Apple sælger iPhone 4 direkte
Fra : Henrik Münster

Dato : 30-07-10 22:20

Jeg har lige fået e-mail om, at Apple sælger iPhone 4 direkte uden
binding til et teleselskab. Der er godt nok tre ugers leveringstid, men
det er jo heller ikke så galt. Det kan sikkert også tage lidt tid at
skaffe en gennem et teleselskab. Priserne for hhv. 16 og 32 GB er kr.
4.699,- og 5.499,-. Den hvide udgave kan som bekendt endnu ikke
bestilles. Det er hhv. kr. 176,- og kr. 96,- billigere end Telias
priser.
Jeg har abonnement hos Telia og fik efter de seks måneders
binding konverteret det dyre iOn-abonnement til et billigt et til kr.
149,- om måneden. Jeg husker ikke navnet. Der er masser af data, og så
betaler man selv tale og SMS. Det passer perfekt til mit forbrug, men
desværre kan jeg ikke finde det abonnement mere, så det er nok udgået.
Umiddelbart kunne jeg derfor godt finde på at købe en iPhone 4
hos Apple og så bare flytte mit SIMkort over. Her opstår så problemet.
Apple har jo valgt at bruge et mikro-SIMkort i iPhone 4. Normalt er jeg
tilstrækkelig stor en fanboy til at være enig med Apple i de løsninger,
der vælges. Jeg mener, at Apple nok ved mere om teknologien, end jeg
gør. Det er sikkert også mere fremtidssikret at gå over til mikro-SIM.
Nu er jeg bare nødt til på en eller anden måde at få et mikro-SIMkort.
Det koster garanteret gebyr. Bare man køber en ny telefon hos Telia,
tager de kr. 249,- for at forny det abonnement, man allerede har
kørende. Jeg har lidt svært ved at forstå, hvorfor det skal koste penge
at få lov at fortsætte et eksisterende abonnement. Men der er vel
barberet ind til benet alle steder pga. af konkurrencen. Til gengæld
bliver der lagt alle mulige ekstra gebyrer på, for at man til gengæld
kan reklamere med en lav pris. Sådan er det vist i alle brancher.
Jeg kunne selvfølgelig også bare klippe i mit nuværende SIMkort,
men jeg kan ikke rigtig lide den slags. Der er vist flere funktioner i
mikro-SIM, der er en nyere standard.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen

Dato : 31-07-10 13:38

> Jeg har lige fået e-mail om, at Apple sælger iPhone 4 direkte uden
> binding til et teleselskab.

Og 3GS-modellen - men det lager holder nok ikke så længe...
--
Steen

Fra : J.K.Arning

Dato : 31-07-10 16:14

On 2010-07-31 14:38:24 +0200, Steen said:

> Og 3GS-modellen - men det lager holder nok ikke så længe...

Det holder lige indtil iPhone "5" kommer. Det er en ny 3GS med 8 GB
hukommelse som Apple har lanceret som en entry telefon, en billig
begynder iPhone.

--
"We don't spend a lot of energy on old technology"

Steve Jobs om Flash

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-10 17:27

> [...]
> Jeg kunne selvfølgelig også bare klippe i mit nuværende SIMkort,
> men jeg kan ikke rigtig lide den slags. Der er vist flere funktioner i

For ikke så lang tid siden kunne man her i gruppen se en henvisning til
en svensk site, hvor man kunne købe en særlig klippemaskine, hvor der
også fulgte en adaptor med. Den klippede en miniSIM-kort om til et
µSIM-kort, og lagdes det nye kort i den medfølgende adaptor fungerede
det igen som miniSIM-kort.

Jeg har desværre mistet linket.

Og Apple bruger mig bekendt slet ikke de flere funktioner i µSIM-kortet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-08-10 20:34

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> det igen som miniSIM-kort.
>
> Jeg har desværre mistet linket.
>
> Og Apple bruger mig bekendt slet ikke de flere funktioner i µSIM-kortet.

Nu du nævner det, så kan jeg godt huske maskinen. Den var vældig smart.
Du har sikkert ret i, at Apple ikke bruger de ekstra funktioner i de nye
mikroSIM-kort. Jeg har bare et eller andet med, at jeg bedst kan lide at
gøre tingene på den rigtige måde. Jeg vil derfor helst have et rigtigt
mikroSIM-kort. Lidt ekstra vil jeg derfor gerne ofre for at få det. Nu
venter jeg lige og ser, hvad det helt præcis vil koste med en iPhone 4
og abonnement, når der kommer nogen på lager igen. Det er jo fint nok at
købe sin iPhone på Apple Store. På den anden side, så er det lettere at
gå ned med den i en telebutik, når den går i stykker. Og det er desværre
min erfaring, at det gør de.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-08-10 21:58

> [...]
> købe sin iPhone på Apple Store. På den anden side, så er det lettere at
> gå ned med den i en telebutik, når den går i stykker. Og det er desværre

Jeg søgte lige lidt på nettet, og der er vist flere, der har fået den
idé:

<http://www.microsimcutter.com/>
<http://www.microsim-cutter.com/>
<http://www.gadgetvenue.com/sim-microsim-cutting-tool-05294034/>

Her er en vejledning uden specialværktøj:

<http://www.touchuserguide.com/2010/04/05/how-to-make-your-own-ipad-micr
o-sim/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-08-10 15:07

> Det er jo fint nok at
> købe sin iPhone på Apple Store. På den anden side, så er det lettere at
> gå ned med den i en telebutik, når den går i stykker. Og det er desværre
> min erfaring, at det gør de.

