Installation af PHP på Redhat 6.1
Fra : Jan Becher

Dato : 06-08-01 14:50

Hej PHP-eksperter (håber jeg)

Jeg satte mig i weekenden med bogen Start på PHP fra IDG, og ville
installere PHP på mi Redhat 6.1
Jeg har forsøgt at følge bogens vejledning, men går i stå midt i
installationen.

Jeg har fået downloaded version 4.0.6
Jeg har udpakket i /root/php-4_0_6
Jeg har kørt ./configure, men det giver flg. output:

checking for a BSD compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking whether make sets ${MAKE}... no
checking for working aclocal... missing
checking for working autoconf... missing
checking for working automake... missing
checking for working autoheader... missing
checking for working makeinfo... missing
checking whether to enable maintainer-specific portions of Makefiles... no
checking host system type... i586-pc-linux-gnu
checking for gawk... gawk
checking for bison... no
checking for byacc... no
checking for gcc... no
checking for cc... no
configure: warning: You will need bison if you want to regenerate the PHP
parsers.
configure: error: no acceptable cc found in $PATH

Jeg synes det ser lidt mærkeligt ud, og næste punkt, som er 'make install'
giver da også resultatet: bash: make: not found

Er der nogen der kan hjælpe?

Jan Becher

Fra : Michael L. Hostbaek

Dato : 06-08-01 14:59

Jan Becher tried to tell us something, and all I got was:
> [...]
| checking for cc... no
| configure: warning: You will need bison if you want to regenerate the PHP

gcc og cc er de værktøjer der bruges til at compile source koden til
noget binærkode. Uden en C compiler kan du ikke lave din source kode om.

Løsning: Installer en C compiler.

--
Regards,
Michael L. Hostbaek

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 06-08-01 16:39

"Jan Becher" <Jan.Becher@sletdetteher.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> parsers.
> configure: error: no acceptable cc found in $PATH

Som allerede nævnt mangler du en compiler mm.

hvis du vil have det lidt lettere, så brug Troels Arvins rpm pakker ->
http://rpms.arvin.dk/php/

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Jan Becher

Dato : 07-08-01 07:52

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> wrote in message
> [...]
> >

> Som allerede nævnt mangler du en compiler mm.
>
> hvis du vil have det lidt lettere, så brug Troels Arvins rpm pakker ->

Tak, det vil jeg forsøge, men liket virker desværre ikke, kan pakkerne
hentes et andet sted?

Mvh

Jan Becher

Fra : Michael Jensen

Dato : 07-08-01 13:08

"Jan Becher" <Jan.Becher@sletdetteher.mail.tele.dk> wrote in message
> "Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> wrote in message
> PHP

> Tak, det vil jeg forsøge, men liket virker desværre ikke, kan pakkerne
> hentes et andet sted?

Linket er rigtigt nok, men det ser ud til at siden er nede pt. Prøv igen
lidt senere

Michael
www.gamleelever.dk

Fra : Troels Arvin

Dato : 07-08-01 13:56

On Tue, 07 Aug 2001 14:08:03 +0200, "Michael Jensen" <michael@ogj.dk>
wrote:

> Linket er rigtigt nok, men det ser ud til at siden er nede pt. Prøv
> igen lidt senere

Underligt. Der er flere, der åbenbart ikke kan tilgå
http://rpms.arvin.dk/php/

Selv har jeg ingen problemer (har testet fra tre forskellige netværk),
og server log-filen melder om en masse downloads.

Tilsyneladende er der et problem for Cybercity hosts. Er der
ikke-Cybercity folk, der også har problemer med URLen?

Fra : Michael Jensen

Dato : 07-08-01 14:17

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> wrote in message

> [...]
>
> Tilsyneladende er der et problem for Cybercity hosts. Er der
> ikke-Cybercity folk, der også har problemer med URLen?

Jeps jeg bruger cybercity, men jeg kan uden problemer få adgang til fx.
http://troels.arvin.dk/
http://troels.arvin.dk/sms/
http://troels.arvin.dk/pgp/
men bare ikke lige http://rpms.arvin.dk/php/

--
Michael Jensen

Fra : Jan Becher

Dato : 07-08-01 16:50

"Michael Jensen" <michael@ogj.dk> wrote in message
> "Troels Arvin" <troels@arvin.dk> wrote in message

> Jeps jeg bruger cybercity, men jeg kan uden problemer få adgang til fx.
> [...]
Nøjagtigt det samme problem som jeg har. Men ringer jeg op via TDC er alt
OK.

CC-support siger at arvin.dk anvender IP-restrict. Den tror jeg nu ikke helt
på, da jeg har oplevet tilsvarende ved andre, så jeg tror problemet ligger
hos CC.

Jeg har i øvrigt fået fat i pakkerne, og kørt rpm -ivh ........

Men hvad så? Vejledningen i bogen passer ikke, hvor finder jeg så en
installationsvejledning?

Med venlig hilsen

Jan Becher

Fra : Michael Jensen

Dato : 07-08-01 14:21

> [...]
>
> Tilsyneladende er der et problem for Cybercity hosts. Er der
> ikke-Cybercity folk, der også har problemer med URLen?

Lidt Offtopic: Er der nogen der kan få kontakt til www.freeride.dk? den har
nemlig været død de sidste par dage for mig, hvilket er lidt usædvanligt.
Måske kunne der være lignende problemer der...

--
Med venlig hilsen Michael

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 07-08-01 09:36

"Jan Becher" <Jan.Becher@sletdetteher.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Tak, det vil jeg forsøge, men liket virker desværre ikke, kan pakkerne
> hentes et andet sted?

?? det link virker fint for mig.. Jeg tror iøvrigt ikke at pakkerne ligger
andre steder, men der er jo andre (redhat, mandrake mm.) der har lavet sine
egne mod_php pakker, prøv at søge på www.rpmfind.net

Jeg ville gerne futte, men ved ikke helt hvor der bør futtes hen..

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Lars Petersen