Hvad betyder...
Fra : JS

Dato : 06-08-01 16:34

Jeg har et script der har til formål at skrive/rette data i en database.

Jeg er NYbegynder i ASP men har sat mig for, at ville lære det mest
elementære.

I scriptet bruges "conn" to gange. Bege gange efterfulgt af hhv. 2 og tre
tal (se de to eks. herunder).
Kan det forklares (forståeligt) hvilken betydning hhv. conn,2,2 & conn,3,1,1
har?.

JS

rsMEdit.Open "MailingList", conn, 2, 2

set rsMSign = Server.CreateObject("ADODB.recordset")
rsMSign.Open "SELECT * FROM MailingList order by DateAdded desc", conn, 3,
1, 1

Fra : hhager

Dato : 07-08-01 08:04

Hej der.

Det er forskellige parametre.

Open Method (ADO Recordset):
Opens a cursor.

Syntax:
recordset.Open Source, ActiveConnection, CursorType, LockType, Options

Parameters
Source Optional. A Variant that evaluates to a valid Command object, an
SQL statement, a table name, a stored procedure call, a URL, or the name of
a file or Stream object containing a persistently stored Recordset.
ActiveConnection Optional. Either a Variant that evaluates to a valid
Connection object variable name, or a String that contains ConnectionString
parameters.
CursorType Optional. A CursorTypeEnum value that determines the type of
cursor that the provider should use when opening the Recordset. The default
value is adOpenForwardOnly.
LockType Optional. A LockTypeEnum value that determines what type of
locking (concurrency) the provider should use when opening the Recordset.
The default value is adLockReadOnly.
Options Optional. A Long value that indicates how the provider should
evaluate the Source argument if it represents something other than a Command
object, or that the Recordset should be restored from a file where it was
previously saved. Can be one or more CommandTypeEnum or ExecuteOptionEnum
values.

Dette er jo ligetil ... not.

Men ergo tallene er parametrene!!

Med NT Option Pack følger en fil (adovbs.inc). Denne indeholder nogle
konstanter f.eks. for Recordset typer. Filen skal kopieres ind i samme
bibliotek som ASP filerne ligger i. Desuden skal den inkluderes. Denne fil
er lavet, da parametrene skal angives som tal; men det bevirker, at koden
bliver svær at forstå. Se bare dette eksempel:
objRec.Open "Test", strConn, 0, 1, 2
Alternativt:
objRec.Open "Test", strConn, adOpenForwardOnly, adLockReadOnly, adCmdTable
Alternativet er længere og sværere at overskue; men er til gengæld meget
nemmere at forstå.

Her er min egen version af beskrivelsen, som måske er lidt nemmere at
forstå.

Source:
Der hvor data kommer fra. Det kunne være en tabel; men det kunne f.eks. også
være et SQL statement, en stored procedure eller et Command objekt.
Eksempler:
objRec.Open "SELECT * FROM Brugere"
objRec.Open "sp_Brugere"
objRec.Open "qryBrugere"
Hvis der ønskes det, kan denne sættes "manuelt":
objRec.Source = "SELECT * FROM Brugere"

ActiveConnection:
Identificere data store forbindelsen. I stedet for at bruge connection
string kan et connection objekt bruges. Bruges hvor der anvendes flere
Recordset's, eller hvor et Recordset skal køres flere gange. Med en
connection string skal forbindelsen skabes hver gang. Dette tager tid.
Hvis der ønskes det, kan denne sættes "manuelt":
objRec.ActiveConnection = strConnect

CursorType:
Konstanter defineret i adovbs.inc med deres værdi i parentes:
? adOpenForwardOnly (0) - Updateable, non-scrollable.
? adOpenKeyset (1) - Scrollable.
? adOpenDynamic (2) - Scrollable, fully dynamic.
? adOpenStatic (3) - Read only, scrollable.
Hvis der ønskes det, kan denne sættes "manuelt":
objRec.Cursorype = adOpenForwardOnly

LockType:
Konstanter defineret i adovbs.inc med deres værdi i parentes:
? adLockReadOnly (1) - Read only, ikke opdateringer tilladt.
? adLockPessimistic (2) - Updatable, lås ved start af editering.
? adLockOptimistic (3) - Updateable, låser lige inden opdatering.
? adLockBatchOptimistic (4) - Optimistic lås til batch updates.
Hvis der ønskes det, kan denne sættes "manuelt":
objRec.LockType = adLockReadOnly

Specificere hvordan source property skal fortolkes:
? adCmdText - Command tekst f.eks. SQL kommandoer.
? adCmdTable - Navnet på en tabel.
? adCmdStoredProc - Navnet på en stored procedure eller query.
? adCmdUnknown - Bruges når source er en ukendt type.

Håber dette hjælper.
HBH