MS Windows
briani 27239
Ældre programmer i Win7
Fra : Per Andreasen

Dato : 27-07-10 21:08

Jeg har et ældre bridgeprogram, som jeg er meget glad for. Det kan desværre
ikke køre under Win7 64 bit, hvilket betyder, at jeg må bruge en gammel
computer med XP, når jeg ønsker at bruge programmet. Jeg har forsøgt at
finde "afløsere", men har endnu ikke kunnet finde et lige så godt program
(efter min mening).
Nu til spørgsmålet: Er der en måde at få ældre programmer, som
fungerede i tidligere udgaver af Windows til at fungere i Win7 64 bit?

På forhånd tak for svaret Per

Fra : Gamle

Dato : 27-07-10 21:19

Per Andreasen wrote:
> [...]
> Nu til spørgsmålet: Er der en måde at få ældre programmer, som
> fungerede i tidligere udgaver af Windows til at fungere i Win7 64 bit?

Hej.

Kan dette være løsningen?
http://www.windows7guide.dk/tips-a-tricks/41-tips-a-tricks/241-windows-7-virtual-windows-xp-mode

/Torben

Fra : Lyrik

Dato : 27-07-10 17:11

On 27 Jul., 22:08, "Per Andreasen" <per.andrea...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Nu til spørgsmålet:      Er der en måde at få ældre programmer, som
> fungerede i tidligere udgaver af Windows til at fungere i Win7 64 bit?

,,,,,,,,,,,,,,
Du kan prøve den gamle Virtual PC 2007, selv om den ikke lister Win7
64 bit og vil sige at dit system ikke er understøttet, så har jeg
installeret den på en Win7 32 bit uden problemer.:
http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/support/virtual-pc-2007.aspx
Så kan du installere Win XP på den og dit bridgeprogram. Men det
kræver selvfølgelig en XP licens.

At få bridgeprogrammet til at køre i W7 64 bit er nok en umulig
opgave. Men du kan prøve Dosbox:
http://www.dosbox.com/download.php?main=1

Kører det der, kører det gratis. Du skal måske læse lidt på det?

I Ubuntu Linux havde du haft en gratis mulighed. Der kan man
installere "Wine" som er en gratis ældre Windows mulighed. Ak ja! Tænk
at køre Linux for at spille bridge i Windows!?

Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-10 10:51

"Per Andreasen" <per.andreasen@gmail.com> wrote in message
> [...]
> Nu til spørgsmålet: Er der en måde at få ældre programmer, som
> fungerede i tidligere udgaver af Windows til at fungere i Win7 64 bit?

Har du prøvet at højreklikke på exe-filen, vælge properties/egenskaber og så
vælge compatibility-fanen? Det har virket hos mig adskillige gange.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-07-10 11:07

Den 28-07-2010 11:50, Sven Lindhardt skrev:

> Har du prøvet at højreklikke på exe-filen, vælge
> properties/egenskaber og så vælge compatibility-fanen? Det
> har virket hos mig adskillige gange.

Jeg har en fornemmelse af, at det er Easy Bridge, der
driller Per Andreasen. Jeg har hørt fra flere, der har
problemer med det program i Windows 7.

Jeg har foreslået nogle af dem ovenstående løsning, uden det
har virket. Men jeg har ikke selv kunnet prøve, så jeg ved
ikke, om de pågældende har overset noget - det har typisk
været uøvede brugere.

Hvis nogen herinde kan få programmet til at virke ved at
fifle ved indstillingerne, hører jeg meget gerne nærmere.
Programmet kan hentes her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-spil-easybridge.php

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær noget nyt om danske ord og ordsprog.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-07-10 11:33

Måske selve programmet kan bringes til at køre hvis det allerede er
installeret men jeg tvivler. Setup programmet kan ikke køres da det
bruger en forældet version af installshield.
Så eneste måde at få det til at køre under WIN7 64 ser ud til at være
Virtual Windows XP eller en anden Virtual PC software som kan køre
under WIN7 64, som f.eks. WMware.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-07-10 12:34

Den 28-07-2010 12:32, Jens Peter Karlsen skrev:
> Måske selve programmet kan bringes til at køre hvis det allerede er
> installeret men jeg tvivler. Setup programmet kan ikke køres da det
> bruger en forældet version af installshield.

