Jeg vil gerne høre denne udsendelse...
Fra : Niels

Dato : 23-07-10 11:38

- men der sker ingenting, selvom Flip4mac starter. Er det et Windows/
Mac problem?

http://www.dr.dk/P1/Serier/FilmfolkpaaP1/Udsendelser/20100712100316.htm

--
Niels

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-07-10 19:22

Niels <nboegh@gmail.com> writes:

> - men der sker ingenting, selvom Flip4mac starter. Er det et Windows/
> Mac problem?
>
> http://www.dr.dk/P1/Serier/FilmfolkpaaP1/Udsendelser/20100712100316.htm

Jeg tror det nemmeste er at abbonnere på podcasten (DR's miniplayer er
ret windowsfikseret) og så finde programmet i oversigten i iTunes, og
bede den om at hente det.

Fra : Ole V Jensen

Dato : 23-07-10 19:39

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> - men der sker ingenting, selvom Flip4mac starter. Er det et Windows/
> [...]

Den spiller fint hos mig.

mvh
Ole-J

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 23-07-10 22:30

Niels skrev:
> - men der sker ingenting, selvom Flip4mac starter. Er det et Windows/
> [...]
Måske ... virker heller ikke for mig.

Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-07-10 22:38

Jesper Mehlsen <nospam@nospam.dk> wrote:

> Måske ... virker heller ikke for mig.

virker fint her .. .man skal bare lade den stå og loade 5-10 sekunder og
så trykke play.

/thomas

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 23-07-10 22:41

Thomas von Hassel skrev:

> virker fint her .. .man skal bare lade den stå og loade 5-10 sekunder og
> så trykke play.
>
> /thomas
Når jeg klikker er der ingen indikation af at browseren registrerer
noget. Jeg har ventet i over et minut og intet sker.

På min windows PC går der 2 sekunder og afsnittet spilles fint.

Endnu noget mac bøvl. Jeg er så træt af det.

Jesper :(

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-07-10 22:49

Jesper Mehlsen <nospam@nospam.dk> wrote:

> Når jeg klikker er der ingen indikation af at browseren registrerer
> noget. Jeg har ventet i over et minut og intet sker.

åbner den ikke et nyt vindue ? ... har du slået Safaris "pop up killer"
til ?

> På min windows PC går der 2 sekunder og afsnittet spilles fint.
>
> Endnu noget mac bøvl. Jeg er så træt af det.

ok.

Har du Flip4Mac installeret i sidste nye version ?

/thomas

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 24-07-10 11:24

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> til ?

> ok.
>
> Har du Flip4Mac installeret i sidste nye version ?

Hej Thomas

Det løste problemet. Jeg havde pop up vinduer slået fra, og nu åbner der
ganske rigtigt et vindue med afspilleren.

Jeg er dog lidt overrasket over at min browser ikke spørger mig om jeg
vil tillade popup-vinduer når linket forsøger at åbne et nyt vindue. Det
har jeg været vant til fra Firefox og internet explorer (win) - der
kommer en lille boks frem med noget á la "dette program forsøger at åbne
et nyt vindue - bloker, eller tillad dette?".

Hilsen Jesper

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-07-10 22:58

Jesper Mehlsen <nospam@nospam.dk> writes:

> Endnu noget mac bøvl. Jeg er så træt af det.

Det er ikke Mac-bøvl. Det er "ikke-Windows"-bøvl.

Det er så nok en ringe trøst :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-07-10 22:59

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100723 <nospam0002+20100723@gmail.com> wrote:

> Det er ikke Mac-bøvl. Det er "ikke-Windows"-bøvl.
>
> Det er så nok en ringe trøst :)

eller mere "lær at bruge din computer og dens programmer" inden man
brokker sig ...

/thomas

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 24-07-10 11:27

Thomas von Hassel skrev:

> eller mere "lær at bruge din computer og dens programmer" inden man
> brokker sig ...
>
> /thomas

Jeg købte en Mac for 4 år siden for at undgå alt det med at man skulle
sætte sig ind i enhver tænkelig detalje for at tingene virker. JEg var
træt af windows, fordi der altid var så uendelig mange indstillinger at
sætte sig ind i, før noget som helst fungerede.

I det væsentligste er jeg da også langt mere tilfreds med Mac end med
windows. Der ER rent faktisk mindre bøvl på min mac end med windows-PC'en.

