Fire-spors optageprogram til iPhone?
Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-07-10 05:46

Er der nogen som bruger deres iPhone som mini-studie, og som har gjort
erfaringer med at bruge den som fire-spors-optager?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-07-10 10:46

Flemming Rubini wrote:
> Er der nogen som bruger deres iPhone som mini-studie, og som har gjort
> erfaringer med at bruge den som fire-spors-optager?

Af gode grunde ikke, da jeg ikke har en iPhone, - men du vil få to store
problemer - optage-kilden - fx. mikrofon, der jo kun er en
mono-mikrofon, samt finde et program, der vil kunne fungere som modtager
af kildesignalet.

Dildesignalet vil være det værste, da det eksterne stik til headset ikke
er et multi-kanal stik, men kun en 'splitter' til hhv. øresnegl og
mikrofon. Hvis det havde været en iPod Touch, kunne du have brugt en
stereo-mikrofon, da det er muligt at sætte en sådan til Touch.

Af programmer findes der meget lidt. - Det eneste, jeg har umiddelbar
kendskab til, er Portable Audacity, som dog kun kan optage i stereo -
altså 2 kanaler, og det har ikke et godt ry. - Så jeg er bange for, det
er et no good, no go på iPhone...

Hvis du vil have noget mobilt til både stereo/multi-kanals optagesystem,
skal du nok over i noget af Olympus' mobile digitale optagere. Der
findes mange modeller til priser ned fra ca. 1800kr. og op til omk.
5000kr. - nogle kun til stereo via indb. mikrofon, andre med mulighed
for tilslutning af ekstern digital enhed til multi-kanals optagelser.
Alle bruger SD kort op til 128gb.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-07-10 11:15

> Af programmer findes der meget lidt.

Prøv fx at se dette eksempel på en 4-spors-båndoptager:

<http://www.synthtopia.com/content/2009/05/07/fourtrack-20-iphone-multit
rack-audio-recorder/>

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-10 11:21

Hej,

> Af gode grunde ikke, da jeg ikke har en iPhone, - men du vil få to store
> problemer - optage-kilden - fx. mikrofon, der jo kun er en
> mono-mikrofon

Man kan bare tilslutte en ekstern stereomikrofon til dock-connectoren.

> samt finde et program, der vil kunne fungere som modtager
> af kildesignalet.

Der findes en række forskellige flerspors-apps, fx MultiTrack DAW,
StudioMini Recording Studio og GigBaby four track recorder.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-07-10 22:04

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Man kan bare tilslutte en ekstern stereomikrofon til dock-connectoren.

Har du et link? Jeg synes kun jeg kan finde noget fra Logitech, som kun
kan købes i Japan. Alt andet jeg har fundet frem til kører via mini-jack
stikket.

--
Mvh Martin

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-10 22:09

Hej,

> Har du et link? Jeg synes kun jeg kan finde noget fra Logitech, som kun

Prøv at Google - men her er et eksempel:

http://www.bluemic.com/mikey/new/

Det er en ny model (de har en ældre også) som dog først er i butikkerne
fra 20. august.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-07-10 22:23

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Prøv at Google - men her er et eksempel:
>
> http://www.bluemic.com/mikey/new/

Jeg har Googlet det, og har også været omkring Mikey - havde bare lige
glemt det. (Faktisk fandt jeg ikke Mikey via Google, men gennem en
review af FourTrack.app)

Jeg fandt som tidl. nævnt også denne fra Logitech

http://www.mobilewhack.com/logitech-lic-irec03p-iphone-recorder/

Så produkterne er der, om end der ikke er mange producenter på
markedet... endnu. Jeg synes ellers det er oplagt at bruge iPhone til at
optage med. Men okay, de små dedikerede optagere er jo også efterhånden
til at betale så måske er markedet for sådan en add-on til iPhone slet
ikke så stort som jeg tror.

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-07-10 22:25

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> optage med. Men okay, de små dedikerede optagere er jo også efterhånden
> til at betale så måske er markedet for sådan en add-on til iPhone slet

Du har også meget større flexibilitet med en dedikeret digital optager
... mulighed for at skifte hukommelseskort under optagelser f.eks.

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-07-10 22:41

> Du har også meget større flexibilitet med en dedikeret digital optager
> .. mulighed for at skifte hukommelseskort under optagelser f.eks.

