Homer Simpson om godhedsindustrien
Fra : Bo Warming

Dato : 01-06-10 00:57

I Halloween show citerer Homer Shakespeare

   Djævlen er mest djævelsk, når han er respektabel. Shakespeare

Følgende franskmand fra århundredet efter Shakespeare kunne også de
kyniske dramaer udenad

   Der gives slette karakterer, som ville være mindre
farlige,hvis de ikke tillige var i besiddelse af gode egenskaber.La
Rochefoucauld

Det gjorde også denne blåøjede tossegode men dog kloge
Oxford-pacifist

   Et godt menneske er ét, hvis meninger og handlinger behager
dem, der har magten. Bertrand Russell

If you see a man approaching you with the obvious intention of doing
you good, you should run for your life.      Thoreau's Law - som
Reagan citerede

1984-forfatteren navngav "nysprog" og erklærede Londons tabere for
ildelugtende og derfor udstødt af "de gode"

Jeg hader renhed, jeg hader godhed. Jeg vil ikke have at der skal
findes nogen dyd nogetsteds. Jeg vil have at alle skal være
gennemfordærvede. George Orwell

   Jeg har gjort den erfaring, at mennesker uden laster heller
ikke har nogle dyder. Lincoln
   Jeg troede engang, at jeg var Sct George mod dragen , og mit
liv var en kamp for livet. En dag bag billedet fandt jeg til min store
forundring et billede af en engel, der leger med sin lille ven dragen.
Anders Bak-Nielsen
   Kolloens bog slutter "Vi rummer alle mere skæbnessvangre
modsætninger, end vi aner"(citeret fra Politiken 14 maj 05.) -
   Lasterne er en ingrediens i dyderne, som giften er en
ingrediens i lægemidlet,
   -not that men are wicked , who is good ?- not that men are
ignorant - what is truth?
   Og hvilken skade de onde end måtte gøre: de godes skade er den
skadeligste skade.
   Our virtues are most frequently but vices
disguised.Rochefoucauld (1613-1680)French Classical Writer

   There is nothing either good or bad but thinking makes it
so.Shakespeare

   Vi er de gode, og I er de onde - således taler slavemoralen og
ønsker at tilføje lidelse. Nietzsche
   We often do good in order to accomplish evil with impunity.La
Rochefoucauld
   When one seeks to pursue virtues to extremes, vices emerge.
Blaise Pascal

Han, som har for travlt med at gøre godt, finder ikke stunder til at
være god      Rabindranath Tagore, Rabindranath, Indisk
Nobelpristager i litteratur 1861-1941
   Det er tusind gange lettere at gøre det gode end at gøre det
godt.       Montesquieu
   If there was less sympathy in the world there would be less
trouble in the world.      Oscar Wilde
   Good is not good, where better is expected. Thomas Fuller 1618
- 1661