TM - HD er ved at gå ned.
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 11-07-10 20:44

Hejsa.

Min TM HD (LaCie) er ved at gå ned. Der er længere og længere tid
imellem at HD-en starter.
Hvis nu jeg kopiere hele Backups.backupdb-mappen til den nye HD der skal
tage over, vil TM så bare bygge videre på denne mappe?.
Altså kan jeg sikre det TM-arkiv jeg har eller vil den nye HD bare
starte ved år 0, første gang jeg tilslutter HD-en som TM.
På den nuvværende HD har jeg TM tilbage til 21. december 2007.
Jeg håber jeg er forstålig.

På forhånd tak.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-07-10 20:54

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

> Hvis nu jeg kopiere hele Backups.backupdb-mappen til den nye HD der skal
> tage over, vil TM så bare bygge videre på denne mappe?.

Kører du 10.6 er der beskrevet her hvordan man gør:

http://support.apple.com/kb/HT1427

(Mac OS X v10.6: How to transfer your backups from your current hard
drive to a new hard drive)

Ellers kan du vist bruge SuperDuper eller lignende til at kopiere alt
indholdet til den nye disk.

Læg iøvrigt den gamle disk i skabet som en reservenødbackup hvis den nye
disk skulle stå af.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 12-07-10 15:07

> Kører du 10.6 er der beskrevet her hvordan man gør:
>
> http://support.apple.com/kb/HT1427
>
> (Mac OS X v10.6: How to transfer your backups from your current hard
> drive to a new hard drive)
Det er 10.6.4. så det er det jeg gør.

> Læg iøvrigt den gamle disk i skabet som en reservenødbackup hvis den nye
> disk skulle stå af.
Ja.

Nu jeg skal have ny disk, var det måske en ide at erhverve en Time
Capsule.
Hvis den kun skal tage min iMac må 1TB vel være nok. Alle arkiver ligger
udenfor iMac-en, maskinen har kun programmer og styring - pt ca. 175GB.

Som jeg læser Time Capsule kan den køre sikkerhed fra flere maskiner .
Pt har jeg en HD til TM for min iMac og en HD for min MBP.

På en Time Capsule kan jeg vel også gøre ovenstående - altså overføre
gl. backups - men kan det også gøres for hhv min iMac og min MBP.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-07-10 15:49

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

> Nu jeg skal have ny disk, var det måske en ide at erhverve en Time
> Capsule.

Jeg har samme tanke. Jeg skal opgradere min Time Machine disk (det er
tiden) og jeg mangler en gigabitswitch. De to ting kombineret, og så er
der faktisk ikke ret langt op til 1Tb Time Capsule.

Og at apple understøtter Time Machine på dyret, kan godt spare mange
timers bøvl.

Nå, jeg tæller lidt mere på knapper :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-07-10 22:19

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>
> På en Time Capsule kan jeg vel også gøre ovenstående - altså overføre
> gl. backups - men kan det også gøres for hhv min iMac og min MBP.

Vi har en Time Capsule på 1 TB, som var den største dengang. Den laver
backup for alle de fire computere, vi har her i familien. Den er for
længst fyldt, så den må simpelthen slette noget hver gang. Det gør den
helt automatisk, så den står bare og passer sig selv.
Hvis det var mig, ville jeg ikke gide overføre gamle backup. Jeg
ville i stedet gemme den gamle harddisk og så lade computeren stå i ro
og fred en hel dag og/eller nat og lave en ny, frisk backup på den nye
harddisk. Skulle jeg endelig få brug for at hente noget gammelt frem, så
havde jeg stadig den gamle harddisk. Nu er det også ekstremt sjældent,
jeg skal finde noget gammelt. Gør man det dagligt, er situationen
naturligvis en anden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lyrik

Dato : 12-07-10 00:25

On 11 Jul., 21:44, michael-corfit...@stofanet.invalid (Michael
Corfitsen) wrote:
> Hejsa.
>
> Min TM HD (LaCie) er ved at gå ned. Der er længere og længere tid
> imellem at HD-en starter.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Time Machine er et fantastisk koncept! En back-up enhed der slider sig
selv til spåner i no time, hvorpå back-up-enheden skal have en back-
up. Knock Yourselves out!

jens

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 12-07-10 07:36

On 12-07-2010 08:25, Lyrik wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Time Machine er et fantastisk koncept! En back-up enhed der slider sig
> selv til spåner i no time, hvorpå back-up-enheden skal have en back-
> up. Knock Yourselves out!

A'hva' ?!?
En harddisk kan gå i stykker, længere er den da ikke. Det har intet med
TM at gøre !!

Jesper \

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-07-10 07:41

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> A'hva' ?!?
> En harddisk kan gå i stykker, længere er den da ikke. Det har intet med
> TM at gøre !!

nemlig ... det er bare "lyrik" der har fået noget galt i halsen ...
igen...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-07-10 08:44

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Time Machine er et fantastisk koncept! En back-up enhed der slider sig
> selv til spåner i no time, hvorpå back-up-enheden skal have en back-
> up. Knock Yourselves out!

Jeg tror ikke helt du har fattet hvordan Time Machine arbejde - endsige
en Time Capsule!

En Time Capsule er noget af det smarteste Apple nogensinde har lavet.
Det er uden sammenligning og tager man prisen i betragtning, så er de
penge de bedste Mac'ere nogensinde kommer til at betale.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-07-10 15:47

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> writes:

> Time Machine er et fantastisk koncept! En back-up enhed der slider sig
> selv til spåner i no time, hvorpå back-up-enheden skal have en back-
> up. Knock Yourselves out!

Alle diske går i stykker, før eller siden. Bare se hvad Google siger:
http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf

Herudover kan man købe noget ordentligt når det er vigtigt. Ville du fx
acceptere at dit tastatur kun kunne tåle at blive skrevet forsigtigt på?

Fra : Per Jensen

Dato : 12-07-10 22:51

On 11/07/10 21.44, Michael Corfitsen wrote:
> Hejsa.
>
> Min TM HD (LaCie) er ved at gå ned. Der er længere og længere tid
> imellem at HD-en starter.

Det er bare din strømforsyning der er død. Intet nyt i det, LaCie er
noget forp.... lort hvad det angår. Din disk fejler intet.

Smut en tur ind i dk.teknik.elektronik og vi kan henvise til hvor du kan
støve en kompatibel strømforsyning op, og enten med en loddekolbe
splejse kablerne sammen (LaCie disken har et tåbeligt stik) eller mod en
lille betaling få en af os derinde til at klare det i løbet af no-time.

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-07-10 22:57

Per Jensen <news@fjerneszapro.dk> wrote:

> [...]
> splejse kablerne sammen (LaCie disken har et tåbeligt stik) eller mod en
> lille betaling få en af os derinde til at klare det i løbet af no-time.

eller få LaCie til at bytte PSU'en ... LaCie har hhv. 3 og 5 års garanti
på deres produkter*...

/thomas

* en af de få positive ting der er at sige om Lacie ...

Fra : Per Jensen

Dato : 13-07-10 07:09

On 12/07/10 23.56, Thomas von Hassel wrote:

<KLIP>

> eller få LaCie til at bytte PSU'en ... LaCie har hhv. 3 og 5 års garanti
> på deres produkter*...

Hvis det er korrekt, så kan de få lov til det, ja

Jeg har bare haft SÅ mange af dem til rep med en død PSU. og hver gang
får jeg bare beskeden at kunden har fået besked på at det er bare
ærgeligt.., så jeg er blevet sat til at fikse PSU'en...

// Per.