Ja, og så ringer den ikke midt i det hele. Selvom det ikke er helt så
stort et problem efter at iOS 4 har givet os en grad af multitasking og
optagelsen dermed ikke stopper, så kan det jo godt virke lidt
distraherende på den/dem der optages

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-07-10 23:52

> [...]
> stort et problem efter at iOS 4 har givet os en grad af multitasking og
> optagelsen dermed ikke stopper, så kan det jo godt virke lidt

Airplane Mode er din ven :)

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-07-10 15:29

> Airplane Mode er din ven :)

Ja, det er rigtigt. Det blev jeg også mindet om hos producenten af
StudioMini, som der tidl. belv henvist til i denne tråd:

R"e"c"o"m"m"e"n"d"a"t"i"o"n"s" "f"o"r" "u"s"e":"
"
P"h"o"n"e" "S"t"e"r"e"o" "H"e"a"d"s"e"t" "("h"e"a"d"p"h"o"n"e"s"
"w"i"t"h" "a" "b"u"i"l"t"-"i"n" "m"i"c"r"o"p"h"o"n"e")" "o"r" "T"R"R"S"
"1"/"8" "t"o" "R"C"A"s" "c"a"b"l"e" "("C"a"m"c"o"r"d"e"r" "A"V")"
"c"o"n"n"e"c"t"e"d" "t"o" "a"n" "a"u"d"i"o" "m"i"x"e"r" "/" "m"i"c"
"p"r"e"a"m"p"."
"
"
"P"u"t" "y"o"u"r" "i"P"h"o"n"e" "i"n" "A"i"r"p"l"a"n"e" "M"o"d"e" "t"o"
"a"v"o"i"d" "d"i"s"t"r"a"c"t"i"n"g" "c"a"l"l"s" "a"n"d" "t"e"x"t"s"."

Første tip går ud på at man kan bruge et kabel som typisk følger med
lowend camcorders til at tilslutte iPhonen til en mixer med line-out. På
den måde kan man jo bruge alle former for mikrofoner, om end det jo så
ikke længere er så handy.

--
Mvh Martin

Fra : jagge

Dato : 28-07-10 15:01

> [...]

> optage med. Men okay, de små dedikerede optagere er jo også efterhånden
> til at betale så måske er markedet for sådan en add-on til iPhone slet

Er du ikke bekymret for kvaliteten ?? Jeg har selv tænkt over det i
forhold til højkvalitets lyd til video MEN har set standalone løsninger
med meget høj audio kvalitet til et par K kr mener jeg. Altså er al lyd
på Iphone standarden ikke meget komprimeret ??

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-10 15:02

Hej,

> Altså er al lyd
> på Iphone standarden ikke meget komprimeret ??

Nej.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-07-10 15:29

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Altså er al lyd
> på Iphone standarden ikke meget komprimeret ??

Det er CD-kvalitet mht. bit-rate og sampling. Men hvor god
AD-konverteren er i forhold til de små håndholdte optagere ved jeg ikke.

--
Mvh Martin

Fra : jagge

Dato : 28-07-10 17:02

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Det er CD-kvalitet mht. bit-rate og sampling. Men hvor god
> AD-konverteren er i forhold til de små håndholdte optagere ved jeg ikke.

Ok spændende så vil jeg da kigge på det også :0)

MVH

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-07-10 23:30

jagge wrote:

> [...]
> med meget høj audio kvalitet til et par K kr mener jeg. Altså er al lyd
> på Iphone standarden ikke meget komprimeret ??

Det er da klart, man vil få meget bedre lyd ud af en enhed, som fx. de
halv- og helprofessionelle Olympus mini-recorders, end på en iPhone.

Det er da muligt, der er nogle, der er 'tilfredse' med den lyd, som fx.
FourTrack kan levere, men så tør jeg godt garantere for, de enten ingen
hørelse har - eller ingen forstand på lydoptagelse!

Og det siger da sig selv, at det er både fysisk og software umuligt at
lave både ordentlig hardware og software, hvis det skal kunne være på
fx. en iPhone 3G. - Fx. fylder Amadeus II - en af de mindste 2-kanals
audioprogrammer - alene ca. 8mb uden nogen form for plug-ins - altså kun
det rå program, der så kun kan arkivere i eget format.

