Hår i halsen
Fra : John

Dato : 06-08-01 14:41

Hej Gruppe

Det er snart et stykke tid siden jeg/vi har skrevet til gruppen - men jeg
kan nu oplyse at vi har anskaffet 2 killinger fra dyrenes beskyttelse på
Falster - og jeg er glad for at vi købt 2 - det er da utroligt hvor meget
glæde de har af hinanden....

Det går upåklageligt med dem - de sover næsten igemme og natten

Den ene hoster dog en gang imellem som om den ikke kan hoste en hårbolle
op... Vi har lavet en urtepotte med kattegræs - men den er kun sjov at lege
med - de gider ikke spise noget af den... Er der noget andet man kan give
dem, så de får nemmere ved at hoste bollerne op???

MVH John & Lise (Linux og Mingus)

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-08-01 15:01

Jeg går ud fra at killingerne har fået ormekur inden I fik dem, det kan
ellers give lidt hoste.

Min Lara hoster også lidt ind imellem i sommerhalvåret når hun kan komme på
altanen, men hun fejler ikke noget, det er checket hos dyrlægen.

Hoster den meget ofte?

Hvis den ellers er frisk og legesyg og spiser godt, ville jeg se tiden lidt
an, men hvis den begynder at hoste mere eller blive mindre legesyg/spise
mindre, ville jeg få den checket hos dyrlægen.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Grit Wessel

Dato : 06-08-01 15:07

> [...]
> med - de gider ikke spise noget af den... Er der noget andet man kan give
> dem, så de får nemmere ved at hoste bollerne op???

Hej John

Jeg kan ikke huske, at mine katte hostede hårboller op da de var killinger,
så vidt jeg husker (men det kan jo også være forkert) begyndte de først på
det da de blev ældre. Men kattegræssen gad de i hverttilfælde ikke spise da
de var små, det kom først senere.

Hoste *kan* godt være orm, men jeg går ud fra, at de har fået ormekur og er
dyrelæge-tjeckede, når I har fået dem hos et internat?

Hvis det *er* hårboller, så er Hill's Hairball Control eller Hill's Oral
Care rigtig godt mod hårboller (Oral Care virker både mod hårboller og er
godt for tænderne). Jeg blander lidt Hill's Oral Care i kattenes mad, og
siden jeg begyndte på det, har jeg kun set meget få hårboller (måske 1 hver
eller hver anden måned mod et par stykker om ugen). Andre mærker af foder
har også "hårbolle-mad", men det har jeg ingen erfaring med (hverken positiv
eller negativ).

Kattemalt skulle vist også være godt, men jeg kan ikke huske om det er mod
hårboller Det må andre svare på.

Og til sidst: Tillykke med de to pelsdyr

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Henrik Vejhe

Dato : 06-08-01 15:30

"Grit Wessel" <wessel@mailme.dk> wrote in

> Hvis det *er* hårboller, så er Hill's Hairball Control eller
> Hill's Oral Care rigtig godt mod hårboller (Oral Care virker
> både mod hårboller og er godt for tænderne).

Mon ikke HairBallControl er for udvendige hårdboller, og ikke dem
der sidder i halsen? Jeg skal dog ikke sige mig for sikker, jeg
checker lige når jeg kommer forbi posen næste gang...

> Kattemalt skulle vist også være godt, men jeg kan ikke huske om
> det er mod hårboller Det må andre svare på.

Det ville være mit forslag, vi bruger det til kattene her... Det er
ikke altis vores gidder det, så smører vi lidt på deres poter, så
bliver det jo vasket af, og virkningen er god..

MvH
Henrik

Fra : Grit Wessel

Dato : 06-08-01 16:33

> Mon ikke HairBallControl er for udvendige hårdboller, og ikke dem
> der sidder i halsen? Jeg skal dog ikke sige mig for sikker, jeg
> checker lige når jeg kommer forbi posen næste gang...