Ja gad vide, hvordan folks erfaringer med ting i det prislag, ved
reparation hos Apple?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-08-10 15:16

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Ja gad vide, hvordan folks erfaringer med ting i det prislag, ved
> reparation hos Apple?

du mener udenfor garanti ? .. jeg gætter på det er det samme du betaler
hos f.eks. Telia. Jeg gav 1600,- for at få skiftet en smadret front på
min 3G ....*

/thomas

* jeg fik en ny telefon .. eller nok nærmere, en refurbished.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-08-10 15:44

> du mener udenfor garanti ? .. jeg gætter på det er det samme du betaler
> hos f.eks. Telia. Jeg gav 1600,- for at få skiftet en smadret front på
> min 3G ....*

Okay, men jeg tænker også op ovennævnte eksempel: vi forestiller os lige
at iPhone 4 går i stykker, hvad så?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-08-10 17:03

> Okay, men jeg tænker også op ovennævnte eksempel: vi forestiller os lige
> at iPhone 4 går i stykker, hvad så?

lige som ethvert andet produkt fra Apple ... gætter på de kører "iPod
service" finten, dvs. du laver en case enten via noget web halløj eller
telefon, får et case nummer, de sender en erstatning til dig med en
retur kasse ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-08-10 08:11

> [...]
> service" finten, dvs. du laver en case enten via noget web halløj eller
> telefon, får et case nummer, de sender en erstatning til dig med en retur

Tak. Så lader jeg min bestilling stå. Jubi jubi jubi jubi jubi

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 03-08-10 16:44

> Ja gad vide, hvordan folks erfaringer med ting i det prislag, ved
> reparation hos Apple?

Så sent som i går så jeg en forretning der var ved at åbne på
Frederiksborggade [mellem Nørreport station og Dronning Louises Bro, på
den nordlige side af vejen] der beskæftigede sig med reparation af
iPhones ...

Og så så jeg at 3 tager 99 kr/md for et iPad-abonnement. Inklusives
µSIM-kort og 10 GB datatrafik om måneden.

Aldrig i livet, siger jeg. Et normalt data-abonnement fås hos dem til 49
om måneden, og hvem får mon en datatrafik på 10 GB? Husk på at selv en
iPad WiFi + 3G størstedelen af tiden vil være forbundet med internettet
gennem et WiFi hotspot. Og når jeg får en bliver det gennem min iPhone
og MyWi - kræver jailbreak. Indtil jeg kan få et µSIM-kort på samme
dataplan som min iPhone.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-10 16:49

> [...]

> Aldrig i livet, siger jeg. Et normalt data-abonnement fås hos dem til 49
> om måneden, og hvem får mon en datatrafik på 10 GB?

Hvis du streamer video eller musik så kommer det hurtigt opaf ..

> Husk på at selv en
> iPad WiFi + 3G størstedelen af tiden vil være forbundet med internettet
> gennem et WiFi hotspot.

Det er farligt at generalisere ...

> Og når jeg får en bliver det gennem min iPhone
> og MyWi - kræver jailbreak. Indtil jeg kan få et µSIM-kort på samme
> dataplan som min iPhone.

2 sim, 1 dataplan ? not gonna happen ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 04-08-10 06:38

> Hvis du streamer video eller musik så kommer det hurtigt opaf ..

Streamer man musik / video i større mængder er man selv ude om det.

> Det er farligt at generalisere ...

Ja, men vil en iPad ikke først og fremmest bliver brugt hjemme eller på
en arbejdsplads eller skole?

Selv i S-toget er der i dag gratis WiFi. Og så tvivler jeg på at du
kommer til at bruge en iPad mens du kører bil ...

> 2 sim, 1 dataplan ? not gonna happen ..

Måske ikke, men så er vi mange der vil bruge MyWi i stedet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 06:59

> Streamer man musik / video i større mængder er man selv ude om det.

Helt rigtigt .. men derfor er der stadig en målgruppe for et abb. med
meget data ...

> [...]
>
> Selv i S-toget er der i dag gratis WiFi. Og så tvivler jeg på at du
> kommer til at bruge en iPad mens du kører bil ...

Igen .. det er farligt at generalisere ...

> Måske ikke, men så er vi mange der vil bruge MyWi i stedet.

