Bundkort mangler processor
Fra : Jt

Dato : 30-07-10 12:01

Hej gruppe

Jeg har dette bundkort til at ligge.

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=775Dual-VSTA&s=775

Der skal jeg have en billig processor (max 600,-)
Kan jeg tage en hvilken som helst cpu der passer i en LGA 775 sokkel eller
kan jeg kun vælge imellem dem der er i deres cpu support list ?

cpu support list ligger her.

http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=775Dual-VSTA

På forhånd tak
--
Johnny Theilmann

Fra : jk

Dato : 30-07-10 12:34

On Fri, 30 Jul 2010 13:00:57 +0200, "Jt" <hindbaer@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Kan jeg tage en hvilken som helst cpu der passer i en LGA 775 sokkel eller
>kan jeg kun vælge imellem dem der er i deres cpu support list ?

Standardsvaret er, at deres cpu support liste skal tages alvorligt.
For cpu'er på den liste kan bios genkende cpu'en, boote, og skrive
dens betegnelse korrekt på skærmen, når der postes, lige efter boot
bip.
Hvis ikke bios supporter en cpu, er der ingen garanti, for at den kan
boote. Men hvis cpu spænding, osv. er meget standard, er der en god
chance for det. Den postede CPU info kan dog være forkert.

mvh

John

Fra : Jt

Dato : 30-07-10 13:27

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> boote. Men hvis cpu spænding, osv. er meget standard, er der en god
> chance for det. Den postede CPU info kan dog være forkert.

Hmm så er det jo et sats.
Kan det være pga forskellen imellem 45nm og 65nm på cpu eller har det ingen
betydning på et bundkort?

Jeg må se om jeg kan finde en på listen.

Tak for svar

Johnny

Fra : jk

Dato : 30-07-10 13:57

On Fri, 30 Jul 2010 14:26:52 +0200, "Jt" <hindbaer@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>betydning på et bundkort?
>
>Jeg må se om jeg kan finde en på listen.

Spring fra 65 nm til 45 nm medfører netop en anden cpu spænding
(lavere), som bundkortet skal indstille (automatisk).

Men findes der P4 for s775. Jeg troede at P4 (65 nm) var for s478.

Et bundkort koster ikke alverden. Men man kan være bundet af ram og
grafik.

mvh

John

Fra : Jt

Dato : 30-07-10 14:16

> [...]
>
> Men findes der P4 for s775. Jeg troede at P4 (65 nm) var for s478.
>
> Et bundkort koster ikke alverden. Men man kan være bundet af ram og

Jeg har haft en core 2 duo e6400 til at sidde i, som er 65nm.
Men alternativet er at smide den i igen og købe en ny E8500 til min egen.
Men har alt andet hardware, så det nemmeste var en cpu. Jeg har fundet en
celeron 440 som passer i, men skal lige have fundet en forskel i forhold til
den p4 2.0 Ghz for s478, som jeg bruger lige nu i garagen.

Men den jeg kører med nu har kun 256mb ram og har 2gb til at ligge til s775
bundkortet, så derfor ville jeg gerne have den anden til at køre

Johnny

Fra : jk

Dato : 30-07-10 15:01

On Fri, 30 Jul 2010 15:16:14 +0200, "Jt" <hindbaer@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
>Men den jeg kører med nu har kun 256mb ram og har 2gb til at ligge til s775
>bundkortet, så derfor ville jeg gerne have den anden til at køre

Det lader til, at det er fsb1333, der er problemet

http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=558716

Man kan jo næsten ikke huske sådan noget mere.

Op til 1066 er supportet.

1333/4= 333 (2x166 på DDR)
1066/4= 266 (2x133 på DDR)

Det må være en begrænsning i chipset på bundkortet.

mvh

John

Fra : Jt

Dato : 30-07-10 15:25

> [...]
>
> 1333/4= 333 (2x166 på DDR)
> 1066/4= 266 (2x133 på DDR)
>
> Det må være en begrænsning i chipset på bundkortet.

Oki så er det nok derfor jeg fik en lidt hurtigere pc da jeg skiftede
bundkort.

en celeron 440 passer direkte på bundkortet i følge cpu listen og ifølge den
lokale biks kan jeg smide en celeron e3400 45nm 800fsb direkte i kortet og
koster begge omkring 400kr.

Så vil lige snakke med biksen og prøver derefter en e3400, hvis de stadig
mener den vil kunne køre uden problemer

Tak for hjælpen

Johnny

Fra : Ivar

Dato : 01-08-10 14:57

Jt skrev:

> Der skal jeg have en billig processor (max 600,-)

Hvis det skal være billigt, kan du prøve med en brugt processor.
Her er fx en Pentium 4 530, der på nuværende tidspunkt er
budt op til 20 kr.
http://www.qxl.dk/pris/computer-elektronik-software/hardware/cpu/cpu/cpu-30-ghz/v/an613688620/

Der er selvfølgelig en risiko ved at købe brugt, men jeg har købt en
del til mine børns computere, kun en enkelt gav problemer. Så
hvis processoren er billig, er det værd at prøve. De største
i en sokkel, eller til et kort, er ofte dyre.

Man kan også bruge Ebay, man skal dog ligge tjekke forsendelses
omkostninger (og moms+told hvis det er udenfor EU).

http://global.ebay.com/Intel_Core_2_Duo_E6700_SL9ZF_2667_GHz_4Mb_1066_MHz_CPU/180535417323/item

Ivar Magnusson

Fra : Jt

Dato : 01-08-10 18:47

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Man kan også bruge Ebay, man skal dog ligge tjekke forsendelses
> omkostninger (og moms+told hvis det er udenfor EU).

Den havde jeg ikke lige tænkt på.

Tak for det
Der må jeg da lige smide et bud afsted

Theilo