Hilsen Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-07-10 13:34

Jesper Mehlsen wrote:

> [...]
> træt af windows, fordi der altid var så uendelig mange indstillinger at
> sætte sig ind i, før noget som helst fungerede.

Problemet er jo nok, at selv om Mac nu kører OS X, så er der mange, der
stadig tænker 'OS 9', hvor alting var meget let, og aldrig problemer, -
få indstillinger, der bare var sat, og så kørte det... - Sådan er det jo
desværre ikke på OS X. - Der er mange indstillinger, men alligevel burde
det være sådan, at når først, de var sat, så skulle det bare køre...

Det gør det da også langt henad vejen, men jeg har bemærket, at ved
nogle af Apples opdateringer bliver indstillinger sat til standard, når
disse opdateringer installeres, - og andre 3.-parts installationer
bliver ganske enkelt slået fra, og så skal man selv gøre arbejdet nok en
gang

> I det væsentligste er jeg da også langt mere tilfreds med Mac end med
> windows. Der ER rent faktisk mindre bøvl på min mac end med windows-PC'en.

Jeg har selv kørt Mac siden sidst i 1991 (LC med system 7.0.1) - dog
sideløbende med noget Windows værk, og som dig har jeg fundet, at
Mac'ens system kører klart bedre og mere stabilt end Windows og med
generelt færre fejl i systemerne. - Jeg har som mange andre nu også en
WinXP Pro på min MacPro, men kunne ikke drømme om at skifte, så det blev
til hovedsystemet og bruger kun Windows til noget test, samt til det,
der absolut ikke /kan/ lade sig gøre på Mac.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 24-07-10 15:08

> [...]
> disse opdateringer installeres, - og andre 3.-parts installationer
> bliver ganske enkelt slået fra, og så skal man selv gøre arbejdet nok en

Øhh...det er s´gu´ ikke rigtigt.

> samt til det,
> der absolut ikke /kan/ lade sig gøre på Mac.

> mvh. Erik Richard

/Hvad/ kan ikke lade sig gøre på en Mac - jeg er blot nysgerrig ?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-07-10 15:55

Morten Lind wrote:

> Øhh...det er s´gu´ ikke rigtigt.

Jo, det kan jeg godt garantere dig for! - Bl.a. Safari, VoiceOver, std.
mail- og newsklient. iTunes resetter sig selv delvis (især på 10.5.x),
m.m. på både 10.4.x og 10.5.x. - Hvad 10.6 angår kan jeg ikke sige
noget, da jeg ikke kører med det system.

> /Hvad/ kan ikke lade sig gøre på en Mac - jeg er blot nysgerrig ?

Bl.a. læse MSO 2000/2003/2007 dokumenter med indlejret tale-kommentarer.
Afspille og konvertere visse både audio og videoformater. - Teste div.
forstørrelses- og talesyunteseprogrammer til hhv. Windows og Mac, teste
de samme stemmer i hhv. Win og Mac. Bruge ganske alm. std. DVT
TV-tunere. Afspille div. radio- og TV programmer fra især DR, osv.osv......

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-10 17:37

> [...]
> m.m. på både 10.4.x og 10.5.x. - Hvad 10.6 angår kan jeg ikke sige
> noget, da jeg ikke kører med det system.

Har aldrig oplevet den slags ...

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-07-10 15:16

> [...]
> desværre ikke på OS X. - Der er mange indstillinger, men alligevel burde
> det være sådan, at når først, de var sat, så skulle det bare køre...

Mac OS 9 !? Det er der ingen der har tænkt på de sidste 8 år:

"Apple discontinued development of Mac OS 9 in 2002, transitioning all
future development to Mac OS X. Since that time, no updates have been
released. The final updates to Mac OS 9 addressed compatibility issues
with OS X while running in the Classic Environment and compatibility
with Carbon applications. At the 2002 World Wide Developers Conference.
Steve Jobs began his keynote address by staging a 'funeral' for OS 9."

Kilde: Wikipedia

.... og godt det samme. Mac OS 8 og 9 var umoderne og overbebyrdede
styresystemer som retteligt fortjente begravelsen i 2002.

.... men det bli'r spændende at se hvad Apple gør med OS X de kommende
år. Det virker ikke som om deres fokus er stillet så skarpt ind på
udviklingen af vort kære OS

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-10 17:37

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> with Carbon applications. At the 2002 World Wide Developers Conference.
> Steve Jobs began his keynote address by staging a 'funeral' for OS 9."

