Et godt og stabilt backup program til Mac?
Fra : Henrik 8600

Dato : 03-08-10 09:28

Har ikke kunne finde en tilfredsstillende online backup løsning.

Så jeg køber en eller flere eksterne diske til backup i stedet.

Næste spørgsmål er så: Hvilket godt og stabilt backup program til Mac kan
anbefales?

H.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-08-10 09:35

"Henrik 8600" <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Så jeg køber en eller flere eksterne diske til backup i stedet.
>
> Næste spørgsmål er så: Hvilket godt og stabilt backup program til Mac

Det indbyggede Time Machine har fungeret rigtigt godt for mig.

For at komme et godt svar må du lige skitsere dine behov

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-10 09:45

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Så jeg køber en eller flere eksterne diske til backup i stedet.
>
> Næste spørgsmål er så: Hvilket godt og stabilt backup program til Mac kan

Hvis du kører 10.5 eller højere så er Time Machine et godt bud .. .med
mindre du har specielle krav ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-08-10 11:29

Henrik 8600 wrote:
> [...]
>
> Så jeg køber en eller flere eksterne diske til backup i stedet.
>
> Næste spørgsmål er så: Hvilket godt og stabilt backup program til Mac

Jeg har selv brugt 'backuplist+' i flere år nu, og det virker ganske
fortrinligt. Det kan både lave incremental backup, scheduled backup,
backup til image, backup til ekstern disk både som alm. og som bootable
til ekstern disk. Mht. bootable backup, skal man blot huske, at disken
skal være formatteret med GUID tabel på Intel baserede Macs og Apple
Partition Map (APM) på andre Mac.

'Motoren' i Backuplist er en forbedret, modificeret RSync kerne, der gør
den noget hurtigere og meget stabil end andre BU programmer, der baserer
sig på RSync, hvilket især er nødvendig, hvis backup skal være bootable.

Jeg har fx. en ekstern firewire (FW400) disk på samme str. som
hoved-startdisken. Første backup tager hos mig ca. 4-5 timer, mens
efterflg. backups varer fra 1-15 min. afhængig af, hvor meget der er
ændret siden sidste backup.

Backuplist+ 7.2.1 (*****, freeware/donateware)
Fast and powerful rsync-based backup utility.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29671

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-08-10 11:44

"Henrik 8600" <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> writes:

> Har ikke kunne finde en tilfredsstillende online backup løsning.

Er der ikke noget med MobileMe?

> Så jeg køber en eller flere eksterne diske til backup i stedet.
>
> Næste spørgsmål er så: Hvilket godt og stabilt backup program til Mac
> kan anbefales?

Noget specielt galt med Time Machine?

Fra : Jon

Dato : 03-08-10 19:15

www.dropbox.com er genial, ettter min ringe oppfatning.
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-10 19:26

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> www.dropbox.com er genial, ettter min ringe oppfatning.

det er det ... men jeg vil aldrig bruge DropBox eller andre CLOUD!
tjenester som den _eneste_ backup løsning

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 03-08-10 13:53

On Aug 3, 8:14 pm, see_signat...@invalid.com (Jon) wrote:

> www.dropbox.comer genial, ettter min ringe oppfatning.

Bestemt, men desværre kommer det til at knibe lidt med pladsen, hvis
man vil lave backup af f.eks. ens billeder og musik. Det kan også være
et problem, hvis man bruger Dropbox på både desktop og laptop. Dropbox
syncer jo mellem maskinerne, og måske er der ikke plads på laptoppen
til alt det, men hælder i på desktoppen.

Jeg har pudsigt nok nedfældet nogle af mine tanker om dette emne for
blot et par timer siden: http://lifeofknudsen.blogspot.com/2010/08/remote-backup.html

--
Michael Knudsen

Fra : Lyrik

Dato : 04-08-10 12:25

On 3 Aug., 12:44, nospam0002+20100...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20100802) wrote:

> Er der ikke noget med MobileMe?

> Noget specielt galt med Time Machine?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Når dit liv er sparet sammen
og det ender med et amen
kan du blivet "saved" sådan lidt til en side
gør som Farao Akhnaton
byg dig et mausolæum
og indret det som en pyramide

Men der er ingen garantier
selvom der blev ofret meget mere end en tier
på at bevare din krop med balsamering
da de åbnede pyramiden og kiggede i-en
var farao Akhnaton slet ikke "backed" op
man fandt aldrig hverken hans sjæl eller krop!

Sådan er det med back-oppen
den får mig tit til at grine
især den
der kalder sig den store "Time-Machin-e"
ret beset kunne den fortjene et helt andet navn
som pyramide for mine datasavn
ja nu ved jeg hvilket navn jeg vil give
en "harddisk- vinkelslibermaskine."

jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 19:26

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ja nu ved jeg hvilket navn jeg vil give
> en "harddisk- vinkelslibermaskine."

et plat digt kan ikke skjule at du stadig ikke har forstået hvordan
timemachine fungerer ...

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-08-10 16:35

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100802 <nospam0002+20100802@gmail.com> wrote:

> Er der ikke noget med MobileMe?

Virker virkeligt dårligt og laaaaangsomt (ihvertfald da jeg satte det op
på min mors maskine og troede det skulle være en nem og simpel løsning.
Nu bruge hun timemachine.

Kan anbefale:

keepit.com til onlinebackup

Timemachine eller backuplist til backup til eksterne diske.

SuperDuper til kloning.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 03-08-10 16:44

> [...]

> Så jeg køber en eller flere eksterne diske til backup i stedet.
>
> Næste spørgsmål er så: Hvilket godt og stabilt backup program til Mac kan

Jeg bruger Time Machine, men har også Retrospect 8.2, der er den nyeste.
Den skulle være 3 gange hurtigere end den gamle; vi får se.

Med Time Machine kan du vælge at have en harddisk til backup til hver
maskine, køre med en Time Capsule som tager hele netværket:

<http://www.apple.com/timecapsule/>

- eller have en ekstra harddisk på din Snow Leopard Server som så vil
fungere på samme måde.

<http://store.apple.com/us/browse/home/shop_mac/family/mac_mini?mco=MTM3
NDkzNjU>

Med Retrospect kører du backup-programmet fra en enkelt maskine, mens
andre maskiner [Mac, Win, Linux] har et klient-program installeret. På
den maskine du har Retrospect kørende fra skal du så bruge en harddisk
til backup til alle klienterne + Retrospect-serveren.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 04-08-10 18:38

> [...]

> Så jeg køber en eller flere eksterne diske til backup i stedet.
>
> Næste spørgsmål er så: Hvilket godt og stabilt backup program til Mac kan

Du siger online backupløsning.
Har du kigget på Mozy Home?
Ubegrænset backup online for $4,95 om måneden.

http://mozy.com/home
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-10 19:35

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> writes:

> ja nu ved jeg hvilket navn jeg vil give
> en "harddisk- vinkelslibermaskine."

Du kan bare købe nogen ordentlige diske.