trailerproblemer!
Fra : Leif Due

Dato : 06-08-01 18:56

Jeg har store problemer med at få min 5-årige vallak til at gå op i
traileren. Han går velvilligt med op på rampen, og vil også godt gå ind i
traileren med forbenene, men så er det som om han blive usikker, og bakker
ud igen. Hvis vi trækker eller skubber bakker han også. Det hjælper dog at
lokke med foder, men det er alligevel ikke nok til at få ham så langt ind i
traileren, at den kan lukkes. Kan nogen hjælpe???

Fra : Tina Dandanell

Dato : 06-08-01 20:07

Du kan prøve med jordøvelser. Det plejer at have en god effekt på mange
ting, bl.a. på trailerproblemer.
Mvh. Tina
Leif Due <leifdue@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9kmlq6$4k$1@news.cybercity.dk...

Fra : Anita S

Dato : 06-08-01 20:10

"Tina Dandanell" <tina.stig@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan prøve med jordøvelser. Det plejer at have en god effekt på mange
> ting, bl.a. på trailerproblemer.
> Mvh. Tina

Hej Tina

Nu bliver jeg nysgerrig Hvad er jordøvelser???

Hilsen Anita

Fra : Tina Dandanell

Dato : 06-08-01 20:32

Horsmanship - siger det dig noget? Michael Peace, Shane Mosele, Monty
Roberts osv..... Du "lærer" at tale hestens sprog (kropssprog), hvilket
åbner en helt ny verden. F.eks. når du henter din hest på folden; de fleste
af os går direkte med front mod hesten, hen og tager i grimen. Men rent
faktisk betyder det "gå væk fra mig" når du viser hestens forsiden af din
krop. Når din hest først finder ud af, at du "forstår" den, kan du
kommunikere non-verbalt med den i mange henseender. F.eks. kan du longere
ude line, og få din hest til at skifte tempo udelukkende ved kropssprog.
Meget interessant, og faktisk ret let at lære, når man har noget grundviden,
kan man udvide. det er god hjerneaktivitet for hesten, og det giver et mere
afslappet samarbejde.
Mvh. Tina.

PS. Hvis du er interesseret, har Monty Roberts udgivet en "gør-det-selv" bog
om emnet. Men det er nok en god idé at gå til lidt undervisning.
Anita S <abr.mail@poREMOVEDIZst.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9kmq1v$cae$1@news.cybercity.dk...

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 07-08-01 13:51

On Mon, 6 Aug 2001 21:32:00 +0200, "Tina Dandanell"
<tina.stig@mail.tele.dk> twrote:

>Horsmanship - siger det dig noget? Michael Peace, Shane Mosele, Monty
>Roberts osv.....

Bare for en ordens skyld - vi kan godt blive enige om, at
horseman-ship kan udvises af andre end "heste-hviskere" ikk'???

Linda

Fra : Tina Dandanell

Dato : 07-08-01 19:05

Jo, det er jo præcis det jeg foreslår; at lære nogle teknikker og bruge dem
ved læsning.
Linda Christie Poulsen <christie*fjerndette*@dk2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:juovmtc0tiu91trasmnaqrtmqc5t5k3fcm@4ax.com...

Fra : Anet

Dato : 11-08-01 21:46

hej jeg er også tilhænger af at lære at bruge kropssprog over for sin hest.
Min hest på 5 år skal bare have en longe bage rumpen så går hun op i
traileren. Ikke at den skal være stram eller noget. Bare hun føler den liger
bag hendes rumpe så føler hun at der er noget bag hende og så trasker hun
roligt op i traileren og det var såd et.

hilsen

Anet

Fra : Anita S

Dato : 06-08-01 20:08

"Leif Due" <leifdue@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lokke med foder, men det er alligevel ikke nok til at få ham så langt ind
> traileren, at den kan lukkes. Kan nogen hjælpe???

Hej Leif

det er en god ide at lokke med foder. Prøv evt at have to reb klar som kan
lægges på kryds rundt om bagdelen på hesten, når den ser ud til at begynde
at tøve.