Jammen så gør i da bare det ... i skal bare ikke græde hvis 3 eller
andre terminerer jeres abb. fordi i ikke overholder
forretningsbetingelserne ... med andre ord .. læs det med småt ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 04-08-10 10:14

> Igen .. det er farligt at generalisere ...

Ville du da bruge iPad mens du kører bil? Skulle det være tilfælde kan
man vist kun sige: stakkels passagerer og medtrafikanter!

> Jammen så gør i da bare det ... i skal bare ikke græde hvis 3 eller
> andre terminerer jeres abb. fordi i ikke overholder
> forretningsbetingelserne ... med andre ord .. læs det med småt ..

Sidst jeg snakkede med 3 opfordrede ham jeg snakkede med mig såmænd blot
til at bruge »min Android« til at få forbindelse. I forvejen er
tethering til min MacBook fuldt ud mulig - hvori ligger forskellen?

I øvrigt ville det ikke ligefrem være hver uge jeg ville benytte
faciliteten.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 10:16

> Ville du da bruge iPad mens du kører bil? Skulle det være tilfælde kan
> man vist kun sige: stakkels passagerer og medtrafikanter!

som passager ? .... helt sikkert.

> [...]
> tethering til min MacBook fuldt ud mulig - hvori ligger forskellen?
>
> I øvrigt ville det ikke ligefrem være hver uge jeg ville benytte

min pointe var at teleselskabet normalt vil prøve at sælge dig et
seperat abb. og evt. skriver det ind i kontrakten ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 04-08-10 11:58

> som passager ? .... helt sikkert.

Også medtrafikanterne risikerer nu at blive dræbt ved en trafikulykke,
mens du som chauffør er travlt optaget af din iPad ...

> min pointe var at teleselskabet normalt vil prøve at sælge dig et
> seperat abb. og evt. skriver det ind i kontrakten ...

Måske, men det er der intet om i kombinationen Surf og 3Boost29

<http://www.3.dk/Privat/mobil/Rabatpakker/Surf/>
<http://www.3.dk/Privat/mobil/Abonnementer/3Boost-29/>

Jeg lægger mærke til at det »gratis« minimumsforbrug nu er øget fra 100
MB til 500 MB om måneden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-10 11:59

Hej Per,

> Også medtrafikanterne risikerer nu at blive dræbt ved en trafikulykke,
> mens du som chauffør er travlt optaget af din iPad ...

Har du nogensinde hørt om biler, hvor der kan være mere end én person i
af gangen?

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 12:27

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej Per,

> Har du nogensinde hørt om biler, hvor der kan være mere end én person i
> af gangen?

Per er kun vandt til cykler ....

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 04-08-10 17:27

Jov, da ... men normalt er der da vist ingen passagerer med i bilerne?

> Per er kun vandt til cykler ....

Og har endnu aldrig besteget en tandem ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-10 17:34

Hej,

> Jov, da ... men normalt er der da vist ingen passagerer med i bilerne?

Jeg har engang set en bil med en passager i.

Der er også mennesker som kører med bussen - busser uden wifi.
Der er også mennesker som kører med tog - tog uden wifi.
Der er også mennesker som sidder i parken - parker uden wifi.
Der er også mennesker som er hjemme - i hjem uden wifi.
osv.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 18:09

> Jov, da ... men normalt er der da vist ingen passagerer med i bilerne?

har du spist en stor stak generaliserings piller ?

Eller måske skulle du bare indse at ikke alle har de samme behov som du
har .. (eller behov du tror de andre har ..)

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 12:21

> Også medtrafikanterne risikerer nu at blive dræbt ved en trafikulykke,
> mens du som chauffør er travlt optaget af din iPad ...

eh ... hvis jeg sidder som passasger så kan jeg vel bruge min iPad som
jeg lyster ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-08-10 13:48

> [...]

> <http://www.3.dk/Privat/mobil/Abonnementer/3Boost-29/>
>
> Jeg lægger mærke til at det »gratis« minimumsforbrug nu er øget fra 100

Et lille sidespring. Gad vide om 3reload i kombination med surf ikke er
det optimale til en gennemsnits iPhone-bruger?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 04-08-10 17:27

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Et lille sidespring. Gad vide om 3reload i kombination med surf ikke er
> det optimale til en gennemsnits iPhone-bruger?

Det kommer vist an på hvordan en gennemsnitlig iPhone-bruger ser ud.

<http://www.3.dk/Privat/mobil/Abonnementer/3Reload/>

Men jeg er i hvert fald enig i at det er det mest optimale for /børn/
.... jeg beholder Surf. Og lægger mærke til at hvis jeg som jeg har
erfaring for holder datatrafikken på omkring 100 MB, så skulle jeg
betale 1.000 kroner om måneden for det ... med 3Reload. Nu nøjes jeg så
med 79 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-08-10 07:02

> [...]

