Fra korpsånd til sammenhængskraft
Fra : Bo Warming

Dato : 31-05-10 05:58

Fra korpsånd til sammenhængskraft

En stamme ledet at høvding og medicinmand har ofte en korrekt
oplevelse af omverdenes trusler det er dem eller os der overlever, og
det skaber intern hjælpsomhed og opofrenhed og evt tillid mht at låne
penge til hinanden. Der er en intern magnetisme eller "social lim" og
den hægtes ofte op på religion og kærlighed er ikke kun mellem
potentiel far og mor, men også til flokken - Gud er kærlighed
Bor du sammen med en bror og I begge husker kære barndomsoplevelser og
begge kan lide "Gasolin"s musik så er det svært for en konkurrent
udefra at overtage en plads i det fællesskab.
Muslimer belæres vi om af skolelærere at de er "venner du ikke har
mødt endnu" men få hopper på den fordi muslimaggesiviet mod os præges
af deres sociale lim som de ikke lægger på hylden uden videre.
Selvfølgelig må det ikke gøres strafbar racisme hvis banken helst vil
udlåne penge hvor der er lighed der gir tillid.Et militært elitekorps
har ofte "god moral" eller korpsånd og parathed til at gå i døden for
hinanden
"Den døende Zarathustra omfavner Jorden.Nietzsche
"   Den, der tror at kunne finde så meget i sit indre, at han kan
undvære alle mennesker, tager meget fejl; men den, som tror, at
menneskene ikke kan undvære ham, tager endnu mere fejl. La
Rochefoucauld
"   Hele vort liv er en gudstjeneste. Novalis
"   I enhver stor forretningsmand er der et stænk idealist.
Woodrow Wilson
"I kan ikke slå os i hjel/ Vi er en del af jer selv. Tom Lundén på
"Christiania-pladen"
   Intet menneske er en ø, hel og fuldstændig i sig selv, hvert
menneske er et stykke af fastlandet, en del af det hele... Hvert
menneskes død formindsker mig, for jeg er indesluttet i menneskeheden;
og send for dens skyld aldrig bud og spørg, for hvem klokken ringer;
den ringer for dig. John Donne
It is one of the most beautiful compensations of life, that no man can
sincerely try to help another without helping himself R.W.Emerson
   It takes two to speak the truth - one to speak, and another to
hear. H.D. Thoreau 1817 - 1862
It takes two to lie, one to listen and one to lie. Homer til Marge
Smpson
   Jeg bruger ikke blot alt den hjerne jeg har, men alle dem, jeg
kan låne.    Woodrow Wilson
   Jeg er så gammelsdags opdraget, at jeg er halv, når jeg er
alene, jeg er hel, når vi er to - sådan tror jeg, det er for mange
mennsker til syvende og sidst      Margrethe II
   Jorden tilhører ikke mennsket, det er mennesket, der tilhører
jorden. Høvding Seattle
   Kærligheden til kun én er et barbari: for den udøves på
bekostning af alle de andre. Også kærligheden til gud.Nietzsche
   Knud Rasmussen var en fremragende kusk, der elskede og
respekterede sine trækdyr. Men hvis en hund blev syg, kom til skade
eller ikke kunne indordne sig i spandet, blev den brugt som foder.
Politiken juli 03
   Man kan ikke leve for alle, især ikke for den, som man ikke
ville bryde sig om at leve sammen med.Goethe rskr   Når vi lærer
os ikke at holde af andre mennesker, slutter vi med ikke at holde af
os selv. Nietzsche Morgenrøde 1880
      Man lever i grunden kun, når man nyder andres
velvilje. Goethe
Man only has value and significance insofar as he is a STONE IN A
GREAT BUILDING. For this purpose he must be solid; a stone and above
all not a stage player. Nietzsche
   Mennesket er aldrig større, end når det knæler. Pascal
   Mesteren sagde: At meget spirer uden at komme til Blomstring,
ak, saadant hænder.      Kinesisk vismand
   Rødderne under jorden kræver ingen belønning for at gøre
grenene frugtbare.       Tagore, Rabindranath, Indisk
Nobelpristager i litteratur 1861-1941

   Solidaritet - det er bare egoisme, der er gjort selskabelig.
Søren Kierkegaard
   Sort arbejde sikrer retfærdighed. Grundigt netværksarbejde er
din bedste garant for en retfærdig behandling.    Klaus Kjøller
What is hell? I maintain that it is the suffering of being unable to
love. Fedor Dostoevsky 1821 - 1881
When elderly invalids meet with fellow-victims of their own ailments,
then at last real conversation begins, and life is delicious.   Logan
Pearsall Smith
   When your neighbour's wall is on fire, it becomes your
business. Horace 65 - 8 BC
   You are forgiven for your happiness and your successes only if
you generously consent to share them. Albert Camus
kå1Ejt   Taknemmelighed er hjertets hukommelse. Jean Baptiste
Massieu
   "At hjælpe en ulykkelig er en fornuftshandling, som ikke
behøver støtte af medlidenheden" Spinoza
kåameagggk   Godmodigheden, venligheden, den hjertelige høflighed
er stedsesprudlende udløb for den uegoistiske trang og har langt
mægtigere bygget med på kulturen end de meget mere berømte udslag af
den, som benævnes medlidenhed, barmhjertighed og opofrelse. Nietzsche
Japanere er så overlegne i en socialt skabt selvtillid at de vover
pelsen og slår sig ned i det fjerne og knytter nære venskaber til
ikke-japanere.Deres sociale lim forbeholdes til krig og er selv da
skrøbelig - fangne japanske soldater blev let forrædere i WW2.
Jøder blev af Babylon og Rom spredt blandt folkeslagene og har en stor
dygtighed til handel og venskab med alle, hvor det kan betale sig. Men
det stikker ikke dybt.