MS Windows
briani 27239
Shellcommand issue m danske tegn
Fra : Peter P

Dato : 01-08-10 08:53

Hej, jeg sidder med en problematisk opgave, der går ud på at kopiere en række filer via en bat-
fil, der kører i Win XP's commandshell
Problemet opstår pga danske tegn (æ,ø,å) hvadenten de er i filnavne eller direktorier
I en XP commandshell, kan jeg via CHCP kommandoen, se at default codepage er 437.
Denne ændrer jeg så til codepage 850, der burde understøtte special-tegn anvendt i vest-europa.
I praksis går det dog ikke helt så godt, når bat-filen køres.
Jeg kan f.eks se at æ og ø ændres til nogle andre tegn, når jeg ser bat-filen køre i
commandshell.
Jeg har i en avanceret editor (UltraEdit) ændret hhv. æ & ø til de ændrede tegn i commandshell,
dette hjalp ikke
For bat-filen der per default er i ascii/ dos format, har jeg også prøvet at ændre denne til
hhv. Unicode & UTF-8 via UltraEdit, hvilket ikke hjalp (egentlig logisk nok), men det skulle da
prøves.

bat-filen skal genereres, for at automatisere et ellers større manuelt arbejde med at finde &
kopiere filerne

Håber nogle har nogle forslag til løsning

mvh Peter

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-08-10 09:10

"Peter P" <pep@niksen.dk> skrev i meddelelsen
> I en XP commandshell, kan jeg via CHCP kommandoen, se at default
> codepage er 437.

Prøv at checke den i registreringsdatabasen:

Regedit -> sog på OEMCP (3 forekomster) -> skift til 850 evt 865

Ellers prøv i egenskaber for kommandoprompt at skifte skriftstype - der
er ikke alle skriftstyperne, der understøtter danske bogstaver.

Jan

Fra : Peter P

Dato : 03-08-10 16:56

In article <4c552bc3$0$281$14726298@news.sunsite.dk>, jan@jve.invalid says....
> [...]
>
> Ellers prøv i egenskaber for kommandoprompt at skifte skriftstype - der
> er ikke alle skriftstyperne, der understøtter danske bogstaver.

Hej, tak for info, jeg fandt og ændrede de 3 registry keys under HKLM, desv. uden held
Skrifttyperne i commandshell, understøtter dk char og skriver æøå korrekt, f.eks ved dir hvor
fil & dir-navne vises korrekt.
Det går desv. fuldstændig galt, når det kommer fra bat-filen, hvor der f.eks står:

copy f:\test\rør-tårn\afskærmning.doc c:\send
Filen er ascii baseret (unicode & UTF-8, er prøvet), og teksten er vist korrekt, men når filen
eksekveres, kan resultatet blive f.eks:
copy f:\test\r°r-t¢rn\afskµrmning.doc c:\send

Hvormed der står:
"file not found"

Det kan undrer mig at det skal være så stort et problem

mvh Peter

Fra : Snuden

Dato : 04-08-10 18:49

On Tue, 3 Aug 2010 17:55:39 +0200, Peter P <pep@niksen.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvormed der står:
>"file not found"
>
>Det kan undrer mig at det skal være så stort et problem

Specialtegn som fx. Æ, Ø og Å har alle dage været en plage. Det kan
kun anbefales at holde sig til bogstaverne A-Z og tallene 0-9 når der
er tale om mappe- og filnavne

Når det så er sagt, så prøv at redigere filen i EDIT (bare skriv EDIT
ved din kommandoprompt). Så er det tydeligt hvilke tegn der giver
problemer, og de kan rettes så batch-jobbet afvikles korrekt.
--
Snuden

Fra : Benny Andersen

Dato : 05-08-10 01:31

On 3 Aug., 17:55, Peter P <p...@niksen.dk> wrote:

> Det kan undrer mig at det skal være så stort et problem

C:\>echo sourcefile >"ÆØÅ æøå.txt"

C:\>echo copy "ÆØÅ æøå.txt" "ny æøå.txt" >test.bat

C:\>test.bat

C:\>copy "ÆØÅ æøå.txt" "ny æøå.txt"
1 fil(er) kopieret.

C:\>debug test.bat
-dcs:100
1587:0100 63 6F 70 79 20 22 92 9D-8F 20 91 9B 86 2E 74 78 copy
"... ....tx
1587:0110 74 22 20 22 6E 79 20 91-9B 86 2E 74 78 74 22 20 t"
"ny ....txt"
1587:0120 0D 0A 8D 46 D8 03 D8 2A-E4 8A 07 8A 0C 80 E1
07 ...F...*........
1587:0130 BA 01 00 D3 E2 85 C2 75-31 4E EB D7 4E 8D 86
DA .......u1N..N...
1587:0140 FB 3B F0 73 B0 0B FF 74-3E 4F FF 76 F8 57 8D
86 .;.s...t>O.v.W..
1587:0150 DB FB 50 6A 00 68 FD 03-E8 F7 1C 8B F0 83 FE
1587:0160 74 03 E9 6A FF B8 1F 00-EB 1F 89 76 FE FF 76 08
1587:0170 FF 76 06 8B C6 8D 8E DA-FB 2B C1 50 FF 76 FC FF .v.......
+.P.v..
-q

C:\>chcp
Aktiv tegntabel: 850

Undrede mig over EDIT anbefalinger til en der bruger ultra-edit , men
den er god nok - det er ultra-edit der gør det vanskeligt.