> erfaring for holder datatrafikken på omkring 100 MB, så skulle jeg
> betale 1.000 kroner om måneden for det ... med 3Reload. Nu nøjes jeg så

Jeg talte om 3reload+Surfpakken, man skal jo have et abonnement for at
kunne få Surfpakken. 3reload er uden faste udgifter. Det er nok lidt hip
som hao, jeg har dog ikke nærlæst tallene, om man vælger det "gratis"
3reload eller betaler til et månedsabonnement som 3Boost29, som underlag
til Surfpakken.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-08-10 14:50

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> http://www.3.dk/Privat/mobil/Abonnementer/3Reload/

.... som 3 nu har fjernet fra deres hjemmeside, hm ... så meget for den
planlægning.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-08-10 17:36

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> /Det/ tror jeg på - potentiale er aldrig af vejen

Nej nej. Men jeg kunne godt tænke mig engang at bo i samme by som jeg
arbejder, men det bliver nok ikke lige på det første. Den tid, den glæde.

> Ka´ godt li´ at cykle...kører /alt/ for mange kilometer bag et rat til
> daglig....

Du kunne jo evt foreslå Arriva at indføre cykelrickshaws i forbindelse
med havnebussen :) "Rig Sahib til Opera, ja?"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-08-10 22:16

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Det er s´gu´ da billigt...!
>
> Jeg fik forrige uge uventet besøg af min schweiziske familie i en
> autocamper, så vi skulle lige lege Københavnsturister i seks timer inden
> afgang.
>
> Parkering: 58,- kr./t. (to biler)

Dumt. De kunne holde meget billigere hvis man nu holdt et stykke ude,
men I skulle garanteret holde på slotspladsen selv for at spare tid.

> Entre, Rosenborg og Amalienborg: 100,- kr. pro persona, små børn
> gratis.

I har da haft fart på. Det tager da noget tid at komme rundt.

> Fotolicens: 25,- kr. pr. kamera.
>
> Is, burgere og vand......

Hvad er der blevet af gode gammeldags madpakker? Intet under I fik lov
at betale

> Fire voksne - tre unger - fem/seks timer......1000,- kr. Hvem sagde
> krise, he, he...

I _kunne_ jo nøjes med en enkelt fotolicens til et kamera, skulle det
endelig være.

> Fy skamme sig

Man kan vel leje et? Eller låne hos naboen?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-08-10 07:56

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Et normalt data-abonnement fås hos dem til 49
> om måneden

Jeg har afprøvet 3, og da betalte jeg 79,- for dataabonnementet, kaldet
surf. Herunder skulle man lægge 29,- for alm. abonnement.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-08-10 10:14

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg har afprøvet 3, og da betalte jeg 79,- for dataabonnementet, kaldet
> surf. Herunder skulle man lægge 29,- for alm. abonnement.

Nej; de 29 er inkluderet i de 79. Jeg bruger selv ordningen til min
iPhone.

> http://www.3.dk/Privat/mobil/Abonnementer/3Boost-29/

Og jeg talte om Eazynet Freedom som koster 49 kr/md hvor de første 50MB
om måneden er »gratis«:

<http://www.3.dk/Privat/Mobilt-bredband/Abonnement/?nm_extag=Link%3D%2CP
uf_Abonnements_Matrix%2C%2C>

Derudover talte jeg om Eazynet til iPad, 99 kr/md hvor den første GB om
måneden er »gratis«:

<http://www.3.dk/Privat/Mobilt-bredband/EazyInternet-Tablet/?nm_extag=Li
nk%3D%2CPuf_EazyInternet_Tablet%2C%2C>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-08-10 16:35

jjj@cyrk.dk (Jesper Juellund Jensen) writes:

> Det er nemlig så "smart" lavet, at DSB kun har et begrænset antal
> pladser på hver afgang til den fulde strækning København-Rønne. Det

Den begrænsende faktor er pladser på færgen. Der skal jo helst være
redningsbåde til alle.

Jeg fik engang at vide at der blev frigivet eksta pladser dagen inden kl
12, så hvis man ringer et par minutter over 12 kan der være gevinst.

> [...]
> udsolgt, når der er ledige pladser i toget. På færgen mellem Ystad og
> Rønne er der begrænsende antal pladser. Alle skal have en adgangsbillet
> / pladsbillet for at komme ombord. De pladsbilletter bliver solgt af
> forskellige firmaer. DSB har fået et antal, som vi kan sælge af.
> Antallet af afgange, som DSB kan tilbyde kunderne, er færre end antallet
> af pladser i toget. Derfor vil der være ledige pladser i toget, selvom
> vi melder udsolgt."
>
> Desværre er der ikke internetadgang til ens Mac på toget...

Det kommer nok. Idntil da kan man jo bruge Internetdeling på sin iPhone.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-08-10 17:28

Fra : Morten Lind

Dato : 05-08-10 17:34

> [...]

