MS Windows
briani 27239
win2000 harddisk på ny pc?
Fra : Paul Larsen

Dato : 26-07-10 10:14

Min 9 år gamle win2000 PC, en ASUS A7V med VIA chipset, er futtet af og har
mistet BIOS'en.
Hvordan forbereder jeg harddisken med det eksisterende Win2000 og software
til at kunne boote på en ny tidssvarende PC med SATA og andre chipset?

Jeg har harddisken i en anden PC med XP nu, men kun for at rydde op, køre
chkdsk og defragmentering osv.

Jeg forestiller mig enten at rode i systemfilerne eller at sætte harddisken
på en nogenlunde tilsvarende PC som også er 8-10 år gammel, at boote op i
win2000 og så eller afinstallere alle specielle drivere og
hardwarespecifikke programmer.

Kan den gamle IDE/ATA harddisk på 80GB overhovedet boote på nye SATA
motherboard uden at der indlejres SATA drivere i win2000, eller har nye
motherboard en emulering af IDE/ATA?

Forslag, tak

Fra : Kjeld Holm

Dato : 26-07-10 11:21

"Paul Larsen" <paullarsen@nohotmail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan den gamle IDE/ATA harddisk på 80GB overhovedet boote på nye SATA
> motherboard uden at der indlejres SATA drivere i win2000, eller har nye

Du kan IKKE tilslutte en IDE disk til et SATA interface, det er fysisk
umuligt. Og du skal IKKE bruge sata drivere til en ide harddisk. Så hvis
dit nye MB ikke har IDE interface, kan du ikke umiddelbart bruge din gamle
harddisk. Man kan selvfølgelig arbejde sig uden om problemet ved hjælp af et
IDE indstikskort eller noget usb/ide halløj.

Hvis din nye PC derimod har IDE interface (en del nye pc'ere har begge typer
interface) så det lykkes dig at forbinde harddisken rent fysisk, har jeg
ikke meget erfaring med med win2000, men med f.eks. win XP kan man oftest
bare sætte harddisken i, og så vil styresystemet selv finde den nye hardware
under opstart, og så installere de rigtige drivere efterhånden som hardwaren
findes via Plug and Play :)

Nye færdigbyggede pc'er fås dog sjældent uden harddisk, eller rettere sagt,
prisforskellen med og uden harddisk er som regel uhyre beskeden, så måske
det kunne betale sig at få en ny harddisk med, og så klone indholdet fra din
gamle harddisk over på den nye, hvis det er MEGET nødvendigt at beholde
win2000 systemet.

Hvis det ikke er meget nødvendigt med win2000 systemet, er mit råd til dig
dog, når du alligevel skal investere penge i en ny PC, at skifte styresystem
til win7 ved samme lejlighed, det kan ofte købes præinstalleret for en
beskeden merpris, og så er du sikker på, at det hele spiller max sammen.

/Kjeld

Fra : Peter

Dato : 26-07-10 11:42

> [...]
>
> Kan den gamle IDE/ATA harddisk på 80GB overhovedet boote på nye SATA
> motherboard uden at der indlejres SATA drivere i win2000, eller har nye

Umiddelbart vil jeg sige, at det er umuligt!
Det er selvfølgelig en påstand med modifikationer, men for at få det til at
virke, skal du kunne hente Win 2000 drivers til dyret, og til nyere computer
kan det være et problem bare at hente WinXP drivere
Det mest smarte i din situation, vil nok være at reparere din gamle computer
med et tilsvarende nyt bundkort.
ASUS A7V kører socket A og kan erstattes af ASRock K7S41GX , som stadig kan
købes flere steder i landet.
Du lader din nuværende boot harddisk side i computeren og gør følgende:
Tricket er nu at boote på windows 2000 cdrom'en og når du får valget mellem
at installere eller reparere, skal du vælge installere. Herefter vælger du
den samme partition som den tidligere og installationen vil da opdage at der
allerede er en Windows på partitionen og tilbyde at reparere. Denne gang
skal du svare ja og køre reparationen færdig. (husk at have din cd-key i
nærheden. Du bliver spurgt om den). Du skal ligeledes forvente at skulle
installere 3. part drivere, som Windows ikke kan genkende, samt alle Windows
opdateringer.
Fordelen ved denne form for repair er at den er meget mere dybdegående end
den anden.
Det burde kunne lade sig gøre, at fortsætte med din nuværende installation,
på den måde, men hvor stabil/langsommere den bliver, tør jeg ikke gisne om.
Det bedste ville naturligvis være en ny installation, og derefter overføre
data fra den gamle harddisk.