Har du lyst til at prøve, hvis jeg laver en zip af
programmappen? Jeg kan dog forestille mig, at der nok vil
være et problem med, at programmet prøver at skrive til
programmappen, fx når der skal gemmes spil eller
indstillinger. Den slags var meget brugt i gamle dage.

Brug af virtuelle pc'er er nok ikke en løsning for de fleste
af mine læsere. Men hvis ovenstående virker, kan jeg lave en
ny installationsfil med Inno Setup.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-07-10 19:10

Jeg er villig til at prøve hvis du lige zipper det og sender det til
min e-mail. Den virker.
Jeg ligger lidt i flytterod så det kan tage lidt tid.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Wed, 28 Jul 2010 13:33:41 +0200, Kim Ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-07-10 19:41

Den 28-07-2010 20:10, Jens Peter Karlsen skrev:
> Jeg er villig til at prøve hvis du lige zipper det og sender det til
> min e-mail. Den virker.

Tak! Mail er sendt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-07-10 10:34

En kort test viser at det kører uden problemer så længe det ikke er
installeret til C:\programmer (Program files) Så om ikke andet kan det
gøres tilgængeligt som en zipfil med en readme.txt der forklarer at
det i stedet skal placeres i f.eks. C:\bridge.
Mit Bridge er noget rustent men det lykkedes da at vinde en hånd.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Wed, 28 Jul 2010 20:40:42 +0200, Kim Ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-07-10 11:04

Den 29-07-2010 11:34, Jens Peter Karlsen skrev:
> [...]
> gøres tilgængeligt som en zipfil med en readme.txt der forklarer at
> det i stedet skal placeres i f.eks. C:\bridge.

Alle tiders, du skal have mange tak! Bare lige en ting, jeg
ikke forstår: Jeg troede, at alle mapper undtagen dem under
brugermappen var skrivebeskyttede i 7'eren, men det er måske
ikke tilfældet?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : emjeppesen

Dato : 29-07-10 13:43

Kim Ludvigsen skrev:

>Jeg troede, at alle mapper undtagen dem under
>brugermappen var skrivebeskyttede i 7'eren, men det er måske
>ikke tilfældet?

Mappen er ikke skrivebeskyttet, men filerne i mappen er pr. default
skrivebeskyttet
Det kan man så selv ændre på.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-07-10 14:09

Den 29-07-2010 14:43, emjeppesen skrev:

> Mappen er ikke skrivebeskyttet, men filerne i mappen er pr. default
> skrivebeskyttet
> Det kan man så selv ændre på.

Ok, så må jeg hellere anbefale, at man placerer mappen under
Dokumenter, da de fleste af programmets brugere nok er oppe
i alderen og måske ikke de mest øvede med hensyn til
brugerrettigheder.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-07-10 21:45

Det er ikke tilfældet. Men Program Files er speciel. Dens Owner er
Trustedinstaller og brugeren har kun begrænsede rettigheder.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Thu, 29 Jul 2010 12:03:57 +0200, Kim Ludvigsen

Fra : Lyrik

Dato : 31-07-10 06:54

On 30 Jul., 23:23, Jens Peter Karlsen <jpkarl...@mvps.org> wrote:
> I så fald er det ikke en ægte Windows. Microsoft har ikke frigivet
> nogen versioner af Windows i Public Domain. Dvs. at alle Windows
> versioner kræver licens.
> Wikipedia siger da også:
> Wine is not a full emulator, but is instead a compatibility layer,

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ja så siger vi det. Det korte og det lange er at det følger med en
gratis Ubuntu lige til at downloade! Og den er meget
anbefalelsesværdig.

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 29-07-10 10:46

On 28 Jul., 12:06, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis nogen herinde kan få programmet til at virke ved at
> fifle ved indstillingerne, hører jeg meget gerne nærmere.
Jeg kan køre originaldownloaden og installere den i "Wine" under mac
OS-X:
http://luen.dk/bridge.tiff

Nu går jeg op og prøver "Wine" i Ubuntu.