> DU kunne jo også bare tage bussen

Ka´ godt li´ at cykle...kører /alt/ for mange kilometer bag et rat til

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-08-10 16:34

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Den dur ikke; man /skal/ købe billet helt til Rønne.

Så tag Kastellet i Rønne, og Hammershus og færgen fra Allinge til
Simrishamn.

Det kan iøvrigt undre. Toget stopper jo ved 3 stationer i Skåne. Man
må vel kunne købe billet hertil.

Fra : Morten Lind

Dato : 07-08-10 17:00

> [...]

Fotolicens: 25,- kr. pr. kamera.

Is, burgere og vand......

Fire voksne - tre unger - fem/seks timer......1000,- kr. Hvem sagde

Fy skamme sig

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-08-10 17:17

Fra : Morten Lind

Dato : 05-08-10 17:25

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-08-10 21:00

> Nej, det var en stor rævekage med masser af kokke der ville have noget
> at sige .. naturfolk, erhvervsliv, politkere fra den ene og den anden
> side. Men alt i alt betyder det at en frygtilig masse biler nu "snart"
> _ikke_ skal igennem downtown (næsten) Silkeborg .. det kan da kun være
> en god ting ...

Æh, bilerne kommer vel til at køre der hvor de gør i dag. Er det ikke
det samme?

> eller over fyn .. eller trekantsområdet .. eller omkring aarhus syd

Jaja, der er mange muligheder for en dejlig tur i det grønne :)

> Her i firmaet flyver vi som regel karup-kbh for netop at undgå det
> mareridt der er motorvejsnettet og/eller DSB.

Pjat, det bliver bedre når I kan køre direkte til Vejle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-10 23:04

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100805 <nospam0002+20100805@gmail.com> wrote:

> Æh, bilerne kommer vel til at køre der hvor de gør i dag. Er det ikke
> det samme?

den slår en stor bue nordover ... og rammer først byen på vej ind når
den skal krydse gudenåen der hvor landevejen krydser nu ...

> Jaja, der er mange muligheder for en dejlig tur i det grønne :)

> Pjat, det bliver bedre når I kan køre direkte til Vejle

hvis man har lidt bedre tid kan man jo også tage Mols linen .. det
plejede jeg at gøre da jeg arbejded i Aarhus og skulle til Sjælland ...
dejlig tur fra odden ned til kbh ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-08-10 11:34

Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-10 14:19

> [...]

> i Ystad.

Den dur ikke; man /skal/ købe billet helt til Rønne.

Jeg har lige snakket med DSB og måden at gøre det på er at skifte til
Pågatog i Malmø. Hos DSB koster en billet København H-Ystad 176 kroner
hver vej, inklusive cykel - det er vistnok billigere hos Skånetrafiken.

Men 352 for rejsen + 60 svenske kroner i entre, børn op til 18 gratis.

På brochuren:

<http://www.raa.se/publicerat/varia2010_4.pdf>

se det dog ud til at middelalderfestivalen er blevet flyttet til juni,
så jeg venter nok til næste år ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 07-08-10 15:18

Per Rønne skrev:

> Den dur ikke; man /skal/ købe billet helt til Rønne.

Så har de lavet det om. Jeg har tidligere købt billet med det direkte
tog fra København til Ystad (med forbindelse til Bornholm) - uden at
købe billetten helt til Bornholm.

Det er nemlig så "smart" lavet, at DSB kun har et begrænset antal
pladser på hver afgang til den fulde strækning København-Rønne. Det
betyder, at der kan være udsolgt København-Rønne, selv om der er masser
af plads på toget og masser af plads på færgen. Jeg har så gjort det, at
jeg købte en billet til toget København-Ystad og efterfølgende en billet
til Ystad-Rønne. Det gik fint. Men de kan selvfølgelig have lavet det
om.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-08-10 18:42

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Aldrig i livet, siger jeg. Et normalt data-abonnement fås hos dem til 49
> om måneden, og hvem får mon en datatrafik på 10 GB? Husk på at selv en

Det er der en del der gør. Tænk Youtube...

Fra : Per Rønne

Dato : 04-08-10 06:38

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100803 <nospam0002+20100803@gmail.com> wrote:

> Det er der en del der gør. Tænk Youtube...

Og gør de det så uden for WiFi-dækning er de selv ude om deres
exorbitante regninger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 06:59

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og gør de det så uden for WiFi-dækning er de selv ude om deres
> exorbitante regninger.

er 99,- pr. mdr. "exorbitant" ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 04-08-10 10:14

> er 99,- pr. mdr. "exorbitant" ?

Det var kun for den første G, og de ryger nok hurtigt højere op.
Derudover ville der så være to dataplaner de skulle betale for: iPad og
iPhone.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-10 10:16

Fra : Per Rønne

Dato : 04-08-10 11:58

> "Og så så jeg at 3 tager 99 kr/md for et iPad-abonnement. Inklusives
> µSIM-kort og 10 GB datatrafik om måneden."

