville være en
fordel.

Det skal siges at jeg konstant arbejder med kun 2-6 gb fri på en 150 gb
disk der er partitioneret i to så det er nok heller ikke befordrene for
hastigheden.

MHV

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 10:00

> [...]
> for macos at et system kan blive fedtet til med alle mulige filer, jeg
> tænker bare lidt på om det der med et "rent" system ville være en

installer en ren 10.6 .. brug overførsels assistent til at flytte dine
programmer og brugerdata.

> Det skal siges at jeg konstant arbejder med kun 2-6 gb fri på en 150 gb
> disk der er partitioneret i to så det er nok heller ikke befordrene for
> hastigheden.

"well there's yar problem..." ... du skal gerne have 20% fri på en disk
hvis du vil undgå flaskehalse ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 04-08-10 13:17

> installer en ren 10.6 .. brug overførsels assistent til at flytte dine
> programmer og brugerdata.

> "well there's yar problem..." ... du skal gerne have 20% fri på en disk
> hvis du vil undgå flaskehalse ...

Super det overholder jeg LANGT fra. Tak for hjælpen det bliver den rute.

MVH

Jakob

Fra : jagge

Dato : 05-08-10 00:15

> installer en ren 10.6 .. brug overførsels assistent til at flytte dine
> programmer og brugerdata.

Lige et spørgsmål yderligere da min Iphone nu officielt er stået af.
Hvis jeg laver en normal sync af min iphone før jeg sender den til rep.

Kan jeg så hente alle de iphone data over i den nye installation via
overførselsassistenten fra den gamle disk i eksternt kabinet ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-10 07:46

> [...]
>
> Kan jeg så hente alle de iphone data over i den nye installation via
> overførselsassistenten fra den gamle disk i eksternt kabinet ?

Overførselsassistenten overfører alle brugerdata inkl. backups ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 05-08-10 08:36

> Overførselsassistenten overfører alle brugerdata inkl. backups ...

Jamen det er jo smart :0)

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-10 08:55

> Jamen det er jo smart :0)

man skulle næsten tro at de vidste hvad de lavede ... ;)

/thomas

Fra : jagge

Dato : 05-08-10 09:29

> man skulle næsten tro at de vidste hvad de lavede ... ;)

Ahhh Thomas nu presser du mig ;0)

MVH

Jakob

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-10 10:00

> Ok, MEN jeg vil også gerne gå fra 10.5.8 til en ny 10.6 ? Det er måske
> overtro men mit system er rigtigt langsomt. Jeg aner ikke om det gælde

Den typiske årsag er for lidt hukommelse. Jeg har også været ude for
at et sygt filsystem gjorde Spotlight hakkende hvilket var ret
ødelæggende for det gode indtryk. Du har kontrolleret for nyligt?

Prøv at have aktivitetsovervågning åben og se hvor stor aktivitet der er
på disken. Det kan være du bliver overrasket.

> Det skal siges at jeg konstant arbejder med kun 2-6 gb fri på en 150 gb
> disk der er partitioneret i to så det er nok heller ikke befordrene for
> hastigheden.

OS X kan godt lide godt med plads.

Fra : jagge

Dato : 04-08-10 13:17

> OS X kan godt lide godt med plads.

Ja det havde jeg godt nok på fornemmelsen, Det bliver en ny hurtig disk
af dem i anbefaler og et nyt system og jeg GLÆDER mig sgu til ikke at
løbe tør hele tiden.

Fordelen ved at køre en maskine helt ud i tovene er jo nok at en ny disk
næsten føles som en ny maskine, forhåbentlig :0)

MVH

Jakob

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-10 10:07

> Ok det vil jeg prøve. Jeg overvejer det med det "rene" system da jeg jo
> har brug for at opgradere system anyway.

Overførselsassistenten overfører det meste, men ikke adgangskoder og den
slags. Det er nok den bedste løsning for dig så :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 10:14

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804 <nospam0002+20100804@gmail.com> wrote:

> Overførselsassistenten overfører det meste, men ikke adgangskoder og den
> slags. Det er nok den bedste løsning for dig så :)

Jo den gør ... den overfører din keychain etc.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-10 10:31

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Jo den gør ... den overfører din keychain etc.

Jeg kan blot konstatere at jeg måtte dappe hovedparten ind igen da jeg
overførte til ny maskine her i april.

Jeg har nok bare gjort et eller andet forkert.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 10:41

> [...]