Husk, alt hvad der står på wikipeda er løgn og latin ..... ihvertfald
iflg. Erik.

> ... og godt det samme. Mac OS 8 og 9 var umoderne og overbebyrdede
> styresystemer som retteligt fortjente begravelsen i 2002.

Enig!

> ... men det bli'r spændende at se hvad Apple gør med OS X de kommende
> år. Det virker ikke som om deres fokus er stillet så skarpt ind på
> udviklingen af vort kære OS

Bare rolig ... Det er stadig OS X der ligger og roder under motorhjelmen
i iOS ... og du kan forvente at de to grene kommer til at dele teknologi
både den ene og den anden vej som tiden går.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-10 17:37

Jesper Mehlsen <nospam@nospam.dk> wrote:

> Jeg købte en Mac for 4 år siden for at undgå alt det med at man skulle
> sætte sig ind i enhver tænkelig detalje for at tingene virker.

Det er utopi at tro at man bare kan slå hjernen fra bare fordi man
bruger mac ...

/thomas

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 24-07-10 18:52

Thomas von Hassel skrev:

> Det er utopi at tro at man bare kan slå hjernen fra bare fordi man
> bruger mac ...
>
> /thomas
tak ...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-07-10 23:02

> eller mere "lær at bruge din computer og dens programmer" inden man
> brokker sig ...

Der er jeg så ikke enig.

At DR har valgt at lave en Windows-centreret afspilledims i stedet for
at lægge link direkte til mp3-filerne, kan altså ikke med rimelighed
siges er brugerens skyld.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-07-10 23:08

> [...]

> At DR har valgt at lave en Windows-centreret afspilledims i stedet for
> at lægge link direkte til mp3-filerne, kan altså ikke med rimelighed

Hvis Popup blockeren er slået til så manden end ikke kommer så langt som
at playeren ikke kommer frem ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-07-10 02:45

Thomas von Hassel wrote:

> Hvis Popup blockeren er slået til så manden end ikke kommer så langt som
> at playeren ikke kommer frem ?

Og hvad så, når man prøver med både Firefox, SeaMonkey 1.1.18 + 2.0.5,
Camino, Shiira og Safari 4.1 + 5.0, og det alligevel er umuligt at høre
udsendelsen online? - Så er det måske også brugerens skyld?

Jeg kan heller ikke afspille udsendelsen online på 4 af hinanden
uafhængige systemer på 3 forskellige maskiner - 2x 10.5.8 hhv. 2x
10.4.11. - Alle har nyeste QuickTime + nyeste Flip4Mac. - Og nej, der er
ingen popup blokering på nogen af de browsere, der er afprøvet! - Og
Firefox står endda til at agere som IE8! - Og nu har jeg også afprøvet
det i Opera 10.6.4.8402 - sat som hhv. IE 7, IE8 og som sig selv... Den
vil heller ikke...

Så mon ikke fejlen - som sædvanlig - ligger hos DR?

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-07-10 23:08

> Hvis Popup blockeren er slået til så manden end ikke kommer så langt som
> at playeren ikke kommer frem ?

Læs lige hvad jeg skrev inden du går videre ud af den tangent.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-07-10 23:14

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100723 <nospam0002+20100723@gmail.com> wrote:

> Læs lige hvad jeg skrev inden du går videre ud af den tangent.

Jeg har læst det ... og med popup blocker slået fra og Flip4Mac
installeret så virker det faktisk ... *

/thomas

* jeg siger ikke at DR har valgt den bedste løsning ... bare at det
virker hvis man har alle stumperne ...

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-07-10 09:21

On 2010-07-23 19:38:25 +0200, Niels said:

> - men der sker ingenting, selvom Flip4mac starter. Er det et Windows/
> Mac problem?
>
> http://www.dr.dk/P1/Serier/FilmfolkpaaP1/Udsendelser/20100712100316.htm

Der sker heller ikke noget når jeg klikker på linket. Muligvis fordi
det er et pop-up, men i menuen i højre side er der et iTunes link. Det
henter podcasten ind i iTunes, og virker.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-08-10 17:00

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> ... og godt det samme. Mac OS 8 og 9 var umoderne og overbebyrdede
> styresystemer som retteligt fortjente begravelsen i 2002.

