Equalizer i iTunes
Fra : Steen

Dato : 27-07-10 09:28

Det er en debat der nok aldrig finder en vinder, men jeg faldt over en
artikel der viser vej til "den perfekte EQ i iTunes"...
Nogle mennesker mener nok, at musik skal høres _uden_ equalizer

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20040902070807431

Ofte smækker jeg lige min MacBook til det stationære anlæg, og leger
lidt med EQ'en.
Om det foreslåede "perfekte setting" er den helt rigtige, kan nok
diskuteres - men lyden bliver da sparket en del frem i højttalerne.
Slå man EQ'en fra, bliver lydbilledet lige pludseligt en fald og kedelig
affære.

Det skal nok tilføjes at jeg kun hører rock i diverse subgenrer - det
har nok også en indflydelse på indstillingen af en equalizer.

--
Steen

Fra : Morten Lind

Dato : 27-07-10 14:55

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Det skal nok tilføjes at jeg kun hører rock i diverse subgenrer - det
> har nok også en indflydelse på indstillingen af en equalizer.

Jeg har brugt EQ´en, siden den kom frem - for jeg vil have diskant

M.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-07-10 21:17

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Nogle mennesker mener nok, at musik skal høres _uden_ equalizer

Ja nogle, men det virker som om flere og flere hifi-interesserede
dropper "purist" holdningen og indlader sig på at lyden blive behandlet
digitalt på alle mulige måder - eks. i forbindelse med rumkorrektion.

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-07-10 21:25

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Ja nogle, men det virker som om flere og flere hifi-interesserede
> dropper "purist" holdningen og indlader sig på at lyden blive behandlet
> digitalt på alle mulige måder - eks. i forbindelse med rumkorrektion.

korrektion ifht. rummet er det som equalizer skal bruges til .. pointen
er at musikken skal gengives som det var kunsterens mening ...

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-07-10 21:53

> korrektion ifht. rummet er det som equalizer skal bruges til .. pointen
> er at musikken skal gengives som det var kunsterens mening ...

Ja, men hvordan var det lige kunstneren mente at det skulle lyde? Man
kan jo også vælge bare at skrue det sammen så man selv synes det lyder
godt

Mht. rumkorrektion så kan "equalizeren" vist gøres ret omfattende. Eks.
http://www.lyngdorf.com/content/view/21/45/

Sådan noget må da kunne fås i software til Mac? Eller måske til Windows
eller Linux?

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-07-10 22:11

> [...]
> godt
>
> Mht. rumkorrektion så kan "equalizeren" vist gøres ret omfattende. Eks.

jep .. og ved brug af en kalibrerings mickrofon fjerner du også den
værste fejlkilde ... mennesket ...

> Sådan noget må da kunne fås i software til Mac? Eller måske til Windows
> eller Linux?

Jeg er ikke stødt på det ...

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-08-10 16:35

> pointen
> er at musikken skal gengives som det var kunsterens mening ...

Kunstneren har jo typisk kun kunnet høre hvordan det lød i studiet til
miksning og evt efterfølgende til mastering (ved rock, pop og den
slags).

Så hvis målet er at opnå det samme som kunstneren lyttede til ved
miksningen burde der stå flere aktive Genelec monitors (og den slags)
rundt omkring fremfor de såkaldte hifi højttalere

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-10 17:11

Hej,

> Så hvis målet er at opnå det samme som kunstneren lyttede til ved
> miksningen burde der stå flere aktive Genelec monitors (og den slags)
> rundt omkring fremfor de såkaldte hifi højttalere

Jeg bruger netop aktive Genelec monitors af blandt andet den grund, så
det er ikke nogen helt dårlig idé.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/