Ja, jeg huskede forkert. Det er ikke for 10 GB om måneden, men kun for 1
GB.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-10 08:02

> Og gør de det så uden for WiFi-dækning er de selv ude om deres
> exorbitante regninger.

Ikke hvis de har et dataabbonnement med fri trafik

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-10 17:31

> Jov, da ... men normalt er der da vist ingen passagerer med i bilerne?

Du må ud at køre med nogen børnefamilier - gerne med ungerne i 5-7 års alderen.

> Og har endnu aldrig besteget en tandem ...

Hvis du nu blev besøgsven for en blind der gerne ville ud at cykle?

Fra : Per Rønne

Dato : 05-08-10 05:25

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804 <nospam0002+20100804@gmail.com> wrote:

> Du må ud at køre med nogen børnefamilier - gerne med ungerne i 5-7 års
> alderen.

Nu plejer forældrene vist ikke at tage ungerne med på arbejde ... og mig
bekendt er bilkørsel for det meste arbejdsrelateret, herunder mellem
hjem og job.

> Hvis du nu blev besøgsven for en blind der gerne ville ud at cykle?

Virker meget usandsynligt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-08-10 07:12

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Nu plejer forældrene vist ikke at tage ungerne med på arbejde ... og mig
> bekendt er bilkørsel for det meste arbejdsrelateret, herunder mellem
> hjem og job.

Herovre i Jylland er afstandene til ting tit så forholdsvis store at
ungerne ikke med rimelighed selv kan transportere sig. 10 km til
fodbold fx. Det kan man ikke med rimelighed forvente af en knægt på 7
Ã¥r, af en trafikeret landevej.

Jeg kan godt love dig at børneforældre bruger en del tid i bilen med
deres børn.

Kom ud af stenbrospuppen og se en anden verden udenfor voldene.

> Virker meget usandsynligt.

Det er ellers et sted hvor tandem er obligatorisk.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-08-10 08:34

> [...]

> ungerne ikke med rimelighed selv kan transportere sig. 10 km til
> fodbold fx. Det kan man ikke med rimelighed forvente af en knægt på 7

Hvordan klarede jyderne det egentlig før bilen blev hvermandseje?

Min familie boede i øvrigt et halvt års tid i Gelsted på Fyn, da vi tre
brødre var i alderen 4-11 år gamle. Vi tilbragte rigtig meget tid på
cykel, også selv om den nye centralskole lå kort fra den gamle skole,
som min far havde købt for at indrette til fabrik.

Vi beholdt dog hele tiden lejligheden i Husum, København, og flyttede så
tilbage. Selv med station i landsbyen var der for langt til Odense til
at min mor fandt det praktisk, når jeg kom i gymnasiealderen. Det har
været i 1962.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-08-10 09:10

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Hvordan klarede jyderne det egentlig før bilen blev hvermandseje?

Vel på samme måde som københavnerne førend der kom S-tog, busser
allevegne og cykelstier til de friske?

> [...]
> cykel, også selv om den nye centralskole lå kort fra den gamle skole,
> som min far havde købt for at indrette til fabrik.

Utvivlsomt men det er alt andet lige en del år siden, OG trafikken er
blevet meget meget værre. Du opfordres til at tage en cykeltur langs en
almindelig jysk hovedvej og vurdere hvordan det er sammenlignet med din
barndoms cykelture.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-08-10 11:31

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804 <nospam0002+20100804@gmail.com> wrote:

> Vel på samme måde som københavnerne førend der kom S-tog, busser
> allevegne og cykelstier til de friske?

Dengang var byen så lille at man kunne klare det ved en rask gåtur ...
men allerede kort efter at Københavns volde i løbet af 1850erne blev
sløjfet fik København kollektiv trafik. Hestesporvogne fra 1863,
dampdrevne 1884-92 og elektriske fra 1897.

> [...]
> blevet meget meget værre. Du opfordres til at tage en cykeltur langs en
> almindelig jysk hovedvej og vurdere hvordan det er sammenlignet med din

Lidt besværligt og dyrt når man bor i København ... min næste længere
cykeltur går til Glimmingehus, den bedst bevarede danske
middelalderborg.

<http://da.wikipedia.org/wiki/Glimmingehus>

Men der tager jeg nu nok toget på størstedelen af strækningen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 05-08-10 14:12

> [...]

> blevet meget meget værre. Du opfordres til at tage en cykeltur langs en
> almindelig jysk hovedvej og vurdere hvordan det er sammenlignet med din

Nemlig - Thorbjørn har ret og Per er forstokket

I midthalvfemserne var jeg på LO-skole i Silkeborg - lånte en knallert
for at hente varer på den nærliggende tankstation - jeg har /aldrig/
været så bange for mit liv, selvom jeg har været ved at drukne to gange.

Lastbiler m.fl. kørte dybt sindsygt hurtigt på Silkeborgvej, selvom der
kun er/var to kørebaner og hverken fortov eller cykelsti...tsk,
tsk...

