MS Windows
briani 27239
system-ejede mapper i W7??
Fra : cykelsmeden

Dato : 20-07-10 16:08

hvorfor kan jeg ikke (kun en og samme bruger på systemet) i explorer
åbne undermapper i my documents - billeder, musik etc. - der er hængelås
på mapperne, og kun systemkontoen kan åbne dem, og dermed windows
mediaplayer.
Jeg spørger altså ikke hvordan det ændres (er gjort) men hvorfor
systemet pludseligt defaulter til ikke at kunne åbne egne mapper.

Det er værre med "programmer" mappen. den kan jeg ikke give mig selv
tilladelse til, - men dette kan vel forsvares.

finn

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-07-10 18:44

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i meddelelsen
> hvorfor kan jeg ikke (kun en og samme bruger på systemet)

Formentlig den lidt overdrevne brugerkontrol i Vista og Win7:

Tryk Start og skriv nede i bunden UAC
gå i kontrold af brugerkonto og træk skyderen i bund,

Jan

Fra : cykelsmeden

Dato : 20-07-10 19:06

Den 20-07-2010 19:43, Jan Vestergaard skrev:

> Formentlig den lidt overdrevne brugerkontrol i Vista og Win7:
>
> Tryk Start og skriv nede i bunden UAC
> gå i kontrold af brugerkonto og træk skyderen i bund,
Desværre ikke.

Jeg mener iøvrigt at UAC gælder installation af programmer/moduler [som
laver ændringer i registry?]

Her taler vi om private billeder og musik, jeg ikke kan lægge i
\dokumenter\billeder og \dokumenter\musik

Jeg har ikke adgang til de mapper undtagen via mediaplayer eller vlc.

finn

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-10 19:14

cykelsmeden skrev:

> [...]
> \dokumenter\billeder og \dokumenter\musik
>
> Jeg har ikke adgang til de mapper undtagen via mediaplayer eller vlc.

Min hukommelse er ikke den bedste men du har vel ikke flyttet lokationen
til andet drev end C:, mener at kunne huske (heraf hukommelsen) at det
har været nævnt tidligere i en anden tråd at man derved mistede
kontrollen samt at det måske kunne skyldes Nero som tog kontrol over fil
saving, men prøv at se lidt tilbage måske en 4 måneder

Fra : cykelsmeden

Dato : 20-07-10 20:41

Den 20-07-2010 20:13, Paul Østerby Sørensen skrev:
> [...]
> kontrollen samt at det måske kunne skyldes Nero som tog kontrol over fil
> saving, men prøv at se lidt tilbage måske en 4 måneder
Nej desværre.
Det er foreløbig en ren inst. på 2 forskellige maskiner, og omtalte
undermapper reagerer ens på begge. Det har bl.a. den ekstra konsekvens
at jeg fra mit mailsystem ikke kan lagre/hente fra undermapperne.

finn

Fra : Fietsenmaker

Dato : 21-07-10 06:48

Den 20-07-2010 21:40, cykelsmeden skrev:
> [...]
> undermapper reagerer ens på begge. Det har bl.a. den ekstra konsekvens
> at jeg fra mit mailsystem ikke kan lagre/hente fra undermapperne.

Du kan i yderste tilfæde bruge nedenstående, hvor du erstatter
"c:\System Volume Information" med de mapper du vil overtage ejerskaben af.

Overtag ejerskab af mappen System Volume Information
Start -> kør -> cacls "c:\System Volume Information" /E /G brugernavn:F

Virker i XP, Vista og Win 7

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-07-10 11:50

Tue, 20 Jul 2010 17:08:25 +0200 skrev cykelsmeden:

> [...]
>Jeg spørger altså ikke hvordan det ændres (er gjort) men hvorfor
>systemet pludseligt defaulter til ikke at kunne åbne egne mapper.

Samme spørgsmål stillede jeg her i gruppen den 6/7 uden at få så meget
som eet svar. Jeg havde en tråd kørende (Message-ID:
<itn0365i918sgiq8desrkus3cnagd0bo9h@4ax.com>) om geninstallation af
Win7 oven i en eksisterende.

Jeg har senere erfaret, at årsagen til mine problemer dengang var, at
jeg "vistnok" ikke havde betalt for en licens til den OEM-skive jeg
har. Jeg smider en hund i cigarkassen hver fredag og når der er nok,
køber jeg. Indtil videre må jeg leve med diverse begrænsninger -
inklusive de låste mapper og manglende tilladelser.

Jeg formoder at Mickey checker hver gang jeg opdaterer Windows.

Kan det tænkes at du har problemer med licensen?

Og så skal der jo nok være en eller anden der vil hyle op om at
piratvirksomhed ikke er velset her. Lad mig blot slå fast, at jeg
har/havde mine grunde til at tro, at jeg var lovligt kørende. Jeg har
også licens til Office-pakken og den er der ingen problemer med. Her
er jeg til gengæld 100% sikker på at jeg har betalt!

Fra : cykelsmeden

Dato : 21-07-10 12:30

Den 21-07-2010 12:49, Kurt Hansen skrev:
> [...]
> også licens til Office-pakken og den er der ingen problemer med. Her
> er jeg til gengæld 100% sikker på at jeg har betalt!
Lyder da spændende!
Jeg har helt klart god samvittighed, men derfor kan der da godt være
kluns i noget registrering. Og det er ganske rigtigt en Home Premium OEM
version (Compaq) jeg har.
Skal det forstås således at problemet forsvandt ved en opdatering?

finn

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-07-10 13:10

Wed, 21 Jul 2010 13:30:25 +0200 skrev cykelsmeden:

> [...]
>version (Compaq) jeg har.
>Skal det forstås således at problemet forsvandt ved en opdatering?

Problemet er, at jeg endnu ikke har opdateret (læs: købt en ny
licens), men jeg regner med at licensproblematikken er skyld i
problemet og at det forsvinder, når det går i orden.

Om det betyder at jeg blot kan indtaste et nyt licensnummer, eller om
jeg skal høvle ned og begynde forfra, har jeg p.t. ingen anelse om.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-07-10 18:55

> [...]
>version (Compaq) jeg har.
>Skal det forstås således at problemet forsvandt ved en opdatering?

Jeg mente bestemt også at jeg havde grund til god samvittighed, men en
omhyggelig granskning af papirer og maskine bragte ikke dokumentation
for dagen.

Jeg ringede til Mickey og fik, som en slags bonus, mulighed for at
købe en Home Premium "Genuine Advantage Kit". Æsken er grøn og der
står at denne udgave kun må sælges til kvalificerede kunder for at
erstatte uægte software ...

DVD'en/softwaren er den samme og der medfulgte en ny nøgle, så nu er
jeg 100% sikkert lovligt kørende. Pris incl. levering: 712 kr.

Fra : cykelsmeden

Dato : 30-07-10 19:30

Den 30-07-2010 19:55, Kurt Hansen skrev:
> [...]
>
> DVD'en/softwaren er den samme og der medfulgte en ny nøgle, så nu er
> jeg 100% sikkert lovligt kørende. Pris incl. levering: 712 kr.

fin service, selvom jeg ikke har lyst igen at betale en lille tudse ;(
Jeg mangler lige bekræftelsen på, at det fjernede låsen på de lukkede
mapper?

finn