DanskeNetbank kan ikke med Norton Antiviru~
Fra : Steffen

Dato : 06-08-01 10:26

Det er umuligt at oprette forbindelse til DanskeNetbank, når Norton
Antivirus 2001 kører i baggrunden. Kun ved at disable virusscanneren er det
muligt at opnå forbindelse til netbanken. Jeg har ikke oplevet andre
websider, der ikke kan køre sammen med virusscanneren, men måske er der
andre, der har - og som måske ovenikøbet ved, om det kan rettes i
indstillingerne til Norton Antivirus.
Hilsen
Steffen

Fra : Huleboer

Dato : 06-08-01 11:17

Hejsa
jeg tror du er lidt af et enkelt tilfælde.
min norton antivirus 2001 virker perfekt med
danskenetbank.
er du sikker på du ikke har installeret en firewall
som blokere for siden istedet?

mvh Carl

Fra : Steffen

Dato : 06-08-01 16:36

Nej, jeg er ikke lidt af et enkelttilfælde! Jeg har ringet til Danske Banks
hotline og har fået at vide, at Norton Antivirus (ikke Firewall'en!) er
behæftet med en fejl, der gør, at der er nogle websider, man ikke kan komme
ind på - bla. Danske Netbank. (Min Compaq Presario 5736 går simpelthen ned,
hvis jeg ikke har disablet virusscanneren inden).
Det skulle være en fejl i NAV, der forhåbentlig bliver rettet, men
selvfølgelig kan man slå NAV fra, når man skal ind på Danske Netbank og så
slå den til bagefter igen. Det vigtigste er jo at Firewall'en hele tiden er
slået til.
Om det nu skulle forholde sig sådan, at det kun er visse PC'er, der har
dette problem, ved jeg ikke, men som sagt så kan min Presario ikke komme ind
på Danske Netbank med NAV slået til.
Hilsen
Steffen

Fra : Martin Østerberg

Dato : 06-08-01 19:46

On Mon, 6 Aug 2001 17:36:09 +0200 skrev "Steffen"
<appelquist@newmail.dk> ...:

>Om det nu skulle forholde sig sådan, at det kun er visse PC'er, der har
>dette problem, ved jeg ikke, men som sagt så kan min Presario ikke komme ind
>på Danske Netbank med NAV slået til.

Her er der tale om en IBM Netvista maskine, og problemet er helt
identisk. At gå på danskebank's netbank er umuligt med de sidste nye
opdateringer. Har prøvet at afinstallere NAV og havde da ingen
problemer, men med NAV gik maskinen helt og aldeles ned.

Skriver til Symantec om problemet...

VH Martin Østerberg

Fra : Martin Østerberg

Dato : 07-08-01 15:30

On Mon, 06 Aug 2001 20:45:34 +0200 skrev Martin Østerberg
<martinoe@image.dk> ...:

>Skriver til Symantec om problemet...

Og det fik jeg aldrig gjort...men i mellemtiden er følgende dukket op
i min postkasse fra Hr. Kruse:

citat begynd----------------------------------------------------------

Hej Martin,

Jeg har læst din post i dk.edb.sikkerhed omkring problemer med Norton.
Jeg har ikke adgang til en NNTP server, men kender forklaringen på
problemet.

Du kan frit poste dette i gruppen.

Den seneste opdatering til norton antivirus fryser, låser eller
crasher en dansk Windows 9x.

En fejl i Norton Antivirus' seneste definitionsfiler, som skal fange
nye virus, forårsager tilfældige og uprovokerede systemcrash. Mange
brugere er rådvilde og forvirrede. Fejlen kunne minde om en virus, men
er en fejl som optræder i de virusdefinitioner, som netop skal fange
og beskytte mod
ondsindet viruskode. Problemet omfatter Norton Antivirus 2000, 2001 og
Norton Anitvirus 7.5 Corporate Edition under Windows 9x/ME. Det
anbefales, at man undlader at opdatere programmet indtil problemet er
løst.

Symantec's antivirus flagskib Norton Antivirus har siden opdatering af
virusdefinitionsfilerne fra d. 2. August 2001 forårsaget, at mange
danske versioner af Windows 9x crasher. Problemet opstår når en NAV
bruger besøger en hjemmeside som anvender javascripts som f.eks.
netbank hos den danske bank.

Mange brugere har rapporteret om denne fejl i forskellige
nyhedsgrupper bl.a. dk.edb.sikkerhed. Se f.eks.
http://www.newsgate.dk/dk/dk.edb.sikkerhed/msg03940.html

Der findes ingen løsning på problemet andet end at køre med
virusdefinitionsfiler, som er ældre end d. 1. August 2001. Alternativt
kan man helt deaktivere programmet indtil problemet er løst. De ældre
definitionsfiler er blevet testet af undertegnede og virker fint og
uden problemer.

Venligst
Peter Kruse
Viruskonsulent

citat slut------------------------------------------------------

Man må da håbe på der snart findes en brugbar løsning. Jeg disabler
selv NAV når jeg 'hænger' på noget javasnavs, det ser ud til at virke,
men er absolut ikke en tilfredsstillende løsning.

VH Martin

Fra : Martin Østerberg

Dato : 08-08-01 08:52

On Tue, 07 Aug 2001 16:30:23 +0200 skrev Martin Østerberg
<martinoe@image.dk> ...:

Fra Peter Kruse:

> [...]
>Norton Anitvirus 7.5 Corporate Edition under Windows 9x/ME. Det
>anbefales, at man undlader at opdatere programmet indtil problemet er

Det er måske ikke nødvendigt. Har idag hentet seneste opdateringer
(07-08-2001) og de løser ikke problemet. Derimod er (i NAV 2000) valg
Options > Auto-Protect > File types to scan > Programfiles and
documents only en brugbar vej ud af problemet. Det løser ihvertfald
problemet med Danske Netbank, men giver jo også en noget mindre
sikkerhed.

> [...]
>danske versioner af Windows 9x crasher. Problemet opstår når en NAV
>bruger besøger en hjemmeside som anvender javascripts som f.eks.

Jeg tror ikke bare det er javascripts der bliver scannet med 'all
files' også sider uden javascript kan få NAV til at hænge gevaldigt.

VH Martin

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 06-08-01 17:13

"Steffen" <appelquist@newmail.dk> wrote in message
> [...]
> websider, der ikke kan køre sammen med virusscanneren, men måske er der
> andre, der har - og som måske ovenikøbet ved, om det kan rettes i

Jeg har 6 Windows98 maskiner med Norton Anitvirus 7.5 Corporate Edition, der
her med den sidste virus definition (300805h) ikke kan se vores Intranet
eller Windows Update sitet uden at få et crach!

Der er ingen problemer med maskinerne, der bruger w2k! Underligt!

--
/Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk