iTunes igen, igen
Fra : thohei

Dato : 17-07-10 05:19

Efter et mislykket forsøg (som min navnbror havde forudsagt) på at
have iTunes musikken liggende på et NAS-drev (det gik simpelthen for
langsomt og var alt for omstændigt at starte iTunes op) skal jeg nu
igen flytte biblioteken tilen extern fw-disk.
Spørgsmålet er nu om det er bedst at have biblioteket (altså
registreringen af numrene ikke filerne i sig selv) på det samme
externe drev eller det er bedst det er på computeren. Sidst jeg havde
det set-up var biblioteket på computeren, men det betød at hvis
computeren havde være slukket eller framonteret drevet skulle man hele
tiden gen-vælge medie-mappen (altså selve numrene) på den externe
disk. Vil man undgå det hvis også biblioteket ligger dér?
Pft,
Thomas

Fra : thohei

Dato : 17-07-10 09:39

Nej, jeg kan selvfølgelig godt selv se det: hvis jeg lægger
biblioteket på den externe disk, skal jeg igen pege på det med alt-
åbne hver gang jeg starter iTunes.
Jeg synes ikke rigtig det fungerer optimalt at have iTunes på externt
drev (eller på NAS), men det er nu nødvendigt.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-07-10 17:31

thohei <heinesen@mail.dk> writes:

> Jeg synes ikke rigtig det fungerer optimalt at have iTunes på externt
> drev (eller på NAS), men det er nu nødvendigt.

Hvorfor er det det?

Du ser jo selv det er noget bøvl.

Borset fra det kan iTunes 9 meget bedre håndtere flere iTunes-maskiner kørende i husholdningen og man kan tilgå ders musik. Hvilket problem er det du gerne vil løse?

Fra : thohei

Dato : 17-07-10 10:44

On Jul 17, 6:30 pm, nospam0002+20100...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20100717) wrote:

> [...]
> --
>   Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"

Har ikke brug for at flere maskiner tilgår samme bibliotek.
Ønsker bare at iTunes spiller det nummer man vælger uden for mange hak
og indenfor en rimelig responstid.
Det er aldrig lykkedes mig med nas'en i hvert fald.
På den eksterne disk er problemet kun det, at iTunes ikke kan finde
media-filerne hvis mac'en har være slukket eller frakoblet den
eksterne disk.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-07-10 17:49

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> den eksterne disk er problemet kun det, at iTunes ikke kan finde
> media-filerne hvis mac'en har være slukket eller frakoblet den eksterne

jeg har alt mit på 2 externe diske, hvoraf den ene har "hoved"
biblioteket (dvs. nye imports, køb m.m. lander der)

Jeg har ingen problemer med at den "mister forbindelsen" ... også efter
genstart, men jeg husker også ikke at starte iTunes hvis den disk af en
eller anden grund ikke er tilsluttet ...

/thomas

Fra : thohei

Dato : 17-07-10 11:25

On Jul 17, 6:48 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> genstart, men jeg husker også ikke at starte iTunes hvis den disk af en
> eller anden grund ikke er tilsluttet ...

og du har biblioteket (altså registreringen af numrene) på
computeren? Ikke på en eksterne disk?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-07-10 18:30

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> og du har biblioteket (altså registreringen af numrene) på
> computeren? Ikke på en eksterne disk?

iTunes Library filen ligger under ~/Music ja

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-07-10 23:36

> [...]

> PÃ¥ den eksterne disk er problemet kun det, at iTunes ikke kan finde
> media-filerne hvis mac'en har være slukket eller frakoblet den

Jeg kan ikke hjælpe dig med NAS, og den eksterne disk lyder
problemfyldt.

Er det helt urealistisk at sætte en større disk i? Med Time Machine er
det en overkommelig affære at reetablere på den nye disk.

Fra : thohei

Dato : 18-07-10 02:27

On Jul 18, 12:36 am, nospam0002+20100...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20100718) wrote:

> [...]
> --
>   Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"

Jeg er enig med dig i, at det ville være den bedste løsning.
Hardwaren er dog så gammel at det ikke rigtig kan svare sig. Det er
nok mere nogte med en ny computer.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-07-10 10:39

thohei <heinesen@mail.dk> writes:

> Jeg er enig med dig i, at det ville være den bedste løsning.
> Hardwaren er dog så gammel at det ikke rigtig kan svare sig. Det er
> nok mere nogte med en ny computer.

Det er jo et spørgsmål om tid og penge. Hvis det er en bærbar, kan det
i mine øjne godt betale sig at opgradere til en ny disk i din
situation. Det kan let købe et til to års længere levetid, og man kan
komme langt for 500 kroner, selv med de gamle PATA-diske.