Jeg ved ikke hvad du mener med udvendige hårboller? Hårboller er så vidt jeg
ved noget der opstår *inde i katten*, og så enten bliver brækket op (på
gulvtæppet - aldrig steder hvor det er nemt at fjerne ), eller også hvis
de får Hairball Control kommer ud med afføringen.

Og jo, Hairball Control er forebyggende, at killingen har en hårbolle i
halsen *nu* kan det ikke hjælpe med, men det kan forhindre, at den får flere
af den slags.
Jeg nævnte også kattemalt, så der var noget at gøre lige her og nu, men det
har jeg ikke nogen erfaring med, som jeg også skrev, så det ville jeg lade
en anden skrive om.

MVH Grit

Fra : Gitte J.L

Dato : 06-08-01 17:43

Hm...min erfaring med kattemalt er, at den ikke ændrer det mindste ved antallet
og hyppigheden af hårboller. Jeg kan i alt fald ikke se nogen synderlig
effekt...udover lidt blødere afføring. Er der hårbolle under opsejlig, så havner
den - ligegyldigt om de får kattemalt eller ej - på gulvet...gudskelov næsten
altid på trægulvet og ikke på måtter eller tæpper
Vi ser dog forholdsvist sjældent en hårbolle her, men det skyldes måske at
kattene altid har adgang til græs (kattegræs indendøre og græsplænen udenfor).
MEN...kattemalt smager tilsyneladende ualmindeligt godt, og kan på få sekunder
forvandle vore to katte til spindende, nusselige, tubeslikkende monstre, der
eeeeelsker dette brune klæbrige stads så det er en fryd at kigge på!
-Gitte

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 06-08-01 20:16

Hejsa

Her ser vi aldrig skyggen af hårboller.
Neo & Dixie får Royal Canins Fit 32, som nu også er blevet gjort noget ved
mht hårboller (posen er påstemplet Hairball Transit System)
Der ud over får de stuebambus (alm. kattegræs er kun til at lægge sig på
hilsen Neo) og kattemalt.
Mht kattemalt, så skal jeg bare vise dem tuben *G* Så har jeg 2 trampende
misser over mig.

Hilsen
Joan

Fra : Helle Andersen

Dato : 06-08-01 18:21

"Grit Wessel" <wessel@mailme.dk> skrev i en meddelelse news:3b6ea417$0$288$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg kan ikke huske, at mine katte hostede hårboller op da de var killinger,
> så vidt jeg husker (men det kan jo også være forkert) begyndte de først på
> det da de blev ældre.

Der er nu altså heller ikke nogen af de killinger jeg
har haft, der nogensinde har haft hårboller.
Hårboller kræver jo at katten fælder og det gør en
killing da ikke.

Tillykke med killingerne, John

--
Helle
If Barbie is so popular, why do you have to buy her friends?

Fra : Birgitte

Dato : 06-08-01 15:09

Hej John
Jeg er ret sikker på, at det kun skyldtes hår, nogen katte har lettere ved
at hoste disse hårboller op end andre.
Når de bliver gamle nok og skal til at gå over til voksenfoder, vil jeg
ændre til Royal Canin Hair and Skin.
Vi har selv semilanghårskatte, som fælder meget i sommerhalvåret, og vi har
gode erfarringer med netop det foder.
Hvis killingen fortsat hoster om nogen dage, vil jeg lige få den tjækket
igennem hos dyrlægen, men det er sikkert ganske harmløst.
Mange miauuer fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-08-01 13:42

d. 06/08/01 15:40 skrev John på weggeX@klog.dk i artiklen
N8xb7.3800$xn.230450@news010.worldonline.dk:

> Er der noget andet man kan give
> dem, så de får nemmere ved at hoste bollerne op???

Kattemalt virker fint her - her er hoste osse tegn på, at det er ved at være
tid. Men du skal ikke bruge så meget som der står på tuben - ca. 1 cm. pasta
en gang i mellem plejer at klare det her.
Det er nu osse en god ide at børste dem af og til - så der ryger færre hår
ned i maven - selv vores kortpelsede siamesere kan man børste en masse af,
selv om man ikke skulle tro det når man lige ser dem
--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte