NAS i agurketiden
Fra : thohei

Dato : 18-07-10 09:29

Her i agurketiden, må man måske spørge dumme, generelle spørgsmål..
Hvordan ved man om et nas-drev er hurtigt eller langsomt.
Jeg købte et for nogle måneder siden (og fulgte ikke gruppens råd om
en timecapsule). I drevet satte jeg en WD 1TB disk som jeg mener
burde være god og hurtig.
Men når jeg skal flytte til og fra nas'en går det ulideligt langsomt.
I øjeblikket er den i gang med at kopiere 180 gb. Det har indtil nu
taget 12 timer og den har nået 25 gb!
Det er helt ulideligt. Men jeg husker ikke at der var noget mål for
hvor hurtig nas'erne var, dengang jeg kiggede efter forskellige
modeller.
Selve den tråløse forbindelse fungerer fint og jeg har 10mbit+ og 1mbit
+ når jeg tester.
Hvad er ellers afgørende for hvor hurtigt sådan en kopiering foregår?
Hvilket mål har man når man køber en nas-disk for hvor hurtig den er?
Thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-07-10 17:04

thohei <heinesen@mail.dk> writes:

> [...]
> Men når jeg skal flytte til og fra nas'en går det ulideligt langsomt.
> I øjeblikket er den i gang med at kopiere 180 gb. Det har indtil nu

25GB/12timer = 5mbit/sek (ca.). Det er ok, for en trådløs forbindelse...

> [...]
> Hvad er ellers afgørende for hvor hurtigt sådan en kopiering foregår?
> Hvilket mål har man når man køber en nas-disk for hvor hurtig den er?

Man tester altid via en trådet ethernet forbindelse

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-07-10 17:05

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> Hvad er ellers afgørende for hvor hurtigt sådan en kopiering foregår?
> Hvilket mål har man når man køber en nas-disk for hvor hurtig den er?

Der er et par faldgruber .. de kan f.eks. godt skrive at den har gigabit
netværks forbindelse .... men den reelle flaskehals er ikke netværks
forbindelsen, eller den disk du sætter i, men derimod den filserver der
skal håndtere filoverførsler. De billige NAS diske har ikke særlig
hurtig cpu og kan derfor ikke skubbe data igennem.

Du kan prøve at lave et benchmark med f.eks. Helio LANtest .. så har vi
nogen tal at snakke om ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-07-10 17:26

thohei <heinesen@mail.dk> writes:

> Men når jeg skal flytte til og fra nas'en går det ulideligt langsomt.
> I øjeblikket er den i gang med at kopiere 180 gb. Det har indtil nu
> taget 12 timer og den har nået 25 gb!

Det lyder som protokollen er uenig med et eller andet. Kører du kabel
eller trådløst?

Fra : thohei

Dato : 18-07-10 14:03

On Jul 18, 6:25 pm, nospam0002+20100...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20100718) wrote:

> Det lyder som protokollen er uenig med et eller andet.  Kører du kabel
> eller trådløst?
>
> --
>   Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"

Trådløst. Og nu - efter mere end 18 timer - er den stoppet fordi den
mistede forbindelsen.
Pænt irriterende.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-07-10 21:13

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Trådløst. Og nu - efter mere end 18 timer - er den stoppet fordi den
> mistede forbindelsen.
> Pænt irriterende.

Næste gang så brug en ledning.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-07-10 22:58

thohei <heinesen@mail.dk> writes:

> Trådløst. Og nu - efter mere end 18 timer - er den stoppet fordi den
> mistede forbindelsen.
> Pænt irriterende.

Skift til gigabit kabling. Det skulle gerne sætte farten lidt op.

Fra : thohei

Dato : 18-07-10 14:28

> Næste gang så brug en ledning.

Det forstår jeg ikke. Hvordan får man kontakt med en nas med en
ledning. Er det netværksledningen I mener?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-07-10 21:31

> Det forstår jeg ikke. Hvordan får man kontakt med en nas med en
> ledning. Er det netværksledningen I mener?

ja, ethernet ...

/thom

Fra : thohei

Dato : 18-07-10 14:37