Hvilken model har du?

Fra : thohei

Dato : 18-07-10 05:02

On Jul 18, 11:39 am, nospam0002+20100...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20100718) wrote:

> [...]
>
> Hvilken model har du?
> --
>   Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"

Power Book G4 1,5GHz PowerPC med 512 mb ram.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-07-10 17:25

> Power Book G4 1,5GHz PowerPC med 512 mb ram.

Det vil jeg personligt mene er værd at opdatere på.

Der var en tråd for nyligt om hvilken disk der duede. Jeg mener man
kunne få 320 Gb for 500 kroner.

Fra : thohei

Dato : 18-07-10 14:38

> Der var en tråd for nyligt om hvilken disk der duede.  Jeg mener man
> kunne få 320 Gb for 500 kroner.
> --
>   Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"

Jeg kan finde mange guides til hvordan man gør det, men jeg har svært
ved at finde forslag til hvilke disks som passer til.
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-07-10 21:53

> Jeg kan finde mange guides til hvordan man gør det, men jeg har svært
> ved at finde forslag til hvilke disks som passer til.

8.5mm høj PATA 2.5" disk ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-07-10 23:01

> 8.5mm høj PATA 2.5" disk ...

Midtdata har stadig en kategori til formålet, med hele fem harddiske, på

http://midtdata.dk/produktliste_Harddiske_Bar.html

Er det iøvrigt ikke 9.5 mm - det passer med specs?

Jeg huskede iøvrigt forkert. Det var 750 kroner for en 320 Gb

http://midtdata.dk/hardware_1000138183_WD-320GB-HDD---5400-Rpm---8MB---IDE.html

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-07-10 23:19

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100718 <nospam0002+20100718@gmail.com> wrote:

> Midtdata har stadig en kategori til formålet, med hele fem harddiske, på
>
> http://midtdata.dk/produktliste_Harddiske_Bar.html
>
> Er det iøvrigt ikke 9.5 mm - det passer med specs?

jo .. det er sent :)

> Jeg huskede iøvrigt forkert. Det var 750 kroner for en 320 Gb
>
> http://midtdata.dk/hardware_1000138183_WD-320GB-HDD---5400-Rpm---8MB---IDE
> .html

ja det er så spm. om det er det værd .. man kan jo bruge den som
medieserver/musikafspiller, men Apple kan jo trække stikket til PPC
iTunes hvad øjeblik det skal være ..

/thomas

Fra : thohei

Dato : 19-07-10 02:21

> ja det er så spm. om det er det værd .. man kan jo bruge den som
> medieserver/musikafspiller, men Apple kan jo trække stikket til PPC
> iTunes hvad øjeblik det skal være ..
>
> /thomas

Netop. I forvejen er den allerede for gammel til at en iPhone kan
tilsluttes, så det kan nok ikke svare sig at bygge videre på den
selvom det godt nok ikke var så dyrt med en ny hd som jeg troede.
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-07-10 09:39

> [...]
> tilsluttes, så det kan nok ikke svare sig at bygge videre på den
> selvom det godt nok ikke var så dyrt med en ny hd som jeg troede.

hvad med en god stor firefire/usb2 disk .. den kan du jo genbruge i al
evighed ?

/thomas

Fra : thohei

Dato : 19-07-10 12:04

> hvad med en god stor firefire/usb2 disk .. den kan du jo genbruge i al
> evighed ?
>
> /thomas

Det er gjort nu og den funk'er meget bedre. Lidt skuffende dog, for
maskinen havde jo stadig været bærbar hvis det var lykkedes med
nas'en.
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-07-10 19:08

> Det er gjort nu og den funk'er meget bedre. Lidt skuffende dog, for
> maskinen havde jo stadig været bærbar hvis det var lykkedes med
> nas'en.

hvis man vil noget i den retning så find en NAS som kan agere iTunes
"server" ...

/thomas

Fra : thohei

Dato : 19-07-10 13:13

> hvis man vil noget i den retning så find en NAS som kan agere iTunes
> "server" ...
>
> /thomas

Arh, det gjorde jeg jo. Men en iTunes server (eller min i hvert fald)
betyder jo bare at nas'en optræder som sådan en shared playlist ude
til venstre. Dvs man kan ikke lave under-playlists og - svjh - heller
ikke se album-covers. Så det er ikke rigtig det samme, synes jeg.
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-07-10 20:19

> [...]
> til venstre. Dvs man kan ikke lave under-playlists og - svjh - heller
> ikke se album-covers. Så det er ikke rigtig det samme, synes jeg.

korrekt ... det er ikke det samme ...

/thomas