Pjat. Det store problem var multitasking og det var løst men kom aldrig
ud. OS 9 fik kniven fordi det ikke var NextStep.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 25-08-10 19:19

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100824 wrote:

> Pjat. Det store problem var multitasking og det var løst men kom aldrig
> ud. OS 9 fik kniven fordi det ikke var NextStep.

Det var en af grundene... En anden og lige så væsentlig grund var, at
Steve Jobs ikke kunne li' udvikleren af Rhapsody kernen til Mac OS 9.5.
- Det første Jobs gjorde, da han kom tilbage, var at fyre ham. - og
svjv. er manden nu en af hovedkræfterne bag det nye Java hos SUN/Oracle.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-08-10 19:51

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> - Det første Jobs gjorde, da han kom tilbage, var at fyre ham. - og
> svjv. er manden nu en af hovedkræfterne bag det nye Java hos SUN/Oracle.

Rhapsody var begyndelsen på OS X, så det du omtaler må være Copland.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rhapsody_%28operating_system%29

http://en.wikipedia.org/wiki/Copland_%28operating_system%29

Her kan man også læse om grunden til at Copland blev lagt ned, og det
var ikke Jobs' beslutning idet han først kom tilbage i dec. '96 mens
Copland officielt blev lagt i graven i aug. ´96.

http://en.wikipedia.org/wiki/Copland_%28operating_system%29#Cancellation

Så på trods af de rosenrøde minder man kan have om Mac OS, så var tiden
bare løbet fra det... Kan I ikke huske hvor håbløst det var til sidst?
Der skulle intet til for at hele Mac'en frøs og internetbrowserne var
noget skrammel (CyberDog var da en sjov ide, men blev ringe udført).

Jeg havde på et tidspunkt en Macintosh SE med Mac OS 6 (eller var det
7.1) og jeg kan godt se at den kombination ved sin fremkomst må have
været lysår foran wintel/ibm/pc, men det var godt at Apple i '96 havde
mod til at droppe forældet teknologi uden at se sig tilbage.

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-10 19:59

> [...]

> var ikke Jobs' beslutning idet han først kom tilbage i dec. '96 mens
> Copland officielt blev lagt i graven i aug. ´96.

Men husk at Erik's hemmelige kilder altid slår fakta ...

> [...]
> været lysår foran wintel/ibm/pc, men det var godt at Apple i '96 havde
> mod til at droppe forældet teknologi uden at se sig tilbage.

Og de gjorde det igen med PPC->Intel ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-08-10 21:41

> Og de gjorde det igen med PPC->Intel ...

....og 3,5" disketten og cd'en og USB-stikket og .fjernelse af
diskettedrevet osv. Det er virkelig en af Apples stærke sider.
USB-stikket f.eks. havde fandtes i årevis, men pc'erne blev ved med at
have serielle og parallelle porte. Først da Apple i 1998 kom med den
første iMac, som ikke havde andet end USB-porte, kom der gang i udbuddet
af printere og andet tilbehør til USB. Nu er pc-folket vilde med USB.
Men ret skal jo være ret. Apple tager også fejl en gang imellem.
De promoverede f.eks. FireWire meget, men det virker ikke som om, det er
slået rigtig igennem. Apple måtte da også opgive at lade iPod
understøtte FireWire. Nu er det spændende at se, om DisplayPort bliver
en succes, eller om Apple må gå over til HDMI.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lyrik

Dato : 25-08-10 13:35

On 24 Jul., 16:08, mortenl...@gmail.com (Morten Lind) wrote:

> Øhh...det er s´gu´ ikke rigtigt.

> /Hvad/ kan ikke lade sig gøre på en Mac - jeg er blot nysgerrig ?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
At printe 4 dokumentsider på ét A4 ark? Eller printe 2 sider vandret
på et liggende ark, til en brochure? Printet fra en Webbrowser eller
et standardprogram?

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-10 20:41

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> At printe 4 dokumentsider på ét A4 ark? Eller printe 2 sider vandret
> på et liggende ark, til en brochure? Printet fra en Webbrowser eller
> et standardprogram?

det kan man da godt ?

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-08-10 20:44

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> writes:

> At printe 4 dokumentsider på ét A4 ark? Eller printe 2 sider vandret
> på et liggende ark, til en brochure? Printet fra en Webbrowser eller
> et standardprogram?

Prøv at åbne trekanten ved siden af printernavnet i print-dialogen.

Den kan printe helt op til 16 sider på et A4 ark, og printe 2 sider
vandret på et liggende ark.