Til sammenligning fylder selve optageprogrammet på Olympus' mindste
4-kanals mobile optager alene ca. 250mb + 512mb til styresoftware og
yderligere 1gb til intern hukommelse til behandling af softwaren.
Frekvensområdet på linieforstærkeren på den model, jeg har afprøvet, er
18-22.000hz med en s/n på -85dbA/-81dbB (svarer til en god MC med Dolby
C), og en dynamik på 95db +/-3db VU. Frekvensområdet på de 2 indb.
mikrofoner var 40-12.500hz (altså præcis DIN45511 stereonorm!), s/n
-65db +/-3db og dynamik på 55dbA/52dbB. Kan ikke huske modelnr., men den
var på tilbud hos Knud Eskildsen for ca. 2 mdr. siden til 2395kr..

Skal man have en, der blot kan klare en nogenlunde lyd, svarende til
std. CD lyd med s/n på -95dbA/-92dbB og en dynamik på 95-100db +/-3db
VU, stiger prisen pludselig til 4995kr..

- Der er ingen, der skal bilde mig ind, at en iPhone vil kunne klare
blot tilnærmelsesvis det, som en dedikeret 4-kanals optager kan! - En
iPhone vil /måske/ kunne klare en nogenlunde narrow-field optagelse på
afstande under ca. 2 meter, men så med garanti heller ikke mere. - Og
med lige så stor garanti vil det ikke blive bedre end en std. MC deck
med Dolby C - altså ca. -73-78dbA/-70-75dbB og en dynamik på mindre end
80db +/-3db VU!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-10 00:02

> [...]
> med lige så stor garanti vil det ikke blive bedre end en std. MC deck
> med Dolby C - altså ca. -73-78dbA/-70-75dbB og en dynamik på mindre end

Du har på iOS jo adgang til Core Audio så hvis din mikrofon er god nok
så kan du optage din lyd i 16bit linear PCM ... det er så vidt jeg
husker std. CD kvalitet.

At måle kvaliteten på noget på baggrund af hvor meget programmer fylder
er ... dumt.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-07-10 00:27

Thomas von Hassel wrote:

> Du har på iOS jo adgang til Core Audio så hvis din mikrofon er god nok
> så kan du optage din lyd i 16bit linear PCM ... det er så vidt jeg
> husker std. CD kvalitet.

Mja... Om den så lige er så liniær i iOS, tør jeg ikke sige, selvom den
burde være det, hvis den skal overholde DIN/IEC standarden... Og Apple
Core Audio er just ikke noget særligt mht. kvalitet. - Jeg har forlængst
droppet den til fordel for DigiDesign Core Audio på både 10.5.x og
10.4.x på MacPro'en.

Og underligt nok virker Apple Core Audio bedre på min ene MDD (10.4.11)
end DigiDesigns, mens den er dårligere på min dual 1ghz MDD og den nye
MDD/FW800, jeg har erhvervet mig - begge med både 10.5.x og 10.4.x. Og
det gælder i både Amadeus Pro og ProTools 7.4.x. - Har også prøvet det
på en lånt kopi af Logic Pro, og der er der pokker til forskel, om man
bruger ACA eller DCA... Apples falder totalt igennem...

> At måle kvaliteten på noget på baggrund af hvor meget programmer fylder
> er ... dumt.

Det gør jeg heller ikke, men hvis du skal lave et ordentlig program, vil
det pr. definition fylde noget mere, end der er plads til på en iPhone.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-10 00:38

> [...]
> Core Audio er just ikke noget særligt mht. kvalitet. - Jeg har forlængst
> droppet den til fordel for DigiDesign Core Audio på både 10.5.x og

DigiDesign Core Audio er en Core Audio _driver_ .. og ikke en erstatning
for Core Audio ...

> Det gør jeg heller ikke, men hvis du skal lave et ordentlig program, vil
> det pr. definition fylde noget mere, end der er plads til på en iPhone.

sludder ... i iOS får du jo en masse frameworks forærende som du bare
kan bruge i modsætning til en dedikeret dims som skal have alting med.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-07-10 03:20

Thomas von Hassel wrote:

> DigiDesign Core Audio er en Core Audio _driver_ .. og ikke en erstatning
> for Core Audio ...