> overførte til ny maskine her i april.
>
> Jeg har nok bare gjort et eller andet forkert.

jeg har ikke tal på hvormange maskiner jeg har overført på den måde ...
tro mig, jeg ville have hørt fra brugerne hvis deres passwords var væk
:)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-10 13:42

> Ja det havde jeg godt nok på fornemmelsen, Det bliver en ny hurtig disk
> af dem i anbefaler og et nyt system og jeg GLÆDER mig sgu til ikke at
> løbe tør hele tiden.

Det vænner man sig hurtigt til... Og så er disken fuld igen :)

Køb en ekstern USB-disk ved samme lejlighed til formålet.

> Fordelen ved at køre en maskine helt ud i tovene er jo nok at en ny disk
> næsten føles som en ny maskine, forhåbentlig :0)

RAM+ny disk har genfødt min.

Den bliver bare lidt varm, men jeg har bevidst valgt en hurtigere disk
og så følger den slags ting med.

Fra : jagge

Dato : 05-08-10 00:14

> Det vænner man sig hurtigt til... Og så er disken fuld igen :)

Ha ha ja tanken har strejfet mig :0)

> RAM+ny disk har genfødt min.

Lyder rigtigt godt.

MVH

Jakob

Fra : Esben

Dato : 05-08-10 19:33

> [...]

> installation ?
>
> Puh der er jo meget at tænke på. Håber nogen har et bud på best practice

Når du nu skal have ny disk, så check den her:

http://www.pcworld.dk/art/100352?a=newsletter&i=1238

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-08-10 21:02

esha@nospamget2net.dk (Esben) writes:

> Når du nu skal have ny disk, så check den her:
>
> http://www.pcworld.dk/art/100352?a=newsletter&i=1238

Som jeg har forstået det, fungerer hybriddisken egentligt som en
gigantisk stor cache i disken modsætning til de 8-16-32 Mb vi ser i dag.
Ydelsen forbedres derfor mest når man cykler rundt i de data der ligger
i cachen.

Jagge roder med video og der tror jeg man ryger ud over hvad cachen kan
klare i lange sekventielt læste filer, således at det stadig er den
underliggende disks hastighed der tæller

Hvad er egentligt den hurtigste disk i normal højde?

Fra : jagge

Dato : 08-08-10 14:38

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100805 <nospam0002+20100805@gmail.com> wrote:

> [...]
> underliggende disks hastighed der tæller
>
> Hvad er egentligt den hurtigste disk i normal højde?

God pointe og spændende disk. Det jeg ikke kan gennemskue er om den vil
være langsommere til store filer en de andre diske nævnt i denne tråd ??

Hvis ikke så er det klart ekstra prisen værd for mig at få hurtigere
opstart af OS og programmer. Den kunne jeg godt finde på at købe det må
jeg sige.

MVH

Jakob

Fra : Esben

Dato : 08-08-10 20:55

> [...]

> Hvis ikke så er det klart ekstra prisen værd for mig at få hurtigere
> opstart af OS og programmer. Den kunne jeg godt finde på at købe det må

Jeg ville købe den hvis jeg skulle købe lige nu.

Men har ikke råd til at gøre det "for sjov".

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : jagge

Dato : 08-08-10 22:39

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Jeg ville købe den hvis jeg skulle købe lige nu.
>
> Men har ikke råd til at gøre det "for sjov".

Jeg skal alligevel have en ny disk så det bliver da den hvis den er
stort set ligeså hurtigt som de andre i "normal" mode. Kan man checke
det ??

Hvordan finder jeg ud af om den kan passe ind i en intel MacBook ?

MVH

Jakob

Fra : Jon

Dato : 08-08-10 21:05

Er det noen på niomd også som kan ha hørt om dette her? Jeg synes det
høres ut som en spennende overgangsteknologi følr SSD blir billig nok (i
store nok kapasiteter). Hva mener andre som pleier å ha greie på den
slags?
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Jon

Dato : 08-08-10 21:05

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> [...]
> høres ut som en spennende overgangsteknologi følr SSD blir billig nok (i
> store nok kapasiteter). Hva mener andre som pleier å ha greie på den

Som sagt, kjære niomd-brukere...

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 09-08-10 07:51

see_signature@invalid.com (Jon) writes:

> Som sagt, kjære niomd-brukere...

Det er jo egentlig bare en snurredisk med en ekstra stor non-volatil
cache og en mer enn vanlig intelligent cachekontroller (Kanskje,
jeg er ikke overbevist om akkurat dette, det vil bety at den må
lese filsystemene og det er litt ekkelt å tenke på i tillegg til lite
trolig.)

Det jeg anser som viktigst med SSD løses ikke og det er at disken
snurrer og støyer.

Men er hastighetsforbedringen såpass stor er det jo en kul greie
alikevel.

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.