Hvilken harddisk til en macbook ??
Fra : jagge

Dato : 03-08-10 15:47

Hey

Jeg skal have smidt en ny disk i en hvid macbook core2 duo. Kan man gøre
det selv ??

Forslag til disk modtages meget gerne, hastighed og lydniveau har
prioritetet sammen med størrelse. Så en stille hurtig stor disk, uden
det bliver helt crazy ???

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-10 15:51

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Hey
>
> Jeg skal have smidt en ny disk i en hvid macbook core2 duo. Kan man gøre
> det selv ??

ja

> Forslag til disk modtages meget gerne, hastighed og lydniveau har
> prioritetet sammen med størrelse. Så en stille hurtig stor disk, uden
> det bliver helt crazy ???

<http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=854>

/thomas

Fra : jagge

Dato : 03-08-10 22:25

> <http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=854>
>
> /thomas

tak for buddet, den checker jeg lige ud.

Hygge

Jakob

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-08-10 18:41

jagge@noname.invalid (jagge) writes:

> Hey
>
> Jeg skal have smidt en ny disk i en hvid macbook core2 duo. Kan man gøre
> det selv ??

Min 2008'er er det faktisk rigtigt nemt på. Af med batteriet, løsn et
par skruer, disk ud, disk ind, skru et par skruer i, batteriet ind igen.

Jeg har lige opgrderet disken i min MacBook Pro i dag. Det krævede både
ministjerneskruetrækker, miniumbraconøgle og god tid. Nærlæs den manual
der fulgte med din makskine.

> Forslag til disk modtages meget gerne, hastighed og lydniveau har
> prioritetet sammen med størrelse. Så en stille hurtig stor disk, uden
> det bliver helt crazy ???

Grundlæggende er der to veje: stor og langsom, og mindre og hurtigere.

Overvej også om strømforbrug er vigtigt.

Men med de kriterier du angiver, er en 600 Gb Velociraptor nok det mest
passende:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=velociraptor&sp=all&pid=814142

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-10 18:58

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100803 <nospam0002+20100803@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Overvej også om strømforbrug er vigtigt.
>
> Men med de kriterier du angiver, er en 600 Gb Velociraptor nok det mest

den er for høj ....

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-08-10 16:35

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100803 <nospam0002+20100803@gmail.com> wrote:

> Min 2008'er er det faktisk rigtigt nemt på. Af med batteriet, løsn et
> par skruer, disk ud, disk ind, skru et par skruer i, batteriet ind igen.

Husk at vende diske rigtigt når den sættes ind på plads. Det er pokkers
besværligt at få den lille gummiliste sat på igen hvis man får mast den
af og den sidder kun fast med et par klatter lim.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : jagge

Dato : 09-08-10 17:55

> Husk at vende diske rigtigt når den sættes ind på plads. Det er pokkers
> besværligt at få den lille gummiliste sat på igen hvis man får mast den
> af og den sidder kun fast med et par klatter lim.

OK tak for tippet.

MVH

Jakob

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-08-10 19:00

> den er for høj ....

Godt set. Jeg havde glemt at se efter dét. (den er nok også for dyr).

Jeg er ret sikker på de fleste 640 Gb diske er lave nok. Nu valgte jeg
å en 7200 disk - de fås ikke så store.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-10 19:09

> [...]

> Godt set. Jeg havde glemt at se efter dét. (den er nok også for dyr).
>
> Jeg er ret sikker på de fleste 640 Gb diske er lave nok. Nu valgte jeg å

Velociraptor er på 10k RPM .. jeg vil heller aldrig bruge den i en så
"kompakt" bærbar som en MacBook eller MacBook Pro som om den passede
fysisk ... den bliver for varm ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-08-10 19:11

> Velociraptor er på 10k RPM .. jeg vil heller aldrig bruge den i en så
> "kompakt" bærbar som en MacBook eller MacBook Pro som om den passede
> fysisk ... den bliver for varm ..

Hvis man primært har brug for monsterperformance i spidser?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-10 19:26

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100803 <nospam0002+20100803@gmail.com> wrote:

> Hvis man primært har brug for monsterperformance i spidser?

niche behov imho ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-08-10 21:02

> niche behov imho ..

Og? Jacob fedter med videoproduktion og har brug for at få nogen data igennem.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-10 21:21

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100803 <nospam0002+20100803@gmail.com> wrote:

> Og? Jacob fedter med videoproduktion og har brug for at få nogen data
> igennem.

.... og det er som regel ikke i "spidser"

/thomas

Fra : jagge

Dato : 03-08-10 21:27

> Og? Jacob fedter med videoproduktion og har brug for at få nogen data
> igennem.

Det har du helt ret i :0), godt husket men den skal selvfølig ikke koge
over.

Det skal siges at det er et forsøg på at få maskinen til at holde et år
mere indtil der er råd til en macbook pro.

MVH

Jakob

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-08-10 21:31

> ... og det er som regel ikke i "spidser"

Det kan være det er 30-sekunders reklamespots

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-10 21:36

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100803 <nospam0002+20100803@gmail.com> wrote:

> Det kan være det er 30-sekunders reklamespots

jeg har haft kunder der arbejder med 30 sek. reklamespots ... lad os
bare sige at det ikke er composited og renderet på 30 sekunder ;)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-08-10 21:40

jagge@noname.invalid (jagge) writes:

> Det har du helt ret i :0), godt husket men den skal selvfølig ikke koge
> over.

Pjat, så kan du bruge den til at holde kaffen varm :)

> Det skal siges at det er et forsøg på at få maskinen til at holde et år
> mere indtil der er råd til en macbook pro.

Jeg har lige opgraderet min MacBook Pro i dag med en WD 7200 rpm disk
til cirka 500 kroner fordi jeg hellere vil have hurtighed på bekostning
af lidt plads (så opgraderer jeg igen om et års tid, og lægger den gamle
disk i brandboksen). XBench siger den kan skrive og læse 90-100 Mb/s
sekventielt.

Er det nok til dig?

Fra : jagge

Dato : 03-08-10 22:21

> [...]
> af lidt plads (så opgraderer jeg igen om et års tid, og lægger den gamle
> disk i brandboksen). XBench siger den kan skrive og læse 90-100 Mb/s

Det tror jeg bestemt. Hvor stor var den disk ?

MVH

Jakob

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-08-10 21:40

> jeg har haft kunder der arbejder med 30 sek. reklamespots ... lad os
> bare sige at det ikke er composited og renderet på 30 sekunder ;)

Det kan vel ikke vare længe inden maskinerne kan? Men det er en anden
historie :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-10 21:49

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100803 <nospam0002+20100803@gmail.com> wrote:

> Det kan vel ikke vare længe inden maskinerne kan? Men det er en anden
> historie :)

12 kernede MacPro'er .. yes sir :)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-08-10 23:11

> Det tror jeg bestemt. Hvor stor var den disk ?

500 Gb til 570 kroner.

http://www.shg.dk/Harddiske/Western-Digital-500-GB-2217908.html

De findes sikkert større, men den her passede mig fint.