DigiDesign Core Audio er både en driver og en application præcis på
samme måde som Apple Core Audio. - Prøv at tage et kig i din extensions
mappe i volume/system/library. - Og forklar så lige også, hvordan det
kan være, jeg kan vælge mellem _Apple Core Audio_ og _DigiDesign Core
Audio_?

> sludder ... i iOS får du jo en masse frameworks forærende som du bare
> kan bruge i modsætning til en dedikeret dims som skal have alting med.

Muligt, men det ændrer bare ikke en dyt ved, at for at kunne lave en
ordentlig lyd i et givet format, kræver det udefrakommende softwaredele
i form af enten udvidelser og/eller libs (fx. LAMElib osv.)

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-10 06:14

> [...]
> ordentlig lyd i et givet format, kræver det udefrakommende softwaredele
> i form af enten udvidelser og/eller libs (fx. LAMElib osv.)

"ordentlig" lyd ? .. hvis jeg er ligeglad med MP3 så kan jeg lave ganske
fine AAC eller Apple Lossless filer direkte i Core Audio ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-07-10 22:41

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Der findes en række forskellige flerspors-apps, fx MultiTrack DAW,
> StudioMini Recording Studio og GigBaby four track recorder.

Tak. Det ser ud til at være imponerende god kvalitet man kan få.
Jeg har tilføjet hjemmesideadresserne herunder.

StudioMini Recording Studio:
http://www.fantastocrats.com/StudioMini/Info.html

<http://download.cnet.com/StudioMini-Recording-Studio-Mini/3000-2133_4-7
5049288.html>

MultiTrack DAW:
<http://www.harmonicdog.com/>
24-spor!

GigBaby four track recorder:
http://www.iometics.info/GigBaby/GigBaby.html

Findes der en hjemmeside a la macupdate.com for iphoneprogrammer?
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-07-10 21:32

> Af gode grunde ikke, da jeg ikke har en iPhone, -

Erik, man kan godt læse at du ikke ejer en iPhone

> men du vil få to store
> problemer - optage-kilden - fx. mikrofon, der jo kun er en
> mono-mikrofon, samt finde et program, der vil kunne fungere som modtager
> af kildesignalet.

I en lagkage-produktion er mono jo ikke noget problem

Programmer findes der også - eks FourTrack:
http://www.sonomawireworks.com/iphone/fourtrack/

Se omtale hos Wired
http://www.wired.com/listening_post/2008/11/a-four-track-re/

> [...]
> kendskab til, er Portable Audacity, som dog kun kan optage i stereo -
> altså 2 kanaler, og det har ikke et godt ry. - Så jeg er bange for, det

Audacity portable? Det har slet ikke noget med iPhone at gøre - Det er
en særlig version af Audacity som man kan ha' med sig på en USB-pen.

http://portableapps.com/apps/music_video/audacity_portable

Men som sagt FourTrack er løsningen på iPhone.

--
Mvh Martin

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-07-10 22:46

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Men som sagt FourTrack er løsningen på iPhone

Tak. Der ser ud til at være en del muligheder i dag.
Er "FourTrack" din foretrukne løsning?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-07-10 23:01

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Tak. Der ser ud til at være en del muligheder i dag.
> Er "FourTrack" din foretrukne løsning?

Ja, men det er kun baseret på de reviews der på app-store, og at jeg
ikke havde fundet de alternative programmer som Jens Kristian nævner.
MultiTrack DAW ser da spændende ud også.

Jeg har kun afprøvet FourTrack meget lidt og leder pt. efter en god
mikrofonløsning. Men det er kun til hobby-brug så det er ikke noget der
haster eller må koste det helt vilde.

--
Mvh Martin

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-07-10 00:38

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> audioprogrammer - alene ca. 8mb uden nogen form for plug-ins - altså
> kun det rå program, der så kun kan arkivere i eget format.

8 Mb betyder ikke meget på en maskine med 16 Gb.

Du skal bare have en ekstern mikrofon.

Se dog mulighederne.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 29-07-10 03:29

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100724 wrote:

> 8 Mb betyder ikke meget på en maskine med 16 Gb.

Måske ikke, men såsnart du begynder at fylde både extensions og libs på,
fylder Amadeus II alene ca. 1,8gb med de mest almindelige extensions og
libs.

> Du skal bare have en ekstern mikrofon.

