Materialismens vanvittige enkelhed
Fra : Bo Warming

Dato : 03-06-10 21:48

Som naturvidenskabelig uddannet ingeniørsøn gøler jeg mig LIDT
truffet af nedenstående
"   Materialismen er præget af en vis vanvittig enkelthed, akkurat
som den sindsyges argumenter, man får straks indtryk af, at her er alt
sagt og samtidig alt udeladt. Materialismen forestår alt, men dette
alt synes samtidig at være meget lidt betydende." Chesterton

Men jeg er enig med Piet Hein i at " den virkelig vise er den der
forstår, at forstå også det som han ikke forstår" og selvom penge har
lav prioritet i mit liv , fordi vigtige behov ER dækket så respekterer
jeg de pengebegærlige

CHESTERTON Chesterton G.K 1874-1936

Den sindsyge er indestængt i een eneste idee's trange celle, og om
denne idee koncentrerer hans tanke sig med pinagtig skarphed.
Chesterton

"Det stærkeste og umiskendeligste
tegn på vanvid er netop denne forening
af ufejlbar logik og åndeligt snæversyn      Chesterton

" Hans tanker behersker et fuldstændigt
men alt for snævert område.
En vanvittigs forklaringer er lige så rigtige
som et sund menneskes
men de er blot ikke så omfattende      Chesterton

"Den som diskuterer med en sindsyg
vil sandsynligvis trække det korsteste strå.
I mange henseender fungerer den vanvittigste tanke desto hurtigere,
jo mindre han opholder sig ved alle de betænkeligheder,
som den sunde menneskeforstand må tage i betragtning.
Han hæmmes ikke af humoristisk selvkritik,
anfald af menneskekærlighed eller af de indvendinger
som kommer af livserfaring.
Han er netop så meget mere logisk,
fordi han ikke længere har bestemte sympatier.
for så vidt er betegnelsen vanvittig vildledende.
*Den vanvittige er ikke et menneske
der har mistet vid og forstand
men snarere et menneske som blot har mistet
alt undtagen forstanden. *
De udtalelser en vanvittig kommer med
er altid udtømmende og man har heller
ikke indvendinger mod dem set fra et rent rationelt standpunkt
Chesterton

Vær klogere end andre, hvis du kan, men fortæl dem det ikke. Lord
Chesterfield

"Den gale er ikke menneske, der har mistet forstanden. Den gale er et
menneske, der har mistet alt undtagen forstanden. Chesterton

[...]

The scholar without good breeding is a pedant; the philosopher, a
cynic.      Lord Chesterfield

Journalism largely consists in saying "Lord Jones Dead" to people who
never knew Lord Jones was alive.      G.K.Chesterton

Materialister og galninge tvivler aldrig.      G. K.
Chesterson

   Modesty is the only sure bait when you angle for praise. G.K.
Chesterton

Penge er bifald- . Marilyn Monroe

Fra : Kert Rats

Dato : 03-06-10 22:00

> [...]
>
> Materialister og galninge tvivler aldrig. G. K.
> Chesterson
>
> Modesty is the only sure bait when you angle for praise. G.K.

OT: Har du læst G. K. Chestertons bog "Manden, der var torsdag"? Om
Chesterton selv var lidt tosset , skal jeg ikke kunne sige, men bogen er i
mine øjne på niveau med Alice i Eventyrland.
Første gang, jeg læste bogen, troede jeg ikke mine egne øjne (eller hvad det
nu hedder)..

Venligst

Kert Rats