PeterB

Fra : Paul Larsen

Dato : 29-07-10 10:23

On Mon, 26 Jul 2010 12:41:35 +0200, Peter wrote:

> [...]
> virke, skal du kunne hente Win 2000 drivers til dyret, og til nyere computer
> kan det være et problem bare at hente WinXP drivere

Det er netop det problem jeg har konstateret

> Det mest smarte i din situation, vil nok være at reparere din gamle computer
> med et tilsvarende nyt bundkort.

Præcis. Jeg har forlængst søgt efter nye bundkort fra samme tidsalder.
Kender du nogen butikker eller andre som ligger inde med nye bundkort?

> ASUS A7V kører socket A og kan erstattes af ASRock K7S41GX , som stadig kan
> købes flere steder i landet.

Det vil jeg følge op på. Tak

> [...]
> opdateringer.
> Fordelen ved denne form for repair er at den er meget mere dybdegående end

Super godt råd

> [...]
> Det bedste ville naturligvis være en ny installation, og derefter overføre

Je. Men så skal alt det specielle software også købes og installeres igen
til det nyere OS. Jeg vil helst køre parallelt på den gamle og nye PC
samtidig i en periode.

Tak for teknisk godt svar

Fra : Peter

Dato : 29-07-10 12:10

> On Mon, 26 Jul 2010 12:41:35 +0200, Peter wrote:
>
> Præcis. Jeg har forlængst søgt efter nye bundkort fra samme tidsalder.
> Kender du nogen butikker eller andre som ligger inde med nye bundkort?

Ifølge EDB Priser burde du kunne finde ASRock K7S41GX i følgende butikker:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=86176

PeterB

Fra : Paul Larsen

Dato : 29-07-10 13:13

On Thu, 29 Jul 2010 13:09:34 +0200, Peter wrote:

> Ifølge EDB Priser burde du kunne finde ASRock K7S41GX i følgende butikker:
> http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=86176

Kan du svare på at dette mobo har passive køleprofiler på chipsettet mv?
Jeg vil IKKE have noget med ventilatorer på mere

Fra : Peter

Dato : 29-07-10 22:14

> Kan du svare på at dette mobo har passive køleprofiler på chipsettet mv?
> Jeg vil IKKE have noget med ventilatorer på mere

Jeg kan ikke forestille mig, at den skulle have blæser på chipsettet, men
den har naturligvis på CPU'en - det har alle.

PeterB

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-07-10 22:32

Selve chipsettet har passiv køling (Der findes chipset med aktiv
køling). Hvis du ikke vil have blæser på selve CPU'en må du investere
i vandkøling. Mig bekendt findes den løsning ikke for strømforsyningen
så der må du leve med en blæser.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-07-10 22:45

Jens Peter Karlsen skrev:

> Mig bekendt findes den løsning ikke for strømforsyningen
> så der må du leve med en blæser.

Jo, der findes en psu uden blæser, jeg har set den
på værkstedet en enkelt gang - en ordentlig klods
med en stor kølerippe - og den er dyr.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-07-10 22:55

Allan Vebel skrev:

> Jo, der findes en psu uden blæser

Blandt andet denne:

http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=2929

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Paul Larsen

Dato : 02-08-10 12:48

Tak for rigtigt god og teknisk korrekt info
Det lykkedes ikke, den bluescreenede med en kode som MS technet netop
beskriver som hardwarefejl og harddiskcontroller inkompatibilitet med
registry og drivere. Der var skrevet en løsning hvor man skulle bruge en
backup fra en "NT backup systemstate", men disse har jeg bevidst undladt
for nærværende pc og havde kun imagebackups.