P.S. "Wine" er en mappe som indeholder en mappe der hedder "C:/" og en
mappe der hedder "Programmer" og ligeledes en mappe der hedder
"Windows". Kort sagt et helt "Windows-system" i en eneste mappe der
hedder "Wine"

Jens

Fra : Lyrik

Dato : 29-07-10 11:01

On 29 Jul., 18:45, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Jeg kan køre originaldownloaden og installere den i "Wine" under mac
> OS-X:http://luen.dk/bridge.tiff
>
> Nu går jeg op og prøver "Wine" i Ubuntu.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det gik snydnemt. Originalbridge-programmet fløjtede lige ind i "Wine"
på Ubuntu og virkede top-notch:
http://luen.dk/bridgeubuntu.png

Det eneste det kniber med er at få Windows7 til at køre den!))

Hilsen
Jens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-07-10 18:11

Den 29-07-2010 19:00, Lyrik skrev:

> Det gik snydnemt. Originalbridge-programmet fløjtede lige ind i "Wine"
> på Ubuntu og virkede top-notch:
> http://luen.dk/bridgeubuntu.png
>
> Det eneste det kniber med er at få Windows7 til at køre den!))

Vi må have udviklet Wine for Windows.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : N/A

Dato : 29-07-10 18:11

Fra : Lyrik

Dato : 29-07-10 12:56

On 29 Jul., 19:10, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> Vi må have udviklet Wine for Windows.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Rent faktisk var det en god idé, fordi bagudkompatibiliteten er røget
for mange af de ældre og i mange tilfælde lysende begavede Windowsspil
og programmer. Noget andet er, at med den andel af markedet Windows
har, så er det en god anbefaling for at få folk over på Ubuntu Linux,
at man kan køre "Wine" der. Der findes virtuelle maskiner, men Wine
er noget helt specielt. "Wine" betyder nemlig:"Wine Is Not an
Emulator." For netop at påpege at "Wine" kører en ægte Windows.

Det er med Windows lige som med "Anders And" De nye striber er ikke
sjove, de gamle havde "Carl Barks" kvalitet. Sådan er de gamle
Windowsspil mere underholdende. De havde humor og et glimt i øjet.
"Hitchikers Guide to the Galaxy", Monkey Island, 7th Guest,
PowerChess, Full Throttle, Woodruf and the Schnibble of Azimuth,- og
mange andre.

Nu smides man ned i underhylerne på en amerikansk soldat og oplever at
"alle problemer kan løses med krig!" Det er ikke rigtigt, ikke sjovt, -
spændende måske, men det bliver det ikke ved med at være. Trættende i
længden..humoren mangler.

Jens

Fra : Rado

Dato : 30-07-10 11:49

On Thu, 29 Jul 2010 11:55:53 -0700 (PDT), Lyrik
<jenserikbech@gmail.com> wrote:

>at man kan køre "Wine" der. Der findes virtuelle maskiner, men Wine
>er noget helt specielt. "Wine" betyder nemlig:"Wine Is Not an
>Emulator." For netop at påpege at "Wine" kører en ægte Windows.

Dvs. den kræver en Windows licens for at køre?

--
Rado
"Den genetiske kode minder ikke om software - den ER software,

Fra : Lyrik

Dato : 30-07-10 06:24

On 30 Jul., 12:48, Rado <r...@fjernpost1.tele.dk> wrote:

> Dvs. den kræver en Windows licens for at køre?
,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nej!

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-07-10 22:23

[...]

On Fri, 30 Jul 2010 05:23:49 -0700 (PDT), Lyrik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-07-10 12:55

Den 27-07-2010 22:08, Per Andreasen skrev:
> Jeg har et ældre bridgeprogram, som jeg er meget glad for.
> Det kan desværre ikke køre under Win7 64 bit

Hvis der er tale om Easy Bridge, så har Jens Peter Karlsen
været så venlig at finde en løsning, som du kan se
andetsteds i tråden. Jeg har lavet en zip-fil med programmet
og en lille installationsvejledning her: