DLSK 2010 - problemer med installation
Fra : HKN

Dato : 22-07-10 02:20

DLSK 2010 vil ikke installere sig på min pc - og jeg har prøvet både
at slå min antivirus fra, samt forsøge fra "safe mode" - uden held.

Når jeg kigger i mappen "Dansk Sejlunion" så ligger min gamle 2009
mappe med alle filerne i, og 2010 mappen ligger der også, men der er
kun 2 filer i (setup og uninst).

Når jeg sætter USB sticken i får jeg 2 drev; DLS flash med et alm drev
ikon (flytbart drev) samt et drev med Det Levende som ikon. Derefter
får jeg DLSK startmenu, hvor jeg kan vælge at starte DLSK.
Det fungerer fint nok, men jeg bryder mig ikke om at sticken skal
sidde i, imens jeg bruger DLSK.

Jeg har prøvet en række løsningsmuligheder af, men uden held

Nogen gode bud fra gruppen?

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-07-10 06:33

USB sticken skal sidde i PC´en når DLS bruges, se:
http://www.danskebaadejere.dk/Det%20Levende%20soekort/FAQ%202010.aspx
Husk at følge proceduren med "sikker fjernelse" når du tager den ud.

Mvh/Harding

Fra : Roderiet

Dato : 22-07-10 14:37

Hej der Jaja Harding, det er meget godt at vi skal bruge sikker
fjernelse af usb-sticken, men det kan jeg ikke for "windows kan ikke stoppe
enheden" linkdata usb-cops usb device" fordi den er i brug, prøv igen senere
". Det er vist et skodprogram, det her levende søkort 2010. mvh Niels
F.

Fra : Cupido

Dato : 08-08-10 05:56

Ja det er et skodprogram, så jeg har valgt dette i stedet, som kører
fremragende og så er der billiger end dls, og så får du papirkortene med
oven i handlen.

http://www.nv-verlag.de/nv_link_papier_digital.html

Kan også installeres på Dansk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-07-10 12:34

Prøv at Google lidt med ordene"usb-cops usb device". Det kan være at
du med lidt, måske manglende opdatering/program, kan løse problemerne,
som nok ligger på din PC eller deromkring.

Mvh/Harding

Fra : Roderiet

Dato : 23-07-10 11:47

Hej igen Ku´du være lidt mere specifik om hvad er måtte mangle i min
puter ( vista, home premium. og i den Bærb. vista ,home )?. Jeg antager, at
vi ikke er ude i omgåelse af copy-right etc, men prøver at løse et kendt
problem, for det er ikke kun min puter der får denne besked om " kan ikke
skubbe ud .........". Når jeg googler og ser f.eks et Alpha-program og
øver mig med det så piver min antivirus om malware, og det huer mig ikke.
Microsoft siger at alle mine drivere er updatede, så selv om jeg så virker
lidt tungnem, må du inderligt gerne pege på løsningen. mvh Niels F.

Fra : HH

Dato : 23-07-10 04:33

Jeg må her bryde sammen og tilstå, at jeg har konstrueret mit helt
eget DLS. 2010-versionen installerede helt fint her hos mig (Win7) men
jeg synes at programstart og afviklingen af programmet er unødigt
langsomt, sikkert fordi alt skal indlæses fra USB-stick'en hele tiden.
Samtidigt synes jeg ikke om at jeg skal have dimsen hængende i PC-en
hele tiden - den kommer for let til skade hos mig. Samtidig har jeg
haft den dårlige vane at indlægge mine landkort fra Det Levende
Danmarkskort (2002) sammen med søkortene og ligeledes svenske søkort
fra den svenske udgave af DLS. Men, men, Dansk Sejlunion har sparet så
meget på lagerpladsen på stick'en at det hele ikke kan være der.
Heldigvis havde jeg gemt hele min gamle mappe med alting fra DLSK2.
Heri var et brugbart crack af kopibeskyttelsen af CD'en, og hurra, jeg
kunne erstatte alle de gamle søkort med de nye fra DLS2010. Jeg mister
godt nok visse informationer (havneplaner fx. , de har ændret format)
og AIS er heller ikke med - men jeg har ikke nogen AIS-modtager så det
går.
Hvis man ikke har returneret CD'en i forbindelse med købet af 2010-
udgaven, så vil jeg tro at noget tilsvarende kan lade sig gøre med fx.
2009 udgaven. Altså at kopiere alle søkort fra 2010-udgaven ind i
mappen "maps". Så hvis man er lidt ferm med Windows Stifinder så kan
meget lade sig gøre. Husk hele tiden at lave kopier af "det gamle" så
man kan komme tilbage til udgangspunktet hvis noget skulle gå galt!

Hans-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-07-10 06:49

Hej Niels,

Har du prøvet at kontakte DS på:

E-post: supportdlsk@sejlsport.dk

Husk at oplyse følgende:
· din computermodel
· type af cd-romdrev
· operativsystem og version
· hvordan problemet opstår
· hvilken fejlmelding der står på skærmen
· kan problemet genskabes efter ønske

For er det en fejl som mange observerer så vil DS udgive en løsning af
problemet på deres hjemmeside.

Nej det er ikke noget med at omgå copy-right; men der kan være en
opsætning af PC´en der forhindrer udtagningen gennem normal procedure.
Der kan også ligge en trojaner på PC´en der bliver pirret lidt, og
tillige er den som du hører når du leger med alfa-programmet.
Inden et sådant program installeres skal computeren renses for fejl.
Der flyder så meget skidt rundt på nettet for tiden, der konstant
prøver at angribe.
Jeg fik igen i går et angreb så Windows igen skulle reinstalleres.
Heldigvis kan det let lade sig gøre med Alt + F10 på min Acer-PC; men
lige irriterende er det.

Mvh/Harding

Fra : Thomas Jensen

Dato : 08-08-10 15:31

On Sun, 08 Aug 2010 06:55:52 +0200, Cupido wrote:

> http://www.nv-verlag.de/nv_link_papier_digital.html
>
> Kan også installeres på Dansk

Jeg vil også gerne kippe med flaget for de her kort og medfølgende
program. Jeg skal skynde mig at sige, at jeg har ikke haft tilsluttet GPS
eller andre instrumenter til computeren/programmet endnu, men det ser da
absolut lovende ud. Kortene er billige, og programmet kan køres på en
netbook med Ubuntu 10.04 og via VirtualBox/Windows XP. Win-win.

--
Thomas Jensen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-08-10 13:23

On Sun, 08 Aug 2010 18:01:41 +0200, Bjarke@Escape wrote:

> Se analysen på
> http://www.maximalt.dk/artikler/kort/kortsammenligning.htm

Okay, jeg har ikke så meget at sammenligne med. I første omgang ville jeg
egentlig også bare gøre opmærksom på at Chart Navigator ser ud til at
kunne køre i VirtualBox under Ubuntu - som er en Linux-variant, altså et
alternativt styresysytem istedet for Microsoft Windows.

--
Thomas Jensen