MS Windows
briani 27239
Upgrade til Win 7
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-07-10 17:51

Jeg vil opgradere min Vista Home Premium 32
til Windows 7. Jeg er lidt i vildrede med
hvilken version af Windows 7, der er bedst
egnet, når jeg gerne vil bevare de installerede
programmer uden at skulle geninstallere disse.

Jeg vil også gerne have XP-faciliteten - men
findes den i Home versionerne? Kan man opgradere
til Win 7 Pro fra en Vista Home Premium?
--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 12-07-10 18:56

On 12-07-2010 18:51, Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]
> hvilken version af Windows 7, der er bedst
> egnet, når jeg gerne vil bevare de installerede
> programmer uden at skulle geninstallere disse.

Så hellere en "frisk" installation, istedet for "upgrade"

> Jeg vil også gerne have XP-faciliteten - men
> findes den i Home versionerne? Kan man opgradere
> til Win 7 Pro fra en Vista Home Premium?

Nej du skal op i større versioner for at få "XP mode"
http://www.sevenforums.com/tutorials/14422-compare-windows-7-editions.html
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/compare

--
/Bjarke
http://backup.cent.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-07-10 19:41

Jørgen Farum Jensen skrev:

> hvilken version af Windows 7, der er bedst
> egnet, når jeg gerne vil bevare de installerede
> programmer uden at skulle geninstallere disse.

Det er en rigtig dårlig ide at opgradere - så hellere
en helt frisk installation, og installere alle programmer
igen.

Når du er helt færdig, er det en god ide at lavet et
ghost eller image af installationen, så er du hurtigt på
igen hvis der skulle ske noget med installation eller
harddisk.

> Jeg vil også gerne have XP-faciliteten

Hvilken XP-facilitet - er det IIS du mener?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-07-10 13:46

Allan Vebel skrev:

> Det er en rigtig dårlig ide at opgradere - så hellere
> en helt frisk installation, og installere alle programmer
> igen.

Inde i mit hoved har jeg altså en opfattelse
af mange dage for at geninstallere snesevis
af små og store programmer på en frisk installation -
i modsætning til en opgradering.

For hvad det er værd er det også MS' support,
der efter at have fået mine logfiler anbefaler
en opgradering, hvis min recovery cd har en
opgraderingsfunktion. og den funktion vil
kun acceptere en nyere Windows.

Iflg MS er det Windows systemfiler, der er korrupte,
hvilket passer meget godt med at jeg kan eksekvere
alle programmer, men ikke foretage nyinstallationer
af programmer.

> Når du er helt færdig, er det en god ide at lavet et
> ghost eller image af installationen, så er du hurtigt på
> igen hvis der skulle ske noget med installation eller
> harddisk.

Ja, og jeg sparker også mig selv et vist
sted at jeg ikke forlængst er hoppet på
den vogn. Heldigvis har jeg dog regelmæssig
backup af alle mine datafiler.

> Hvilken XP-facilitet - er det IIS du mener?

En virtuel XP der kan installeres under
Win 7.

Men jeg har fået svar på mit spørgsmål
om versioner.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-07-10 20:32

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Inde i mit hoved har jeg altså en opfattelse
> af mange dage for at geninstallere snesevis
> af små og store programmer på en frisk
> installation - i modsætning til en opgradering.

Jeg har bare så mange gange fået en pc ind
på værkstedet hvor kunden har købt en
opgradering - og nu er der slet ikke noget der
kører, fordi den tidligere installation har været
defekt. Så skal jeg:

1. Tjekke hardware (ram og harddisk)
2. Redde data
3. Installere det gamle system igen
4. Installere opgraderingen
5. Data ind igen

Næste gang der sker noget med installation
eller hardware, skal du først have den gamle
ind - og så opgradere - det tager meget længere
tid.

> Iflg MS er det Windows systemfiler, der er
> korrupte

Endnu et argument for at en opgradering kan
gå galt - og så vil du irritere dig voldsomt over
kun at have en opgradering, frem for en fuld
version.

> Ja, og jeg sparker også mig selv et vist
> sted at jeg ikke forlængst er hoppet på
> den vogn. Heldigvis har jeg dog regelmæssig
> backup af alle mine datafiler.

Jeg har altid system og data på hver sin harddisk,
og et image at alle systemdiske i huset - her
ligger et nyinstalleret system med opdateringer
indtil den dag det blev lavet, antivirus, Office-
pakken, Photoshop og diverse.

Min systemdisk holdt en dag op med at snurre
rundt. Jeg havde en harddisk ovre på hylden, og
der gik under en time, så var jeg på igen efter de
sidste opdateringer.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-07-10 22:50

Allan Vebel skrev:

> [...]
>
> Næste gang der sker noget med installation
> eller hardware, skal du først have den gamle
> ind - og så opgradere - det tager meget længere

Jeg håber da du tager timebetaling for det,
du driver da den slags forretning, ikke ?

(Min første tanke var, kør dog ned til
Fåborg med bæstet, så kan Allan fikse det
og tjene lidt på det

Men ok, jeg gambler på at Windows 7
tilbyder begge options, lissom Vista
gjorde - opgradering eller fuld installatione.
Så for det går sin gang.

> Endnu et argument for at en opgradering kan
> gå galt - og så vil du irritere dig voldsomt over
> kun at have en opgradering, frem for en fuld
> version.

Til standardprisen får du begge options.

> [...]
> og et image at alle systemdiske i huset - her
> ligger et nyinstalleret system med opdateringer
> indtil den dag det blev lavet, antivirus, Office-

Jeg har også data på en separat partition, som
bliver sikkerhedskopieret til en ekstern harddisk.
> Min systemdisk holdt en dag op med at snurre
> rundt. Jeg havde en harddisk ovre på hylden, og
> der gik under en time, så var jeg på igen efter de
> sidste opdateringer.

Jeg tror vi skal have de her oplevelser for
rigtigt at kunne lære det. Jeg har bare
for længe ansat et sted, hvor system-
administrationen tog sig af al den slags.
Men nu kan jeg nok lære det!

Tak til dig og andre for input. Rubicon er
overskredet.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : KentBM

Dato : 12-07-10 22:42

Den 12/07/10 18.51, Jørgen Farum Jensen skrev:
> Jeg vil også gerne have XP-faciliteten - men
> findes den i Home versionerne? Kan man opgradere
> til Win 7 Pro fra en Vista Home Premium?
Nej ikke i Home versionen

Windows XP Mode comes as a separate download and works only with Windows
7 Professional, Ultimate, and Enterprise.

Prøv at læse (og køre) fra denne side (download advisor)
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=1b544e90-7659-4bd9-9e51-2497c146af15&displaylang=en

--

Kent