MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Image af harddisken på IBM T41
Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 19-07-10 13:15

Hej

Jeg har en ældre bærbar (IBM T41), hvor jeg lige har geninstalleret Windows
XP på. For nu ikke at skulle igennem samme helvede med at finde drivere
(primært netkortene, der drillede), så vil jeg gerne lave et image af
harddisken ud fra den nuværende opsætning.

Hvad skal man bruge af program? Jeg vil gerne have det brændt ud på en
CD/DVD, som jeg bare kan smide i drevet og lade maskinen geninstallere sig
ud fra dette, næste gang jeg har geninstalleret. Meget gerne gratis og ikke
mindst velfungerende og pålideligt.

Og så en anden lille ting: maskinen er leveret med en licensnøgle under
bunden, men da jeg ikke har de originale CD'er længere, så brugte jeg en CD
fra en af mine andre maskiner og installerede ud fra denne. Dén CD, jeg har
brugt, indeholder SP3 og nu kan jeg ikke længere bruge Windows Update
(sikkert fordi nøglen er ugyldig), men kan jeg på nogen måde få indtastet
dén kode, der står under bunden, bibeholde SP3 og komme til at bruge Windows
Update igen?

På forhånd mange tak.

Søren

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 19-07-10 13:19

"Søren Bøgh Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4c4441d1$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> ud fra dette, næste gang jeg har geninstalleret. Meget gerne gratis og
> ikke mindst velfungerende og pålideligt.

Jeg har iøvrigt også en NAS og det kunne måske være rigtig smart, hvis jeg
kunne lægge mit image på denne og lade PC'en geninstallere via netværket -
vil det kunne fungere i praksis?

Eller er det for bøvlet og forudsætter, at jeg først har lavet
netværksdrevtilknytninger før det vil kunne lade sig gøre?

Søren

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 19-07-10 13:39

Søren Bøgh Nielsen skrev:

> [...]
>ud fra dette, næste gang jeg har geninstalleret. Meget gerne gratis og
>ikke mindst velfungerende og pålideligt.

Du kan f.eks. bruge PING, i Howto Documentation er der bl.a. vejledning
til at lave sådan en skive
http://ping.windowsdream.com/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-07-10 19:20

"Søren Bøgh Nielsen" <> skrev i meddelelsen
> så vil jeg gerne lave et image af harddisken ud fra den nuværende
> opsætning.

God ide

> [...]
> under bunden, men da jeg ikke har de originale CD'er længere, så
> brugte jeg en CD fra en af mine andre maskiner og installerede ud fra

Det burde også være OK - nøglen er bundet til en bestemt type CD og ikke
til den medfølgende, så hvis bare det er samme udgave, version, sprog
m.v., så er det helt OK, at bruge en "tilfældig" cd.

> Dén CD, jeg har brugt, indeholder SP3 og nu kan jeg ikke længere bruge
> Windows Update (sikkert fordi nøglen er ugyldig),

Hmm - det burde være OK, hvis det ellers er samme type Windows
(retrail/OEM, sprog, Home/Pro o.s.v.)

> men kan jeg på nogen måde få indtastet dén kode, der står under
> bunden, bibeholde SP3 og komme til at bruge Windows Update igen?

Du kan prøve om du kan ændre koden:

http://www.it-artikler.dk/2008/02/05/skift-din-licens-kode-i-windows-xp/

Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-07-10 19:24

"Søren Bøgh Nielsen" <> skrev i meddelelsen
> nu kan jeg ikke længere bruge Windows Update

Husk at support på SP2 er stoppet, så du skal have SP3 for at kunne
opdatere.

SP3 kan opdateres indtil medio 2014

Jan

Fra : Ole C

Dato : 19-07-10 19:44

Søren Bøgh Nielsen skrev blandt andet:

> [...]
> kan jeg på nogen måde få indtastet dén kode, der står under bunden,
> bibeholde SP3 og komme til at bruge Windows Update igen?

Det bør kunne gøres meget nemt med Windows XP Product Key Modifier:
http://majorgeeks.com/Windows_XP_Product_Key_Modifier_d2745.html

--
vh
Ole C