Afghanistan: Kæmpefund af lithium
Fra : /John

Dato : 14-06-10 17:47

Afghanistan kan (måske) blive ét af verdens rigeste lande.

"I ... Afghanistan har amerikanske geologer fundet en gigantisk forekomst af
lithium og andre sjældne metaller, hvor den samlede værdi anslås til mere
end 6000 milliarder kroner ... der er frygt for, at det ressource-hungrende
Kina vil forsøge at sætte sig på mineral-forekomsterne - kineserne har
allerede fået licens til at drive den første mine i landet ... mareridtet
for resten af verden må være, at de mange milliarder bruges til finansiere
fundamentalistiske Taliban, terrorister og lokale narkobaroner, som er
blevet rige på dét, der er det vigtigste råstof i Afghanistan i dag -
opium":

http://www.comon.dk/nyheder/Gigantisk-fund-af-lithium-i-Afghanistan-1.362344.html

Velsignelse eller forbandelse?

Fremtiden vil vise det.

John

Fra : J. Nielsen

Dato : 14-06-10 21:45

On Mon, 14 Jun 2010 18:46:32 +0200, "/John" <nogen@pladderballe.ok>
wrote:

>http://www.comon.dk/nyheder/Gigantisk-fund-af-lithium-i-Afghanistan-1.362344.html
>
>Velsignelse eller forbandelse?

Velsignelse, helt sikkert. Minedrift vil være langt lettere at beskytte
og kontrollere og indtægterne kan bruges til at subsidere bønderne i
bedste EU stil, så de ikke behøver at dyrke opium.

Desværre ender hele eventyret nok i korruption.
--

-JN-

Fra : /John

Dato : 14-06-10 23:12

"J. Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Velsignelse, helt sikkert. Minedrift vil være langt lettere at beskytte
> og kontrollere og indtægterne kan bruges til at subsidere bønderne i
> bedste EU stil, så de ikke behøver at dyrke opium.

En smuk tanke :)

> Desværre ender hele eventyret nok i korruption.

Korruptionen er kun ét af en stribe problemer:

"Afghanistan lacks even the most basic resources for mining, such as
railroads and electricity ... much of the minerals are located in or around
Taliban strongholds, which could encourage fighting to gain control of the
deposits":
http://hosted.ap.org/dynamic/stories/U/US_AFGHANISTAN_MINERAL_TREASURES?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT&CTIME=2010-06-14-15-48-50

John

Fra : Lyrik

Dato : 15-06-10 08:31

On 14 Jun., 18:46, "/John" <no...@pladderballe.ok> wrote:
> [...]
> fundamentalistiske Taliban, terrorister og lokale narkobaroner, som er
> blevet rige på dét, der er det vigtigste råstof i Afghanistan i dag -

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Da de fandt diamanter og guld i Sydafrika satte englænderne sig på
overherredømmet og nedkæmpede både boere og zuluer. Amerikanerne kunne
gøre det samme i Afghanistan. "Kludehovederne" rangerer på linie med
zuluerne i Afrika rent kulturelt. Men den hvide mand har tabt gejsten.
Han er tynget af kollektiv skyld der handlingslammer ham.
Den hvide mand er den hvide mands værste fjende. Han ofrer livet for
at indsætte en klan af forbrydere som kun kan finde ud af at producere
og sælge narkotika.
Lad bare fremtiden vise det!

Jens