Ja hvis man skal være sikker på at køre videre på en ny pc med gammel HD og
software, så skal man lave mange forskellige slags backups - et ghostimage
er slet ikke nok :-/

Så nu er den geninstalleret med et nyere mobo

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-07-10 12:31

On Mon, 26 Jul 2010 11:14:00 +0200, Paul Larsen
<paullarsen@nohotmail.invalid> wrote:

Bedste råd er at geninstallerer OSet på en ny HD og så ellers gå igang
med at få alle programmer geninstalleret og få flyttet relevante data
over.

/Hans

Fra : Paul Larsen

Dato : 02-08-10 12:29

On Mon, 26 Jul 2010 15:31:13 +0400, Hans Kjaergaard wrote:

> Bedste råd er at geninstallerer OSet på en ny HD og så ellers gå igang
> med at få alle programmer geninstalleret og få flyttet relevante data
> over.

Ja det var jeg nødt til
Nogle programmer er tidligere lejede købeprogrammer hvor jeg ikke har
installationsfilerne. Nøglefiler til netbanker, hvor nøglerne er bundet til
hardwaren samt digital signatur (oces certifikaterne) er vanskelige og kan
nok ikke lade sig gøre.
Kan oces certifikaterne fiskes ud af den gamle harddisk?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-07-10 10:34

On Mon, 26 Jul 2010 11:14:00 +0200, Paul Larsen
<paullarsen@nohotmail.invalid> wrote:

En helt anden mulighed er at instalerer din nye PC med det OS der nu
er dagen standard (W7?) og så lægge noget virtuliserings SW på, det
kunne værer vmware og så heri overfører din gamle harddisks indhold,
dette kunne gøres med ghost eller tilsvarende (måske vmwares converter
også kan ?).

På den måde udnytter du din nye PC muligheder optimalt med et
tidssvarende OS og din gamle installation triller fint videre (når du
lige har fået installeret div drivere, men det skulle ikke være et
problem)

Du kan starte med vmware workstation hvor du kan oprette din virtuelle
maskine (din gamle PC) og så når prøvelicensen er ved at udløbe
afinstallerer workstation og installerer vmware player (den kan ikke
oprette nye virtuelle maskiner kun "afspille" dem)
Hele stuntet er gratis og legalt.

/Hans

Fra : Paul Larsen

Dato : 29-07-10 13:07

On Thu, 29 Jul 2010 13:33:44 +0400, Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> afinstallerer workstation og installerer vmware player (den kan ikke
> oprette nye virtuelle maskiner kun "afspille" dem)

Det er absolut en god løsning
Kan vmware køre på et ghostimage af bootpartitionen?
og kan wmware finde ud af at køre alle tre partitioner på harddisken
korrekt, f.eks ved at have et ghostimage af hver?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-07-10 15:10

On Thu, 29 Jul 2010 14:06:56 +0200, Paul Larsen
> [...]

>og kan wmware finde ud af at køre alle tre partitioner på harddisken
>korrekt, f.eks ved at have et ghostimage af hver?

Ja er det korte svar.
Lav 3 harddiske i vmware workstation, ghost dine 3 partitioner over,
læg dem dog over i rigtig rækkefølge, dvs. boot på partition 0 (eller
hedder den 1, det er anyway den første du laver)

Hav evt. et ISO image af en bootbar CD til boot på i første omgang, så
kan du se om alt ligger korrekt, den er også smart til at starte ghost
op på (ulitmate bootCD eller BartPE kan anbefales)

Om du laver et ghost image først af din(e) harddisk(e) partition-image
(så har du den som backup) eller kører direkte partition-partition er
en smags sag.

/Hans

Fra : Paul Larsen

Dato : 29-07-10 20:45