Macbook 4,1 opstartproblemer
Fra : Langgaard

Dato : 13-07-10 07:21

Hej

Da jeg for nogen tid siden købte en Iphone, blev jeg så glad for måden
den fungerede på, at jeg blev nysgerrig efter at finde ud af om en
Apple Mac virkede ligeså godt. Så jeg har lige købt en brugt Macbook
4,1 13” med nyeste styresystem ”sagde sælger” (man skal jo starte et
sted) der var dog intet med til den. Og nu har jeg fået lavet ged i
den, så jeg håber på lidt hjælp her fra gruppen.
Mac’en vil ikke starte op, den forsøger længe og kommer aldrig helt i
gang, jeg vil forsøge at beskrive hvad der sker under opstarten, så
godt jeg kan. Der er 2x1gb ram i den (hynix 1gb 2rx16 PC2-5300s-55-12
HYMP112S64CP6-Y5 AB)

Ved en hardwaretest er tiderne:
Efter Power+D er trykket og holdt nede, sker følgende efter 10 sec.
fanfare og efter 39 sec. kommer sprogmenuen. Den lille test tager 1,36
min, og den grundige tager 42,4 min.
Ingen af de to test melder om fejl.

Ved normal start af Mac'en er tiderne/forløbet som følger:
Efter 3 sec fanfare, 6 sec der efter grå skærm med æblet og rund
markør der roterer, efter endnu 2,1 min kommer adgangskodefeltet men
skrivebordstemaet bag sig. Koden skrives, men det varer godt 2 min
inden den dukker op som prikker i feltet. Efter 15 min er der intet
sket, et tomt skrivebord og intet andet, dog går skærmen i sort med en
rund farvet roterende dims/musemarkør.

Hvor skal jeg starte med at udbedre fejlen?

Skal jeg købe et nyt/andet styresystem?

Langgaard

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 13-07-10 14:58

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> [...]
> rund farvet roterende dims/musemarkør.
>
> Hvor skal jeg starte med at udbedre fejlen?

Test harddisken. Du lader til at have de originale OS diske, siden du
kan køre hardwaretest. Når du starter fra samme disk så start
Diskværktøj og reparer disk.

> Skal jeg købe et nyt/andet styresystem?

En ny Snow Leopard dvd er ikke særlig dyr, hvis det bliver aktuelt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-07-10 15:31

> Test harddisken. Du lader til at have de originale OS diske, siden du
> kan køre hardwaretest.

Nej, nyere intel maskiner kommer med hardware test "indbygget" ...

/ythomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-07-10 15:46

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> writes:

> [...]
> rund farvet roterende dims/musemarkør.
>
> Hvor skal jeg starte med at udbedre fejlen?

Genstart på dit installationsmedie og kør en kontrol af diskens
filsystem.

(så kommer du ved samme lejlighed også af med eventuelle sære skiver i
cd-drevet)

Fra : Langgaard

Dato : 13-07-10 09:00

On 13 Jul., 16:46, nospam0002+20100...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20100713) wrote:

> [...]
>
> --
>   Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"- Skjul tekst i anførselstegn -

Der var ikke nogle skiver med, desværre.

Jeg køber en Snow Leopard. Medfølger der instruktioner i hvordan sådan
en skal installeres?

Langgaard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-07-10 16:18

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> writes:

> Der var ikke nogle skiver med, desværre.

Så er du blevet en smule snydt. Kan du ikke få skiverne af sælger?

> Jeg køber en Snow Leopard. Medfølger der instruktioner i hvordan sådan
> en skal installeres?

Var der ikke nyeste på? Så skulle du gerne have i forvejen.

Men det er en rigtig god ide, fordi skulle du en skønne dag få lyst til
en ny harddisk (eller den gamle dør) så kan du skifte disken, boote på
din dvd, og rulle hele dynen ind igen fra din Time MAchine backup.

Men lige nu, er det en god ide at købe skiven, genstarte på dvd'en og
checke filsystemet på harddisken.

Det er cirka 240 kroner i din lokale Applepusher.

Fra : Langgaard

Dato : 13-07-10 10:14

On 13 Jul., 17:17, nospam0002+20100...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20100713) wrote:

> Var der ikke nyeste på?  Så skulle du gerne have i forvejen.

Jo, men ingen skive med.

> Det er cirka 240 kroner i din lokale Applepusher.

Det mente jeg også, men da jeg ikke har noget at opgradere fra er
prisen 1600,-

Så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre nu

Langgaard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-07-10 17:24

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> Jo, men ingen skive med.

> Det mente jeg også, men da jeg ikke har noget at opgradere fra er
> prisen 1600,-
>
> Så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre nu

eftersom din macbook er født med 10.5.2 så _har_ du ret til den bilige
upgrade ...

/thomas

Fra : Langgaard

Dato : 13-07-10 10:30

On 13 Jul., 18:23, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> eftersom din macbook er født med 10.5.2 så _har_ du ret til den bilige
> upgrade ...

Hvordan får jeg Humac i Aalborg overbevist om det?

Langgaard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-07-10 17:34

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> Hvordan får jeg Humac i Aalborg overbevist om det?

du skal ikke overbevise nogen om noget .. du køber bare upgraden ...

/thomas

Fra : Langgaard

Dato : 13-07-10 10:32

On 13 Jul., 18:23, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> eftersom din macbook er født med 10.5.2 så _har_ du ret til den bilige
> upgrade ...