Prøv også at kigge på hvilke forhold du "øver" hesten i at gå op i
traileren.
Øver du når du har rigtig god tid, eller bliver det kun til noget når han
virkelig SKAL læsses.
Hvis det mest foregår under pressede omstændigheder, tror jeg det vil hjælpe
at prøve en dag hvor du har hele dagen hvis det skal være

Mange hilsner Anita

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-08-01 21:52

> det er en god ide at lokke med foder. Prøv evt at have to reb klar som kan
> lægges på kryds rundt om bagdelen på hesten, når den ser ud til at begynde
> at tøve.

En anden ting er at have et rigtigt langt reb, som du lige snurrer
en extra gang rundt om forbommen. Den ene ende holder du, den anden
sætter du i grimen. Når hesten så forsøger at trække sig baglæns så
kan du rent faktisk let holde imod, så han ikke kan gå baglæns.
Du tager det så stille og roligt, og lokker hesten til at gå længere
og længere frem. Tilsidst er den i traileren.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Claus Bilstrup

Dato : 06-08-01 21:18

Hej...

Jeg ved ..der findes en video med Gitte Naldal bla. om trailer problemer
....desværre har jeg ikke set den ...men jeg har læst hendes "Fra rytter til
hest" og set videoen ...og syntes hun er meget dygtig ...
Du kan se nærmere på www.horsemanship.dk

Held og lykke hilsen Gitte

Fra : Peter Bromley

Dato : 07-08-01 08:25

Desværre fik min nuværende hest, en meget dårlig læsseoplevelse, en af de
første gange vi havde ham ude og køre.

En "Briantype", mente at når man kører fra en ridehal, så er det fint at
køre som død og helvede, med gruset ud til alle sider. Ikke nok med det, så
valgte han også at vende (for fuld fart) lige bag rampen på vores trailer,
mens hesten stod halvejs på vej ind.
Min hest blev lige nervøs og løftede hovedet for at se hvad det var der kom
farende bagfra, desværre tænkte han ikke på at hans hovede var inde i en
trailer, så han bragede ind i bagkanten på taget, som ramte lige bag ørerne.

Derefter blev hesten nervøs, hver gang han kom frem til det punkt hvor
hovedet skulle forbi den kant.

Et par gode venner er Parelli fanatikere, og de hjalp mig med at få ham
læsset bagefter, og gav mig et par "værktøjer" som jeg kunne bruge. Jeg er
facineret over hvor meget det kan gøre, ved at bruge de metoder som Pat
Parelli bruger.

Det er nogenlunde de samme ting som Gitte Naldal bruger i sin
trailerlæsningsvideo (hvor hun også viser flere andre ting en kun
trailerlæsning), og den kan jeg klart anbefale, hvis man har problemer med
at læsse sin hest.

Gitte Naldal's trailerlæsningsvideo, handler ca. 1/3 om trailerlæsning.
Resten er om anden træning, og den er mere informativ end hendes 1' video.

Peter!

Links:
Pat Parelli - www.parelli.com
Gitte Naldal - www.horsemanship.dk
Born Riders - www.bornriders.dk (Nederst i menuen, findes en god artikkel om
horsemanship)

Fra : Benedicte Beck

Dato : 06-08-01 21:39

Det hjælper også at bakke traileren hen til en bakke, så rampen bliver
næsten lige. Så vil din vallak ikke føle overgangen så farlig.

Mvh. Benedicte

Fra : Bettina Og Bjarne Ve~

Dato : 06-08-01 21:50

Jeg har faktisk samme problemer, men har løst dem på en lidt speciel måde.
Jeg har nemlig købt en trailer med frontudlæsning. Så brugte jeg lang tid på
at have traileren stående, og bare trække hesten igennem uden at binde ham
op..... nu går han frejdigt ind, ingen problemer her. Samtidigt har det løst
et andet problem, nemlig at han nærmest stod på bagrampen, så snart
traileren stod stille...det var møgsvært at læsse ham af sådan. Nui læsser
jeg ham af skiftevis forud og bagud...derfor står han og venter på mig.

venlig hilsen
Bettina
www.broderigaarden.dk
www.big-time.dk
www.big-time.dk/Aloe%20Vera/velkommen.htm

Fra : Pia

Dato : 06-08-01 23:42

hvis traileren er mørk indeni, kan det hjælpe med en lampe eller at åbne
fordøren... Og altid træne når man ikke "skal noget"

:Pia