Uanset hvor god en mic, du kan finde på at ofre penge på, ændrer det jo
ikke ved hverken softwarens eller hardwarens begrænsinger. - Du får jo
ikke bedre s/n ved at smide en mic med -90dbA på en indgang, der ikke
kan klare mere end -75dbA.

> Se dog mulighederne.

Det gør jeg skam også... Jeg har været ved at kigge på bl.a. den 'lille'
8-kanals Olympus Mobile Recorder, men blev enig med mig selv om, at
4995kr. var lige rigeligt til det brug, jeg har nu for den slags. -
Havde det været for 4-5 år siden, ville det være noget andet, da jeg
stadig på det tidspunkt tog ud og optog til prof brug...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-10 06:27

> [...]
> Havde det været for 4-5 år siden, ville det være noget andet, da jeg
> stadig på det tidspunkt tog ud og optog til prof brug...

Det faktum du prøver at krybe udenom her er at du faktisk kan lave
ganske repektabel lyd med en iPhone + en god mic uden at skulle bruge
flere tusinde kr. på dedikeret udstyr. Der er vist ingen der betvivler
at en dedikeret optager er _bedre_ hvis du virkelig skal lave pro lyd,
men de fleste kan nøjes med mindre i en snæver vendning.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-07-10 12:26

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> at en dedikeret optager er _bedre_ hvis du virkelig skal lave pro lyd,
> men de fleste kan nøjes med mindre i en snæver vendning.

Hvis du mener, at et frekvensområde på ca. 40-12.500hz på en mic
kombineret med et s/n forhold på ca. -75dbA er "god lyd", så siger jeg
altså goddaw do! - Og jeg vil oveni vove den påstand, at så har du lige
så lidt forstand på lyd, som en snegl har på at sælge huse!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-10 18:28

> [...]
> altså goddaw do! - Og jeg vil oveni vove den påstand, at så har du lige
> så lidt forstand på lyd, som en snegl har på at sælge huse!

hvem siger det er det du kan få ind via dock connector stikket på en
iPhone ?

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-07-10 09:03

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Måske ikke, men såsnart du begynder at fylde både extensions og libs
> på, fylder Amadeus II alene ca. 1,8gb med de mest almindelige
> extensions og libs.

Nåh så er der kun 14 Gb tilbage. Kan godt se det er et problem.

> [...]
> jo ikke ved hverken softwarens eller hardwarens begrænsinger. - Du får
> jo ikke bedre s/n ved at smide en mic med -90dbA på en indgang, der

Hvis mikrofonen digitaliserer, så jo. Det er jo ikke 70'erne mere, og
bits er robuste over at blive flyttet rundt.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 29-07-10 12:39

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100729 wrote:

> Nåh så er der kun 14 Gb tilbage. Kan godt se det er et problem.

> Hvis mikrofonen digitaliserer, så jo. Det er jo ikke 70'erne mere, og
> bits er robuste over at blive flyttet rundt.

Nej, det er så absolut ikke ligegyldigt. - Hvis en lineamp er begrænset
til 40-12.500hz/-75dbA, er det komplet ligegyldigt, hvor god den
eksterne kilde er - digitalt eller analogt. Det er ganske enkelt
linieforstærkeren, der sætter begrænsningen på det indgående signals
specifikationer og kvalitet. Situationen ville være en helt anden, hvis
indgangen var en digital indgang direkte til den indbyggede DA, - /så/
vil fx. en god ekstern digital mikrofon kunne hæve kvaliteten betydeligt
endda.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-07-10 13:28

> [...]
> hvis indgangen var en digital indgang direkte til den indbyggede DA, -
> /så/ vil fx. en god ekstern digital mikrofon kunne hæve kvaliteten

Erik, hvis mikrofonen *selv* sampler og leverer bits som iPhonen bare
opbevarer til senere brug eventuelt i dyrere grej hjemme i studiet, er
det altså ret ligegyldigt hvad der så sker, bare bitsene bliver bevaret
uændrede.

Bit støver ikke bare til...

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 29-07-10 18:06

> [...]
> opbevarer til senere brug eventuelt i dyrere grej hjemme i studiet, er
> det altså ret ligegyldigt hvad der så sker, bare bitsene bliver bevaret

Nej, men det er fuldstændig og komplet ligegyldigt medmindre, det
anvendes på en digital indgang. Og der findes endnu ingen smartphones,
der har en sådan ekstern digital indgang - heller ikke en iPhone!

