Dea skam-skhyld til nag/selvhad
Fra : Bo Warming

Dato : 17-05-10 19:56

Alles kamp mod alle handler om at give naboen mindreværdsfølelse

Det sker på mange måder.

Skam er frygt for konkurrenters straf.

Gud-begrebet er om at føle skyld altså gæld til den Almægtige

Samvittigheden er en indre domstol der gir os sorg når vi brød regler

Selvhad er deprimerende

   Hvis tyven ikke bliver anklaget,anser han sig for uskyldig.
Talmud+Nietzsche kvinde der bliver gravid
skam   "Det grusomste grusomme er at forlede een, der holder af os,
til at gøre noget som han skammer sig ved , overfor os og overfor sig
selv" Nietzsche
skam   Hvad er slet? At få andre til at føle skam. Hvad er gavnligt ?
At befri andre for skamfølelse. Nietzsche
skam   Our repentance is not so much regret for the evil we have done
as a fear
of what may happen to us because of it.La Rochefoucauld
skam   skam   Aldrig har jeg løjet for min egen vindings skyld, men
ofte har jeg løjet af skam for at komme ud af forlegenheden i sager
uden betydningnår jeg måtte holde liv i en diskussion, og mine tankers
træghed og min konversations tørhed tvang mig til at tage tilflugt til
fantasier for dog at have noget at sige.    Rousseau
skam   Vi ville ofte føle skam over vore smukkeste handlinger, dersom
folk havde kendskab til de bevæggrunde, der fremkalder dem. La
Rochefoucauld
   Den forvandlede: - : - Nu bliver han dydig, kun for at gøre
andre ondt dermed. Se ikke så meget efter ham.Nietzsche
Sky    Det bedste for sjælen er den tilstand, hvor man ikke synder,
men føler sig syndig.    Leo Tolstoj
Sky      Omgivelsernes tryk forvrider kunsten, som det
forvrider opførslen. Man (dvs. individualisterne, intelligensen) kan
trodse disse omgivelser, men man må betale for det,
Sky   "Kun børn siger undskyld" Eichmann i Jerusalem 1962
Sky   "No sane person has ever given an apology.Ralph Waldo Emerson
sky   Carry the battle to them. Don't let them bring it to you.
Put them on the defensive. And don't ever apologize for anything.
/Harry S Truman
The Penal Code and The Bible. The Bible is a cruel book. Perhaps The
cruellest book ever written.   Georges Simenon 1905-89
sky   Moral er noget, vi påtager os for at be-grænse os,
for ikke at blive alene, for ikke at blive skyldige. Moral er
destruk-tiv. Leif Panduro
Sky   Oh God said to Abraham "Kill me a son", Abe says, "Man, you
must be puttin' me on".      Song: Highway 61 Revisited
Sky   SKYLD: Skønt heksenes mest skarpsindige dommere og endda
heksene selv var overbevidst om skylden for hekseriet, var skylden der
alligevel ikke. Sådan forholder sig sig med al skyld.Nietzsche
Sky   Vi er ikke født syndige. Den undskyldning dækker ikke. Palle
Lauring
sky   Vi har ALLE (uden undtagelser) været med til at henrette Jesus
(Paulus)
   Sky   Vices are their own punishment.       Aesop
Skya Sins are indispensable to every society organized on an
ecclesiastical basis; they are the only reliable weapons of power; the
priest lives upon sins; it is necessary to him that there be sinning.
Nietzsche
Skya   "But I am not guilty" said K "It is a misunderstanding" " And
if it comes to that, how can any man be called guilty" Franz Kafka :
Processen
Skya   "¾ af alle forbrydelser i denne verden skyldes frygtsomhed -
og det er især en fysiologisk proces" Nietzsche
skya   Camus derimod indså at "Vi er alle skyldige i 2. verdenskrigs
ulykker!