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-10 14:15

> [...]
>
> Lastbiler m.fl. kørte dybt sindsygt hurtigt på Silkeborgvej, selvom der
> kun er/var to kørebaner og hverken fortov eller cykelsti...tsk,

hørt ... sålænge der er cykelsti så går det .. .men det er absolut ikke
så udbredt herude på "bølandet" som det kunne være.

Nu er jeg i kbh området engang imellem både af lyst og pga. arbejde, og
når man snakker med folk så virker det lidt som om de lever i en
ostklokke ... alt vest for roskilde er jo stort set ukendt land ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 05-08-10 14:25

> [...]
> når man snakker med folk så virker det lidt som om de lever i en
> ostklokke ... alt vest for roskilde er jo stort set ukendt land ...

Nåerh - Persyndrom?...

Undskyld Per - jeg driller blot, men Thomas & Thorbjørn har ret. Vi
bliver nemt for indspiste herinde, og det er ikke så godt

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-10 14:46

> Nåerh - Persyndrom?...
>
> Undskyld Per - jeg driller blot, men Thomas & Thorbjørn har ret. Vi
> bliver nemt for indspiste herinde, og det er ikke så godt

nemlig .. husk engang imellem på "udkants danmark" ! :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 05-08-10 15:20

> nemlig .. husk engang imellem på "udkants danmark" ! :)
>
> /thomas

Enig - jeg véd, hvor Thorbjørn er hjemmehørende, men hvor slår du dine
folder?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-10 16:36

> Enig - jeg véd, hvor Thorbjørn er hjemmehørende, men hvor slår du dine
> folder?

Herning ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 05-08-10 17:18

> Herning ...

> /thomas

Aha - messebyen

M., der desværre aldrig har gæstet den

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-10 17:24

> Aha - messebyen

Herning har storhedsvandvid .. og et af de eneste steder hvor der er
lavet udstykninger til nye huse som er blevet udsolgt de sidste 2 år ...

Og nu er de begyndt på at bygge højhuse ...

> M., der desværre aldrig har gæstet den

Sig til .. jeg gir en lunken øl i Østergade :)

Fra : Morten Lind

Dato : 05-08-10 17:28

> Herning har storhedsvandvid .. og et af de eneste steder hvor der er
> lavet udstykninger til nye huse som er blevet udsolgt de sidste 2 år ...
>
> Og nu er de begyndt på at bygge højhuse ...

Yep - højt er stort - eller sort, som de nye mennesker siger

> Sig til .. jeg gir en lunken øl i Østergade :)

Ska´ nok, tak

(Ka´ man få isterninger i? ).

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-10 17:34

> Yep - højt er stort - eller sort, som de nye mennesker siger

de vil også lave monorail fra messecenteret til banegården .. og lave en
business lufthavn lige i nærheden ..

> Ska´ nok, tak
>
> (Ka´ man få isterninger i? ).

sikkert!

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-08-10 17:14

> [...]
>
> Lastbiler m.fl. kørte dybt sindsygt hurtigt på Silkeborgvej, selvom der
> kun er/var to kørebaner og hverken fortov eller cykelsti...tsk,

Så burde de ansvarlige myndigheder da se at få bygget cykelsti og fortov
- som naturligvis ikke behøver at ligge klods op ad hovedvejen.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-10 17:24

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Så burde de ansvarlige myndigheder da se at få bygget cykelsti og fortov
> - som naturligvis ikke behøver at ligge klods op ad hovedvejen.

der skal jo være penge til det....

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-08-10 18:11

> der skal jo være penge til det....

Er de jyske politikere ikke travlt optaget af at få en motorvej til
Herning i stedet - og så en Kattegatbro med motorvej og tog til 150
milliarder ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-10 18:23

> Er de jyske politikere ikke travlt optaget af at få en motorvej til
> Herning i stedet

ja det tog kun 15-20 år at få den gennemført ...

> - og så en Kattegatbro med motorvej og tog til 150
> milliarder ...

det handler om at binde landet sammen ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 05-08-10 17:30

> Så burde de ansvarlige myndigheder da se at få bygget cykelsti og fortov
> - som naturligvis ikke behøver at ligge klods op ad hovedvejen.

Det har du ret i, men måske ser jyderne ikke sådan på det?

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-08-10 11:40

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> <http://da.wikipedia.org/wiki/Glimmingehus>
>
> Men der tager jeg nu nok toget på størstedelen af strækningen ...

Buslinie 990 kører direkte til Simrishamn med forbindelse til Bornholm.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-08-10 12:14

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100805 <nospam0002+20100805@gmail.com> wrote:

> Buslinie 990 kører direkte til Simrishamn med forbindelse til Bornholm.

Dén kan man jo kigge på - men toget har nu også station ikke så langt
fra borgen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-08-10 16:31

> Dén kan man jo kigge på - men toget har nu også station ikke så langt
> fra borgen ...

