Hvordan børn og pensionister urinerer , nå~
Fra : Bo Warming

Dato : 13-05-10 15:28

Hvordan børn og pensionister urinerer , når toilet er ubestigeligt
Nogle spædbørn påklistres en engangsble og når mor gætter på at den er
passende fuld skiftes den. Moderne bleer er bekvemmere end de
bomuldsbleer på 70 gange 70 cm som foldedes omkring mig i de første år
som jeg kun kender fra min lillesøsters bleskift. Men jeg så at hvis
der var gået for lang tid mellem bleskift fik hun rød hale, dvs at
lort og tis fugtigheden mase op af den sarte skridthud havde skabt
grobund for hudsvamp-vækst så huden blev øm. Engangsbleer i dag er så
sugende at hudoverfladen kan bevares sund og tør i mange flere timer
og deciliters mælkeindtag end hvad mine bleer ku rumme , men så
fristes den travle mor til at udskyde bleskift i endnu længere tid og
rød hale er ikke udryddet som smerteproblem for de små.
Det gælder også pensionister der får hjemmepleje én gang i døgnet og
visse plejehjem er berygtet for at når det udenlandske nathold
ankommer kl 4 om morgenen, så bliver de gamle klædt på til at være
oppegående og samtidig sker døgnets eneste bleskift. Min mor nåede
vistnok ikke at få rød hale for hun lagde vægt på at være selvhjulpen,
og havde hun ringet til kaffestuen så havde de i travle perioder
svaret "gør det i bleen" og en nat faldt hun på vej til toilettet,
selvom hun havde enestue og kort vej til eget toilet, og hun opdagedes
først af personalet sent næste dag og havde da frosset og var så
stresset af hjælpeløsheds-traumet at hun døde som 82 årig næste måned.
Min far faldt i 5 år yngre alder om natten i det parcelhus han havde
bygget på det hårde flisefulv han desværre havde valgt af
konformitetsgrunde (min mor var snob, jeg har i dag tæppebelagt
trægulv hele vejen ud til toilettet),. Han døde i ambulancen på vej
til hospitalet af hjertestop. Almindeligt er at fald i høj alder giver
lårbenshalsbrud der hindrer at man er oppegående og man dør få måneder
senere.
Begge mine forældre kunne have levet længere, måske et par år, hvis de
havde gjort som jeg i årtiet efter deres død beskrev i Ugeskrift for
læger (Okt 2004) og havde mini-bækken på natbordetog tisset i det og
næste dag ku nogen have tømt det eller de bekvemme små plastbægre i
toilettet. Jeg har hvor jeg opholder mig, seng eller sofa en femliters
plastdunk som dog hjemmehjælp afviser at slæbe ud når fuld, men bliver
jeg om et par årtier for gammel til det selv får jeg nok usnerpet
hjælp og sparer derved staten for dyr plejehjemsplads. Som kong
Frederik den 3. sagde "Jeg vil dø i min rede"