Jeg har jo heller ikke 10.5.2 at opgradere fra.

Langgaard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-07-10 17:34

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> Jeg har jo heller ikke 10.5.2 at opgradere fra.

ikke nødvendigt ... 10.6 kan installeres på en helt clean disk uden at
du skal bruge en evt. orginal 10.5 installtion først ...

/thomas

Fra : Langgaard

Dato : 13-07-10 10:58

On 13 Jul., 18:33, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> ikke nødvendigt ... 10.6 kan installeres på en helt clean disk uden at
> du skal bruge en evt. orginal 10.5 installtion først ...

Husk nu jeg er novise på området, er 10,6 en Snov Leopard?

Skiven til de 248,- kaldte de en ren upgrade, som ikke kunne bruges
uden en Leopard først!

Jeg sætter pris på din hjælp, tak.

Langgaard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-07-10 18:11

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> Husk nu jeg er novise på området, er 10,6 en Snov Leopard?

ja

> Skiven til de 248,- kaldte de en ren upgrade, som ikke kunne bruges
> uden en Leopard først!

legalt skal du enten have en 10.5 skive eller en maskine som er født med
10.5 ab fabrik .. i praksis installerer du bare ...

/thomas

Fra : Langgaard

Dato : 13-07-10 11:58

On 13 Jul., 19:10, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> ja

> legalt skal du enten have en 10.5 skive eller en maskine som er født med
> 10.5 ab fabrik .. i praksis installerer du bare ...

Satan og h...... jeg var i forretningen i dag

Det vil jeg gøre i morgen.

Var tiderne på hardwaretesten ok?

Langgaard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-07-10 19:04

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> Satan og h...... jeg var i forretningen i dag
>
> Det vil jeg gøre i morgen.
>
> Var tiderne på hardwaretesten ok?

tiderne ? ... så længe den ikke melder fejl så er der ikke mere
hardwaretesten kan fortælle dig.*

/thomas

* ikke at hardware test ikke godt kan komme til falske konklusioner ..

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-07-10 19:15

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> writes:

> Satan og h...... jeg var i forretningen i dag
>
> Det vil jeg gøre i morgen.
>
> Var tiderne på hardwaretesten ok?

Da hardwaretesten gik igennem, tyder dine symptomer stadig mest på at
filsystemet trænger til en kærlig hånd. Vær forberedt på det godt kan
tage lidt tid.

Når du er færdig så check lige at filsystemet er sat til Journaled. Det
er gør det mere robust.

Fra : Langgaard

Dato : 14-07-10 14:30

> ja

> legalt skal du enten have en 10.5 skive eller en maskine som er født med
> 10.5 ab fabrik .. i praksis installerer du bare ...

Så let gik det ikke, jeg sætter disken i og starter installationen,
men der kommer em fejlmeddelelse om at der ikke kan kopieres nogle
filer/mapper, jeg har prøvet flere gange!

Langgaard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-07-10 21:32

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> writes:

> Så let gik det ikke, jeg sætter disken i og starter installationen,
> men der kommer em fejlmeddelelse om at der ikke kan kopieres nogle
> filer/mapper, jeg har prøvet flere gange!

Har du repareret filsystemet endnu?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-07-10 21:56

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> Så let gik det ikke, jeg sætter disken i og starter installationen,
> men der kommer em fejlmeddelelse om at der ikke kan kopieres nogle
> filer/mapper, jeg har prøvet flere gange!

check disken med disk utility .. mit gæt er at disken enten er død eller
døende ...

/thomas

Fra : Langgaard

Dato : 14-07-10 16:01

On 14 Jul., 22:32, nospam0002+20100...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20100714) wrote:

> Har du repareret filsystemet endnu?

Nej, jeg ville bare gerne have en ny ren installation.

Langgaard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-07-10 23:02

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> Nej, jeg ville bare gerne have en ny ren installation.

enten skal du reparere disken eller formatere den ... hvis den stadig
brokker sig efter en formattering er disken defekt.

/thomas

Fra : Langgaard

Dato : 14-07-10 16:07

On 14 Jul., 22:55, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> check disken med disk utility .. mit gæt er at disken enten er død eller
> døende ...

Du har nok ret, i forsøget på at starte op i den installerede OS X
lyder den underlig, som om den forsøger at læse, larmer i et par sec.
pause i ca. tre sec, og så forsøger den igen, og igen, så..........

Hvad skal man købe af disk til sådan en fætter, den behøver ikke at
være så stor, jeg skal ikke have film på den, så en 160- 320mb ville
være fint, men hvilken type passer?

Langgaard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-07-10 23:34

> [...]

> lyder den underlig, som om den forsøger at læse, larmer i et par sec.
> pause i ca. tre sec, og så forsøger den igen, og igen, så..........

Huskede du at formatere fuldstændigt til en jomfruelig, bar disk?

Ellers er filsystemet STADIG sygt...

Fra : Langgaard

Dato : 14-07-10 17:46

> check disken med disk utility .. mit gæt er at disken enten er død eller
> døende ...

Der blev ikke fundet nogle fejl, men ved en anden test, var der smask
fyldt med fejl, noget med 80, som skulle have været 0

Så jeg slettede disken og overskrev den med 0'er, lidt i blinde, men
det virkede, også tak for hjælpen til dig.

Langgaard