Smag og behag. Det tager nok lidt længere tid at skulle skifte i Malmö.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-08-10 18:06

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100805 <nospam0002+20100805@gmail.com> wrote:

> Smag og behag. Det tager nok lidt længere tid at skulle skifte i Malmö.

Ja, medmindre jeg tager en bus fra Lund skal der skiftes til Pågatog i
Malmø, som så går over Ystad. Og så skal der tages cykel med til
Gersnæs. Gärsnäs.

Der er også bus ved Glimmingehus, men det er med 3-4 timer mellem
busserne ...

Så det bliver nok denne:

<http://www.reseplaneraren.skanetrafiken.se/resultspage.asp>

- hvis det ellers giver noget fornuftigt resulatat på anden maskine end
min egen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 06-08-10 15:45

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Smag og behag. Det tager nok lidt længere tid at skulle skifte i Malmö.

Man kan også tage det direkte tog fra København til Ystad. Så er der en
fin lille cykeltur på 30 km til Glimmingehus: http://kortlink.dk/7zeg

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-10 08:34

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Man kan også tage det direkte tog fra København til Ystad. Så er der en
> fin lille cykeltur på 30 km til Glimmingehus: http://kortlink.dk/7zeg

Jeg kan ikke umiddelbart finde direkte tog København-Ystad; de
forbindelser jeg finder er med skifte til Pågatog i Malmø. Men
naturligvis findes de direkte tog, med forbindelse til Rønne - men det
er så nok med 3-4 timers intervaller.

Men jeg tror jeg tager cyklen til Kastrup, toget til Malmø hvor jeg
skifter til Pågatog til Ystad, og så cyklen videre til Glimmingehus. I
weekenden 21-22 august skulle der være middelaldermarked ved
Glimmingehus, så det kunne være et passende tidspunkt at tage derover om
lørdagen, eventuelt med telt og sovepose.

Jeg kan fra min tur sidste år til Opager huske at det koster 50% ekstra
at få cyklen med toget, og så synes der at være rabat hvis man er mere
end to med Skånetrafikken:

Skulle der være andre der er interesseret i at tage turen, hører jeg
gerne fra dem.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-08-10 16:33

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Nemlig - Thorbjørn har ret og Per er forstokket

Naturligvis :) (Husk det næste gang du er uenig med mig

> [...]
> for at hente varer på den nærliggende tankstation - jeg har /aldrig/
> været så bange for mit liv, selvom jeg har været ved at drukne to

Du ved godt at de der to striber midt på vejen ikke er til knallerter,
ikke?

Hvis det kan trøste laver de ringvejen i Silkeborg om til motorvej, så
det kan gå ENDNU stærkere (men uden knallerter).

> Lastbiler m.fl. kørte dybt sindsygt hurtigt på Silkeborgvej, selvom der
> kun er/var to kørebaner og hverken fortov eller cykelsti...tsk,
> tsk...

Vi går ind for at kaste børnene ud i det. Ligeledes starter de også i
den dybe ende af bassinet med blybælte og fra fem-metervippen.

Det giver stærke børn :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-10 16:36

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100805 <nospam0002+20100805@gmail.com> wrote:

> Du ved godt at de der to striber midt på vejen ikke er til knallerter,
> ikke?

hehe ..

> Hvis det kan trøste laver de ringvejen i Silkeborg om til motorvej, så
> det kan gå ENDNU stærkere (men uden knallerter).

men først om laaaaaang tid ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 05-08-10 17:19

> [...]

> Vi går ind for at kaste børnene ud i det. Ligeledes starter de også i
> den dybe ende af bassinet med blybælte og fra fem-metervippen.

Hæ, hæ...)))

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-08-10 16:35

Fra : Morten Lind

Dato : 05-08-10 17:15

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-08-10 17:37

> Det har du ret i, men måske ser jyderne ikke sådan på det?

Jeg mener bestemt at de fleste indfaldsveje til Silkeborg er udstyret
med cykelsti. Om så Morten har været ædru nok, eller haft nok lys på
til at kunne se dem, er en anden historie. Han har nok haft travlt med
at holde den under 80

Fra : Morten Lind

Dato : 06-08-10 02:00

> [...]

> med cykelsti. Om så Morten har været ædru nok, eller haft nok lys på
> til at kunne se dem, er en anden historie. Han har nok haft travlt med

Der var /ingen/ cykelsti dengang...begyndelsen af halvfemserne(?).

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-08-10 18:38

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-10 19:09

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-08-10 07:52

> Der var /ingen/ cykelsti dengang...begyndelsen af halvfemserne(?).

1890'erne?

Jeg bemærker du ikke forholdt dig til ædrueligheden og hastigheden

Fra : Morten Lind

Dato : 06-08-10 16:33

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100806 <nospam0002+20100806@gmail.com> wrote:

> 1890'erne?
>
> Jeg bemærker du ikke forholdt dig til ædrueligheden og hastigheden

Burde jeg det?

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-08-10 09:53