Og i tilfældet her - iPhone - *SKAL* signalet passere en analog lineamp
+ en analog indgang (= lineamp), og du får ikke så meget som hz/db mere
end det, denne lineamp kan levere!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-10 18:28

> Nej, men det er fuldstændig og komplet ligegyldigt medmindre, det
> anvendes på en digital indgang. Og der findes endnu ingen smartphones,
> der har en sådan ekstern digital indgang - heller ikke en iPhone!

det hedder en dock connector .... så jo, det har den faktisk ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-07-10 23:26

Thomas von Hassel wrote:

> det hedder en dock connector .... så jo, det har den faktisk ..

Det er ikke en digital indgang, der er via docken. Det signal føres
direkte til den lineamp, der er indb. i iPhone (og iPod Touch) og den er
kun beregnet til overførsel af bestående data fra anden kilde. - Og i
øvrigt vil det jo heller ikke hjælpe noget som helst, hvis du fx.
optager 'i marken'.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-10 07:37

> [...]
> kun beregnet til overførsel af bestående data fra anden kilde. - Og i
> øvrigt vil det jo heller ikke hjælpe noget som helst, hvis du fx.

Jeg siger det teoretisk burde kunne lade sig gøre ... men jeg er ikke
hardware udvikler og har ikke nærlæst dock connector specs ..

Men hvor har du fra at den line in der sidder i dock connector stikket
er så ringe som du siger ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-07-10 11:48

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg siger det teoretisk burde kunne lade sig gøre ... men jeg er ikke
> hardware udvikler og har ikke nærlæst dock connector specs ..

Som jeg svarer Thorbjørn, så er det /måske/ mulig, hvis man kan få lavet
en adapter, der kan køre ind via USB benene i dock-stikket.

> Men hvor har du fra at den line in der sidder i dock connector stikket
> er så ringe som du siger ?

Fra en iPhone og iPod Touch bruger. Han har prøvet både med den alm.
Apple dock og en større (vistnok Bose) med indb. højttalere og
forstærker. Resultatet med en Samson UsB mikrofon var ikke godt, mens
bestående filer overført via docken var ganske udmærkede.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-07-10 19:25

> hvem siger det er det du kan få ind via dock connector stikket på en
> iPhone ?

Nu kiggede jeg på

http://www.allpinouts.org/index.php/Apple_iPod,_iPad_and_iPhone_dock

og så vidt jeg kan se er ben 5 og 6 analogt line in, og der er seriel
port på ben 12-13 (19200 baud hvilket ikke kan bruges her), og USB på
ben 25 og 27.

Har du evt indsigt nok til at sige hvordan den digitale kommunikation
sker? Det må jo være ikke-trivielt, hvis det tager årevis at få
produkterne på plads.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-10 20:07

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100729 <nospam0002+20100729@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Har du evt indsigt nok til at sige hvordan den digitale kommunikation
> sker? Det må jo være ikke-trivielt, hvis det tager årevis at få

umiddelbart vil jeg sige det kan køres via USB ... ?

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-07-10 19:26

> Nej, men det er fuldstændig og komplet ligegyldigt medmindre, det
> anvendes på en digital indgang. Og der findes endnu ingen smartphones,
> der har en sådan ekstern digital indgang - heller ikke en iPhone!

Hvad nu hvis mikrofonen godt kan finde ud af at snakke iPodsk og bare
skal overføre bits uden at der befinder sig en digital indgang?

Ville dét ikke løse problemet.

> Og i tilfældet her - iPhone - *SKAL* signalet passere en analog
> lineamp + en analog indgang (= lineamp), og du får ikke så meget som
> hz/db mere end det, denne lineamp kan levere!

Da kun hvis man bruger den oprindelige line-in indgang i dock
connectoren.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-07-10 07:55

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Jo, hvis det var muligt at finde en high-output mic med indb. D/A
> convertere, der kan virke via de UsB stikben, du omtaler i dit andet
> svar, men jeg har endnu ikke set nogen, der kan det. - Jeg har set en

Mikey - den nye model - påstår de kan optage CD-kvalitet. Ville dét
være godt nok?